Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Christian,

Tak for at du taler med dine kollegaer - fedt at vi hjælper hinanden :GO

Update må siges at være som det danske sommervejr, flest byger... Og kun lidt sol.

Jeg har idag fjernet 4 acros, og min store kejser, min palet(lig ikke fundet)og 3 anthiasser - så det er lidt trist, men jeg vidste jo godt at den vej jeg har valgt ville give nogle tab.

Jeg har derfor her i aftes skiftet 400 liter vand, og sat O3 og kul på systemet, ligesom jeg har tændt lyset igen.

Jeg har yderligere 400 liter stående klar - og det vil blive skiftet i den kommende weekend.

Jeg ved ikke pt om jeg tømmer baljen i weekenden, eller om jeg nøjes med 1-3 yderligere vandskift.(over 2 uger) Det må korallernes og fiskenes sundhed samt Lyngbyaen afgøre.

Good news er at Lyngbya er 90% væk, og jeg kan se på fisk og koraller at de trængte til kul og vandskifte.

Jeg stopper derfor alt medicinering, fordi "patienten" kan ikke klare mere pt, og samtidig skal det ha mest mulig stabilitet, da vi tager på ferie ultimo måneden.

Når jeg kommer tilbage, er Lyngbyaen forhåbentlig væk, ellers er der både Antibiotika, Red Slime Remover, brintoverilte og DinoXal på hylden her - og jeg er faktisk ikke i tvivl om at jeg er ved at udrydde den - men hensynet til mine koraller og fisk gør at kuren må indstilles i ca 5 uger - og det tror jeg er det rigtige at gøre.

Lige nu skal jeg stabilisere mit lille rev - det fortjener det :y

God aften allesammen.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg føler godtnok med dig Peder, jeg tror ikke jeg havde samme overskud som dig - og da slet ikke om sommeren.
Jeg håber at I vender hjem til et sprudlende rev i rig vækst
SPS : Stability provides succes
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

nielsk skrev:Jeg føler godtnok med dig Peder, jeg tror ikke jeg havde samme overskud som dig - og da slet ikke om sommeren.
Jeg håber at I vender hjem til et sprudlende rev i rig vækst
+1
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af ChristianJS »

Det var jo både godt og skidt nyt, men mest godt Peder!!! :-)
Det koster bønder at spille skak, men du vinder krigen.

Jeg vil tilslutte mig ønskerne om fremgang :-)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Øv med dine fisk men det er jo det valg man tager - noget nyt i sagen?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Hej Peder,

Ked af at høre om dine tab :(

Hvordan går det med akvariet, er der fremgang? :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa

Fremgangen er ikke god nok, desværre - algen er der stadig, dog ikke så dominerende som før.

Yderligere vandskifte foretages netop nu, og ellers får baljen 100% ro.

Mine lps står som de skal,men mine acros er ikke som de skal være - men de har jo været igennem en del.

Ellers er fiskene i klar bedring, og min gamle palet er genopstanden fra de døde - :beer:
Mærkeligt så meget den har været igennem, og nu er der intet at se på den.

Mine rejer er væk, desværre, og det samme er vist nok en temmelig stor krabbe jeg har prøvet at fange længe :y

Jeg vil ikke give baljen yderligere kure nu, men når jeg kommer hjem fra ferie, så får den formentlig endnu en omgang.

Christian, du nævnte antibiotika! Kan du fortælle hvilken type, og hvor meget ?

Tak for alle jeres råd og gode tanker, værdsætter jeg :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Blå palet for the win! Jeg har jo et lidt åndssvagt forhold til netop den art så meget glad for den netop har klaret det!

Keep us posted! Hvis du mangler rsr har jeg en ny bøtte du må få Peder
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Hej Peder

Jeg prøver finde ud af hvilken man kan bruge.

I mellemtiden er din alge kommet på ekstrabladet:

http://ekstrabladet.dk/kup/kaeledyr/article1778325.ece

Med direkte relation til den artikel jeg lagde op med undersøgelser fra Moreton Bay.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

ChristianJS skrev:Hej Peder

Jeg prøver finde ud af hvilken man kan bruge.

