VorTech
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
VorTech
Hej
Der er jo meget debat omkring Tunze vs VorTech, men hvad siger VorTech brugerne?
Hvis man vælger en MP 10/20/40/60 - er der forskelv i støjniveauet?
Er det bedre med flere små eller få store? Skulle jo give super flow.
Hvis den laver bølger på f.eks. 10 cm og man har 5 cm luft til overkanten - vil bælgen så blive i tanken?
Eller kræver det lavere vandstand at køre med bølger?
Når jeg læser om VorTech lyder de som super pumper
-jeg bruger selv Mac...
Er det det man skal vælge når kun det bedste er godt nok?
Hvilke vil I sige at man skal bruge (størrelse og antal) til en tank på 1000-1500 l ?
Morten
Der er jo meget debat omkring Tunze vs VorTech, men hvad siger VorTech brugerne?
Hvis man vælger en MP 10/20/40/60 - er der forskelv i støjniveauet?
Er det bedre med flere små eller få store? Skulle jo give super flow.
Hvis den laver bølger på f.eks. 10 cm og man har 5 cm luft til overkanten - vil bælgen så blive i tanken?
Eller kræver det lavere vandstand at køre med bølger?
Når jeg læser om VorTech lyder de som super pumper
-jeg bruger selv Mac...
Er det det man skal vælge når kun det bedste er godt nok?
Hvilke vil I sige at man skal bruge (størrelse og antal) til en tank på 1000-1500 l ?
Morten
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Re: VorTech
Jeg ville gå efter mp60 så skal du ikke køre dem 100%
Mp 10 & 20 er helt udelukket det er nanopumper
Om det er de rigtige pumper for dig ved jeg ikke
Som du selv skriver er der meget debat omkring det.
Mp 10 & 20 er helt udelukket det er nanopumper

Om det er de rigtige pumper for dig ved jeg ikke

Som du selv skriver er der meget debat omkring det.
Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Jeg har en mp 40w den larmer lidt men holder jeg den på ca 70-80% af fuld ydelse syntes jeg ikke den larmer. Hvis du kører bølger på den så larmer den meget syntes jeg, derfor bruger jeg det kun ca 30 min ca 2 gange om ugen, til at få hvirvlet op for evt skidt i baljen. Fordele ved pumpen er ingen opvarmning af akvarievandet og minimal plads i baljen, og meget bred stråle, gode indstillings muligheder og pumperne kan køre wireles sammen, hvis det er de nye ES og W modeller. Skal man have den samme brede stråle skal man købe de nye tunze. Men som Nicki siger 2 MP 60 på 70-80% så tror jeg ikke du kan få meget bedre 

- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Jeg er også tilhænger af Ecotech Marines pumper! Da motordelen sidder udenfor akvariet og ikke bliver dæmpet af at sidde i vandet, er det rigtigt man hører dem mere end interne pumper som Tunze. Men min erfaring er ligesom Jesper, at ved 75% ydelse og derunder, så er støjen ikke generende, medmindre man bruger bølgefunktionen. Men de fleste bruger alligevel Reefcrest eller Lagoon mode, hvor man får skiftende flow, men hvor det samtidig ikke er generende. Ikke for mig i hvert fald.
Et fedt pumpe setup i et 1500 liters ville være en mp60 i hver side og to mp40 på bagvæggen.
I øvrigt har jeg selv en mp40 og da jeg er ved at opgradere mit system (det er tømt for vand pt) vil jeg have fat i en mp40 mere så de begge kan køre på 50% og derved være meget stille i mit 300 liters.
Men synes da helt sikkert du skal besøge en der kører med Vortech pumper og få vist alle de fede funktioner de har og høre om du kan leve med støjniveauet.
I øvrigt ser de jo fede ud i forhold til alle andre pumper, hvilket du sikkert også vil sætte pris på, som Mac bruger - Hvilket jeg da selv gør også som Mac bruger
Som service info, så har Bhansen vist to mp60 til salg, hvis de da ikke er solgt endnu.
Mvh Kenneth
Et fedt pumpe setup i et 1500 liters ville være en mp60 i hver side og to mp40 på bagvæggen.

