Akvarie reol LED,T-5 DIY lys
- agger
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8240 Risskov
- Saltvand siden?: 2012
Akvarie reol LED,T-5 DIY lys
Hej jeg har tanken om at have en reol med lidt forskelige fisk,koraller,andet i 6 akvarier samlet mit spørgsmål lyder kan jeg gøre sådan her? og hvordan ser jæres akvarie reol ud? fx med pvc,sump? og akvarier,lys? her er et billede af det lys jeg har i tankerne kan det du? har i en ide hvordan jeg kan få det til at køre med 8 stk LED 2 over vær akvarie? og over vær akvarie er der en royal coral blå og en cool white kan det lade sig gøre? eller har i en andet forslag?
T-5 er der nogen der har en ide om hvad for et T-5 indbyggningssæt har tænkt lidt på dette? er der nogen der har et forslag til et T-5 sæt som jeg sælv kan sætte ind over akvariet?
eller hvad?
T-5 er der nogen der har en ide om hvad for et T-5 indbyggningssæt har tænkt lidt på dette? er der nogen der har et forslag til et T-5 sæt som jeg sælv kan sætte ind over akvariet?
eller hvad?
Senest rettet af agger ons 27. jun 2012 12:02, rettet i alt 1 gang.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 8960 Uggelhuse
Re: Akvarie reol LED DIY lys
med kun 2 dioder over hver akvarie bliver det ikke ret store akvarier..
hvis du vil ha lidt hjælp tror jeg du skal finde ud af hvad dit budget er, derefter hvor store akvarier det skal være.
når du har fundet ud af det kan du finde ud af hvor mange led der skal til for at dække overfladen
hvis du vil ha lidt hjælp tror jeg du skal finde ud af hvad dit budget er, derefter hvor store akvarier det skal være.
når du har fundet ud af det kan du finde ud af hvor mange led der skal til for at dække overfladen
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2009
Axel, skulle du mon ikke starte med at prøve et enkelt akvarium? Du har mange idéer, men tag den nu lidt med ro og få et akvarium op at køre først.
Mvh Tobias
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense c
men hvis det udelukkende er fisk gør det ikke så meget hvor meget lys du bruger, hvis de kommer højt nok op tror jeg godt at 2 dioder uden reflektor vil kunne dække et lille akvarie. det bliver jo så nok svært at få højde på over en reol.
på ebay kan du købe led strips, der bare har de almindelige små dioder inde i en lang stribe af plastic, brug evt dem og så smid alle 3 w led'er over et enkelt af akvarierne hvis du vil holde mindre lyskrævende koraller..
men det er svært at hjælpe uden at vide hvor store akvarierne skal være
på ebay kan du købe led strips, der bare har de almindelige små dioder inde i en lang stribe af plastic, brug evt dem og så smid alle 3 w led'er over et enkelt af akvarierne hvis du vil holde mindre lyskrævende koraller..
men det er svært at hjælpe uden at vide hvor store akvarierne skal være

- agger
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
Regner med akvarierne skal være 100-130lt og hvorfor kan jeg ikke nøjes med 2 stk led over vær akvarie som ca er 40 cm højt og led er ca 10-17 cm fra akvariet men skal have to med t-5 og 4 med led og i led akvarierne skal der være fisk,ls,blødkoraller,polypper.rejer,snejle,krebs,søstjerne,søhare-søpindsvin. I de fleste kan jeg det? Og i t-5 akvarierne skal der være lidt fisk,rejer,og stenkoraller,de andre kan ikke huske! Men det er koraller
Men kan den pakke linket kan jeg bruge den hvis jeg vil have to led over 4 akvarier
Og hvordan det? Har i en ide og hvordan? Skal jeg lave det? Hjælp
Men kan den pakke linket kan jeg bruge den hvis jeg vil have to led over 4 akvarier
- Jesperctc
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7190 Billund
- Saltvand siden?: 2010
Vil du have 2 sæt af 8 dioder over hver akvarie, så er det vil ok med lys, for så har du 48watt's led på et 100L akvarie, det syntes jeg da virker fint, har selv 144watt over mit 300L akvarie.
NY 300 Liters med 112 Liters sump viewtopic.php?f=93&t=43717
GAMMEL 160 liter med indvendig sump http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=39053
GAMMEL 160 liter med indvendig sump http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=39053
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Prøv at købe 2 stk dioder og sæt strøm til dem, så vil du kunne se hvorfor det ikke er nok.agger skrev:Regner med akvarierne skal være 100-130lt og hvorfor kan jeg ikke nøjes med 2 stk led over vær akvarie som ca er 40 cm højt og led er ca 10-17 cm fra akvariet men skal have to med t-5 og 4 med led og i led akvarierne skal der være fisk,ls,blødkoraller,polypper.rejer,snejle,krebs,søstjerne,søhare-søpindsvin. I de fleste kan jeg det? Og i t-5 akvarierne skal der være lidt fisk,rejer,og stenkoraller,de andre kan ikke huske! Men det er koraller
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
okay, du kan så ikke holde nogle koraller under kun 2 dioder over 100 hvis jeg forstår dig ret!.
det havde været okay med kun 2 led over 30l hvor der kun skal være fisk.. men altså ikke koraller..
alternativt kunne du købe 2-4 enten 20 eller 10 w dioder og sætte over hvert akvarie, hvis du vil kunne holde koraller .
det havde været okay med kun 2 led over 30l hvor der kun skal være fisk.. men altså ikke koraller..
alternativt kunne du købe 2-4 enten 20 eller 10 w dioder og sætte over hvert akvarie, hvis du vil kunne holde koraller .
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Og du skal IKKE kun benytte Violette til belysning, da de er UV, beregnet til af fremhæve nogle farver og ikke som hovedbelysning...
Violet er IKKE Royal Blue...