I mellemtiden er din alge kommet på ekstrabladet:

http://ekstrabladet.dk/kup/kaeledyr/article1778325.ece

Med direkte relation til den artikel jeg lagde op med undersøgelser fra Moreton Bay.
FUUK hvor er det sindsygt..... Får iøvrigt reel ID af min "alge" ultimo denne uge - bliver spændende at høre hvad den præcist måtte hedde :y
fantastisk at vi har sådanne dygtige og hjælpsomme mennesker på forummet :-)

mvh
Peder
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af chrislolk »

Lige en update fra min kamp med algen...

Mørklagde mit nye akvarie i en uge, da jeg så, at algen var begyndt at blomstre op der i. Efter en uges mørklægning evar alle algerne væk, men kun 3-4 dage efter lyset blev tændt kunne jeg se, at algerne begyndte at komme igen.

Havde samtidigt med mørklægningen fået fat i noget Dinoxal, så jeg mørklagde med det samme akvariet igen og påbegyndte behandling med dette middel. 3 dage senere tændte jeg lyset igen og kunne se, at algerne var døde. Behandlingen fortsatte yderligere 3 dage og jeg kan konstatere, at der nu, en uge efter end behandling, ikke er nogen tegn på at algerne kommer igen.

Samme behandling er udført i mit lille akvarie og også her er alle algerne døde og ikke blomstret op igen!

Spørgsmålet er så, om det er lyngbya algen jeg har været ramt af, eller en anden type brun hår alge. Uanset hvad, har Dinoxal fjernet algerne hos mig.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

chrislolk skrev:Lige en update fra min kamp med algen...

Mørklagde mit nye akvarie i en uge, da jeg så, at algen var begyndt at blomstre op der i. Efter en uges mørklægning evar alle algerne væk, men kun 3-4 dage efter lyset blev tændt kunne jeg se, at algerne begyndte at komme igen.

Havde samtidigt med mørklægningen fået fat i noget Dinoxal, så jeg mørklagde med det samme akvariet igen og påbegyndte behandling med dette middel. 3 dage senere tændte jeg lyset igen og kunne se, at algerne var døde. Behandlingen fortsatte yderligere 3 dage og jeg kan konstatere, at der nu, en uge efter end behandling, ikke er nogen tegn på at algerne kommer igen.

Samme behandling er udført i mit lille akvarie og også her er alle algerne døde og ikke blomstret op igen!

Spørgsmålet er så, om det er lyngbya algen jeg har været ramt af, eller en anden type brun hår alge. Uanset hvad, har Dinoxal fjernet algerne hos mig.
Christopher,

Det er simpelthen for fedt - stort tillykke til dig. :GO

Jeg har desværre ikke modtaget id af min egen alge endnu - håber det er på trapperne. Jeg tvivler på at vi har den samme alge, eller også er den nemmere at fjerne i opløbet :y
Som dig kørte jeg rent faktisk DinoXal i 7 dage - og med slukket lys.

Mine alger voksede på trods af slukket lys og Dinoxal !!!!!! Jeg har selvfølgelig haft Carsten løbende med på råd her, og han har konstant ment at mine alger lignede noget fra en metalforgiftning :devilish:
Carsten har ofte ret - og set i lyset af væksten på algerne - ku noget tyde på at han har ret - jeg er så blot meget undrende over hvordan der eventuelt er kommet metal i mit system !!!!

Jeg tager på ferie midt ugen, og når jeg kommer tilbage bliver ALT tømt. LS og keramik bliver nøje efterset - og derefter højtryksspulet
bundlaget bliver suget op - og alt bliver sigtet, da synderen skal findes og det skal opklares hvis et eventuelt fremmedlegeme har fundet vej i mit system - hvordan det er kommet der.

