Håber på hjælp..! For høj PO4 + NO3

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7400 Herning

Håber på hjælp..! For høj PO4 + NO3

Indlæg af -Bagger- »

Hej
Jeg håber nogen herinde kan hjælpe mig, jeg ved det er et tilbagevendende emne, men jeg har haft akvarie nu i 5-6 år, og for et år siden (hvor alt havde kørt super godt og stabilt i 3 år..) har jeg nu stadig problemer med mit nye akvarie.
Jeg har et ca. 300L og har "kun" 5 fisk i det... (3 klovnfisk hvoraf den ene er RET stor, en damsel og en sværgkejser) der er en anemone og et par blødkoraller.. men på ingen måde lige så meget som jeg havde i mit gamle 190L akvaire.. men alligevel har jeg bøvlet med alt for mange alger, og svært ved at holde koraller både bløde og hårde.. dog.. skiveanemoner ser heldigvis ud til at leve gladeligt.
Jeg har ingen idé om hvad der er gået galt men har lige dobbelttjekket idag med helt nye testsæt som stadig siger:

PH 7.8
NO3 ca. 50 (AV AV)
PO4 ca. 0.5-1.0 (igen... NOT good)
NO2 - 0

Er der andre værdier der kan hjælpe mig?
Jeg fodre kun ca. 2 gange i ugen med en lille frostterning, og ud over det fandt jeg at mit kulfilter (sok med aktivkul som har hængt i sump) havde hængt ALT for længe.. det kan have ophobet, men vel ikke givet SÅ vilde resultater pludseligt?
Jeg er helt i vildrede... fiskene trives heldigvis fint, men algerne og de dårlige værdiger, kan jeg bare ikke komme af med.. :-(

Håber på gode råd, idéer eller andet.. der kan få mine værdier ned, vil gerne have forslag til aktiv stof der kan fjerne værdierne, men endnu hellere forslag til hvad der kan være galt, så jeg kan få værdierne naturligt ned.. :-D
Open mind for a different view..
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Håber på hjælp..! For høj PO4 + NO3

Indlæg af Bingocaller »

Der er sygt meget PO4 i frost - skift til tørfoder

Vandskift - vanskift - vandskift!

Og så Rowa i combi med VSV

Så burde du kunne se tingene rykke sig den gode vej.

Hvad testsæt måler du med? Har du rodet i tanken for nyligt så der kunne frigives næringsstoffer?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Jeg har købt Salifert testsæt for at prøve noget andet end de redsea jeg havde, men de måler stort set ens... ALT for meget..
Jeg vil prøve med tørfoder i stedet.. :-)
ROWA hvad er det? Jeg har prøvet med VSV et stykke tid, og det gav også stort set 0 på NO2 og NO3 men PO4 var stadig høj og blev anbefalet at stoppe det for at de kunne.. "even out" og at man kun skule ende med jævnt høje værdier på begge.. ;-) Men råd herinde er trods alt mere troværdige... end forhandlers.. der forslår diverse tilsætning.. for mig at se er det kun en kort løsning, jeg vil gerne have en længerevarnede løsning.. men tørfoder, hvad menes der, er det tørre piller og noratang, eller KUN tørre piller?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du kommer nok lige til at fortælle lidt mere om det vand du bruger.
Er det postevand eller osmosevand? Hvad er værdierne i vandet inden du kommer det i akvariet?

Du bor i et område, hvor bønderne hærger landet, og hvor svin er godt og mange svin er rigtigt godt.
Der kan derfor være mere nitrat i vandet fra start af, end hvad godt er i et saltvandsvakvarie.

Hvad er der i akvariet af sten og eller keramik??

Lav en søgning på Lanthium klorid her på forummet, det er en effektiv måde at få fjernet fosfaten og til en pris som er til at overskue.

Tørfoder findes i mange forskellige udgaver, lige fra flager til granulat og piller. Noritang er en ren fosfat bombe.

Som Bingocaller er inde på kan store vandskift over en periode få bugt med fosfaten, men det er kun symptombehandling, og fjerner ikke årsagen til fosfaten.

Du skriver at du har en anemone, fodrer du den??
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Hej Carsten, også tusind tak for at du vil byde ind!! jeg bor i Holstebro, jeg har altid målt værdierne i mit hanevand inden jeg hælder det i akvariet.. (naturligvis) jeg har altid brugt hanevand til efterpåfyldning og vandskift, men har aldrig kunne måle værdier i vandet, og har lige igen forsøgt med salifert, de måler heller intet i vandet.. (og nej.. de bruger jo alt lort de kan opdrive på biogas for øjeblikket her i Holstebro så tror kun det er for det bedre for mit akvaire)

Jeg har ca. 25Kg sten i akvariet
jeg fodre ca. en gang i måneden anemonen med en musling eller reje, dog når fiskene at spise den inden
Jeg stopper dags dato med noritang ;-)
Jeg bruger fastpillefoder i små piller og opbløder dem en smule inden, så de ikke flyder og ryger i mit overløb ;-)
Jeg skifter ikke så tit vand, men skal prøve blive bedre, er klar over det er optimalt nu, men.. vil meget gerne lære den virkelige grund at kende, vandskifte kan jo ikke være det hele ;-)

Kan sand ophobe?
kan alge avle mere alge?
Kan for dårlig (kineser pære) være grunden?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Yes som Carsten nåede at skrive - drop norien!

Hvad er det for nogen piller du fodre med? 9 ud af 10 der fodre med tørt bruger flagefoder.

