hjælp til kalk reactor.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
hjælp til kalk reactor.
Jeg har fået skaffet mig en Kalk Reactor, Shuran jetstream 1, med tilhørende co2, mamometer, ph controler osv.. det er med andre ord komplet sæt.
Jeg har koblet dem på min retur pumpe, via et lille bypass. jeg har endelig følgende spørgsmål:
1: hvordan styre jeg KH i akvariet?
2: hvordan ved jeg hvad ph jeg skal sætte ph controleren til at køre efter?
3: hvordan styre jeg ca værdien i akvariet?
Jeg har koblet dem på min retur pumpe, via et lille bypass. jeg har endelig følgende spørgsmål:
1: hvordan styre jeg KH i akvariet?
2: hvordan ved jeg hvad ph jeg skal sætte ph controleren til at køre efter?
3: hvordan styre jeg ca værdien i akvariet?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: hjælp til kalk reactor.
1+3 hænger uhjælpeligt sammen. Du kan ikke styre kh og ca individuelt. et langsomt flow gennem reaktoren vil give en højere Ca, og et lidt hurtigere højere kh. Forudsætter selvfølgeligt at co2 tilførselen er ens.
2: Ph'en i reaktoren hænger sammen med det medie du kommer i. Aquamedics hydrokarbonat, kræver en ph på under 6,5 hvorimod Carrib Sea's ARM kan nøjes med ca 7,5
i begyndelsen kommer du til tit og ofte at skulle justere på nåleventilen på manometeret for at få både vandstrøm og co2 til at passe.
2: Ph'en i reaktoren hænger sammen med det medie du kommer i. Aquamedics hydrokarbonat, kræver en ph på under 6,5 hvorimod Carrib Sea's ARM kan nøjes med ca 7,5
i begyndelsen kommer du til tit og ofte at skulle justere på nåleventilen på manometeret for at få både vandstrøm og co2 til at passe.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... ts_id=4225
kommer til at køre med disse, samt evt gamle døde koraller, og så Grotecs mg tilsætning.
så man sætter det enlig bare sammen, programere ph controleren, til at måle holde ph på 6.5 og så justere gennemstrømningen således det passer med ca forbrugt? trode enlig når der var ph computer på, at man ik sku røre ved tilførelsen af co2 da den altid ville tilsætte til at holde en hvis ph ?
dog undre det mig, hvordan man så kan få en kh på 8, som man f.eks går efter i zeovit?
kommer til at køre med disse, samt evt gamle døde koraller, og så Grotecs mg tilsætning.
så man sætter det enlig bare sammen, programere ph controleren, til at måle holde ph på 6.5 og så justere gennemstrømningen således det passer med ca forbrugt? trode enlig når der var ph computer på, at man ik sku røre ved tilførelsen af co2 da den altid ville tilsætte til at holde en hvis ph ?
dog undre det mig, hvordan man så kan få en kh på 8, som man f.eks går efter i zeovit?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det indhold som du vil komme i synes jeg ikke er så heldig.
ARM opløses ved ph 7,5 og korallerne skal længere ned i ph for at opløses, Grotech MG pro kræver også en ph på 6,5.
ARM opløses ved ph 7,5 og korallerne skal længere ned i ph for at opløses, Grotech MG pro kræver også en ph på 6,5.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
ok har bare læst at dette medie sku være godt til reactoren, da det skal være store piller.. hvad kan så anbefales?
og hvad vil der så ske hvis man bruge ren pt på 6.5 ved det medie?
og hvad vil der så ske hvis man bruge ren pt på 6.5 ved det medie?
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Kalkreaktoren er en balanceret tilsætning. Du tilsætter opløst kalciumkarbonat til akvariet - kalcium- og karbonat-ioner i et helt fastlagt forhold. Du kan ikke ændre på forholdet mellem disse.
Du skal derfor starte med at justere dine Ca- og KH-værdier ind i det korrekte forhold, eks. KH=8 og Ca=420ppm, med hhv. CaCl og Natron. Så er dit udgangspunkt på plads.
