Mit akvarie der snart har kørt i 1 år, har dannet sådanne røde/brune alger over min sandbund + på mit gals.
Jeg har prøvet at mørke-læg det i nogle dage, hvilket gjorde det pænt, men få dage efter så det ligedan ud...
Nogle erfarende mennersker der kan hjælpe mig, inden jeg opgiver mit ellers så fine akvarie? Hvad gør man?
"Røde/brune" alger...? Øv øv
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4390 Vipperød
- Saltvand siden?: 2010
Re: "Røde/brune" alger...? Øv øv
Prøv at søg lidt her inde, der er nok over 1000 der har haft den samme tråd igennem tiden!
men det kunne godt tyde på at du har for højt Po4!
men det kunne godt tyde på at du har for højt Po4!

- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Hvad siger dine nymålte vandværdier?
Hvor stort er akvariet?
Hvad tilsætter du til akvariet?
Hvor ofte fodrer du og med hvad?
Har du et billede af problemet?
Lidt flere oplysninger vil gøre det meget nemmere at finde problemet og en evt løsning
Mvh Kenneth
Hvor stort er akvariet?
Hvad tilsætter du til akvariet?
Hvor ofte fodrer du og med hvad?
Har du et billede af problemet?
Lidt flere oplysninger vil gøre det meget nemmere at finde problemet og en evt løsning

Mvh Kenneth
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3330 Gørløse
På trods af hvad jeg havde læst og fået at vide af folk der vidste mere end mig, begik jeg adskillige fejl, som gav mig røde slimalger, jeg kan liste fejlene, så kan du se om du har lavet nogen af de samme:
1: næringsophobning, jeg havde ikke tilstrækkelig næringseksport, da jeg manglede lys over mine makroalger i sumpen. Vandskifte, vodka, Lanthanum Chloride og lys i sumpen har hjulpet. Jeg har også støvsuget mit sand, for at få detritus væk, dette gav ikke hvidt sand, men nu en uge senere er det hvidt igen, det må være fordi den ophobede næring er væk.
2: jeg brugte postevand, på trods af at mit vandværksvand har rigtig dårlige værdier til akvariebrug. Jeg har nu osmoseanlæg.
3: rustfrit spændbånd i sumpen, som rustede, og ud over jernoxid må have frigivet Mangan, Krom, Nikkel Og Molybdæn. Eliminer alt metal!
4: overfodring, dette hænger sammen med næringseksport.
Drop RSR, lys osv. og behandl årsagen, og ikke symptomerne! Mit er på 14 dage næsten væk, efter jeg har sloges med det i måneder, ved at gøre det rigtige. Der er ingen nemmere vej end den rigtige, og så lytte til dem der ved mere end os nybegyndere!
1: næringsophobning, jeg havde ikke tilstrækkelig næringseksport, da jeg manglede lys over mine makroalger i sumpen. Vandskifte, vodka, Lanthanum Chloride og lys i sumpen har hjulpet. Jeg har også støvsuget mit sand, for at få detritus væk, dette gav ikke hvidt sand, men nu en uge senere er det hvidt igen, det må være fordi den ophobede næring er væk.
2: jeg brugte postevand, på trods af at mit vandværksvand har rigtig dårlige værdier til akvariebrug. Jeg har nu osmoseanlæg.
3: rustfrit spændbånd i sumpen, som rustede, og ud over jernoxid må have frigivet Mangan, Krom, Nikkel Og Molybdæn. Eliminer alt metal!
4: overfodring, dette hænger sammen med næringseksport.
Drop RSR, lys osv. og behandl årsagen, og ikke symptomerne! Mit er på 14 dage næsten væk, efter jeg har sloges med det i måneder, ved at gøre det rigtige. Der er ingen nemmere vej end den rigtige, og så lytte til dem der ved mere end os nybegyndere!