God dag allesammen

mvh
Peder
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Hvis der er tale om metalforurening. Kan det så evt. være aluminium? Vi døjer nemlig også med en træls alge. Og jeg tabte, i forbindelse med bygningen af vores DIY led lampe nogle popnitte ender. Og er ikke 100% sikker på at alle blev fundet igen..

MVH
Ryom
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Ryom skrev:Hvis der er tale om metalforurening. Kan det så evt. være aluminium? Vi døjer nemlig også med en træls alge. Og jeg tabte, i forbindelse med bygningen af vores DIY led lampe nogle popnitte ender. Og er ikke 100% sikker på at alle blev fundet igen..

MVH
Ryom
Jep - i bund og grund kan det været alt, undtaget kobber, da korallerne så havde været døde.

Jeg ville suge alt budlag op, og sikre mig at alt kom ud - det vil ellers give dig alvorlige problemer i ca 6 måneders tid. (den ca tid som en popnitte eller lignende vil være om at blive opløst)

mvh
Peder
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Ryom »

Det er også det vi er nået frem til. Er ved at sætte et mindre system op til alt levende så systemet kan blive tømt helt og rengjort. Benytter så lejligheden til at lave ny stensætning af døde ls. Så kan det levende gå nogle måneder mens hovedtanken kører ind igen.

MVH
Ryom
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Ryom skrev:Hvis der er tale om metalforurening. Kan det så evt. være aluminium? Vi døjer nemlig også med en træls alge. Og jeg tabte, i forbindelse med bygningen af vores DIY led lampe nogle popnitte ender. Og er ikke 100% sikker på at alle blev fundet igen..

MVH
Ryom
Aluminiumsforgiftning:
Jeg havde i slutningen af ´90 erne en tank som jeg havde forsikret mod de ulyksaligheder som kan opstå.
Det gik galt på et tidspunkt og jeg kontaktede forsikringen, som bad om en mulig grund til at det var gået som det var. Der var ikke tale om algeproblemer skal lige siges. Det var koral og fiskedød :crybaby: .

Min gode biologven fandt frem til, at det kunne være forgiftning fra aluminiumsrammen (gammelt Juvelakvarium).
Jeg spurgte ham om det virkelig kunne være nok. Det ville i givet fald kun kunne stamme fra eventuelle ridser i eloxeringen.
Han sagde dengang, at man ville kunne lægge hele Danmarks Akvarium ned med en aluminiumsforgiftning og det behøvede ikke at være ret meget der kom i :BA .
Om der var tale om en sprogblomst for at understrege at det kunne være det der var sket hos mig, ved jeg ikke,
men forsikringen accepterede forklaringen og betalte det vi bad om :GO .

Den historie sidder så meget i min hukommelse, så det er en af grundene til at jeg stadig bruger Rowaphos i
stedet for Lanthanum. Jeg er rædselslagen bare for muligheden for aluminiumsforgiftning.
Det kostede dengang så mange spildte kræfter og ærgelser, at jeg idag mener at det skal undgås for enhver pris.
Det er alvor når det sker.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Ryom »

crazy seahorse skrev:

MVH
Ryom
Aluminiumsforgiftning:
Jeg havde i slutningen af ´90 erne en tank som jeg havde forsikret mod de ulyksaligheder som kan opstå.
Det gik galt på et tidspunkt og jeg kontaktede forsikringen, som bad om en mulig grund til at det var gået som det var. Der var ikke tale om algeproblemer skal lige siges. Det var koral og fiskedød :crybaby: .

Min gode biologven fandt frem til, at det kunne være forgiftning fra aluminiumsrammen (gammelt Juvelakvarium).
Jeg spurgte ham om det virkelig kunne være nok. Det ville i givet fald kun kunne stamme fra eventuelle ridser i eloxeringen.
Han sagde dengang, at man ville kunne lægge hele Danmarks Akvarium ned med en aluminiumsforgiftning og det behøvede ikke at være ret meget der kom i :BA .
Om der var tale om en sprogblomst for at understrege at det kunne være det der var sket hos mig, ved jeg ikke,
men forsikringen accepterede forklaringen og betalte det vi bad om :GO .

