Jeg har både gode og dårlige erfaringer med fisk af arten Ctenochatus.
Gode fordi de er nemme og lever længe. De er billige i drift, jeg har aldrig set hverken min C. Tominiensis eller den nye C. Binotatus spise.
Ligegyldigt hvad der bliver smidt ned til dem rør de det ikke, men de rasper alger. De er velnærede og har runde maver.
Den dårlige erfaring er, at de er stridbare. Før jeg fik lagt mit akvarie om i sommeren 2011 havde jeg en anden type (vistnok C. cyanocheilus)
Den bankede alt. Det eneste der kunne holde den i skak var en 18 cm Naso Vlamingi. Andre kirurger var no go.
Ved en fejl, kom jeg til at købe en af arten igen. ( er lidt flov over det for det skulle have været en anden fisk. Det mildeste jeg er blevet kaldt i denne forbindelse er, urutineret

Skal man have en af familien, så køb den som den sidste kirurg. Det kan være slut med nyindkøb. De er svære at fange i en fælde, da de ikke spiser normalt foder.

Men nu har jeg opdaget at mine Bryopsis alger som plejer at være i revkanten på keramikken omkring den ene pumpe, er væk.
Jeg plejer at fjerne dem manuelt og de kommer altid igen. Men nu er de væk.
Pga min C Tominiensis opholder den nye C. Binotatus sig ofte i den ende af akvariet hvor den går og græsser.
Den er også begyndt at interessere sig for udstømmeren fra returen og min waveboks, hvor der altid er Bryopsis. Nu må jeg se om de forsvinder også.
Men har nogen hørt om det før? Normalt er der jo ikke nogen der gider at spise Bryopsis.
Erik