Jeg er startet med saltvand fordi en velhavende sengetøjsforhandler, i starten af året, fortalte mig, at han på rekordtid havde skabt sig en mindre formue ved at købe sig et saltvandsakvarie.
Jeg syntes det lød som en fed fidus som jeg naturligvis omgående selv måtte benytte mig af.
Jeg fik ståpels i nakken og var ved at kløjs i jordbærgrøden da det, nogle måneder og et par banklån senere, gik op for mig, at forudsætningen for det kan lade sig gøre er, at man, INDEN man køber saltvandsakvariet, allerede ER i besiddelse af en større formue - som så på rekordtid bliver mindre.
Kan også godt være det var noget andet som må lægges til grund. I hvert fald begyndte jeg at smugkigge her på SF i januar 2012. Jeg så mig hurtigt lun på et komplet setup som Lotte i Sæby havde til salg. Jeg turde imidlertid ikke rigtig binde an med at flytte det levende så langt, midt om vinteren, og efter en del overvejelser besluttede jeg mig for at jeg i stedet ville købe det setup som StarF skulle af med til foråret. For lige at teste i et par måneder om jeg nu også kunne overkomme det arbejde som følger med, købte jeg så i februar en 128L Boyu med et par fisk og lidt skiver. Da StarF's hushandel i mellemtiden blev udsat og han også solgte sin lampe, foreslog min søde kone, at jeg i stedet skulle købe et helt nyt akvarie. Da jeg få dage før netop havde fået en pris på et nyt (for at have sammenligningsgrundlag), var der ikke langt fra tanke til handling og få timer efter var der bestilt et sprit nyt akvarie.
I dag kom Carsten fra DecOcean så rullene med baljen, og foretog de indledende øvelser (skal da godt nok love for der følger service og support med til den store guldmedalje, når man handler i den butik). Målene på display tanken er 93 x 60 x H65. Sumpen 70 x 50 x H40. Skab og lyskasse er i hvidlakeret MDF på rammer af porsa. Akvariet vil komme til at fylde al pladsen mellem 2 døre. Der bliver derfor 3 sider fri (med optisk hvidt glas). Målene er måske beskedne, men jeg synes bestemt proportionerne på det samlede setup, er faldet heldigt ud. Jeg er også så småt ved at have skaffet det meste af det jeg skal bruge til at komme igang. Dog har jeg ikke lige kunnet afse den tid jeg havde regnet med til at bygge stensætning, så indtil nu er det deværre kun blevet til en enkelt søjle, som nu ligger og "kører ind" i et akvastabil jeg købte af Jaiz her på forum til det formål: Udover akvarie, sump og møbel, har jeg foreløbig anskaffet mig:
2 x EcoTech Radion Lamper
BK mini 180 skummer
Red Dragon 3500 retur
2 x Tunze 6055 + 1 x 6095 og controller 7096 til cirkulation
Deltec FR 616 fluid bed filter

Grotech TEC III NG + EP II doseringspumper
Blå folie til bagruden (sponseret af Gilleleje Rev)
Nogle døde sten, Fiji pink sand og en del andre forskellige småting.
Planen er, at 1-2 LS fra min Boyu skal med over. Fisk og koraller skal naturligvis også med over når engang de nye sten er indkørt. Er dog lidt ambivalent m.h.t. min fløjlsklovn. Jeg besluttede fra starten, at den store bølle skulle skiftes ud med 2 små Ocellaris i forbindelse med flytningen. I mellemtiden er den så bare li'som blevet et medlem af familien.
Det levende der skal med over: Update 24. Juni
Jeg er blevet færdig med "dekorationerne". Fik lavet et par søjler mere: samt hovedstensætningen til skjul af overløbskasse og den ene pumpe: og en slags pumpetårn, med pumpe i midten og et 40 mm rør fra pumpen og ned af, med indsugning lige over bundlag, samt et 40 mm rør fra pumpen til overfladen, dels til ledningsskjul (indsnit i bagsiden) og dels til at sende returvandet ned i. Ka' godt være der gik lidt lovlig meget Jørgen Clevin i den der

Jeg fik også flyttet min Boyu, og sat det nye akvarie på plads. Carsten har så lavet resten af rørføringen og hans snedker har monteret lågerne. Det er bare i orden håndværk de har lavet, både Carsten, snedkeren, maleren og dem der har limet akvariet (fotografen er så til gengæld en klovn

Tænkte at det sidste hold skyllevand til stenene ligeså godt kunne være i akvariet: Den høje søjle venter jeg med til der kommer saltvand i, for den ligger allerede i saltvand med en sten fra min Boyu, og har ligget der i over en en måned. Tanken er at den skal skal stå næsten helt fremme ved frontruden, ca. 1/3 inde fra venstre side.
Efter at have sat dem i baljen er jeg dog kommet meget i tvivl om det måske bliver for "pakket" at se på. Ville være rart at høre andres mening. Hvad synes I?
Det ser nu sådan ud fra siden: Update 14. Juli
Nogle vil sikkert mene det er alt for tidligt, men giver det lidt udfordringer tager jeg det med.
Jeg har flyttet dyrene fra min Boyu over i den nye balje. Kunne heller ikke stå for en ca. 15 cm hysterisk flot elektrisk blå Tridacna hos DecOcean, så sådan en kom der også i. Havde en lilla i forvejen, som nu ser næsten brun ud ved siden af den nye.
Mine evner som fotograf kan ligge på et meget lille sted (kunne selvfølgelig også kaste skylden på iPhone'n) . Jeg kan simpelthen ikke finde ud af at tage et FTS i dagslys uden at det bliver til et nydeligt spejlbillede af tegltaget på vore garage. Så det må blive i tidlig aftenstemning.
Fra fronten: Stenen forrest i venstre side er kun til podning. Den regner jeg med at tage op om 3-4 uger
Fra venstre siderude: Korallerne ser godt nok ikke ud af så meget i den nye balje. Må vist hellere blive hjenmme i sommerferien og bruge pengene på koraller i stedet

Et skår midt i al min glæde er, at min elskede pincet døde for et par dage siden

Når nu det skulle være, er jeg da glad for det skete inden flytningen, ellers ville jeg med sikkerhed have troet flytningen var årsagen.
Update 28. Juli
Jovist er da plads til flere, men nu er korallerne i hvert fald kommet indenfor råbeafstand af hinanden. Har optaget et lille video klip med min mobil:
" onclick="window.open(this.href);return false; ... &vq=hd1080
Mere følger hen ad vejen
Vil gerne lære, så tager fortsat meget gerne imod kritik af enhver slags .
//Poul (wannabe reefer)