Dårlige pærer har kun indlfydelse på Cyano så vidt jeg ved. Hvad er det for nogen alger du har?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Lyset har ikke nogen sammenhæng med de høje næringsværdier. Men når pæren bliver gammel ændrer lysspektret sig til det mere algevenlige og man kan derfor opleve at algerne breder sig. Så hvis pæren er ved at runde 1 år, eller måske kortere hvis det er en Kina pære, så er det tid at overveje at skifte den.

Men dine høje næringsværdier har selvfølgelig 1. Prioritet. Hvilken skummer har du på akvariet? En grund til dine problemer kan være for lille en skummer.

En anden mulighed, som måske er mindre sandsynlig, kan være at dine sten eller bundlag lækker næring til vandet. Hvis du fx i en længere periode har haft meget høje næringsværdier kan fosfat binde sig i stenene, for senere at blive frigivet.

Mvh Kenneth
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Nu er Salifert nok det dårligste til at måle fosfat med der overhovedet findes. Du kan have et fosfat indhold på omkring 1 uden at Salifert testsættet giver udslag.

Fosfat ophobes ikke i sandet, men kan ligge som en tikkende bombe i det slam som gemmer sig bag stenene. Så en gennemblæsning af akvariet med en kraftig pumpe, vil kunne bringe meget slam frem, som kan suges op.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Hvis du har skiftet lyset ud kan det godt give meget høje verdier af no3 og po4 da vandet ændres ved skift af lys. Ang rowa så vil det fjerne din po4 men husk hvis di bruger det i en reaktor, så skal du starte med meget lidt flov gennem det i starten, så po4 fjernes meget langsomt, ellers slår du dine koraller ihjel. Ang foder så er der selvfølgelig meget næring i det, både i frost men bestemt lige så meget tørfoder. Har du pumpe bag stensætningen ? Tænk over om du har ændret noget, da det som regel kan give store udsving. Kullet skulle nok havde været op, når du skriver meget længe hvad er det så ? Lige en anden ting VSV er ok men jeg syntes tit folk bruger det for at få baljen til at køre, og da mener jeg den skal kunne køre selv, ellers er der jo noget galt ikk. Jeg bruger kul og jern baseret po4, men kun små mængder.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

@JesperØH: Hvordan kan lyset få NO3 og PO4 til at stige?
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Tro mig bare et skift i typen af lys kan give et enormt boost i no3 og po4. Bare et eksempel lad os sige man bruger 300ml af hver Balling og har god vækst, skifter så lystypen og får en halvering i Balling 150ml = dårligere vækst i korallerne, og de optager kun det halve hvad de gjorde. Alle andre alger og kulturer i baljen ændres også så, er min overbevisning.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Det giver god mening Jesper - jeg ville dog ikke kalde det et boost da det jo allerede er til stede - men kan helt sikkert følge din tankegang :) !

Ligesom når man har alger men ikke kan måle nogen næringsstoffer = fordi algerne optager det hele
Brugeravatar
polsen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15
Postnummer: 4534 Hørve
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af polsen »

Husk nu der er også PO4 i tørfoder
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Faktisk enig med alle før mig.

Kur bør du kende nu. :y når dine værdier så ER i orden igen så.....

Fremover skal du minimere input,(antal fisk og foder) og maksimere output. Dvs vandskifte, optimere flow pg afskummer , og sidst er makroalger i sump en billig og naturlig måde at holde dine affaldsstoffer på et pænt niveau.

Held og lykke

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Skift af lys får ikke nitrat og fosfat til at stige. Når lyset ændrer sig meget. Kan korallerne stoppe med at vokse for en tid. Lige som når man køber en koral, kan der gå et par måneder inden de er rigtigt igang med at vokse igen. Derfor kan nitrat indholdet stige en lille smule, og det giver så gro bund for andre alger.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg mener ikke kun det er lidt no3 og no4 kan stige pga lys. Det er rigtigt at korallerne optager no3 og po4, så det er klart der vil blive mere af de to ting. Jeg mener bare ikke den stopper der. I min verden er det optimaleste at cyklus kører med så lidt hjælp som muligt. Feks dårlige gamle pære i lampen = dårlig vækst af alt liv i baljen no3 og po4 mm. Lys har meget at sige med alt, hvad når vi laver fodderdyr af diverse slags zoo og phytoplankton der spiller lys og slet ingen lys jo en stor rolle, hvilken slags lys er bedst og ro til kulturene uden lys er jo også vigtigt. Så jeg mener alt i alt at nye pære rør er bedre end at få no3 og po4 og alger mindre vækst i koraller, og lige der er VSV jo ingen løsning i min verden. God vand er vejen til et sundt miljø i akvariet.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Tillad mig at være enig med jer begge - men ifbm Baggers balje er lys vel ikke det første han skal gøre noget ved.

Andre ting såsom vandkvaliteten må prioriteres højest efter min mening.
En interessant debat - men først og fremmest skal trådstarter ha hjælp :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Du har helt ret. Vi skal nok se billeder af akvarie og sump og vide mere ang pumper og placering. Mange små vandskift så kommer no3 og po4 ned, men kilden skal jo findes ellers hjælper det jo ikke længe :) så mere Info ang setup.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

@Jesper ØH:

Jeg kan godt se din pointe med at lys kan påvirke væksten af koraller og på den måde nedsætte korallernes optagelse af NO3 og PO4. :y Men... Jeg er lidt af den opfattelse at når lyset ikke er godt for korallerne, så overtager algerne på den konto. Og det er min overbevisning at de optager, hvis ikke mere, så mindst ligeså meget næring som korallerne. Så tror ikke lyset har den store indvirken på næringsindholdet i vandet i den sidste ende. Men god debat :Peace:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"