Rislefilter - medie ???
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
Rislefilter - medie ???
Hej
Hvilket filtermateriale vil I anbefale til et rislefilter?
Jeg har en høj skummer og det er fra udløbet af den jeg vil placere et rør med diameter på 20-25 cm og højden bliver over en meter !
Symbiont: et filtermateriale som skulle være det som ligner de levende sten med i stukturen.
Er dette et godt medie - hvad er Jeres erfaring med dette eller andre materialer?
Rigtige levende sten er vil nummer et eller...
\Morten
Hvilket filtermateriale vil I anbefale til et rislefilter?
Jeg har en høj skummer og det er fra udløbet af den jeg vil placere et rør med diameter på 20-25 cm og højden bliver over en meter !
Symbiont: et filtermateriale som skulle være det som ligner de levende sten med i stukturen.
Er dette et godt medie - hvad er Jeres erfaring med dette eller andre materialer?
Rigtige levende sten er vil nummer et eller...
\Morten
- demian
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2002
Re: Rislefilter - medie ???
hej jeg ville vælge dem her og klippe dem i terninger http://www.ebay.de/itm/3-Stuck-Filterma ... 46034f75d6
de meget nemmere at rengøre og man kan jo vælge forskellige typer af tæthed
de meget nemmere at rengøre og man kan jo vælge forskellige typer af tæthed

Jeg ville helt klart vælge levene sten.
Filtervat og andet skal bare renses tit.
Steen
Filtervat og andet skal bare renses tit.
Steen
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
De levende sten - skal det være naturlig størrelse eller skal disse knuses til mindre faktioner ?
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
Er fordelen ikke ved sintret glas at det næsten ikke skal renses som med levende sten?
De levene sten skal ikke renses.
Men det skal alm. filter materialer som feks. filtervat - svamp - biobolde osv.
Jeg ville helt klart vælge lev. sten på størrelse med en knytnæve.
Steen
Men det skal alm. filter materialer som feks. filtervat - svamp - biobolde osv.
Jeg ville helt klart vælge lev. sten på størrelse med en knytnæve.
Steen
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3330 Gørløse
- Saltvand siden?: 2010
Mit input til emnet med lidt erfaring fra recirkulerede fiskeopdræt:
Jeg vil mene der er en masse udokumenteret viden og overtro om emnet.
Men der findes også adskillige videnskabelige artikler og studies af det.
Men hvad er formålet med filtret? Omdannelse af ammonium/ammoniakburde ikke være nødvendigt med det bioload vi kører med. Denitrificende bakterier trives lige så godt på en plastikfiltermedie, som i LS.
Derudover et par pointer:
1: Alle filtre skal renses
2: mediets overflade er bestemmende for effektiviteten, men dette forhold er ikke lineært, effekten aftager kraftigt over et vist niveau overflade Per kubik. Uendelig overflade er altså ikke lig uendelig kapacitet.
3: Jeg vil mene ideen om at LS skulle være fantastisk meget bedre end andre medietyper er ukorrekt.
4: da alle filtre skal renses, og dette er et plus, da det fjerner biologisk materiale fra systemet, så tænk rens ind i designet. Et par haner, så filteret kan isoleres fra systemet, en måde at agitere mediet på, det kan være spuling, trykluft e.l. Og så en aftapningshane til slammet. Husk det behøver ikke at være 100% rent.
Jeg vil mene der er en masse udokumenteret viden og overtro om emnet.
Men der findes også adskillige videnskabelige artikler og studies af det.
Men hvad er formålet med filtret? Omdannelse af ammonium/ammoniakburde ikke være nødvendigt med det bioload vi kører med. Denitrificende bakterier trives lige så godt på en plastikfiltermedie, som i LS.
Derudover et par pointer:
1: Alle filtre skal renses
2: mediets overflade er bestemmende for effektiviteten, men dette forhold er ikke lineært, effekten aftager kraftigt over et vist niveau overflade Per kubik. Uendelig overflade er altså ikke lig uendelig kapacitet.
3: Jeg vil mene ideen om at LS skulle være fantastisk meget bedre end andre medietyper er ukorrekt.
4: da alle filtre skal renses, og dette er et plus, da det fjerner biologisk materiale fra systemet, så tænk rens ind i designet. Et par haner, så filteret kan isoleres fra systemet, en måde at agitere mediet på, det kan være spuling, trykluft e.l. Og så en aftapningshane til slammet. Husk det behøver ikke at være 100% rent.
- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2740 Skovlunde
- Saltvand siden?: 2012
Kunne disse bruges:
http://saltvandsbutikken.dk/keramisk-fi ... p-873.html
man skal dog lige være sikker på at keramikken er sikker. Der var nogle problemer med vise typer keramik for et par år siden.
man skal dog lige være sikker på at keramikken er sikker. Der var nogle problemer med vise typer keramik for et par år siden.
med venlig hilsen
per madsen
salt fordi ikke alt behøver være surt
per madsen
salt fordi ikke alt behøver være surt
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
I 80´erne brugte vi kæmpestore rislefiltre (store plastkurve flere over hinanden) med store mængder knuste østersskaller (gav kh og Ca tilskud)....billigt og meget effektivt....og så sparede man skummeren som var fy! fy! den gang samt de levende sten, selvfølgelig får man nitratopbygning når man anvender rislefilter, men det har man jo midler til at fjerne effektivt i dag.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at starte et system op med rislefilter, uden skummer i dag, hvor vi har effektive midler til at fjerne nitrat og fosfat. Den gang måtte vi nøjes med store jævnlige vandskift...meget dyrt i salt.
NB: Østersskallerne købte vi i sække for ingen penge
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at starte et system op med rislefilter, uden skummer i dag, hvor vi har effektive midler til at fjerne nitrat og fosfat. Den gang måtte vi nøjes med store jævnlige vandskift...meget dyrt i salt.
NB: Østersskallerne købte vi i sække for ingen penge
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3330 Gørløse
- Saltvand siden?: 2010
Jeg ville personligt aldrig bruge et så dyrt produkt, jeg ville bruge plastikbiomedie, som vi bruger i fiskeopdræt. Dette bruges også i husholdningsspildevandsrenseanlæg...permadsen12 skrev:Kunne disse bruges: