Metalliske farver på koraller - Hvordan ??

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Metalliske farver på koraller - Hvordan ??

Indlæg af apfolmer »

Når man er ude ved forhandlere, samt enkelte private akvarister, så ser man af og til, extreme metalliske farvestærke koraller.

De fleste koraller kan være flotte og forholdsvis farverige, men når 1 stk ultra-grade-metallic-farve koral sættes ved siden af, blegner ALT ved siden af.

Hvordan H... opnår man disse metalliske, nærmest selvlysende farver ?

Har netop idag hentet 1 stk Goniopora, i skrig-metallic grøn ..... Og tænker ... Er de farvede på nogen måde ?

Jeg har fundet dette på nettet, og her forklares det jo at det der gør korallen endnu mere skrigende, er et beskyttende lag, mod solens UV stråler...

Er dette korrekt ?

klippe klistre ... :::::

Color Loss Of SPS Corals
Acropora (and SPS corals) lose color under less UV radiation, the nice colors that all reefers want is basically a sunscreen that protects the zooxanthellae algae that feed the coral through photosynthesis the "sunscreen" comes from mass amounts of UV radiation and light and this tells the zooxanthellae algae living within the corals tissue that it needs to protect itself from bleaching and then it becomes a bright color, When corals are exposed to a lesser amount of light the coral will become a more subdued color because the bright sunscreen is not necessary to protect the zooxanthellae algae from bleaching (or in some cases a different kalvin rating like 6K,10K,14K and 20K, usually the higher the kalvin rating the more colorful your SPS will be). For instance if an acropora is blue and purple in a tank lit by a 400 watt 20K metal halide light and then put in to a tank with a 150 watt 10K metal halide the color may be more subdued instantaneously or over time.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Metalliske farver på koraller - Hvordan ??

Indlæg af Carsten »

Det har jeg aldrig hørt om tidligere, men har selv haft en iagtagelse med Uv stråler.
Jeg havde købt nogle Coralvue reflektorer til 250W Fc2 pærer, og de er som bekendt ikke med indbygget uvbeskyttelse i glasset.
Derfor var der Uv glas under reflektorene. En dag opdagede jeg at korallerne i en stribe under en af reflektorene var blevet underlige grå i farven.
Ikke døde, da der var væv på dem, men blot grå. Ved en kontrol af reflektorene, kunne jeg se at et glas havde forskubbet sig, så der var en sprække på ca 1½-2mm, hvor der kom lys med uv stråler ned.

Det kan meget vel være at den grå farve skyldes formeget uv lys, men hvor meget eller hvor lidt skal der så til??

Hvor har du sakset citatet fra?
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af apfolmer »

Ifgl teksten burde det være omvendt... Altså jo mere uv, jo mere farve ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

apfolmer skrev:Ifgl teksten burde det være omvendt... Altså jo mere uv, jo mere farve ?

Hvor er teksten taget fra??
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Nu er der jo forskel på UV.
Sollys indeholder stort set kun UV-A, når det er kommet gennem atmosfæren.
En udladningslampe uden UV filtrering afgiver også UV-B, som er noget mere reaktivt. Dette kan intet biologisk materiale holde til, i længere tid.

UV-C bruges i UV-filtrering, da det stort set ødelægger alle organismer instantant.

Jeg vil mene, at korallernes lag af solcreme, afhænger af mængden af UV-A.

UV-A ligger i spektret mellem 320 og 380nm.

/Kim
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Det lyder rigtigt, det du har klippet ind - at koraller beskytter sig mod UV-A stråling med pigment. Men om man kan fremprovokere seje farver ved at montere et UV-A-rør eller LED ved jeg ikke...
Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Søren Ravn »

apfolmer skrev:Når man er ude ved forhandlere, samt enkelte private akvarister, så ser man af og til, extreme metalliske farvestærke koraller.

De fleste koraller kan være flotte og forholdsvis farverige, men når 1 stk ultra-grade-metallic-farve koral sættes ved siden af, blegner ALT ved siden af.