Violet er IKKE Royal Blue...

Senest rettet af amddurin tirs 26. jun 2012 22:39, rettet i alt 1 gang.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: vejle
Violet og UV er ikke det samme heller 
rigtig uv er UV ..men ofte anvendes violet som en slags UV-farve ... hvis det giver mening..

rigtig uv er UV ..men ofte anvendes violet som en slags UV-farve ... hvis det giver mening..

***** ApFolmer@hotmail.com *****
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Er det fordi Violet giver noget synligt lys og ægte UV er Black light?apfolmer skrev:Violet og UV er ikke det samme heller

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
- agger
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
Okay hvor mange skal jeg have over vær før der kan komme koraller i? 3-4 stk
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Til et 100 liters akvarie vil jeg mene du skal op i ca 15 - 20 x 3W dioder, altså 45 - 60W i alt, for at kunne holde koraller. Og tvivler stadig på det er nok til at holde SPS medmindre de er samlet i én klynge, hvilket ikke vil være så hensigtsmæssigt.agger skrev:Okay hvor mange skal jeg have over vær før der kan komme koraller i? 3-4 stk
Har du søgt efter andre der har laver nogle DIY (Do It Yourself) LED lamper her på forum? Der er flere byggetråde der er rigtig gode og som helt sikkert kan give en masse inspiration til dit projekt.
Mvh kenneth
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Geografisk sted: Ganløse
Jeg kan ikke helt overskue hvor meget lys de LED dioder du taler om giver.
Hvis du kun skal have fisk i nogle af akvarierne, er de sikkert ligeglade hvor meget lys der er.
Mht koraller er sagen anderledes, men hvis du vælger de rigtige typer kan du såmænd nøjes med nogle T5 rør.
Jeg har faktisk over mit refugium to stk gro lux planterør.
Da jeg havde et par koraller som pludselig ikke trivedes, blev de sat der ned i.
Jeg forstår egentlig ikke hvorfor det går, men de trives fint.
Det er en Acantophyllia, en bobbel koral og en læderkoral.
Boblen trives så fint, så jeg flytter en anden jeg har derned også.
Dog ryger farverne på Acantophylliaen. Den bliver brun.
Men det ændrer sig nok når den kommer op i det rigtige lys igen.
Erik
Hvis du kun skal have fisk i nogle af akvarierne, er de sikkert ligeglade hvor meget lys der er.
Mht koraller er sagen anderledes, men hvis du vælger de rigtige typer kan du såmænd nøjes med nogle T5 rør.
Jeg har faktisk over mit refugium to stk gro lux planterør.
Da jeg havde et par koraller som pludselig ikke trivedes, blev de sat der ned i.
Jeg forstår egentlig ikke hvorfor det går, men de trives fint.
Det er en Acantophyllia, en bobbel koral og en læderkoral.
Boblen trives så fint, så jeg flytter en anden jeg har derned også.
Dog ryger farverne på Acantophylliaen. Den bliver brun.
Men det ændrer sig nok når den kommer op i det rigtige lys igen.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det korte svar er NEJ!agger skrev:kan man have anemoner under 2 LED? og måske lidt polypper?eller kan jeg ikke det?
- aiszaxs
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg
Re: Akvarie reol LED,T-5 DIY lys
Boyu 58L - Opstartes 1 Juni - 2012
Søger frag pusher, i Esbjerg
Simon M
Simon M
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
det er altså ikke lige verdens nemmeste projekt du har gang i her, der er en grund til ikke mange af os har flere saltvandsreoler stående!
- agger
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
okay jeg finder ud af det og er det her et indbygningssæt? http://www.avifauna.dk/arcadia-indbygni ... -6829.html eller hvad
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
ja det er det, men sådan en er stadigvæk ikke nok til koraller.
- aiszaxs
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg
Hvis det er fordi du ikke har råd til nok lys ? hvorfor så 4 akvarier og ikke 1 fungerende istedet for...
Du skal vel ikke til at starte en dyrehandel..
Du skal vel ikke til at starte en dyrehandel..
Boyu 58L - Opstartes 1 Juni - 2012
Simon M
Simon M
- agger
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
jow det er det jeg gør tusinde tak for hjælpen
