Autolakering af bord?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Autolakering af bord?

Indlæg af Schwensen »

Jeg går og nusser med opgradering af balje. I den forbindelse skal jeg til at lave nyt bord, og vil gerne have dette malet.
Er der nogen af jer, som har fået jeres bord autolakeret?
Hvad kostede det, og var i tilfredse med resultatet?
Fik I det gjort både indvendigt og udvendigt eller kun udvendigt?
Skal man være opmærksom på, at der kan være giftige stoffer i det maling de bruger, når det skal bruges i forbindelse med akvarium?

Håber der er nogen, som kan svare på mine mange spørgsmål :) Og skriv endelig, hvis I har mere at supplere med.
Brugeravatar
Ank19823
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Klokkerholm

Re: Autolakering af bord?

Indlæg af Ank19823 »

Jeg er i gang med opgradering og jeg maler det selv jeg bruger glans 90 og det er jeg selv tilfreds med
Hilsen René
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Ank19823 skrev:Jeg er i gang med opgradering og jeg maler det selv jeg bruger glans 90 og det er jeg selv tilfreds med
Hilsen René
Okay. Du bruger bare oliemaling så? Både indvendigt og udvendigt? Intet lak udover eller andet?
Brugeravatar
Ank19823
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Geografisk sted: Klokkerholm

Indlæg af Ank19823 »

ja både indvendig og udvendig og bruger kun olie maling og ingen lak det behøves ikke med så høj glans skelettet får dog kun med glans 50
Boeriis
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15
Postnummer: 5270 Odense N
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Boeriis »

Jeg skal til at lave et ny bord i træ .Det vil jeg sprøjetmale med syrehærdene lak det er meget holdbart. Det er det man maler døre og møbler med (det er silkemat)
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Indlæg af Tonny »

Jeg har også brugt glans 90 på mit underskab, det ser relativt okay ud efter 2-3 gange.

Jeg har haft mellem slebet med finere og finere sand papir for at få en så glat overflade som muligt.
Mvh.
Tonny Andersen

[center]...540L saltvand...[/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741[/center]
Brugeravatar
DennisBS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15
Postnummer: 3250 Gilleleje

Indlæg af DennisBS »

Jeg er autolakere, og malingen er ikke giftig i akvariesammenhæng, så længe det kun er bordet, låger osv som er malet.. malingen afgiver ingenting når den er hærdet..

Ang. priser, så er det nok forskelligt hvor man spørg, men jeg ved vi tager 600,- pr. m2 + moms hvis det er højglans.. :)
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

DennisBS skrev:Jeg er autolakere, og malingen er ikke giftig i akvariesammenhæng, så længe det kun er bordet, låger osv som er malet.. malingen afgiver ingenting når den er hærdet..

Ang. priser, så er det nok forskelligt hvor man spørg, men jeg ved vi tager 600,- pr. m2 + moms hvis det er højglans.. :)
Okay - fedt med en prof. Men det var sku da også betalt så. Der er trods alt lidt kvadratmeter i et bord til et akvarium på 140 x 65. Det skal jo både have ind og udvendigt. Men til gengæld ser det også godt ud, når det er færdigt selvfølgelig ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Schwensen skrev:
DennisBS skrev:Jeg er autolakere, og malingen er ikke giftig i akvariesammenhæng, så længe det kun er bordet, låger osv som er malet.. malingen afgiver ingenting når den er hærdet..

Okay - fedt med en prof. Men det var sku da også betalt så. Der er trods alt lidt kvadratmeter i et bord til et akvarium på 140 x 65. Det skal jo både have ind og udvendigt. Men til gengæld ser det også godt ud, når det er færdigt selvfølgelig ;)
Hvorfor skal det have højglans på indersiden?? Er det ikke nok med at det bare er malet i samme farve??
Brugeravatar
DennisBS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af DennisBS »

Det skal lige siges at det er halv pris for de indvendige kvadratmeter, netop fordi det de færreste som til have og betale for højglans indvendigt.. :-)
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse

Indlæg af ChristianJS »

600,- per kvadratmeterer sgu ikke urimeligt, der går altså noget tid med at slibe og spartle ordentligt, også selvom kunden mener han har gjort det godt nok. Desuden suger underlaget meget, så det skal have adskillige gange grunder, lak osv. og har I set hvad autolak koster literen?
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Carsten skrev:
Schwensen skrev:

