Sending fra Whitecoral?
- Allan M
- Rev haj
- Reactions: 3
- 13
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 2011
Sending fra Whitecoral?
Hvis nogen her på Sjælland bestiller fra White, vil jeg gerne have en ting med. En palythoa polyp, spm jeg ikke havde set, fik lige svitset min St. Thomas anomone. Tror ikke den klarer det og jeg klarer det ikke uden en Thomas. Så giv lyd.
Senest rettet af Allan M ons 13. jun 2012 22:46, rettet i alt 2 gange.
Life is a beach and then you dive.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Sending fra Whitecoral
Du er vel klar over at Palythoa og Protopalythoa er giftige. Og noget som skal omgåes med stor varsomhed
-
- Palet kirurg
- Reactions: 0
- 14
- Postnummer: 8220 Brabrand
- Saltvand siden?: 2009
Jeg har protopalythoa variabilis og med stor succes. Hvad angår giften, så skal man så vidt jeg ved bare lade vær med at spise dem eller fodre sin hund med dem. Jeg har aldrig oplevet ubehag i forbindelse med at jeg roder rundt med dem i tanken. Har haft dem i 2 år.
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Eller hive dem op af tanken og hælde kogende vand over eller begynde at save for meget i dem
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Allan M
- Rev haj
- 13
JaCarsten skrev:Du er vel klar over at Palythoa og Protopalythoa er giftige. Og noget som skal omgåes med stor varsomhed
- Bergenser
- Kejser fisk
- 16
- Postnummer: 3450 Allerød
Bingocaller skrev:Eller hive dem op af tanken og hælde kogende vand over eller begynde at save for meget i dem

Mvh Bergenser
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
Hahahahaha vi er sgu da stadig i liveBergenser skrev:Bingocaller skrev:Eller hive dem op af tanken og hælde kogende vand over eller begynde at save for meget i demups
Mvh Bergenser

Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Carsten
- Rev haj
- 21
Selvfølgeig skal man ikke spise dem, men der er mange eksempler på at folk har fået lammelser både i armene og andre dele af kroppen blot ved at have hænderne i akvariet hvor der har været de polypper.johanne86 skrev:Jeg har protopalythoa variabilis og med stor succes. Hvad angår giften, så skal man så vidt jeg ved bare lade vær med at spise dem eller fodre sin hund med dem. Jeg har aldrig oplevet ubehag i forbindelse med at jeg roder rundt med dem i tanken. Har haft dem i 2 år.
Fordi du har været heldig, betyder ikke at du altid vil være det.
Her er lige et link fra wikipedia, så du kan se at det ikke er noget man skal spøge med.
http://da.wikipedia.org/wiki/Palytoxin
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions: 18
- 14
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Kloge ord der skrives her - Carsten advarer jo ikke uden grundCarsten skrev:Selvfølgeig skal man ikke spise dem, men der er mange eksempler på at folk har fået lammelser både i armene og andre dele af kroppen blot ved at have hænderne i akvariet hvor der har været de polypper.johanne86 skrev:Jeg har protopalythoa variabilis og med stor succes. Hvad angår giften, så skal man så vidt jeg ved bare lade vær med at spise dem eller fodre sin hund med dem. Jeg har aldrig oplevet ubehag i forbindelse med at jeg roder rundt med dem i tanken. Har haft dem i 2 år.
Fordi du har været heldig, betyder ikke at du altid vil være det.
Her er lige et link fra wikipedia, så du kan se at det ikke er noget man skal spøge med.
http://da.wikipedia.org/wiki/Palytoxin

1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
..
Senest rettet af Jesper ØH tirs 12. jun 2012 20:49, rettet i alt 1 gang.
- Allan M
- Rev haj
- 13
Drenge, skrid fra min tråd og lav jeres egen "10 ting du kan dø af"-tråd.
Hver gang jeg ser indlæg på denne tråd, tror jeg det er gode nyheder. S
Så beat it
Hver gang jeg ser indlæg på denne tråd, tror jeg det er gode nyheder. S
Så beat it

- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions: 19
- 17
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Re: Sending fra Whitecoral?
Allan du er sku blevet Koralkoliker 

Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
Jeg kunne godt være med på en kasse dernedefra
- Allan M
- Rev haj
- 13
Så er det bare at bestille, for jeg har købt en - der jo skal hjem.
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
Ja men er først frisk når vi er nede på 100 kr pr mand i transport
- Allan M
- Rev haj
- 13
Lige nu koster det 34,9 €, dvs 136 kroner per person, så de 36,11 kroner du venter på, må du gerne få af mig 

