Nyt akvarium som er større hvad gør man

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
reberholt
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
13
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Aalborg

Nyt akvarium som er større hvad gør man

Indlæg af reberholt »

Hej

Jeg har en 360 der har kørt i ca 90 dage og jeg har nu købt et 650 l og jeg kunne jo rigtig godt tænke mig at få alle mine koraller med over uden at skulle vente 90 dage igen
Kan dette lade sig gøre ?
1 jeg sætter begge op og venter til det nye er indkørt ! "dur ik så godt"
2 Jeg køber 290 L vand i styr på dyr !
3 jeg tager alt vand sten (mange sten) og tilsætter 290 L saltvand som jeg blander i en tønde til de 360 L jeg har dette er nok den løsning jeg helst vil vælge men kan det lade sig gøre unden det hele styrter for mig ? det er jo det samme som 50 % vandskifte ! kan man det i saltvandsakvarium ?

Thomas
Mit firma Tex-tryk som laver tryk og broderi på arbejdstøj. http://tex-tryk.dk
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Nyt akvarium som er større hvad gør man

Indlæg af crazy seahorse »

Hej Thomas

Jeg har prøvet at udvide mit setup (870L + sump med ca 80L), med en ny sump.
Den nye sump er på 325L + den gamle sump blev fyldt op, så den indeholder ca 220L.
Dvs det eksisterende var på 950L til det nuværende på ca 1400L. Der blev altså fyldt ca. 450L nyblandet saltvand på.
Det blev lavet over 2 dage, så der var ingen indkøring af væsentlig betydning.

Jeg mistede nogle koraller, men langt størstedelen klarede den. Ingen fisk gik til.
Jeg opnormerede samtidig mit lys fra 3 x 250W Hqi til 2 x 400W, så det kan også have trukket lidt ned på koralkontoen pga, at nogle af korallerne ikke
kunne lide den øgede lysmængde med et slag.
Men alt i alt var det det hele værd :y .

Jeg ville absolut fravælge nr. 2. Principielt er jeg imod at man skal give penge for vand, som man kan risikere skulle ud i kloakken ved et vandskift dagen efter :wc:.
Samtidig aner du ikke hvad der er af f.eks fosfat i det. Det fleste butikker har en ret høj belastning i deres akvarier med deraf følgende høje værdier.

Hvis du kan holde ud at se på det og du vil have besværet, så kunne du fylde eksempelvis halvdelen af det nye vand på til en start og så over en god uges tid fylde det langsomt op.

Held og lykke med projektet :h.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
reberholt
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
13
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af reberholt »

Jeg har tænkt på den med at fylde det langsom men så virker mit overløb jo ikke ! Kan det godt gå uden i en uges tid ? Altså uden skummer ?
Mit firma Tex-tryk som laver tryk og broderi på arbejdstøj. http://tex-tryk.dk
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

Jeg havde en overgang lidt alge problemer og spurgte derfor Mikael hos Zoogiganten til råds.
Han foreslog et vandskifte på 50%, sagde at han selv havde gjort det mange gange.
Lidt skeptisk lavede jeg derfor et 60 liters vandskifte i mit RSM130.
Det gik problemfrit og helt uden tab.
At det ikke hjalp på mit algeproblem, det er så en hel anden historie :K

Mvh. Stig
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

reberholt skrev:Jeg har tænkt på den med at fylde det langsom men så virker mit overløb jo ikke ! Kan det godt gå uden i en uges tid ? Altså uden skummer ?
Jeg vil mene at det skulle kunne lade sig gøre, men det afhænger af hvor mange fisk du har i.
Under alle omstændigheder skal du, enten helt stoppe med fodring, eller være meget sparsom her.
Har selv prøvet tre - fire dage uden pga en knækket aksel i rotoren. Der skete intet.

