Ferskvands dyp af Zoa....?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions: 0
14
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Ferskvands dyp af Zoa....?

Indlæg af Fat_Donnie »

Hej SF,

Jeg har en flot watermelon zoanthus sten - jeg har i et stykke tid mistænkt nogle snegle og lignende smådyr for at spise nogle af dem, da zoaerne på et område ikke blomsterer lige så flot mere synes jeg..... tror at jeg har spottet nogle meget små dyr/snegle som sidder på zoa hovederne om natten.... har søgt lidt i søgefunktionen for at læse om det - men det er lit svært at fjerne mikroskopiske dyr i en 200L balje:

Spørgsmålet er så om jeg kan give hele stenen et ferskvandsdyp for at komme af med skadedyrene...? Vil nødigt miste alle mine zoaer :beer:

Hvad er jeres erfaringer med dette? Ville lige høre før jeg sprang ud i det.... :GO
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ferskvands dyp af Zoa....?

Indlæg af Carsten »

Det burde der ikke ske noget ved.
Dyp og ryst stenen samtidig. Men ikke længere end ca 15 sekunder
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
14

Indlæg af Fat_Donnie »

Cool.. Tak for svar Carsten:) den får en rystetur i forbindelse med vandskifte i morgen...
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Husk bare lige at vandet skal have samme temperatur som i akvariet
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
14

Indlæg af Fat_Donnie »

Jeps - bruger osmosevandet fra sumpen... Burde ikke være den store forskel - måler dog for en sikkerhedsskyld:) tak for input..!! God aften fortsat...
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
16
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af khl »

Jeg har netop læst i "The reef aquarium" af J. charles Delbeek og Julian Sprung, at den seks stribede gylte Pseudocheilinus Hexataenia spiser de snylte snegle, som findes på b.la Tridacna...så måske tager den også de snegle der er hos dig....blot et skud.
De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af wtfdic_dk »

skal det ikke osse have samme PH?

osmosevand kan være svagt surt afaik, og det er langt fra saltvands ph? du kan bruge postevand som er tættere på.
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
14

Indlæg af Fat_Donnie »

Så er det gjort (i aftes) - stenen blev hevet op og dyppet i osmosevand over to omgange. Hvert dyp blev på 10-12 sekunder bare for at være sikker de hele blev fjernet.
Der var en masse små dyr som røg ned i baljen, så jeg håber virkelig at de små snyltere røg med også...!!
Så lige her til morgen, at de der små søstjerner er ellevilde med at rode i "zoa-marken", så de blev alle fjernet med en tandstikker også - så kan de lære det. =p

Giver lige en update senere, om zoaerne har taget skade af mine to dyp.

God dag folkens og tak for input - skal desværre ikke have flere fisk i baljen med mindre at der skal udskiftes i besætningen - ellers var en (gul) gylte lige en fisk for mig. =)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"