så kom de første problemer
- Ejaas
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2012
så kom de første problemer
Hej SF
Jeg er stødt ind i lidt problemer med mine koraller , de hænger lidt med mulen , alle montipora digitata har trukket deres pulypper til sig og har fået et hvidligt skær.
Euphyliaerne vil ikke rigtigt folde ud i fuld flor , Sarcophyton kommer slet ikke ud af sit skjul. zoaerne er delvist fremme.
Det eneste jeg har gjort den sidste uge er at proppe en sommerfulgfisk og en klovn samt Sarcophyton og tube anemone i baljen , skummer kører fint , vandet er klart , fisk har det i bedste velgående. ( har siddet et par timer og det ser ikke ud til sommerfuglen går i korallerne )
fik rodet lidt rigeligt i sandbunden for at installere min tube anemone
Har efterfølgende skiftet 10 liter vand ( akvarie er på 120 liter ) uden at det gjorde en forskel ,
Alle powerheads og skummer/pumper er renset og mine værdier ser fine ud.
Det jeg dog ikke måler for er po4 men har kørt VSV i forbindelse med cyano tidligere og har fortsat efterfølgende for netop at eliminere fosfat.
Jeg dosserer 0.5 ml i døgnet hver aften.
Mit lys er 6 stk t5 24W.
kan ikke rigtigt se hvad dælen jeg skal gøre andet end det vandskifte jeg lige har foretaget .
Kan nogen komme med et konstruktivt bud på hvad der foregår ?
Jeg er stødt ind i lidt problemer med mine koraller , de hænger lidt med mulen , alle montipora digitata har trukket deres pulypper til sig og har fået et hvidligt skær.
Euphyliaerne vil ikke rigtigt folde ud i fuld flor , Sarcophyton kommer slet ikke ud af sit skjul. zoaerne er delvist fremme.
Det eneste jeg har gjort den sidste uge er at proppe en sommerfulgfisk og en klovn samt Sarcophyton og tube anemone i baljen , skummer kører fint , vandet er klart , fisk har det i bedste velgående. ( har siddet et par timer og det ser ikke ud til sommerfuglen går i korallerne )
fik rodet lidt rigeligt i sandbunden for at installere min tube anemone
Har efterfølgende skiftet 10 liter vand ( akvarie er på 120 liter ) uden at det gjorde en forskel ,
Alle powerheads og skummer/pumper er renset og mine værdier ser fine ud.
Det jeg dog ikke måler for er po4 men har kørt VSV i forbindelse med cyano tidligere og har fortsat efterfølgende for netop at eliminere fosfat.
Jeg dosserer 0.5 ml i døgnet hver aften.
Mit lys er 6 stk t5 24W.
kan ikke rigtigt se hvad dælen jeg skal gøre andet end det vandskifte jeg lige har foretaget .
Kan nogen komme med et konstruktivt bud på hvad der foregår ?
Saltvands / Zoa Junkie
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
Re: så kom de første problemer
Mål din po4.. Hvad er det for en sommerfuglfisk? Og billeder af dine koraller vil nok hjælpe.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Lugter langt væk af Po4!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Ejaas
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
fisken er en Chelmon rostratus , har intet til at måle po4 med
Saltvands / Zoa Junkie
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
Den skulle og være temmelig sikker, især ved sps.. Så køb et rowa sæt, eller få en til at måle det, som har sådan et sæt.
Mvh:
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Host! Host!
Jeg synes at alt i øjeblikket får diagnosen, for meget fosfat.
Og jeg vil mene at det slet ikke er det som er sagen her.
1. Hvorfor ikke lade den cylinderrose selv finde sig en plads?? Uanset om du stopper den i et rør eller ej, så går den sin vej, hvis den ikke synes om forholdene.
2. Fosfat giver ikke de symtomer, selvom der er masser af fosfat i vandet, har korallerne polypperne ude, ligeledes giver fosfat heller ikke et hvidt slør på korallerne. fosfat gør at korallerne mister farve(bliver brune), og at de ikke vokser.