Den historie sidder så meget i min hukommelse, så det er en af grundene til at jeg stadig bruger Rowaphos i
stedet for Lanthanum. Jeg er rædselslagen bare for muligheden for aluminiumsforgiftning.
Det kostede dengang så mange spildte kræfter og ærgelser, at jeg idag mener at det skal undgås for enhver pris.
Det er alvor når det sker.

Erik

Fjerner Rowaphos da andet end PO4? Eller indeholder Lanthanum aluminium? Eller hvordan hænger det sammen?
Har aldrig selv brugt nogen af delene så ved ikke rigtig noget om det :)

Ryom
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Det er noget vrøvl vores gode ven erik skriver, Lanthanum indeholder ikke aluminium, og. Det gør Rowaphos heller ikke, rowa er så hvidt jeg husker en jernforbindelse.

Tidligere blev der solgt andre mærker til at fjerne po4 , og Enkelte af disse var baseret på alu, mon ikke det er det som forvirrer :y

Mvh
Pedrr
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Der er medier der er lavet på jern og nogle der er lavet med alu. Rowa/Aqua Crown er jern baseret, hvorimod for eksempel aqua medic antiphos er alu baseret. Jeg har brugt alu baseret det virker fint, men skal skiftes oftere end jernbaseret medie da det kan lække PO4 tilbage i akvariet.
Håber virkelig du får styr på dit akvarie igen, så trist når sådan noget overtager akvariet helt. Jeg krydser fingre for du klarer det uden alt for stort tab :GO
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Hej Peder

Jeg har desværre ikke fundet en god kilde til antibiotika, men jeg har hørt at det kan købes til akvariebrug i udlandet...

Mht. metalforgiftning, så læs lige den videnskabelige artikel jeg linkede til igen, jern er virkelig noget der fremmer Lyngbya, da det er nødvendigt for dens næringsoptag, så mon ikke det kan være jern der er årsagen?
Dermed kan Rowaphos meget vel være synderen!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Den med aluminiums forgiftning tror jeg heller ikke på. Da jeg lavede min første store sump, forsøgte jeg at lave noget a'la boblefælder for at tvinge vandet gennem nogle svampe. Jeg levede afstivningen med nogle aluminiums rør som blev limet. Ideen duede ikke, men aluminiums rørene
lod jeg sidde. Da jeg nedlagde den sump, var eneste forskel på det aluminium, at det var blevet lidt mørkere.
Der var på ingen måde nogen korodering af det rene aluminium på skærefladerne
Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Søren Ravn »

Jeg har desværre ikke fundet en god kilde til antibiotika, men jeg har hørt at det kan købes til akvariebrug i udlandet...

Mht. metalforgiftning, så læs lige den videnskabelige artikel jeg linkede til igen, jern er virkelig noget der fremmer Lyngbya, da det er nødvendigt for dens næringsoptag, så mon ikke det kan være jern der er årsagen?
Hej Peder

Er du helt sikker på at der ikke er et eller andet sporestof i decocean ca og kh, som dine alger lever rigtig godt af.

Du har jo haft en balje der har haft et stort forbrug af de blandinger igennem noget tid, og hvis der er noget i dem dine koraller ikke bruger bliver det jo ophobet i din balje.

Jeg havde selv problemet for år tilbage med Balling og aquafair sporestoffer. Her blev min balje overfyldt af alger, efter jeg droppede sporestofferne sammen med balling forsvandt de.

Jeg ved godt jeg har nævnt dette før, men jeg vil lige sikre mig at du forsat kan afvise det.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Søren Ravn skrev:

Hej Peder

Er du helt sikker på at der ikke er et eller andet sporestof i decocean ca og kh, som dine alger lever rigtig godt af.

Du har jo haft en balje der har haft et stort forbrug af de blandinger igennem noget tid, og hvis der er noget i dem dine koraller ikke bruger bliver det jo ophobet i din balje.

