mine koraller hænger.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
AnneAmalie
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
12
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2010

mine koraller hænger.

Indlæg af AnneAmalie »

Jeg har et 130l Red sea max saltvands akvarie, og har lige skiftet ca. 40l i det.
Men efter jeg har skiftet vandet er mine koraller begyndt at hænge og nogle har bare trukket sig helt sammen. :(
Håber der er nogen herinde der kan hjælpe mig og sige hvad jeg kan gøre.

Mvh. Anne Amalie
OBS:
Akvariet har kørt i 2år
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj

Re: mine koraller hænger.

Indlæg af Benny »

Hvis du har bandet vand og salt godt, og til den rigtige salinitet, og temperaturen på det vand, du har hældt i ikke var for lav, ville jeg lige se tiden an, for ny blandet saltvand er lidt krads :)
Hilsen
Benny
AnneAmalie
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
12

Indlæg af AnneAmalie »

Har nemlig blandet det godt, og haft det til at stå med en pumpe i nogle dage inden jeg hælde det i akvariet.
Mit salt indhold er dog lidt lavt, det er PH værdien osse, men er ved at føre mere salt og tilsætte Buff få at få det op hvor det skal være.
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af permadsen12 »

Noget kunne måske tyde på, at du har fået lavet en saltblanding, som ikke har optimale værdier.

- Er det første gang du skifter vand ? eller er det noget du har gjort jævnligt ?
- Har du skiftet saltmærke, og er du sikker på at det færdigopblandede saltvand har de korrekte værdier. Nogle typer salt skal
f.eks efterfølgende tilføres flydende mg og ca for at opnå de optimale værdier.
- Var saltet ordentligt opløst ?
- Hvor længe har korallerne været i ?, og hvad er det for nogle ?

Har du målt dine værdier efter vandskifte, herunder salanitet for at sikre at værdierne er korrekte ?
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
AnneAmalie
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
12

Indlæg af AnneAmalie »

Alt saltet var nok ikke helt opløst. Men det havde lagt sig på bunden så det kom ikke i akvariet.
Skal jeg så lave en ny omgang vand med salt i og tilsætte det??. eller hvordan
Har ikke skiftet saltmærke bruger Red sea's. ´ved ikke om der skal tilsættes noget for at saltet opløses.
De fleste af korallerne har været i siden vi startede det. det vil sige 2 år. Men ved ikke om det har noget at gøre med det er første gang der bliver skiftet vand.

Her i de koraller der er i det:
Alcyonium (gold). Lemnalia sp. (Kenya tree). Sarcophyton sp. (cup). Scleronephthya sp. Sinularia sp. (finger). Xenia sp. Blastomussa Wellsi Green. Duncanopsammia

Har målt min PH værdie og salt indholdet et par gange siden jeg skiftede vand. og begge dele er lidt for lavt.
Men tilsætter Buff for at få PH'en op, det har jeg fået afvide jeg skal gøre nemlig.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

hvor laenge har du haft din sclero nephtheid?
som naevnt nyblandet saltvand er noget krads stads,paa min bakke staar der at det skal modnes först saa det gör jeg :happy:
AnneAmalie
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
12

Indlæg af AnneAmalie »

Den har været i siden i mandags.
hvad mener du med det skal modnes?. :)
For der står nemlig ingen verdens ting på min bøtte med salt.
AnneAmalie
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
12

Indlæg af AnneAmalie »

Min KH er osse for lav.
er det så rigtig jeg skal tilsætte natriumbicarbonat, NaHCO3?.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

hvad er for lav?haev saliniteten först til normal koralrevs salinitet dvs 36-37ppt(parts pr. tusind :P ) du burde skifte vand paa dit akvarie jaevnlig :) havde jeg penge og tid ville jeg skifte alt vandet i akvariet hverdag :-o nu skifter jeg ca 40liter om ugen paa mit 500liter akvarie jeg bruger destilleret vand fordi det er let tilgengelig her hvor jeg bor og som regel har jeg to "gamle" spande staaende til nyblandet saltvand den ene bliver brugt ogsaa laver jeg en ny der staar til ugen efter,haaber det gav mening :wink:
og held og lykke med din sclero det er ikke en nem koral,faktisk stort set umulig at holde liv i :oops: :oops: been there done that..
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

AnneAmalie skrev:Alt saltet var nok ikke helt opløst.

Citat De fleste af korallerne har været i siden vi startede det. det vil sige 2 år. Men ved ikke om det har noget at gøre med det er første gang der bliver skiftet vand.

Det er et ret stort vandskift du har foretaget. Ca 30%. ( 40L ud af 130L med fradrag for sten mv)
Husk på, at dit akvarie er ikke vant til at der bliver skiftet vand og så kan et vand skift af den størrelse give et for stort udsving og så har du en ubalance.
Det kunne være grunden til at dine koraller reagerer som de gør.

Citat: Har målt min PH værdie og salt indholdet et par gange siden jeg skiftede vand. og begge dele er lidt for lavt.
Men tilsætter Buff for at få PH'en op, det har jeg fået afvide jeg skal gøre nemlig.
Du skal tænke på, at hvis du hæver PH så er det kun den du får på plads. Du får ikke gjort noget ved det som har givet PH faldet. Hvis det altså er et fald der er sket.
Er der sket et fald, så har du en biologisk reaktion et sted i dit system. Den skal du finde.
Har du et fald i PH kan du risikere at få PO4 problemer med deraf følgende algeopblomstring. (jfr tråden om PO4 og koraller)

Hvis ikke du har haft et fald i din PH, så tror jeg at du skal give det tid til at rette sig.
Mange problemer løses ved at systemet får den fornødne tid til at genvinde balancen.

