StarF skrev:både bundlag og sten, kan "opsuge" po4, hvis man har haft problemer med det i sit akvarie. Når man så begynder at sænke po4, vil man opleve at stenene begynder at lække deres po4 til vandet. po4 i vandet er bestemt også en mulighed, har selv et vandværk der gør, der ind imellem er po4 i vores vandhane vand. Så et osmose anlæg vil helt sikkert være første start.
PO4 sidder i den biofilm og de bakterier der lever/opstår i hhv bundlag og på overfladerne af/i stenene. Hvis de dør at enten den ene eller den anden grund (f.eks PH fald) frigives PO4 til vandet.
PO4 skulle ikke vandre ud i vandet af sig selv blot fordi der er plads. Det ville forudsætte at der, så at sige, er en PO4 sum som skal gå op.
Sådan fungerer det ikke iflg de kloge.
Det skal siges, at jeg selv havde samme opfattelse - måske fordi det var så dejlig bekvemt

. Men det er naturen tilsyneladende ligeglad med

.
Jeg er helt enig med dig i betragtningen om osmoseanlægget.
@Bingocaller
Om du skal fjerne dem eller ej, ved jeg ikke helt. Men det er givet at der er bakterier som bla. lever af PO4 i dine sten.
Når du har de PO4 problemer som du beskriver, så er din overvejelse om at fjerne dem helt sikkert aktuel.
Der sker ikke noget ved at de er der, så længe bakterierne lever. Men dør de stiller sagen sig anderledes.
Jeg havde selv store problemer i mit system for ca 1,5 år siden. Her fik jeg det råd at begynde at fjerne LS fra tanken.
Både for at få en del af problemet væk ( du fjerner kun noget, hvis du selv piller det ud, jfr billedet med glaskuglerne), men også for at skabe bedre cirkulation.
Men det skulle ske gradvist, en sten hver eller hver anden dag. Dette for ikke at rykke for hurtigt ved balancen.
For selv om man gør det i et forsøg på at vende tilstandende til det bedre, så er en for hurtig ændring også skadelig. Dette kan sætte gang i andre ting som er svære at kontrollere

.
I det hele taget gælder det om, kun at gøre en ting af gangen. Laver man flere tiltag samtidig, er det meget svært at finde ud af hvad hver enkelt ting betyder, hvis det feks udvikler sig negativt .
Erik