Jeg havde selv problemet for år tilbage med Balling og aquafair sporestoffer. Her blev min balje overfyldt af alger, efter jeg droppede sporestofferne sammen med balling forsvandt de.

Jeg ved godt jeg har nævnt dette før, men jeg vil lige sikre mig at du forsat kan afvise det.
Hej søren

Synes det er et validt input, og alle sten bliver vendt i dette tilfælde.
Carstens balling er jo af højere kvalitet end andre på markedet. Andre mærker bruger teknisk kvalitet, hvor Carstens er fødevarekvalitet - dvs fåes ikke bedre.

Så urenheder i hans er ikke tilfældet, og ingen af de nævnte sporestoffer er i en koncentration som giver disse alger.
Vi har også set algen hos Leif Krarup, som aldrig har brugt carstens balling.

Jeg er glad for dit input- men må indrømme at jeg med 99,9% sandsynlighed kan afvise den.
Når vi taler om kontaminering,som det muligvis kan være, så mistænker jeg mere andre ting.

Det kan være salt, rowa, metal fra gl. Lumenarc(popnitter) eller metal i levende sten fra naturen etc etc....

Mvh
Peder
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

pederrevnørd skrev:Det er noget vrøvl vores gode ven erik skriver, Lanthanum indeholder ikke aluminium, og. Det gør Rowaphos heller ikke, rowa er så hvidt jeg husker en jernforbindelse.

Tidligere blev der solgt andre mærker til at fjerne po4 , og Enkelte af disse var baseret på alu, mon ikke det er det som forvirrer :y

Mvh
Pedrr
Det kan da godt være jeg vrøvler. Jeg er jo heller ikke helt ung længere :wink:
Nu svarede jeg mest på spørgsmålet omkring alu-forgiftning.
Den vil jeg stadig fastholde er god nok.
Men, jeg vil selvfølgelig bøje mig hvis der kommer gode argumenter på bordet.

Omkring Lanthanum og alu, så må jeg indrømme at jeg havde taget det for gode varer, som jeg havde hørt, at forskellen på PowaPhos og Lanthanum var det jeg beskrev.
Jeg har jo også kun hørt at RowaPhos er jernbaseret og det har jeg heller ikke tjekket.
Men det er selvfølgelig en fejl. Lanthanum er lavet på en anden måde.

Det skal dog siges til min undskyldning, at både jern og aluminium er anerkendte metoder til optag af phosfor.

Med hensyn til alu-forgiftning kan man tjekke denne artikel:
http://www.advancedaquarist.com/2003/7/chemistry

Som er serviceoplysning lægger jeg lige konklusionen fra artiklen i en lidt spøjs google translate version her:

Konklusioner
Aluminium er en ion, der ikke får meget opmærksomhed, og har ingen klar biologiske brug i akvarier. Det kan dog have indflydelse på akvarium organismer, hvis hævet tilstrækkeligt over det naturlige niveau. Phosguard har vist sig at frigive aluminium kunstigt havvand. Yderligere fremgår det, at frigivelsen af ​​aluminium kunne være årsag til de virkninger, at nogle mennesker har set i akvarier, når der anvendes aluminium-baserede phosphat og silikat absorberende materialer. Men, kunne kun en større undersøgelse definitivt viser, at at være tilfældet.

Sådanne biologiske effekter er ikke blevet meget omtalt for jern-baserede fosfat fjernere (f.eks Rowaphos og Salifert s Fosfat Killer). Derfor, hvis du er interesseret i at bruge fosfat-absorberende medier, kan disse sidstnævnte typer kan være et bedre valg.

Som en lille bonus kan man læse om det samme blot i søvand her:
http://www.soedoktoren.dk/aluminium.htm

Alle stoffer som kommer i akvariet vil på sigt interagere med vandet også aluminium.
Så din mistanke om eventuelle popnitterester kunne være et rigtig godt bud efter min mening.

