Hjælp til lys til akvariet

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Korsgaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
13
Postnummer: 7200 Grindsted
Saltvand siden?: 2012

Hjælp til lys til akvariet

Indlæg af Korsgaard »

Hej sf

Står og skal bruge noget nyt lys til mit akvarie. Er meget ny inde for faget og ved ikke så meget om hvor meget der skal til og hvilket.

Akvariet måler 55x50x50

Hva vil i anbefale led eller t5 og nogle links til nogle lamper ville være super lækkert

På forhånd tak.

Mvh Jesper
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til lys til akvariet

Indlæg af Gargoyle47 »

målene passer næsten helt perfekt med en enkelt radeon xr30w led lampe...den skulle dække 60x60 cm.
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
Brugeravatar
Pedersen8970
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Havndal -DK

Indlæg af Pedersen8970 »

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ilit=boner

Kan varmt anbefales og så er det ikke helt uopnåeligt rent økonomisk :y
Bedste hilsner,
Sergej
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde

Indlæg af permadsen12 »

De fleste går efter LED i øjeblikket. De er lidt dyre i indkøb, men til gengæld skal du ikke skifte pærer, som du skal med t5. Alternativt så jeg en lækker Giesemann 250 w HQI til salg herinde for kr. 700 tror jeg det var, det er billigt men der skal du også skifte pære hvert år, og de er ret dyre.

Her er 3 gode bud som jeg selv overvejer. Den første Silent-Storm fås også i en version, som er 60 cm lang, men det bliver nok lige et nummer for langt til dit akvarie. Jeg ved dog ikke om en silent-storm er kraftig nok til sps, så du skal lige overveje hvad du vil holde.

http://ultra-led.dk/index.php/silent-st ... ter-5.html

http://saltvandsbutikken.dk/radion-xr30 ... -1154.html

http://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/ ... -0896.html
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

Hvad med bare et enkelt modul af maxspect ?
http://www.seastars.dk/prestashop/maxsp ... modul.html
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Som permadsen er inde på kommer det an på hvor mange penge du har tænkt dig at bruge på lyset. Det bliver svært at finde en god T5 lampe, da de fleste med 24W rør er ca 60cm i bredden, så det vil komme til at stikke ud over siderne på dit akvarie. Så jeg villle kigge efter noget LED hvis jeg var dig. Af de tre lamper jeg mener er fedest lige PT er det følgende, nævnt med den billigste øverst:

Ecotech Marine xr30w pris: 5500,-

GHL Mitras pris: 6375,-

Pacific Sun Triton pris: 7355,-

Der er også Maxspect mazarra, men da flere har klaget lidt over ophænget på dem, holder jeg mig tilbage fra direkte at anbefale dem.

Alternativt kan du holde øje med brugtmarkedet herinde og være heldig at finde en LED lampe til en billigere pris. Men regn ikke med at spare en masse, da de stadig er i forholdsvis høj kurs.

mvh kenneth
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Schwensen skrev:Hvad med bare et enkelt modul af maxspect ?
http://www.seastars.dk/prestashop/maxsp ... modul.html
Tror man bliver begrænset i hvilke koraller man kan holde med kun ét modul. Eller i hvert fald skal man være opmærksom hvordan man placerer korallerne. :y
Senest rettet af Birkefeldt man 21. maj 2012 09:42, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Jaku
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4652 Hårlev

Indlæg af Jaku »

Phhy ha - Det er f.... me nogle dyre løsninger. Google på: Aqua Medic - de laver nogle små spot.
Eller prøv med en standard T5 2x24 watt akvarie lampe -
Hvis det har interesse har jeg 2 små Dennerle 11 watt Nano Light lamper med hvidt og blåt lys.
Der skal så suppleres med en kraftig day light lampe f.eks. Aquatic Nature SOLAR DUO BOY - på 26 watt-
google eller: http://minizoo.dk/produkter/SolarDuoBoy ... onlightLED
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Ja LED er desværre stadig dyrt. Men hvis det skal være billigere på den korte bane, så kan en 150W HQI også være en god mulighed over dit akvarie. De kan ofte fås billigt brugt. Dog varmer de en del, så det skal tages med i overvejelserne...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Alternativt kan du købe nogen hammerhead spots og hænge over
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Ejaas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af Ejaas »

Jeg bruger denne lampe med 4 stk t5 rør i et akvarie næsten samme størrelse som dit , der er indbygget led moonlight , den er billig hvis du er under opstart.

http://ultra-led.dk/index.php/t5-lamper ... -4xt5.html

den giver et super godt lys , har også ca 1 w pr liter , både mine sps og lps stortrives i baljen.
Saltvands / Zoa Junkie
Korsgaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
13

