Hvad sker der lige i øjeblikket?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Hvad sker der lige i øjeblikket?

Indlæg af Carsten »

Hvorfor er der så mange som stopper lige i øjeblikket??
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hvad sker der lige i øjeblikket?

Indlæg af Engelquist »

kommer det ikke altid i perioder- nu venter sommeren og havearbejde lige om hjørnet, måske en lang ferie... og så går det ud over de indendørs aktiviteter....

Der kommer vel også hele tiden nye til som snuser lidt til hobbyen og finder ud af det er for tidskrævende...

Og tilbage står den gamle garde som holder ved år efter år :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Synes du det er noget specielt lige for øjeblikket? Jeg synes det har været en tendens længe, eller der har været rigtig meget salgsaktivitet?
Her på øen er det faktisk håbløst, for her er ikke en forhandler, udover Fyens Akvariecentrum, men der er det tydeligvis ferskvand der har deres største interesse?
Så selvom det indimellem strejfer mig at komme i gang igen, så synes jeg at manglen på forhandlere, sætter en stopper for lysten.
Det lyder måske skørt, men visse ting vil jeg altså gerne have i hænderne :wink: :BA
Og når simple ting som foder og salt er noget man skal bestille og modtage på sin adresse, ( et sted man ikke altid opholder sig når man er nødt til at tjene nogle penge) så synes jeg lidt det kan blive for besværligt.
Pointe: Jeg tror ikke at manglen på forhandlere er godt for vores salte hobby, og dermed må jeg jo bare rette blikket mod nethandel, som ofte er der man kan spare nogle penge, men den er jo ikke ligefrem befodrende for at øge en interesse.
Der er jo intet der kan inspirere og skabe lyst som et skønt saltvandsakvarie in real life :y
Jeg har altid været en "vandnørd" Jeg var næsten med Jacues Costeau, da jeg var barn :biggrin: Jeg er næsten født med snorkel, og jeg betræder aldrig en pool, hvis der er strand i nærheden, og der er der :y.
Men jeg blev da først helt overbevist om at jeg skulle have saltvand i stuen den dag min store søn slæbte mig med til det der dengang hed Saltvand Fyn ( også lukket) Jeg skulle også slæbes ud derfra.

Der er måske ikke flere der lukker ned end normalt, men jeg synes måske der er færre der lukker op :wink:

Mine 5 cent :GO
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
pernoe1
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af pernoe1 »

Jeg ved ikke om økonomi spiller ind. Alting bliver dyrere og man er på nogle punkter nødt til at prioritere...

Saltvand ER en dyr hobby uanset størrelsen af ens vandpyt, bare det at holde det kørende er en bekostelig affære....

Jeg kan se på mit eget budget at den opstart jeg er igang med kommer til at tage lidt længere end planlagt da tingene bestemt ikke er blevet billigere i det 1½ års tid jeg har været væk.

Der skal måske ikke så mange "tilbagefald" til i ens balje, før man vælger at bruge pengene andetsteds....

Men jeg håber at det snart vender da denne hobby jo er pokkers vanedannende ;-)

Mange hilsner Christian
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Jeg har ikke forsøgt at få overblik over antallet af folk der enten lukker ned eller starter op, synes blot der er rigtigt mange lige i øjeblikket som stopper. Og det er både folk med små og store akvarier
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Nu er det jo ikke alle der sælger der stopper, jeg solgte f.eks. For at få et større setup. - uden at vide det, så tror jeg summen af saltvandsakvarister er nogenlunde konstant.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Kære allesammen,

Så lad mig være den lidt optimistiske leif lalleglad, for jeg ser "Øjeblikket" anderledes positivt.

jeg har kendskab til rigtigt mange der opgraderer - og flere som køber eller netop har købt saltvandsakavarie for første gang.
Der vil altid være nogle som falder delvis eller for altid ud af hobbyen - men jeg ser ikke et negativt billede af tilgangen i vores elskede hobby.

Enig med Engelquist, enkelte frafald pga andre aktiviteter vil der altid være.

JMO :y

peder
Senest rettet af pederrevnørd man 16. apr 2012 12:41, rettet i alt 1 gang.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Jeg er så en af de nye :-) og jeg tror Helena måske har en pointe.

Jeg har intet grundlag for at kunne vurdere om der er flere akvarister der lukker ned end nye der starter op, men i de få uger jeg har snuset til denne hobby har jeg fået indtryk af, at der i al fald bliver færre forretninger. Jeg tager måske fejl, men det virker også som om dem er tilbage måske er lidt økonomisk klemte (synes jeg har set et par eksempler på "når krybben er tom, bides hestene").

Jeg tror seriøst, at vi lever i en slags symbiose med forretningerne. Sat lidt på spidsen, uddør forretningerne uddør saltvandsakvaristerne også - og omvendt.

Det bør vi måske lige give en tanke hver gang vi bestiller et eller andet i en internet butik alene fordi det er 2 kroner billigere end det er i en fysisk forretning.