Hvad der er galt skal jeg ikke kunne sige, der kan være masser ting galt, og lige her tror jeg mest at det skyldes manglende tålmod. Akvariet er simpelthen ikke klar.
Sacrophyton kan være MEGET lang tid om at folde sig helt ud. Jeg har selv haft en som først fik polypperne helt ud efter ca 4 måneder. Mange er ikke klar over det, men masser af stenkoraller trives ikke sammen med Sacrophyton og Lobophyton.
De koraller udskiller noget til vandet, som de andre koraller ikke bryder sig om.
Forstår heller ikke at man hælder for mange penge dyr i akvariet uden at kende alle de mulige værdier.
Jeg synes at alt i øjeblikket får diagnosen, for meget fosfat.
Og jeg vil mene at det slet ikke er det som er sagen her.
1. Hvorfor ikke lade den cylinderrose selv finde sig en plads?? Uanset om du stopper den i et rør eller ej, så går den sin vej, hvis den ikke synes om forholdene.
2. Fosfat giver ikke de symtomer, selvom der er masser af fosfat i vandet, har korallerne polypperne ude, ligeledes giver fosfat heller ikke et hvidt slør på korallerne. fosfat gør at korallerne mister farve(bliver brune), og at de ikke vokser.
Hvad der er galt skal jeg ikke kunne sige, der kan være masser ting galt, og lige her tror jeg mest at det skyldes manglende tålmod. Akvariet er simpelthen ikke klar.
Sacrophyton kan være MEGET lang tid om at folde sig helt ud. Jeg har selv haft en som først fik polypperne helt ud efter ca 4 måneder. Mange er ikke klar over det, men masser af stenkoraller trives ikke sammen med Sacrophyton og Lobophyton.
De koraller udskiller noget til vandet, som de andre koraller ikke bryder sig om.
Forstår heller ikke at man hælder for mange penge dyr i akvariet uden at kende alle de mulige værdier.
- Ejaas
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
Hej Carsten
Jeg må indrømme at jeg er glad for første del af dit svar , synes også at alt får dommen po4.
Jeg må til anden del sige at jeg nøje har fulgt alle anvisninger fra Decocean , carsten derinde har sgu styr på sagerne.
Akvariet er ca 3 mdr gammelt og har nu en god sjat fragmenter og fået få antal fisk netop for ikke at belaste systemet for meget.
Jeg har ikke proppet noget i før jeg har vendt værdier med Carsten , og de 1 par måneder sagde han at jeg skulle vente, til han mente at jeg var klar, han har aldrig solgt mig noget hvis han ikke mente tiden var til det , tværtimod har han mange gange været god og sige fra.
Jeg ved godt tålmodighed er en dyd , men mine fragmenter har stået og struttet og vokset som gale den sidste måned , det jeg beskriver i problemet er kommet over 1-2 dage og det startede før jeg fik min Sacrophyton i baljen
Rosen har jeg nu ladet ligge og den ser ud til at være faldet til ro og er ved at lave en fin sandstrømpe.
Alle mine værdier jeg måler for er lige i skabet. laver hyppigt vandskifte , selvom det måske ikke er så nødvendigt , holder mine værdier oppe med KH+ , Ca+ og MG+ fra Decocean.
Måler mine værdier ca 2 gange om ugen og de har været stabile over den sidste måned.ved godt at jeg ikke måler for alt.
af hvad jeg har kunne læse herinde i tråde har jeg været mere tålmodig end de fleste , selvom jeg godt ved at der er nogen der mener at der skal gå halve eller hele år før akvariet er modent. men takker for dit syn på sagen
Jeg må indrømme at jeg er glad for første del af dit svar , synes også at alt får dommen po4.

Jeg må til anden del sige at jeg nøje har fulgt alle anvisninger fra Decocean , carsten derinde har sgu styr på sagerne.
Akvariet er ca 3 mdr gammelt og har nu en god sjat fragmenter og fået få antal fisk netop for ikke at belaste systemet for meget.