Held og lykke

Erik

Ps. Troede lige at jeg var smart med de indlagte citater, men det ser lidt forvirrende ud kan jeg se. Håber du kan få fat i meningen alligevel.
Jeg bliver aldrig en ørn til det her PC-noget.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
AnneAmalie
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
12

Indlæg af AnneAmalie »

Min PH, KH og salt indholdet er for lavt. Så for at få KH op kan man så bruge natriumbicarbonat, NaHCO3 eller er det noget jeg har læst forkert??.

Jeg vil også til at skifte vand i hvert fald 1 gang om måneden hvis ikke 2.
Tror osse for eftertiden jeg kun skifter mellem 20-30l i akvariet så det er bliver et for stort vand skifte.
Er der nogle der har et godt råd til hvad jeg kan gøre for at holde min sclero i live?.

Min PH har lagt på ca. 8 i lang tid, men vil bare gerne have den op på det den skal være.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

AnneAmalie skrev:Min PH har lagt på ca. 8 i lang tid, men vil bare gerne have den op på det den skal være.
hvis du vil monitere en specifik ion er det bedst at göre det samme tidspunkt dag til dag saa det kan sammenlignes,foreksempel hvis ca dropper saa kan du se det dag fra dag og saa kan du tilsaette den maengde der mangler,selvfölgelig skal det vaere sjovt og der vil vaere tilsvarende aendring i kh maaske ogsaa magnesium.
först drypper du meget langsomt den udvalgte karbonat buffer et sted i akvariet med god omröring saa det maelkede vand oplöses hurtig bagefter maa du bruge en höjere koncentreret calcium ion sammensaetning.de to dele maa opbevares hver for sig og doseres hver for sig det gir höje calcium vaerdier samt vedligeholder kh.det er flere maader at dosere calcium paa en gammel maade kaldes for kalkwasser metoden,pröv ogsaa at sög pa balling eller kalkreaktor.har du mange stenkoraller maa du monitere vaerdier ofte men som sagt den letteste maade at korrigere en ubalance i vaerdierne er med et vandskifte brug det billigste salt du kan finde,magnesium foreksempel i ren form kan vaere pebret og man skal af og til bruge meget af det for at det gir ryk i vaerdierne og nogen herinde har sammenlignet det med en saakaldt ketchup effekt :happy:
AnneAmalie skrev: Er der nogle der har et godt råd til hvad jeg kan gøre for at holde min sclero i live?.
de fleste eller alle polypper skal ha foder og maengden af foder der bliver transporteret rundt er lille samt individet maa betragtes som en hel organisme
levende phytoplankton er som regel bedre en det döde stads og mindre skyld i at skabe problemer
held og lykke
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Gargoyle47 »

en ph på 8 er ikke fatalt den bør ligge på 8,1 til 8,3 jvf ham her http://www.reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.php

når dine andre værdier ligger for lavt hvad er det så præcist?
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
AnneAmalie
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
12

Indlæg af AnneAmalie »

ole. skrev:
AnneAmalie skrev:Min PH har lagt på ca. 8 i lang tid, men vil bare gerne have den op på det den skal være.
hvis du vil monitere en specifik ion er det bedst at göre det samme tidspunkt dag til dag saa det kan sammenlignes,foreksempel hvis ca dropper saa kan du se det dag fra dag og saa kan du tilsaette den maengde der mangler,selvfölgelig skal det vaere sjovt og der vil vaere tilsvarende aendring i kh maaske ogsaa magnesium.
först drypper du meget langsomt den udvalgte karbonat buffer et sted i akvariet med god omröring saa det maelkede vand oplöses hurtig bagefter maa du bruge en höjere koncentreret calcium ion sammensaetning.de to dele maa opbevares hver for sig og doseres hver for sig det gir höje calcium vaerdier samt vedligeholder kh.det er flere maader at dosere calcium paa en gammel maade kaldes for kalkwasser metoden,pröv ogsaa at sög pa balling eller kalkreaktor.har du mange stenkoraller maa du monitere vaerdier ofte men som sagt den letteste maade at korrigere en ubalance i vaerdierne er med et vandskifte brug det billigste salt du kan finde,magnesium foreksempel i ren form kan vaere pebret og man skal af og til bruge meget af det for at det gir ryk i vaerdierne og nogen herinde har sammenlignet det med en saakaldt ketchup effekt :happy:
AnneAmalie skrev: Er der nogle der har et godt råd til hvad jeg kan gøre for at holde min sclero i live?.
de fleste eller alle polypper skal ha foder og maengden af foder der bliver transporteret rundt er lille samt individet maa betragtes som en hel organisme
levende phytoplankton er som regel bedre en det döde stads og mindre skyld i at skabe problemer
held og lykke

Heej.
Ømm nu lyder jeg nok lidt dum. men det der forstod jeg ikke helt.
Skal jeg tilsætte ca. til mit salt for det opløses eller?.
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Din ph hæves samtidigt med at du hæver kh'en.. Du kan købe kh buffer bed din forhandler :)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Hæves PH når man hæver KH? Det vidste jeg ikke
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

Jeg skiftede også 40 liter i mit 130 RSM som dig og der hang de også et døgns tid.
Derefter blomstrede de op søm før, så se tiden an.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Er ph så væsenlig? Har aldrig selv målt den. Men buff din kh pg hold den stabil :)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"