Hvordan H... opnår man disse metalliske, nærmest selvlysende farver ?

Har netop idag hentet 1 stk Goniopora, i skrig-metallic grøn ..... Og tænker ... Er de farvede på nogen måde ?
Var det hos dyrhandleren du hentede den goniopora. Jeg var forbi idag og så dem han lige har fået hjem, de var skriggrønne.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af apfolmer »

Jeps... Goniopara derfra... VILD skrigende..

jeg vil lige lave lidt "gøgl" med UV-A LED lamper :) -- Update is comming later :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

apfolmer skrev:Jeps... Goniopara derfra... VILD skrigende..

jeg vil lige lave lidt "gøgl" med UV-A LED lamper :) -- Update is comming later :)
Her er lidt nørderi.
Om de bringer dig/os videre ved jeg ikke helt.
Men en slags forklaring på de skriggrønne farver er det da.

http://www.biomedcentral.com/1471-2091/2/6

Den kan trylles om til en rimelig forståelig tekst med Google Translate.

God fornøjelse.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Jeg kan sagtens følge apfolmer tanke om at der kunne være "snyderi" med farverne.

Erik bragte jo nørderi på banen, og teknisk set er der næppe noget i vejen for en hvilken som helst nørd hjemme i sin garage kan skabe en monster grøn flourucerende abe hvis han har lyst ( Meredith Patterson har vist vejen).

Hvem som helst kan jo købe en phMGFP vector, og f.eks.her http://www.carolina.com/home.do kan enhver skolelev for ganske få $ købe alt hvad man skal bruge for at foretage transfektioner, mikro-injektioner, gen-manipulation og andre spændende hjemmesysler.

Der findes sågalt en organisation af bio-hackere som ivist kke har andet formål end at lære Hr. og fru Hansen alt om hvordan man laver sin dremmel om til et mikrobiologosk laboratoie udstyr i hundrede tusinde kroner klassen: http://diybio.org/

Verden er bestemt ikke blevet mindre syg siden KFC for mange år siden lavede kyllinger med 4 ben og 4 vinger. Jeg ville i al fald ikke blive det mindste forbavset hvis jeg fik at vide, at et eller andet firma i asien "tryllede" med farver på koraller eller frøer.

//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

@ Poul

Der jo noget i det du nævner, omend jeg har svært ved at se hvordan man får det ind i korallernes væv.
Men det er der nok løsninger på også, men så vil besværet nok afspejle sig i prisen og tilgangen/mængden af koraller i udbud.

Da jeg i sin tid var ansat i en dyrehandel fik vi én gang om året røde kanarier. De var røde for alvor.
Vi fodrede dem dagligt med reven gulerod da de ellers i løbet af kort tid blegnede for til slut at ende som normalfarvede.
Så når det kan gøres med kanarier kan det formodentlig også lade sig gøre med koraller.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev: Verden er bestemt ikke blevet mindre syg siden KFC for mange år siden lavede kyllinger med 4 ben og 4 vinger. Jeg ville i al fald ikke blive det mindste forbavset hvis jeg fik at vide, at et eller andet firma i asien "tryllede" med farver på koraller eller frøer.

//Poul
For nogle år siden var det meget populært i østen at farve blød koraller kunstigt.
Du kunne få dem i stort set hvilken som helst farve du ønskede.

Det kunne derfor være sjovt at se om det er sådan nogle der er dukket op igen.
Kunstigt farvede koraller, er som regel nemme at opdage, da de er ensfarvede og gennemfarvede.
Farven holder kun nogle måneder, så falmer den, og som regel overlever korallen farve indgrebet.
De kan bagefter have fået en sjov farve som de blever ved med at have.
Jeg har set en Sinularia som var lyserød, og nogle måneder senere var farven blejet så meget så det så ud som om den var lavet i marcipan.

Om det er en "sport" som er taget op igen, har jeg ingen viden om.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Det samme ses jo med anemoner i gul etc
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"