Jeg har ikke proppet noget i før jeg har vendt værdier med Carsten , og de 1 par måneder sagde han at jeg skulle vente, til han mente at jeg var klar, han har aldrig solgt mig noget hvis han ikke mente tiden var til det , tværtimod har han mange gange været god og sige fra.
Jeg ved godt tålmodighed er en dyd , men mine fragmenter har stået og struttet og vokset som gale den sidste måned , det jeg beskriver i problemet er kommet over 1-2 dage og det startede før jeg fik min Sacrophyton i baljen
Rosen har jeg nu ladet ligge og den ser ud til at være faldet til ro og er ved at lave en fin sandstrømpe.

Alle mine værdier jeg måler for er lige i skabet. laver hyppigt vandskifte , selvom det måske ikke er så nødvendigt , holder mine værdier oppe med KH+ , Ca+ og MG+ fra Decocean.
Måler mine værdier ca 2 gange om ugen og de har været stabile over den sidste måned.ved godt at jeg ikke måler for alt.
af hvad jeg har kunne læse herinde i tråde har jeg været mere tålmodig end de fleste , selvom jeg godt ved at der er nogen der mener at der skal gå halve eller hele år før akvariet er modent. men takker for dit syn på sagen

Saltvands / Zoa Junkie
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvad måler du??
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Du må skrive lidt mere om dit akvarie:
-indkøringenfasen?
-tilsætter du noget?
-bruger du filtermedier: rowaphos eller biopellets?
-osmosevand eller vandhanevand?
-hvad ligger dine værdier på: kh,ca, magnesium,nitrat, fosfat...?
-indkøringenfasen?
-tilsætter du noget?
-bruger du filtermedier: rowaphos eller biopellets?
-osmosevand eller vandhanevand?
-hvad ligger dine værdier på: kh,ca, magnesium,nitrat, fosfat...?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
- Ejaas
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
akvarie er et 120 liters med 15 LS og intern skummer , Monteret UV behandling , 2 stk tunze 6015 og 6 stk t5 24 w rør.
Indkøringsfasen tog ca 2 måneder før alle alger var væk. havde i afslutningen lidt cyano udbrud som hurtigt forsvandt igen.
startede op med saltvand fra Decocean.
KH: 10,2
CA : 440
MG : 1290
NO3 : 2
NO2 : 0
Temp : 25,5
PH : 8,3
Salt : 1.025
Som tidligere skrevet måler jeg ikke for fosfat
Tilsætter som tidligere skrevet KH+ , CA + , MG+ fra Decocean.
Tilsætter VSV 0,5 ml hver aften.
Bruger osmosevand.
Indkøringsfasen tog ca 2 måneder før alle alger var væk. havde i afslutningen lidt cyano udbrud som hurtigt forsvandt igen.
startede op med saltvand fra Decocean.
KH: 10,2
CA : 440
MG : 1290
NO3 : 2
NO2 : 0
Temp : 25,5
PH : 8,3
Salt : 1.025
Som tidligere skrevet måler jeg ikke for fosfat
Tilsætter som tidligere skrevet KH+ , CA + , MG+ fra Decocean.
Tilsætter VSV 0,5 ml hver aften.
Bruger osmosevand.
Saltvands / Zoa Junkie
- Ejaas
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
Update :
stort set alle koraller er sprunget ud i fuldt flor her til middag, det hvide lag på motipora er næsten væk , afventer i løbet af dagen hvordan de kommer til at arte sig.
stort set alle koraller er sprunget ud i fuldt flor her til middag, det hvide lag på motipora er næsten væk , afventer i løbet af dagen hvordan de kommer til at arte sig.

Saltvands / Zoa Junkie
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Det hvidlige skær du beskriver øverste i tråden- findes det andre steder... f.eks på sten eller ruder...? grunden til jeg spørger ,er at du bruger vsv og hvidlige belægninger kan være et symtom på overdosering....
Bo Engelquist Christiansen
- Ejaas
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
dej det fremstod kun på mine montipora digitata , men er forsvundet igen , tror allivevel de 10% vandskifte jeg lavede gjorde gavn.
Saltvands / Zoa Junkie