Derefter sætter du reaktoren til.
Ved ARM-mediet sætter du pH til 7,5 (med andre medier anbefales andre pH-værdier, kig på pakken) og gennemstrømningen til en hurtig dryppen. 3-5 dråber i sekundet er imho nogenlunde passende.
Nåleventilen stiller du sådan, at den giver 2-3 bobler i sekundet, når magnetventilen er ÅBEN. Du kunne principielt lade CO2'en boble for fuld skrue men det opløses bedre i vandet ved lavere tilstrømning. Ydermere får du også en mere sikker tilsætning, da det ikke kan "løbe løbsk", hvis magnetventilen sætter sig fast eller din pH-controller går amok.
Efter et døgn eller to, måler du dine værdier igen.
Er de steget, hæver du pH et par 10.dele - er de faldet sænker du pH tilsvarende.
Gentag efter et par døgn...
Efter noget tid, vil du have fundet et stabilt niveau.
/Kim
Du skal derfor starte med at justere dine Ca- og KH-værdier ind i det korrekte forhold, eks. KH=8 og Ca=420ppm, med hhv. CaCl og Natron. Så er dit udgangspunkt på plads.
Ved ARM-mediet sætter du pH til 7,5 (med andre medier anbefales andre pH-værdier, kig på pakken) og gennemstrømningen til en hurtig dryppen. 3-5 dråber i sekundet er imho nogenlunde passende.
Nåleventilen stiller du sådan, at den giver 2-3 bobler i sekundet, når magnetventilen er ÅBEN. Du kunne principielt lade CO2'en boble for fuld skrue men det opløses bedre i vandet ved lavere tilstrømning. Ydermere får du også en mere sikker tilsætning, da det ikke kan "løbe løbsk", hvis magnetventilen sætter sig fast eller din pH-controller går amok.
Er de steget, hæver du pH et par 10.dele - er de faldet sænker du pH tilsvarende.
/Kim
Hvad skal man måle CA eller KH .. begge 2 kan stige og ud fra hvilken en af dem skal man justere PHen op eller ned ??Nolan skrev:
/Kim
Exempel CA 500 KH 6 hvad skal PHen så her op eller ned ?
Eller CA 380 KH 10 Hvad skal PHen så her op eller ned ?
Det kan godt være jeg spørger dumt men min kalkreaktor er gået helt amok og jeg bøvler selv med at indstilde den men har ikke luret endnu hvad den skal.
Jeg køre også med PH styring.
Steen
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Tak for forklaringen Nolan..Nolan skrev:Kalkreaktoren er en balanceret tilsætning. Du tilsætter opløst kalciumkarbonat til akvariet - kalcium- og karbonat-ioner i et helt fastlagt forhold. Du kan ikke ændre på forholdet mellem disse.
/Kim
2 spørgsmål
1: det er anbefalet at man bruger store piller til denne her reactor, hvad kan anbefales, når ARM ikke kan bruges sammen med grotech magnesium ?
2: hvad sker der hvis du køre med ph på 6.5 ved arm f.eks?
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
@spdiving:
Som jeg startede med at skrive, så kan du ikke ændre forholdet mellem KH og Ca fra en kalkreaktor, så du skal altid starte med at justere værdierne ved at tilsætte buffere - eks. Kalciumklorid og Natron.
Et stabilt miljø vil altid forbruge Ca og KH i "samme takt", da det er kalciumkarbonat (Ca+"KH"), som bindes i skelettet på koralerne og det er netop dette du tilsætter i opløst tilstand fra reaktoren.
@StarF:
Jeg bruger selv ARM sammen med ca. 10% Magnesium PRO og en pH på 7,65. Det fungerer glimrende.