- Bingocaller
- Rev haj
- 15
Koster det kun 136 pr person nu? Kunne være jeg skulle kigge på det imorgen så - skal jeg så bare skrive at det skal i din kasse?
- Castillo
- Foxface
- 16
- Postnummer: 5800 Nyborg
Er der en som skal til fyn som bestiller for så vil jeg gerne have lidt med
Red Sea Reefer 250. radion 2 stå xr15w 1xr30 G4 pro, Bubble King mini 180, vortech 2stk mp40wesqd, Reeflink, Osmolator og Apex 2016 med DÓS dosering
-
- Palet kirurg
- 14
Wikipedia:
"Some zoanthids contain the highly toxic substance palytoxin. Palytoxin is one of the most toxic organic substances in the world, but there is an ongoing debate over the concentration of this toxin in these animals.[citation needed] However, even in small quantities, the toxin can be fatal should it be ingested or enter the blood stream. If delivered immediately, vasodilators injected into the ventricle of the heart can act as an antidote.[1]
In order for this toxin to be dangerous to humans, the average aquarist would need to ingest the zoanthid in sufficient quantities, or brush a recent cut over it. Average handling, propagation and aquarium maintenance is unlikely to pose any danger beyond a localized skin reaction.[citation needed] A 2010 study found toxic zoanthids in three Washington D.C. area aquarium stores.[15]"
Ergo: zoanthidet skal spises eller stryges over et åbent sår for at udgøre en reel fare.
Men så står der:
"Contrary to common belief, palytoxin can be absorbed through intact skin." (kilde: Palytoxin Poisoning After Dermal Contact with Zoanthid Coral, Journal of emergency medicine, 2009)
Og det måtte jeg lige undersøge lidt nærmere, så jeg fandt artiklen. Og her er der beskrevet en case med en patient, som havde fået paræstesier omkring munden samt metallisk smag i munden - altså tegn på neurologisk påvirkning. Dette efter at hun havde fragmenteret sine zoanthider uden handsker ved at dele dem i 2. Hun havde ingen sår på hænderne og toxinet må derfor være blevet optaget gennem huden.
Men! Det må siges at være en voldsom håndtering af sine zoanthider som må have forårsaget frigivelse af en stor mængde palytoxin, som udover dette ikke er blevet øjeblikkeligt opløst i mængden af akvarievand (da fragmenteringen vel må have foregået ovenvande). Hermed er toxinkoncentrationen endnu kraftiger end den vil være i vandet. Denne case illustrerer efter min mening dermed ikke, at det er farligt at rode i sin balje med almindelig agtpågivenhed, hvis man har zoanthider.
Men det er klogt nok at være forsigtig, så:
- husk, at hvis vandet svier på huden, når du stikker hånden derned, så er hudbarrieren nedsat og du har måske et sår som kan være potentiel indgangsport for palytoxin. For en sikkerhed skyld,
- så brug handsker når du roder med korallen.
- Og husk: lad vær med at æde dine zoanthider.
Hvis nogen vil læse hele artiklen, så giv mig en mail. Så sender jeg den. Ellers skal I betale for den for at læse den på nettet.
"Some zoanthids contain the highly toxic substance palytoxin. Palytoxin is one of the most toxic organic substances in the world, but there is an ongoing debate over the concentration of this toxin in these animals.[citation needed] However, even in small quantities, the toxin can be fatal should it be ingested or enter the blood stream. If delivered immediately, vasodilators injected into the ventricle of the heart can act as an antidote.[1]
In order for this toxin to be dangerous to humans, the average aquarist would need to ingest the zoanthid in sufficient quantities, or brush a recent cut over it. Average handling, propagation and aquarium maintenance is unlikely to pose any danger beyond a localized skin reaction.[citation needed] A 2010 study found toxic zoanthids in three Washington D.C. area aquarium stores.[15]"
Ergo: zoanthidet skal spises eller stryges over et åbent sår for at udgøre en reel fare.
Men så står der:
"Contrary to common belief, palytoxin can be absorbed through intact skin." (kilde: Palytoxin Poisoning After Dermal Contact with Zoanthid Coral, Journal of emergency medicine, 2009)
Og det måtte jeg lige undersøge lidt nærmere, så jeg fandt artiklen. Og her er der beskrevet en case med en patient, som havde fået paræstesier omkring munden samt metallisk smag i munden - altså tegn på neurologisk påvirkning. Dette efter at hun havde fragmenteret sine zoanthider uden handsker ved at dele dem i 2. Hun havde ingen sår på hænderne og toxinet må derfor være blevet optaget gennem huden.
Men! Det må siges at være en voldsom håndtering af sine zoanthider som må have forårsaget frigivelse af en stor mængde palytoxin, som udover dette ikke er blevet øjeblikkeligt opløst i mængden af akvarievand (da fragmenteringen vel må have foregået ovenvande). Hermed er toxinkoncentrationen endnu kraftiger end den vil være i vandet. Denne case illustrerer efter min mening dermed ikke, at det er farligt at rode i sin balje med almindelig agtpågivenhed, hvis man har zoanthider.
Men det er klogt nok at være forsigtig, så:
- husk, at hvis vandet svier på huden, når du stikker hånden derned, så er hudbarrieren nedsat og du har måske et sår som kan være potentiel indgangsport for palytoxin. For en sikkerhed skyld,
- så brug handsker når du roder med korallen.
- Og husk: lad vær med at æde dine zoanthider.

