Hjælp til lys til akvariet

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
Ultra-LED
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Vejle

Re: Hjælp til lys til akvariet

Indlæg af Ultra-LED »

Jeg kommer lige md mit "be-syv" :)

Der vil være masser af lys, selv til en del SPS i den lampe.
Du skal ikke holde de mest lys-sultne SPS på 60+ cm, men mine erfaringer, viser mig at der er godt med knald på lampen, selv til "almideligt krævende" SPS.

Jeg har pt 2 stk Reef.Perfect over et akvarie her, med 60 cm dybde, med både blød, lps og en smule SPS, og ALT trives super.
Farvegengivelsen er kanon.
Lamperne sælges incl både beslag og wireophæng, samt incl linser (som kan afmonteres), så man selv vælger,
om man vil have skarp fokuseret lys, eller største spredning på lampen.
Jeg får lavet PAR målinger indenfor meget kort tid på Reef.Perfect ... Der skal blot lige findes tid til det :)

Denne 40 cm model er lagervare, og derfor ..------ >
Hvis lampen, MOD FORVENTNING, ikke lever op til dit behov, kaster du den bare i nakken af mig igen, og får uden problemer lampens pris tilbage igen :GO
*** ALT i LED belysning til Saltvands-hobbyen.***
http://www.Ultra-LED.dk
MAIL : Info@ultra-led.dk
TLF : 28 30 23 84
CVR : 32022278
Brugeravatar
Ultra-LED
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Ultra-LED »

... Kan se du er fra Grindsted....

Du kan jo bare hoppe i bilen, og køre til Vejle, og med selvsyn se hvordan lyset er på mit akvarie...

Jeg har disse lamper på akvariet i et par uger endnu, før der ryger nye lamper på (til test) ...
*** ALT i LED belysning til Saltvands-hobbyen.***
http://www.Ultra-LED.dk
MAIL : Info@ultra-led.dk
TLF : 28 30 23 84
CVR : 32022278
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Har lige skimmet tråden igennem og er enig med Schwensen og Stig Jest og jeg tænkte på følgende:
Hvis du ikke helt ved om du vil opgradere til noget større, men du gerne vil have sps, så kunne du overveje flg.

HQI lamper kan du jo næsten få gratis her på SF. Så nogle til 200,00 idag mener jeg. Til den pris skal du ikke tænke på om du kan komme af med den igen,
du kan bare smide den ud når du skifter til LED. (eller gemme den, har selv et righoldigt udvalg fra 150W over 250W til 400W + div armaturer med T5) :hehe:
Lyskilden koster godt nok, men det er max 1.000,00 en gang årligt.
Det koster noget mere i strøm, men hvis det kun er i en overgangsperiode er det vel til at se en ende på.
Varmeudviklingen er der også løsninger på. Jeg har kørt med HQI fra 2005 og til 2010. Vandet kunne da godt komme lidt vel højt op.
Men en god ventilator og noget fornuftig udluftning, holdt det nede på et acceptabelt niveau.

Så har du lampe i 5 år (dog merforbrug af strøm fraregnet) for det samme som en LED lampe koster idag.
Til den tid er de sikkert også faldet en del i pris.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ejaas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Ejaas »

Nu linkede jeg tidligere til en lampe med t5 24w rør der er 45 i bredden , jeg har sådan 4 rør over min 120 balje samt en led strip så har regnet det til 1,1 w pr liter.

der er selvfølgelig en masse meninger og smag , men så længe man er nybegynder som jeg selv kan en billig som den jeg købte sagtens bruges , samlet pris på under 1000.

Og så længe man har min 1 w pr l er det for den sags skyld underordnet hvilket type lampe man har. 8)
Saltvands / Zoa Junkie
Korsgaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
13
Postnummer: 7200 Grindsted

Indlæg af Korsgaard »

Takker igen for inputsne :-) super lækkert man kan få så mange folks meninger. Og selfølgelig har vi ikke samme mening alle sammen også derfor jeg ville høre herinde for at få lidt andre ideer :-)

Er kommet frem til at led er vejen for det lys jeg ønsker og at jeg så bare må grave lidt dybere i lommerne en jeg havde regnet med :-)

Så nu skal jeg bare have fundet den rigtige led :-)
Korsgaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
13

Indlæg af Korsgaard »

Ejaas skrev:Nu linkede jeg tidligere til en lampe med t5 24w rør der er 45 i bredden , jeg har sådan 4 rør over min 120 balje samt en led strip så har regnet det til 1,1 w pr liter.

der er selvfølgelig en masse meninger og smag , men så længe man er nybegynder som jeg selv kan en billig som den jeg købte sagtens bruges , samlet pris på under 1000.

Og så længe man har min 1 w pr l er det for den sags skyld underordnet hvilket type lampe man har. 8)

Den er desværre 59.5 cm i længden den du lukkede og kan ikke være over mit akvarie :-( kan max have 55 cm :-)
Brugeravatar
Ejaas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af Ejaas »

Den er desværre 59.5 cm i længden den du lukkede og kan ikke være over mit akvarie :-( kan max have 55 cm :-)[/quote]

havde ikke set dette , tænkte kun på rørlængder , men godt at du har fundet en løsning :y
Saltvands / Zoa Junkie
Korsgaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
13

Indlæg af Korsgaard »

Hej igen :-)

Har kigget lidt rundt omkring..

Og faldt lige over den her og ville høre om der var nogle der vidste noget om den eller havde set lyset fra den irl.

http://saltvandsbutikken.dk/apollo-144w ... -1182.html

Den ligger jo i samme prislege som

http://ultra-led.dk/index.php/silent-st ... ter-5.html

Men er jo dobbelt watt og ville kunne dække mit behov med kun et stk.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Korsgaard skrev:Hej igen :-)

Har kigget lidt rundt omkring..

Og faldt lige over den her og ville høre om der var nogle der vidste noget om den eller havde set lyset fra den irl.

http://saltvandsbutikken.dk/apollo-144w ... -1182.html

Den ligger jo i samme prislege som

http://ultra-led.dk/index.php/silent-st ... ter-5.html

Men er jo dobbelt watt og ville kunne dække mit behov med kun et stk.
Saltvandsbutikken i Galten har en Apollo hængende over hans koralø. Derudover har han også en Ecotech marine Radion og en Pacific Sun Black Phyton hængende. Ring evt til Martin og aftal at du kan komme forbi og se den...
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"