//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ank19823
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Klokkerholm

Indlæg af Ank19823 »

jeg kender en del der går fra ferskvand til saltvand fordi de synes ferskvand ikke er udfordring nok, jeg selv opgradere også kun og ved godt det er dyrt men det er alle hobbyer også hvis man har en gammel bil alt koster!!!!!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:Jeg tror seriøst, at vi lever i en slags symbiose med forretningerne. Sat lidt på spidsen, uddør forretningerne uddør saltvandsakvaristerne også - og omvendt.

Det bør vi måske lige give en tanke hver gang vi bestiller et eller andet i en internet butik alene fordi det er 2 kroner billigere end det er i en fysisk forretning.

//Poul
Vi er ikke uenige, om det, men nogen gange synes jeg bare at butikkerne ikke fornyer sig nok.
Det er jo f.eks stort set de samme fisk der kommer hver gang.

Angående det med at købe på nettet, så er der jo intet der forhindrer butikkerne i at få en ordenlig net butik op at stå.
Det er jo lidt grotesk at vil man have noget som blot er en smule anderledes end det 99% af alle de andre har, så er man tvunget til at handle uden for landets grænser.
Og selvom man vælger det samme som alle de andre, kan man være tvunget til at køre måske 100-120 kilometer hver vej for at få tingen.
Er man ude i så store afstande, er det en del billigere blot at klikke et par gange med musen, så kommer varen lige til døren, og endda billigere.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Her oppe nord på, er det umuligt at få sps med farve. Og hvis man ikke gider køre jylland rundt og bruge en formue i transport, så er det dejlig let at bruge de tyske butikker der levere til døren for 300kr. kan næsten ikke køre til århus for de penge, og så er der jo deepocean, så er der er jo mange der ikke har andre muligheder end disse.. Butikkerne høster som de sår...
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Forhandlernes salg af levende sten plejer at være en god indikator for om hobbyen udvides eller indskrænkes på landsplan. Men jeg må sige, at jeg ikke har opdaterede data på det punkt :)
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Ja der er kun en eneste forretning nordpå med sps. Men synes nu de fleste der lukker ned, er for at få noget andet, og ikke for at stoppe hobbyen.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg tror ikke der er flere der lukker end der har startet saltvand. Tror også bare de flest bruger forumet til salg,køb uden at være aktive i andre tråde.
Kender selv mange der ikke orker forum.

Det med at forretningerne de bliver lukker pga. net handel. Den holder sgu ikke.
Butikker har alle mugligheder i at tage støre og bredere sendinger, samt teknik hjem end små net butikker men alligevel er de blevet nulret i søvn. Så det eneste de gør er at klage over konkurrencen.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

spdiving skrev:Jeg tror ikke der er flere der lukker end der har startet saltvand. Tror også bare de flest bruger forumet til salg,køb uden at være aktive i andre tråde.
Kender selv mange der ikke orker forum.

Det med at forretningerne de bliver lukker pga. net handel. Den holder sgu ikke.
Butikker har alle mugligheder i at tage støre og bredere sendinger, samt teknik hjem end små net butikker men alligevel er de blevet nulret i søvn. Så det eneste de gør er at klage over konkurrencen.

Steen
Nu er fisk og koraller ikke lige det som de fleste køber via nettet, men alt muligt andet.
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Jeg lukkede ned pga. flytning og kommer helt sikkert tilbage med noget større. Dog køre der et lille nano ind til jeg får gang i den store drøm.

Jeg vil give jer ret i at det er meget det samme udvalg mange af forhandlerne tager hjem, f.eks. har jeg fået øjnene op for at der er lidt mangel på nanofisk. Tænker på de mindste gobier f.eks. det er tit større kiruger eller de åndsvage damsler der er til de mindre akvarier. Selvom ingen af dem har noget at gøre i et nano.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

jeg går med seriøse tanker om at lukke ned efter 5 år i branchen - kan simpelt hen ikke få det til at fungere tilfredsstillende, og når man ikke kan det, er det en alt for dyr hobby - så hellere bruge pengene på noget andet - skal jeg fortsætte skal jeg starte helt forfra med investering på 10.000 kr til led og nye LS, og så skal man seriøst overveje, om man synes, det er det hele værd, eller om man kan bruge pengene på andre livskvalitetsfremmende aktiviteter.