Hvis nogen vil læse hele artiklen, så giv mig en mail. Så sender jeg den. Ellers skal I betale for den for at læse den på nettet.
- Carsten
- Rev haj
- 21
Der har også været et tilfælde hvor en mand havde rodet med korallerne i sit akvarie, ikke specielt med polypperne, men en generel roden rundt. Han fik lammelser i den højre arm, og kunne ikke bruge den i et par måneder. han var indlagt i ret lang tid.
Her i landet har vi også haft et tilfælde, dog slet ikke i samme størrelse som de andre, og der var ingen Palythoa indblandet, men blot almindelige Zoanthus polypper samt Ricordea. Hende som oplevede det, fik prikken og snurren i fingerne, og var så vidt jeg husker følelse løs i fingerne bagefter.
Ud fra det du skriver og måden du skriver det på, virker det som du har en baggrund i det medicinske.
Her i landet har vi også haft et tilfælde, dog slet ikke i samme størrelse som de andre, og der var ingen Palythoa indblandet, men blot almindelige Zoanthus polypper samt Ricordea. Hende som oplevede det, fik prikken og snurren i fingerne, og var så vidt jeg husker følelse løs i fingerne bagefter.
Ud fra det du skriver og måden du skriver det på, virker det som du har en baggrund i det medicinske.
-
- Palet kirurg
- 14
Det første tilfælde du beskriver er også nævnt på wikipedia med kildehenvisning. Han havde sår på hænderne.
De andre tilfælde kender jeg ikke, men kan lige prøve at kigge lidt videre i de medicinske databaserr.
Ja, jeg har medicinsk baggrund og det er derfor jeg har adgang til artiklerne. Jeg er snart færdiguddannet læge.
De andre tilfælde kender jeg ikke, men kan lige prøve at kigge lidt videre i de medicinske databaserr.
Ja, jeg har medicinsk baggrund og det er derfor jeg har adgang til artiklerne. Jeg er snart færdiguddannet læge.
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
johanne86 det lyder meget spændende - opretter du ikke en seperat tråd og smider alt materiale derind?
Den er god at have og så spammer vi ikke Allan købs tråd
Den er god at have og så spammer vi ikke Allan købs tråd

-
- Palet kirurg
- 14
Jo det gør jeg lige i løbet af weekenden. Men der er faktisk ikke så meget materiale. Kun få caserapporter om akvarister er beskrevet. Det meste info om stoffet handler om folk, der har spist fisk, som har spist zoanthider med palytoxin. Men jeg kan lige prøve at danne mig et overblik over litteraturen. Det kunne jo være meget rart for os at vide, hvor stor risikoen egentlig er ved de her polypper. 

- Bingocaller
- Rev haj
- 15
Ja det kunne være helt kanont! Meget spændende emne - i den tråd du opretter må folk og meget gerne smide links til andre tråde rundt omrking i verden hvor folk er blevet syge etc . Så alt materialet er samlet et stedjohanne86 skrev:Jo det gør jeg lige i løbet af weekenden. Men der er faktisk ikke så meget materiale. Kun få caserapporter om akvarister er beskrevet. Det meste info om stoffet handler om folk, der har spist fisk, som har spist zoanthider med palytoxin. Men jeg kan lige prøve at danne mig et overblik over litteraturen. Det kunne jo være meget rart for os at vide, hvor stor risikoen egentlig er ved de her polypper.
-
- Palet kirurg
- 14
- Allan M
- Rev haj
- 13
Hvis vi lige kan komme tilbage til tråden
Nogen der er med??

Nogen der er med??
- Allan M
- Rev haj
- 13
Hvad så folkens? Er det kun mig der er shopaholic?
Fragt koster 35 euro, så det skal lægges oven i den lille pris på koraller de kører med.
Kassen kommer til Kbh, npr vi er klar, så send mail til mig om hvem der er med.
Fragt koster 35 euro, så det skal lægges oven i den lille pris på koraller de kører med.
Kassen kommer til Kbh, npr vi er klar, så send mail til mig om hvem der er med.