Det store vsv spørgsmål: for eller imod

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Det store vsv spørgsmål: for eller imod

Indlæg af Thue »

Hejsa derude

Jeg er lidt nysgerrig omkring hvordan folk egentligt ser på vsv i dag. Syntes vi ser flere og flere døje med akvarier der bare er rendt helt galt af sporet. så jeg syntes da det kunne svære spændende og hører folks meninger, omkring netop brugen af vsv. Vi ser jo tit kun de indlæg hvor tingene er gået galt.

Så hva siger i, er der stadig mange der kører med det og er yderst tilfreds, eller er der mange der tænker det skulle jeg aldrig have startet på.

Mvh thue
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Det store vsv spørgsmål: for eller imod

Indlæg af nbd »

Det har fungeret glimrende for mig. Dosering: 1 tsk sukker til 200L dagligt. Jeg har desuden tilsat 1 spsk alm. eddike til kalkwasser - har den sidegevinst at lav pH gør det lettere at opløse kalciumhydroxid.

Bruger nu pellets (1/3 dosis) i min zeovitreaktor - det passer sig selv :wink:
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Nu har jeg ikke været "i faget" så længe at jeg har den store erfarring, men i de 4 måneder jeg har haft akvarie har det fungeret fint for mig, at tilsætte 0,7 ml ren vodka i døgnet.
Startede ud med en PO4 helt uden for skala på Rowa test, men er nu langt om længe kommet under 0,015 på trods af jeg har for mange (efterhånden også halvstore) fisk i et lille 128L og fodrer med frost hver eneste dag.

De 0,7 ml har jeg fundet frem til holder Nitrat på mellem 0,5-1

//Poul

PS: En ting jeg slet kke forstår er dog dette: PO4 faldt jævnt de første 2 måneder fra >skala ned til 0,045. Der blev den så liggende konstant de næste 2 måneder. For godt en uge siden måtte jeg så tømme akvariet og flytte det et par meter (for at få plads til mit nye). Jeg havde forventet at flytningen igen ville medføre et kæmpe boom i næringsværdierne. Det besynderlige er, at det modsatte skete. PO4 faldt til < 0,015 og der har den ligget lige siden. Det vælter li'som mine teorier om den første flytning da jeg købte det.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Klart for! Gode erfaringer - har aldrig haft problemer, blev dog træt af de daglige doseringer og gik derfor over til pellets som jeg har kørt med siden.

Det er bare vigtigt med god cirkulation og højt iltindhold i hele akvariet, ingen VSV uden skummer og så skal man tage det med ro - der er en god artikel på wiki, ellers har jeg skrevet lidt om mine erfaringer her.

En af de største glæder jeg faktisk har af kulstofmetoden er, at der vrimler med rørorme og forskellige svampe, som jeg ellers ikke har haft før jeg påbegyndte det.
PoulD skrev: PS: En ting jeg slet kke forstår er dog dette: PO4 faldt jævnt de første 2 måneder fra >skala ned til 0,045. Der blev den så liggende konstant de næste 2 måneder. For godt en uge siden måtte jeg så tømme akvariet og flytte det et par meter (for at få plads til mit nye). Jeg havde forventet at flytningen igen ville medføre et kæmpe boom i næringsværdierne. Det besynderlige er, at det modsatte skete. PO4 faldt til < 0,015 og der har den ligget lige siden. Det vælter li'som mine teorier om den første flytning da jeg købte det.
Det stemmer nu meget godt overens, hvis ikke der er nogen nævneværdig NO3, så vil PO4 ikke nedbrydes. I kraft af du flytter akvariet udløser du en god mængde NO3 og derfor vil PO4 igen nedbrydes. Ellers er det bare dit testsæt der er ringe :T
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 9440 Aabybro
Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
Kontakt:

Indlæg af skod »

også gode / perfekte erfaringer herfra. MEN!!!! med DSB er dosis vildt høj men effekten er stadig den samme ( bruger 25 ml om dagen til ca 600 liter vand) brugte 1,5 ml til mit gamle boyu 160 uden DSB.
Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

skod skrev:også gode / perfekte erfaringer herfra. MEN!!!! med DSB er dosis vildt høj men effekten er stadig den samme ( bruger 25 ml om dagen til ca 600 liter vand) brugte 1,5 ml til mit gamle boyu 160 uden DSB.
Gad vide hvorfor dosis bliver højere med en dsb, det kunne værer spændende og høre om der er nogen der kan give lidt indput omkring hvorfor.

Det første jeg tænker er at du bare i dit store akvarie har større belastning end du havde i det lille. men det kan da godt tænkes dsb gør en forskel
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Thue skrev:
skod skrev:også gode / perfekte erfaringer herfra. MEN!!!! med DSB er dosis vildt høj men effekten er stadig den samme ( bruger 25 ml om dagen til ca 600 liter vand) brugte 1,5 ml til mit gamle boyu 160 uden DSB.
Gad vide hvorfor dosis bliver højere med en dsb, det kunne værer spændende og høre om der er nogen der kan give lidt indput omkring hvorfor.

Det første jeg tænker er at du bare i dit store akvarie har større belastning end du havde i det lille. men det kan da godt tænkes dsb gør en forskel
Alt hvad jeg har læst er at VSV og DSB ikke er en god kombination. Hvorfor kan jeg ikke huske, men jeg tror ikke at DSB trives med de lave næringsværdier.

Men der har jo været nogle stykker herinde der har hældt enorme mængder VSV i akvarierne uden noget tilsyneladende resultat.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Jeg har kørt med VSV de sidste par år. Jeg har ikke set negative effekter men man skal holde øje med det, for at undgå overdossering.
Jeg gør det også i mit nuværende, der kører med DSB men jeg kan ikke genkende, at DSB'en skulle forbruge mere?

Jeg kører det i øvrigt via akvariecomputeren og en doseringspumpe, så der er ikke meget manuelt arbejde i dét :-)

/Kim
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"