I øvrigt har jeg selv en mp40 og da jeg er ved at opgradere mit system (det er tømt for vand pt) vil jeg have fat i en mp40 mere så de begge kan køre på 50% og derved være meget stille i mit 300 liters.
Men synes da helt sikkert du skal besøge en der kører med Vortech pumper og få vist alle de fede funktioner de har og høre om du kan leve med støjniveauet.
I øvrigt ser de jo fede ud i forhold til alle andre pumper, hvilket du sikkert også vil sætte pris på, som Mac bruger - Hvilket jeg da selv gør også som Mac bruger

Som service info, så har Bhansen vist to mp60 til salg, hvis de da ikke er solgt endnu.
Mvh Kenneth
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Forresten ang bølger, så bestemmer du selv, til en vis grad, størrelsen på disse. Så hvis du fx har 5 cm til overkanten så indstiller du bølgen til at passe med det. Med én pumpe synes jeg det er svært at indstille en god bølge, men har læst at det er meget lettere med en pumpe i hver ende, så det glæder jeg mig til at prøve.
Men som sagt så kører de fleste Reefcrest eller Lagoon mode som ikke kræver yderligere indstilling.
Men som sagt så kører de fleste Reefcrest eller Lagoon mode som ikke kræver yderligere indstilling.
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
Tak for svarene.
I mit kommende setup skal være at alle pumperne skal sidde i/på den ene enderude.
Skal det så være 2 stk. MP60wes som bliver placeret på linie ca. 1/3 over bunden og 1/3 frta hver side?
Eller 1 stk. MP60wes i midten og 2-3 stk placeret igene på linie i den nederste 1/3 ?
Hvordan med styring af disse? kan disse kobles sammen når man bruger flere og er det smart?
Er det kun på bølgefunktion at de skal køre 100 %?
Jeg regner med at skulle køre på Reefcrest (kort puls) og 50-80% så støjen bliver til at holde ud...
men vil bølgefunktionen rense bedre? mellem sten og i sandbund?
Morten
I mit kommende setup skal være at alle pumperne skal sidde i/på den ene enderude.
Skal det så være 2 stk. MP60wes som bliver placeret på linie ca. 1/3 over bunden og 1/3 frta hver side?
Eller 1 stk. MP60wes i midten og 2-3 stk placeret igene på linie i den nederste 1/3 ?
Hvordan med styring af disse? kan disse kobles sammen når man bruger flere og er det smart?
Jeg regner med at skulle køre på Reefcrest (kort puls) og 50-80% så støjen bliver til at holde ud...
Morten
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Mht til hvor mange pumper og placering af disse, så er det umuligt at svare på før du har bestemt dig for akvarie størrelse og indretning.MortenMorten skrev:Tak for svarene.
Morten
Mht styring så kan alle vortech pumper der hedder mpXXwES kommunikere trådløst med hinanden. Man indstiller den ene som Master, og så kan man indstille hver enkelt af de andre til fx at køre op i hastighed sammen med Master pumpen, eller modsat, kører ned, når Master kører op. Der er mange muligheder og også lidt unikt at man kan styre dem på denne måde, uden en ekstern akvariecomputer.
Mht til bølgeeffekt, så vil vandbevægelsen frem og tilbage hjælpe med at frigive skidt og møg der evt samler sig i sprækker og imellem stenene. Man kan evt køre med bølger engang imellem netop af denne grund. Men man behøver ikke køre bølgeeffekt på 100% power. Det kan let blive alt for voldsomt, især med flere mp60. Men når vi snakker om at de larmer mest når de laver bølgeeffekt (short pulse mode) så er det fordi motoren her kører op og ned i hastighed og det er det der kan lyde lidt irriterende.
- Hr. Jørgensen
- Kejser fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Esbjerg
Jeg har 2 MP40'ere og er godt tilfreds. Ja der er lidt larm, men ikke så slemt med mindre man kører med fuld kraft eller bølge effekt 

[center]viewtopic.php?f=93&t=46618
Akvastabil Mark II 360l:
112l sump:
Akvastabil Mark II 360l:
- 2 Ecotech Radion XR30W - 2 Ecotech MP40WES
112l sump:
- MS Red Devil RDC-1600 skummer - Hydor Seltz L30 Returpumpe
APS UV-C 36W + MS Red Devil D3000 pumpe - Eheim Jaeger 3615
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
Men vil det være rigtigt at placere en/nogle oppe midt i vandet for at lave vandbevægelse og nogle langs bunden for at undgå at samle skidt på sandbunden mv.?
Lyder godt at lyden er til at overkomme.
Lyder godt at lyden er til at overkomme.
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
Jeg har set at Tunze laver en Safety Connector.
http://www.seastars.dk/prestashop/1791- ... ector.html
Som er en lille box hvor strømforsyning og pumpe kobles til samt et batteri fra 10-24 volt.
til kun 285,-
Til VorTech har jeg kun set disse med batteri til kr. 1500,- ( Batteri Backup )
Er der andre løsninger til VorTech ved strømsvigt?
http://www.seastars.dk/prestashop/1791- ... ector.html
Som er en lille box hvor strømforsyning og pumpe kobles til samt et batteri fra 10-24 volt.
til kun 285,-
Til VorTech har jeg kun set disse med batteri til kr. 1500,- ( Batteri Backup )
Er der andre løsninger til VorTech ved strømsvigt?