Hvorfor skal det have højglans på indersiden?? Er det ikke nok med at det bare er malet i samme farve??
Det SKAL det heller ikke, men jeg gik ud fra, at prisen ville være næsten det samme plus et "gebyr" for at skulle skifte farve.
Brugeravatar
DennisBS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af DennisBS »

Nu vil jeg ikke vurdere hvor vidt 600 pr m2 er dyrt, eller billigt, men det i hvertfald vores pris ;-) Christian er inde på noget af det rigtig.. Det er forarbejdet som tager tiden, og koster mange materialer.. Men hvad har jer som har fået malet akvarie møbler givet? :-)
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Jeg tager lige fat i min gamle tråd :)
Jeg skal nemlig til at have malet mit bord nu, og jeg har ventet i 2 uger på at få en pris fra en maler, som (måske) skal sprøjtelakere det. Jeg ringede i sidste uge for at rykke hende, og der snakkede hun om, at hun ikke vidste hvordan man skulle behandle MDF (som skabet er beklædt med), hvis det skulle kunne tåle vandstænk ? Hun snakkede om noget gulvlak og noget andet, men hun ventede på svar fra én som vidste noget om det.

Er højglans ikke "nok" til at forsegle mdf mod vandstænk? Det skal jo ikke kunne holde til at være under vand i længere tid, men bare tåle høj luftfugtighed og eventuelle vandsprøjt.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af Allan M »

DennisBS her på forum er autplakerer og en dygtig en af slagsen. Prøv at spørg ham om hjælp!?
Life is a beach and then you dive.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Skal du selv male det eller får du en auto til det. Mdf skal spartles i ender og kanter for og lukke den åbne flade der efter en spærre grunder og så til sidst maling.

Men vil gerne vide om du selv skal male det, arbejder i en maler forretning og kan sagtens råde til hva du skal hvis du selv vil male det
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Jeg skal selv male det, hvis jeg synes maleren er for dyr. Hvis vi kan blive enige om en pris, så får hun lov til at sprøjtemale det ;)
Men vil da meget gerne høre dine råd omkring maling?
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Hun er højst sandsynlig dyrer, for man bruger ca dobbelt mængde når man sprøjter det, men resultatet bliver også mange gange bedre, man opnår en helt anden flot overflade når det bliver sprøjtet.

Hva farve havde du tænkt dig
Brugeravatar
classie
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 5672 Broby

Indlæg af classie »

HVis du selv har mod på det kan man jo købe sprøjtepistoler i div. byggemarkeder - og så en glans 90 så burde det spille
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Thue skrev:Hun er højst sandsynlig dyrer, for man bruger ca dobbelt mængde når man sprøjter det, men resultatet bliver også mange gange bedre, man opnår en helt anden flot overflade når det bliver sprøjtet.

Hva farve havde du tænkt dig
Uha ;) Farven havde tænkt skulle være hvid. Og hvis muligt, så kunne vi godt tænke os det i en lidt mat overflade?
Grunden til jeg tidligere har nævnt højglans er at det i mit hoved burde være mere vandafvisende end mere matte farver?

Jeg har faktisk selv en sprøjtepistol, som vi købte da vi skulle male lofter :) Føler mig bare ikke knivskarp med den :P
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

En høj glans vil også være mere modstands dygtig overfor fugt indtrængning, så vil ikke gå efter det matte look, normalt ville en olie maling have været bedst for og lave det pæneste resultat ( den tager længere tid for og tørre ergo flyder den pænere sammen) men når man snakker hvide farver i olie maling er det ikke og fortrække da den er lavet kunstigt på harpiks så den vil gyldne med tiden og nogen gange kommer det ret hurtigt og så står den ikke så pæn hvid mere.

Så jeg vil sige hvis du selv skal male den så gå efter en glans 90 på vandbasis men maling skal kunne gå udendørs og ikke være en træbeskyttelse.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Okay. Tak for hjælpen!
Skal der grundes først, eller bare tre lag af den maling? Ved du eventuelt hvor meget sådan noget maling koster ca? Der er omkring 11 kvm der skal males tre gange, så i alt omkring 35 kvm.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

ja den skal have en træ/spærregrunder først og så 2 lag maling, stramt regnet skal du bruge en ltr grunder og 2,5 ltr færdig maling. Husk og rulle det på med en lak/filt rulle for pænest resultat.

God arbejds lyst
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"