Indlæg af Korsgaard »

Tak for alle inputsne :-) ja problemet med t5 er at de er 60 cm og derved ikke kan være i lys kassen. Men skal lige prøve at tæste om den måske kunne være der på skrå :-) ville også helst led for at slippe for rør skift men også pga det lys det giver. Men syntes bare det er meget at skulle ofre 5000+ på lampen og især lige nu hvor led udvikler sig så meget som det gør :-) men ingen tvivl om hvis jeg lige havde 5000 +kr liggende deroute stod akvarie på var der ingen tvivl om det var led vejen :-)
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Jeg ville måske overveje en 150 W HQI igen, hvis jeg var dig. Ved de er dyrere i drift end LED, men til gengæld kan du lige få følelsen med, hvilke koraller du ønsker at holde mv, og så er de MEGET billigere i indkøb. Hvem ved måske er saltvand slet ikke noget for dig? (TVIVLER DOG STÆRKT PÅ DETTE :P)
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

Jeg må give Schwensen ret.
HQI er en fremragende lyskilde og nærmest gratis i anskaffelse for tiden.
For bare 2 år siden, var det det eneste rigtige til SPS koraller
Ulemperne er strømforbruget, høj varme afgivelse og brænderens levetid.

Mvh. Stig
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Jeg vil helt klart vælge en LED løsning trods den større anskaffelsespris. Selv har jeg Radion LED'er, men der er da også mange andre mærker at vælge imellem. HQI kan jeg ikke anbefale, for at jeg synes det er et godt lys, skal det suppleres med T5 lys.
Smag og behag er jo heldigvis forskellig, og jeg kender jo ikke din smag.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

nesnej skrev:Jeg vil helt klart vælge en LED løsning trods den større anskaffelsespris. Selv har jeg Radion LED'er, men der er da også mange andre mærker at vælge imellem. HQI kan jeg ikke anbefale, for at jeg synes det er et godt lys, skal det suppleres med T5 lys.
Du har også nogle andre behov idet du ved hvad du vil have i din balje. Men eftersom det er første gang med salt, så ville jeg anbefale at starte med HQI :) Man kan jo altid opgradere :K
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Schwensen skrev:
nesnej skrev:Jeg vil helt klart vælge en LED løsning trods den større anskaffelsespris. Selv har jeg Radion LED'er, men der er da også mange andre mærker at vælge imellem. HQI kan jeg ikke anbefale, for at jeg synes det er et godt lys, skal det suppleres med T5 lys.
Du har også nogle andre behov idet du ved hvad du vil have i din balje. Men eftersom det er første gang med salt, så ville jeg anbefale at starte med HQI :) Man kan jo altid opgradere :K
Lige meget hvad jeg skal have i min balje, så vil jeg ikke bruge andre lyskilder end LED.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

nesnej skrev:
Schwensen skrev:
Lige meget hvad jeg skal have i min balje, så vil jeg ikke bruge andre lyskilder end LED.
Præcis. Det er fordi, du ved du vil have saltvand i mange år, hvis ikke for altid ;) Men her snakker vi en nybegynder.
Men jeg tror vist mit syn på sagen er kommet frem ;) HUSK AT NYDE SOLEN MENS DEN ER HER! Og ikke som mig, der bare sidder indenfor og skriver eksamensopgave :G
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Schwensen skrev:
nesnej skrev:
Schwensen skrev:
Præcis. Det er fordi, du ved du vil have saltvand i mange år, hvis ikke for altid ;) Men her snakker vi en nybegynder.
Men jeg tror vist mit syn på sagen er kommet frem ;) HUSK AT NYDE SOLEN MENS DEN ER HER! Og ikke som mig, der bare sidder indenfor og skriver eksamensopgave :G
Held og lykke med eksamen.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Korsgaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
13

Indlæg af Korsgaard »

Hqi er jeg ikke så stor fan af pga varmen og syntes også der skal lidt t5 til for at opnå det lys som jeg er til :-) men ja ellers er det billigt at skaffe:-) har testet lidt og den 4xt5 lampe kan ikke være der :-( den er lige lang nok. Er nok også mest til led pga den lys effekt det giver.