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Geografisk sted: Ganløse
Hej Agger
Jeg må desværre holde med alle dem der prøver at advare dig mod at kaste dig ud i projektet.
Desværre fordi, det er skønt at se din entusiasme. Men det er et ret vanskeligt projekt som kræver en del års erfaring.
Jeg tror ikke du gør dig begreb om hvor meget arbejde der er med sådan en reol.
Jeg har selv en kælder med akvarier udover mit saltvandsshow. Og ja - de står på reoler, 5 stk faktisk.
Der er pt. gang i 15 -16 akvarier, med udvidelsesmuligheder til ca det dobbelte. De står bare tomme og venter.
Jeg spekulerer ikke selv så meget i tiden, men her i foråret var vi på en uges ferie og en af mine gode venner her på SF lovede at kigge efter det og fodre.
Han fortalte bagefter at det tog ham ca 1 time hver dag.
Der skulle fodres, laves artemia, fodres yngel, efterfyldes i osmosetanken, alt skulle tjekkes osv osv. Og det er kun rugbrødsarbejdet.
Først derefter kan man sætte sig ned og nyde fiskene. Og det er jo hver dag det skal gøres.
Det ser rigtig flot ud når man kommer ind i en forretning og ser alle akvarierne, men der ligger meget hårdt arbejde bag og DET er dødsygt.
Jeg har været ansat i sådan en forretning og har tilbragt dage, hvor jeg kun rensede akvarier og vaskede grus. Intet andet.
Det er sjovt at rense et eller to, men når du har renset 25 og ved at du dagen efter skal rense 25 igen, og 25 igen dagen efter, så går det sjove af.
Men jeg synes da ikke du skal droppe det helt for altid. Tanken/ønsket er da god at have.
Som der skrives længere oppe i tråden, så start med ét og bliv god til at få det til at køre.
Sæt dig ind i hvordan det kører og hvorfor det kører. Afprøv alle dine tanker og teorier på det akvarie, så kender du lidt til grænserne.
Hvis du så stadig gider at udvide, så er det måske holdbart og så er det bare at forsøge.
Erik
Jeg må desværre holde med alle dem der prøver at advare dig mod at kaste dig ud i projektet.
Desværre fordi, det er skønt at se din entusiasme. Men det er et ret vanskeligt projekt som kræver en del års erfaring.
Jeg tror ikke du gør dig begreb om hvor meget arbejde der er med sådan en reol.
Jeg har selv en kælder med akvarier udover mit saltvandsshow. Og ja - de står på reoler, 5 stk faktisk.
Der er pt. gang i 15 -16 akvarier, med udvidelsesmuligheder til ca det dobbelte. De står bare tomme og venter.
Jeg spekulerer ikke selv så meget i tiden, men her i foråret var vi på en uges ferie og en af mine gode venner her på SF lovede at kigge efter det og fodre.
Han fortalte bagefter at det tog ham ca 1 time hver dag.
Der skulle fodres, laves artemia, fodres yngel, efterfyldes i osmosetanken, alt skulle tjekkes osv osv. Og det er kun rugbrødsarbejdet.
Først derefter kan man sætte sig ned og nyde fiskene. Og det er jo hver dag det skal gøres.
Det ser rigtig flot ud når man kommer ind i en forretning og ser alle akvarierne, men der ligger meget hårdt arbejde bag og DET er dødsygt.
Jeg har været ansat i sådan en forretning og har tilbragt dage, hvor jeg kun rensede akvarier og vaskede grus. Intet andet.
Det er sjovt at rense et eller to, men når du har renset 25 og ved at du dagen efter skal rense 25 igen, og 25 igen dagen efter, så går det sjove af.
Men jeg synes da ikke du skal droppe det helt for altid. Tanken/ønsket er da god at have.
Som der skrives længere oppe i tråden, så start med ét og bliv god til at få det til at køre.
Sæt dig ind i hvordan det kører og hvorfor det kører. Afprøv alle dine tanker og teorier på det akvarie, så kender du lidt til grænserne.
Hvis du så stadig gider at udvide, så er det måske holdbart og så er det bare at forsøge.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- agger
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
fint tror bare jeg får lavet et akvarie på special mål ved i hvor måske jeg kan få et lavet? har spurgt allan som er her på side men han svare aldrig
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det kan enhver akvarie butik klare.
Men ellers kan Tropeakvarier det.
Men ellers kan Tropeakvarier det.
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
hvorfor vil du starte en dyreforhandler ?