Men hvis du er lidt kreativ kunne du lave en midlertidig løsning med en hævert, som leder vandet ned i sumpen.
Hvis du tager et indsugningsrør fra en spandpumpe og sørger for at den kun lige går ned under overfladen, så er der ikke større risiko
end ved overløbet. Men den skal ikke gå ret meget ned under overfladen. Du kan evt regulere det ved at sætte en stump slange på under vandeoverfladen.
Den kan du så korte af løbende.
Det er besværligt, men det kan lade sig gøre.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Hej Thomas

Jeg har prøvet at skifte akvarie et par gang og hver gang har jeg startet med at tage koraller og fisk op og putte dem i skåle/spande og hvad der ellers kan holde vand. Dernæst flyttes stenene over i det nye, hvor jeg straks har bygget stensætningen op, det fungerer rigtigt godt når man kan stå og bygge den op, uden stenene er under vand. For at undgå stenene dør for meget, så har jeg dækket stenene over med plast, så der er godt fugtigt.

Herefter tømmes vandet fra det gamle akvarium og hældes i spande/tønder. Nu kan du fylde sandet over i det nye, skal der ekstra sand i blandes det godt op med det gamle først.

Når du hælder vandet over i det nye, så gør det forsigtigt. Sæt fx. en skål ned i bunden som du hælder ned i. Skal der ekstra vand i så ha' det lavet klar fra dagen før - så du ikke stresser med det på dagen.

Når det hele er klart kan du fylde koraller og fisk i.

Den første dag vil der være meget film på vandet, fra sten, koraller og sand her kan det være en idé at skumme ekstra vådt for at få snasket væk - og gerne vandskifte efter en dag eller to.

Generelt om vandskifte - så har jeg altid lavet store vandskifte og har altså aldrig mistet noget på den konto. Sidst jeg skiftede akvarium gik jeg fra 64 - 460, så der fik koraller og fisk et 520% vandskifte :wink: . Bare sørg for at temp. og salinitet er ens inden for +/- 10 %.

Jeg ville aldrig undvære skummer ved et akvarieskifte - her er akvariet i særdeleshed afhængig af et højt iltniveau, så sørg endelig for at have den klar.

Sørg i hvert fald for at gennemtænke hele processen et par gange, så du ikke skal fare rundt og lede efter håndklæder, når du spilder eller skal til at køre i Biltema efter epoxy til stensætningen midt i processen - taler af erfaring :T

Håber det gav lidt ideer.
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

AndersGS skrev:Hej Thomas

Jeg har prøvet at skifte akvarie et par gang og hver gang har jeg startet med at tage koraller og fisk op og putte dem i skåle/spande og hvad der ellers kan holde vand. Dernæst flyttes stenene over i det nye, hvor jeg straks har bygget stensætningen op, det fungerer rigtigt godt når man kan stå og bygge den op, uden stenene er under vand. For at undgå stenene dør for meget, så har jeg dækket stenene over med plast, så der er godt fugtigt.

Herefter tømmes vandet fra det gamle akvarium og hældes i spande/tønder. Nu kan du fylde sandet over i det nye, skal der ekstra sand i blandes det godt op med det gamle først.

Når du hælder vandet over i det nye, så gør det forsigtigt. Sæt fx. en skål ned i bunden som du hælder ned i. Skal der ekstra vand i så ha' det lavet klar fra dagen før - så du ikke stresser med det på dagen.

Når det hele er klart kan du fylde koraller og fisk i.

Den første dag vil der være meget film på vandet, fra sten, koraller og sand her kan det være en idé at skumme ekstra vådt for at få snasket væk - og gerne vandskifte efter en dag eller to.

Generelt om vandskifte - så har jeg altid lavet store vandskifte og har altså aldrig mistet noget på den konto. Sidst jeg skiftede akvarium gik jeg fra 64 - 460, så der fik koraller og fisk et 520% vandskifte :wink: . Bare sørg for at temp. og salinitet er ens inden for +/- 10 %.

Jeg ville aldrig undvære skummer ved et akvarieskifte - her er akvariet i særdeleshed afhængig af et højt iltniveau, så sørg endelig for at have den klar.

Sørg i hvert fald for at gennemtænke hele processen et par gange, så du ikke skal fare rundt og lede efter håndklæder, når du spilder eller skal til at køre i Biltema efter epoxy til stensætningen midt i processen - taler af erfaring :T

Håber det gav lidt ideer.
:GO
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"