Birkefeldt skrev:Puha du får blandet noget saltvand i disse tider så. Men det er helt klart arbejdet værd hvis det bl.a er det der skal til.

Så lige på det link du henviste til at det tilsyneladende vokser ekstra hurtigt jo højere temperatur. Har du sænket temperatur?
Hvad er CUC?
Hvad er fordelen ved eddike fremfor vodka?
En ting er sikkert, hvis jeg var en alge, ville jeg ikke ønske at være i dit akvarie - tror nok du skal få dem sat i skak med alle de tiltag.
Ser frem til at se dine billeder, da jeg synes det er svært at se algen ordentligt i linket.
CUC står selvfølgelig for Clean UP Crew=turbosnegle etc...
Håber du får ret, for lige nu har algerne det da ganske udmærket - problemet med denne type er at det er en såkaldt rentvandsalge, og det er meget lidt de skal ha af næring for at gro, og at udsulte dem er endnu sværere.
Jeg har ikke ændret eller nedsat min temp, da den ligger stabil på 25,5-26 grader.
Omkring vodka vs eddikie, har jeg ikke nærlæst alt hvad Randy farley skriver, men jeg vil tro at der er 2 årsager til at han mener det ku nytte.
1) vsv, vodka og zeo giver nogen gange cyano, tyypisk pga ubalance i N ifht P. Flere af de lærde mener at man skal ha 20 gange så meget N som P(i et rent akvarie) ellers har disse carbontilsætninger tendens til at fremme cyano, hvilket eddike ikke skulle gøre,iflg hans personlige erfaring.
2) med disse alger som vel er en hybrid imellem bakterie og alger, er det bedst at angribe dem på flere fronter samtidig, og intet bekæmper alger og bakterier bedre end lige netop bakterier. Så skiftet af foder( vodka til eddike) "kan" hjælpe herpå - det må tiden vise.
Som Ole er inde på, så var det måske en ide at stoppe med Carbon tilførsel, og det vil jeg gøre såfremt dette skifte ikke har nogen virkning.
Skal lige sige at jeg selvfølgelig også har fjernet min Kaliumdosering også, se blot på label på din havegødning, den indeholder N, P og K...
Mvh
Peder