Frost eller tørfodrer
- polsen
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4534 Hørve
- Saltvand siden?: 2004
Frost eller tørfodrer
Nu har jeg prøvet at måle tørfodrer (Omega One Marine flakes med garlig) Jeg har taget ca.det samme kvantom tørfodrer som en frost terning hælt det i en litter saltvand uden måltbart po4 lod det stå en ½ time det samme som jeg gjorer med frost terningen og det viste sig at der var merer po4 ind i frost meget mere blåt vand ind i frost og det skriver jeg fordi po4 var for højt i begge tilfælde til at jeg kunne måle med ROWER
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Re: Frost eller tørfodrer
Spændende at du lavede denne test også. Og resultatet kommer egentlig ikke bag på mig. Men man skal nok huske på at næringen i tørfoder er mere koncentreret og derfor mere drøj i brug.
Så i den sidste ende kan man nok bare konkludere at alt foder er en stor fosfat kilde
Så i den sidste ende kan man nok bare konkludere at alt foder er en stor fosfat kilde

Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
- Fyensgade
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2200 København N
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Kbh N
Re: Frost eller tørfodrer
Det er sgu tricky stuff at måle sig frem til - man kunne forestille sig at P i frostfoder er bedre bundet og ikke frit tilgængeligt for test hvorimod tørfoder nemmere opløses..
Måske fjernes P nemmere fra en type foder vs det andet via skummer?
Hvis du vil have en brugbar test ville jeg putte det ind i den rigtige sammenhæng med alle faktorer i spil: et stabilt akvarium og så fodre udelukkende frost den ene uge og tørfoder en anden uge (ikke to uger lige efter hinanden, men med tid til at stabilisere systemet imellem) og så fastholde vægt af foder og tid(er) for fodring. Derudover ville jeg på førstedagen have nyrenset skummeren samt skiftet hva end du nu normalt kører med af medie (fosfatfjerner/kul etc) - det lyder faktisk så sjovt at man måske selv skulle prøve det engang
Måske fjernes P nemmere fra en type foder vs det andet via skummer?
Hvis du vil have en brugbar test ville jeg putte det ind i den rigtige sammenhæng med alle faktorer i spil: et stabilt akvarium og så fodre udelukkende frost den ene uge og tørfoder en anden uge (ikke to uger lige efter hinanden, men med tid til at stabilisere systemet imellem) og så fastholde vægt af foder og tid(er) for fodring. Derudover ville jeg på førstedagen have nyrenset skummeren samt skiftet hva end du nu normalt kører med af medie (fosfatfjerner/kul etc) - det lyder faktisk så sjovt at man måske selv skulle prøve det engang

...og 27L Softies fragmentakvarium