Kører du med ARM og en pH på 6,5 tror jeg sgu du får noget rimeligt heftigt kalk-vand ud ad reaktoren. Det vil være kraftigt mættet med kalciumkarbonat og vil formodentligt udfældes i akvarievandet. Jeg har dog aldrig gjort det, så det er kun en formodning
... og velbekomme i øvrigt
/Kim
Som jeg startede med at skrive, så kan du ikke ændre forholdet mellem KH og Ca fra en kalkreaktor, så du skal altid starte med at justere værdierne ved at tilsætte buffere - eks. Kalciumklorid og Natron.
Et stabilt miljø vil altid forbruge Ca og KH i "samme takt", da det er kalciumkarbonat (Ca+"KH"), som bindes i skelettet på koralerne og det er netop dette du tilsætter i opløst tilstand fra reaktoren.
@StarF:
Jeg bruger selv ARM sammen med ca. 10% Magnesium PRO og en pH på 7,65. Det fungerer glimrende.
Kører du med ARM og en pH på 6,5 tror jeg sgu du får noget rimeligt heftigt kalk-vand ud ad reaktoren. Det vil være kraftigt mættet med kalciumkarbonat og vil formodentligt udfældes i akvarievandet. Jeg har dog aldrig gjort det, så det er kun en formodning

... og velbekomme i øvrigt

/Kim
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
[quote="StarF
1: det er anbefalet at man bruger store piller til denne her reactor, hvad kan anbefales, når ARM ikke kan bruges sammen med grotech magnesium ?
[/quote]
Aquamedic Hydrokarbonat fåes i flere størrelser.
Men du skal huske at store sten hurtigt bliver små sten, så jeg ville ikke gå så højt om i det, om stenene er 3-5 mm eller 12-15mm
[/quote]
Aquamedic Hydrokarbonat fåes i flere størrelser.
Men du skal huske at store sten hurtigt bliver små sten, så jeg ville ikke gå så højt om i det, om stenene er 3-5 mm eller 12-15mm
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
jeg hooker den op og prøver at køre med ph på 7,6 eller sårn.. tak for hjælpen so far.. skal lige ha lavet mit bypass færdigt, så er der vel ik så meget andet at gøre end at hoppe ud i det.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Aquamedic Hydrokarbonat fåes i flere størrelser.Carsten skrev:[quote="StarF
Men du skal huske at store sten hurtigt bliver små sten, så jeg ville ikke gå så højt om i det, om stenene er 3-5 mm eller 12-15mm[/quote]
har bare læst at hvis man bruger det helt lille i denne her reactor, bliver det til mudder...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
3-5 mm er heller det helt små. Der er en størrelse mindre 1-2mm. Aquamedic skriver selv 3-5 mm til kalkreaktorer
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
super så køre det...
Finder lige denne tråd frem igen. Da det er langt tid siden jeg sidst har pillet ved min reaktor.
Min KH og CA har ligget stabilt i mange år. og jeg har kun suplerede med medie og co2.
Men nu har jeg kunne måle over den sidste mdr. at begge værdier er begyndt at falde. Både KH og CA. Grunden syndes jeg også er simpel. Jeg har kæmpet med fosfat i langt tid og denne er nu bragt ned til fordel for at mine SPS de gerne ville vokse.
Nu er lige spørsmålet IGEN...haha
Lav KH og CA hvad skal jeg justere på her. Er der nok at lade vandet dryppe hurtigere fra reaktoren ?
Eller skal jeg også justere PHen lidt ned i reaktoren så der bliver mere opløst ?
Glemte lige at skrive at jeg køre med PH styring til reaktoren.
Steen
Min KH og CA har ligget stabilt i mange år. og jeg har kun suplerede med medie og co2.
Men nu har jeg kunne måle over den sidste mdr. at begge værdier er begyndt at falde. Både KH og CA. Grunden syndes jeg også er simpel. Jeg har kæmpet med fosfat i langt tid og denne er nu bragt ned til fordel for at mine SPS de gerne ville vokse.