Et lille tip i forbindelse med din plan om at højtrykspule dine LS og keramik.
Skal du have størst mulig sikkerhed for at alle levende organismer bliver dræbt, så kunne du leje en hedvandsrenser eller en damp renser.
Har selv benyttet en sådan i et industrikøkken der blev lukket af sundheden pga rotter. Der var ingen bakterier tilbage da sundheden kom og tog prøver. Damp med 100 - 200 bar gør en forskel. (men du kan ikke se en skid efter 10 sek.)
Jeg tror faktisk ikke de er så dyre i leje.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Tak for dit input erik, tror damprenser er lige lovligt voldsom :y

Elsker altid at læse artikler fra Randy,og han kan kemien i vores baljer bedre end de fleste, stol dog ikke på ham med hensyn til hans advarsler om visse po4 fjernende produkter - manden har sit eget firma, og det er sjovt nok en gele som fjerner po4!!!!

Peder
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Popnittestifter er jern...
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

ChristianJS skrev:Popnittestifter er jern...
Er helt enig, og vi ved alle at N, P, K og Fe er de helt almindelige store syndere(årsager) mht algevækst.

God aften kære Christian :beer:

Peder
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

fik du nogensinde id af algen?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej alle,

Så er jeg kommet hjem fra ferie, og i fortjener en update. :y

Som i ved har jeg prøvet dinoxal, brintoverilte, ultraalgaex med mere, og uden held.

Jeg tog for 2,5 uge afsted på en ferie, og inden jeg tog afsted slukkede jeg alt lys, undtaget det blå,og hævede mg til 1800!

Om det var de 2 uger uden lys, eller kombien af mg og at algerne trods alt har været påvirket tidligere skal jeg ikke kunne sige præcis - men mit personlige bud er at det er lyskuren som har gjort udslaget.

Så jeg kan nu med glæde sige at samtlige Lyngbya alger er væk fra mit system :K

Til gengæld lignede min balje ( kom hjem torsdag) en sps kirkegård, og med lugt af råd og død i stuen. Selv min overflade havde skum - ligesom i en skummer :G

90% af mine sps er døde, og 20% af mine lps er væk.
Ingen fisk har taget skade, og det tilskriver jeg min kraftige skummer.

Hvordan har jeg og baljen det så idag ?

Jeg må indrømme at jeg var grædefærdig da jeg så min smukke balje, og mine udsøgte sps var døde eller i så kraftigt forfald, at jeg blot måtte smide dem ud.

En halv haveaffaldssæk blev brugt til skelletter :G , men men men......

Jeg elsker jo min balje og min hobby, og jeg foretrækker denne situation fremfor at skulle blive ved med at kæmpe med Lyngbya algen.

Idag, og de næste 2 uger sker der ca 100 liter vandskifte dagligt, således at systemet kommer sig - og jeg kan allerede se fremgang - blot efter de tiltag siden fredag.

Sps koraller skal derfor prøves igen(nogle af de billige til at starte med) og når jeg igen har perfekte vandværdier, så skal der POWER shoppes ultra SPS :K :K :K
Min KH især er helt ude i skoven, med en værdi på 14, hvilket jo er logisk når der ikke er vækst fra koraller.

CA er på 480, no3 er på 4, og po4 er ikke målbar. Mg er sjovt nok faldet til 1440.

Så hårdt og aktivt arbejde foretages pt dagligt, for at jeg igen snart kan have store sunde acro og monti- som i alle ved jeg elsker :y

Så hermed afslutningen herfra på mit eventyr/mareridt omkring Lyngbya algen, som jeg aldrig fik lavet professionel ID af, men som jeg er temmelig sikker på at det var den jeg havde.

Når tingene bliver bedre i min balje, vil der som før komme nye billeder i ny og næ, på min personlige tråd, og så synes jeg vi skal holde denne tråd til det den vedrører, nemlig Lyngbya.

God sommer allesammen, og tak for jeres input og de mange gode forslag og hilsner :GO

Mvh
Peder
Senest rettet af pederrevnørd man 16. jul 2012 18:20, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c