Af koraller vil det nok blive mest blødkoraller og sps måske lidt lps med tiden:-) men ja er nybegynder og der er masser af ting jeg lige skal have styr på inden jeg smider de vilde koraller i, så i starten er det mest lidt af de lette :-)

Og saltvandet kommer nok aldrig til at forsvinde igen :-) både mig og kæresten er blevet bidt af det :-)

Men de 5500 kr + led'er er nok lige i overkanten af hva vi vil ofre pt.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Jeg kan sagtens forstå dine bekymringer omkring varmeudvikling, men for bare 2-3 år siden var HQI altså den eneste rigtige løsning til hold af SPS koraller, og det kunne sagtens lade sig gøre at have HQI over baljen uden at koge fisk og koraller ;)
Måske I skulle gøre op med jer selv hvad I vil ofre på lys eller teknik i det hele taget? Hvis det absolut skal være LED, så ville jeg kigge mere på Maxspects, da de ikke er så dyre igen for et enkelt modul, og man har rig mulighed for at opgradere på et senere tidspunkt, hvis man ønsker mere lys. Eller også kunne i bygge et modul selv måske? Moente herinde fra havde på et tidspunkt hans DIY led lampe til salg, den var måske værd at kigge efter, hvis ikke den er solgt? :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Tobias (Moente) har vist stadig sin DIY til salg men den er også 58,5 i længden:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 03#p507903
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde

Indlæg af permadsen12 »

Fik du chekket en Silent-storm ud ?

Den er lidt mere tilgængelig rent prismæssigt. Jeg har ingen erfaringer med den selv, men jeg ved flere herinde er glade for den. Og hvis du nu bliver grebet af det så du skal opgradere, så er den nok ret nem at sælge igen til en fornuftig pris, hvis du da ikke vælger at bruge den over et fragment-akvarie :)
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Korsgaard skrev:Af koraller vil det nok blive mest blødkoraller og sps måske lidt lps med tiden:-) men ja er nybegynder og der er masser af ting jeg lige skal have styr på inden jeg smider de vilde koraller i, så i starten er det mest lidt af de lette
Bare for at rydde en eventuel misforståelse af vejen så kan koraller generelt listes på følgende måde efter sværhed:

Let - Blødkoraller. Kræver ikke specielt meget lys og kan ofte klare sig i vand med en del næring.

Middel - LPS. Kræver generelt ikke voldsomt meget lys. Kan også tåle lidt næring. Kræver dog at man holder øje med Ca, KH og Mg, og sørger for at holde disse værdier rimelig stabile.

Svær - SPS. Kræver generelt meget kraftigt lys. Er sårbar overfor for høj næring i vandet. Kræver kraftigere vandbevægelse. Kræver generelt meget stabile vandværdier, heriblandt Ca, KH og Mg.

Hvis du gerne vil holde SPS med tiden skal der rigeligt med lys til. Så det er værd at tage med i dine overvejelser ved valg af lampe, hvad enten det bliver T5, LED eller HQI. :h

mvh kenneth
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Køb led på trods af prisen. Køber du HQI eller T5 er chancen for at komme af med dem igen små, når du skal opgradere (og det skal du snart hvis du er bidt af det som du siger). Du kommer til at betale i el til lys og køling det du sparer ved at købe HQi og T5.
2x25 hammerhead led spots kunne være en overkommelig mulighed pris ca.1000 kr ialt....jeg får en i morgen så skal jeg fortælle dig om den.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Korsgaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
13

Indlæg af Korsgaard »

Moentes er desværre lidt for lang også :-( havde kig på den.

Og ja har kigget på silent storm :-) ville en enkelt 40 cm være nok til mit akvarie eller vil det være lige på grænsen.

Og kan se jeg fik byttet rundt på Lps og sps på min poste :-) ups ;-) men ja kan godt se mulighederne er bedre ved de lidt større og dyre. For f.eks hvis der engang skulle opgraderes lidt i størrelsen. Og så var det jo rart med lys der kunne flyttes med vidre :-) så måske i det lange løb det alligevel vil ende med størst tilfredshed og måske endag ende med at være den billigste løsning :-)

Det lyder super Leif :-)

Og er bestemt bidt af det :-) har allerede lyst til at opgradere til 250 l med ekstern sump. Men nu vil jeg lige have det her til at køre ordentligt og lære en masse om det :-) man lære jo bedst ved at prøve og af signe fejl :GO
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Korsgaard skrev:Moentes er desværre lidt for lang også :-( havde kig på den.

Og ja har kigget på silent storm :-) ville en enkelt 40 cm være nok til mit akvarie eller vil det være lige på grænsen.

Jeg vil mene at den passer mere end godt.
Det er jo kun 5 cm der er fri i siderne.
Korsgaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
13

Indlæg af Korsgaard »

Carsten skrev:
Korsgaard skrev:Moentes er desværre lidt for lang også :-( havde kig på den.

Jeg vil mene at den passer mere end godt.
Det er jo kun 5 cm der er fri i siderne.

Er der også power nok på den ?
Korsgaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
13

Indlæg af Korsgaard »

Brugeravatar
Birkefeldt