Nu er lige spørsmålet IGEN...haha
Lav KH og CA hvad skal jeg justere på her. Er der nok at lade vandet dryppe hurtigere fra reaktoren ?
Eller skal jeg også justere PHen lidt ned i reaktoren så der bliver mere opløst ?
Glemte lige at skrive at jeg køre med PH styring til reaktoren.
Steen
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Justere ph ned.
At du smider mere vand igennem med samme ph, eller samme mængde med mindre ph, giver samme resultat i sidste ende. Personligt styre jeg kun tingene på ph, du kan ikke styre kh og ca hver for sig med en kalk reactor.
At du smider mere vand igennem med samme ph, eller samme mængde med mindre ph, giver samme resultat i sidste ende. Personligt styre jeg kun tingene på ph, du kan ikke styre kh og ca hver for sig med en kalk reactor.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2610 Rødovre
- Saltvand siden?: 2005
jeg er igang med at køre min reaktor ind
er det meningen at det ligner en rystet sodavand fyldt med bobler eller får i opløst alt co2 i vandet ?
er det meningen at det ligner en rystet sodavand fyldt med bobler eller får i opløst alt co2 i vandet ?
Reaktoren skal udluftes, så der ikke er luft i reaktoren, enden du tilslutter CO2.
Steen
Steen
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
jeg har udluftet den da jeg startede op, det er CO2 bobler
jeg har kørt den ned på ph 6.2 for at hæve Ca under indkøringen så der er tilført rigtig meget CO2,
jeg har kørt den ned på ph 6.2 for at hæve Ca under indkøringen så der er tilført rigtig meget CO2,
Til at booste din CA-KH skal du ikke bruge reaktoren. Den sætter du først i gang når dine værdier ligger rigtigt.
Hvilken medie har du proppet i reaktoren siden at du vil have PHen helt der ned ?
Ved at du tilsætter så meget CO2 i reaktoren sker der kun det at mediet det bliver opløst så hurtigt at det pulverisere i reaktoren og ikke når at komme ud. CO2 der er i overskud vil kun samle sig i toppen og få reaktoren til at stoppe samt mediet der er pulveriseret.
Husk også at for meget CO2 tilsætning kan give en lav PH i akvariet.
Steen
Hvilken medie har du proppet i reaktoren siden at du vil have PHen helt der ned ?
Ved at du tilsætter så meget CO2 i reaktoren sker der kun det at mediet det bliver opløst så hurtigt at det pulverisere i reaktoren og ikke når at komme ud. CO2 der er i overskud vil kun samle sig i toppen og få reaktoren til at stoppe samt mediet der er pulveriseret.
Husk også at for meget CO2 tilsætning kan give en lav PH i akvariet.
Steen
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
jeg startede med at korrigere værdierne men de er faldet mens jeg har kørt reaktoren ind, så nu vil jeg gøre det omvendt så den stiger og stiger mens jeg får indstillet den ved at hæve ph
men har du bobler i din reaktor eller er det hele opløst i vandet inde i reaktoren ?
men har du bobler i din reaktor eller er det hele opløst i vandet inde i reaktoren ?
Der er hverken bobler eller snavs i reaktoren. Den er også recirkulerende så CO2 bliver genbrugt og ikke samler sig i toppen af reaktoren.huttelihut skrev:jeg startede med at korrigere værdierne men de er faldet mens jeg har kørt reaktoren ind, så nu vil jeg gøre det omvendt så den stiger og stiger mens jeg får indstillet den ved at hæve ph
Steen
Hvilken reaktor bruger du samt medie ?
Jeg går også ud fra at den er PH styret, siden du snakker om så lav en PH i reaktoren.
Steen
Jeg går også ud fra at den er PH styret, siden du snakker om så lav en PH i reaktoren.
Steen
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
Jeg bruger en deltec 601 med et medie som jeg har købt i inde i klovnfisken jeg ved ikke hvad mærke det er
hvor høj ph kører i med ??
hvor høj ph kører i med ??