Endelig, og det har jeg sagt før i andre tråde, er der ikke helt den ekspertise på forummet, som der var for fx 5-6 år siden - blot min mening
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 5230 Odense M

Indlæg af ordy »

Helena skrev:Synes du det er noget specielt lige for øjeblikket? Jeg synes det har været en tendens længe, eller der har været rigtig meget salgsaktivitet?
Her på øen er det faktisk håbløst, for her er ikke en forhandler, udover Fyens Akvariecentrum, men der er det tydeligvis ferskvand der har deres største interesse?
Så selvom det indimellem strejfer mig at komme i gang igen, så synes jeg at manglen på forhandlere, sætter en stopper for lysten.
Det lyder måske skørt, men visse ting vil jeg altså gerne have i hænderne :wink: :BA
Og når simple ting som foder og salt er noget man skal bestille og modtage på sin adresse, ( et sted man ikke altid opholder sig når man er nødt til at tjene nogle penge) så synes jeg lidt det kan blive for besværligt.
Pointe: Jeg tror ikke at manglen på forhandlere er godt for vores salte hobby, og dermed må jeg jo bare rette blikket mod nethandel, som ofte er der man kan spare nogle penge, men den er jo ikke ligefrem befodrende for at øge en interesse.
Der er jo intet der kan inspirere og skabe lyst som et skønt saltvandsakvarie in real life :y
Jeg har altid været en "vandnørd" Jeg var næsten med Jacues Costeau, da jeg var barn :biggrin: Jeg er næsten født med snorkel, og jeg betræder aldrig en pool, hvis der er strand i nærheden, og der er der :y.
Men jeg blev da først helt overbevist om at jeg skulle have saltvand i stuen den dag min store søn slæbte mig med til det der dengang hed Saltvand Fyn ( også lukket) Jeg skulle også slæbes ud derfra.

Der er måske ikke flere der lukker ned end nomalmen jeg synes måske der er færre der lukker op :win
Mine 5 cent :GO
HØRT..
Vi mangler helt klart en ordenligt saltvands shop på fyn..
Er sku irriterende at skulle betale 75kr i fragt for at få sendt et enkelt testsæt.,foder , mm
Og ja det er tit dejligt at se ting før man betaler dem ..
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jerslev skrev:Endelig, og det har jeg sagt før i andre tråde, er der ikke helt den ekspertise på forummet, som der var for fx 5-6 år siden - blot min mening
Det har du helt ret i. Kender flere der kun gider læse men ikke værre aktive. Mange af dem skyldes at der mange gange stildes de samme spørgsmål i trådene dag efter dag. Ingen gider bruge SØG.
For dem der ikke er begynder i saltvand forsvinder lysten til at hjælpe nye med at blive ved med at skrive hvad de optimale vandværdier er derfor ser man også tit her inde at nye svare nye med banale spørgsmål og de gamle læser bare med.

Steen
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har nu læst tråden igennem (sådan da, har måske misset noget :dizzy: )
Der er mange gode betragtninger og mange har en god pointe.

Mange slår på økonomien og ja - det tror jeg godt kan spille meget ind. Det er en kostbar hobby.
Derfor er det også godt at der findes de små nanoakvarier også. Det giver flere mulighed for at være med, selvom man ikke vil/kan ofre de helt astronomiske summer.

Jeg har dog gjort mig nogle tanker omkring nogle af indlæggene, som jeg faldt specifikt over.
@ Helena Jeg kan godt forstå dig. Jeg har det på samme måde som dig. Jeg kan også godt lide at se tingene inden jeg køber dem.
Jeg kan også godt forstå frustrationerne over at der ikke er nogle forretninger i nærheden af dig, men der er måske ikke kundeunderlag nok?
Var der det, ville de helt sikkert også være der, eller nogle af de almindelige dyrehandlere ville tage det op.

Jeg har selv været medlem af SKS i over 25 år. ( for dem der ikke ved hvad sks er, så er det en specialforening for æglæggende tandkarper, killi fisk)
I de første år jeg var medlem kunne man ikke opdrive killi fisk i nogen akvarieforretning overhovedet. Vi byttede indbyrdes eller fik nogle fisk hjem fra Tyskland, Holland eller hvor det nu var muligt.
Det var frustrerende når man havde et par af en art og den ene døde, så kunne man ikke købe en ny. Vi kunne som regel kun få fisk en gang om året og det var når der var sks årlige killishow.
Så jeg kender godt følelsen af at være lidt alene.
Men der er dog muligheder. I må være flere der kunne holde lidt sammen og evt lave fælles indkøbsture. Kommer I en flok der gerne vil handle, er jeg sikker på at i kunne lave særaftaler med nogle af forretningerne. Ekstra åbent f.eks. Hvis man tænker i den retning og er kreativ og måske lidt fræk, så kunne der laves meget den vej er jeg sikker på.
Bare en tanke.

@ Jerslev Nu bor du ude vestpå (jeg måtte google dit postnummer for at finde ud af hvor vi var) og der er måske ikke så mange der kan hjælpe dig med at få det til at fungere.
Aner det faktisk ikke (den jyske geografi er ikke min stærke side). Men nogen må der være
Måske har du ret i det med kvaliteten af indlæggene og navnlig rådene. Men kigger du efter, så er der faktisk mange dygtige og erfarne folk der skriver ind i mellem.
Noter dig navnene og hægt dig på. Skriv en pb til dem og spørg om de vil give dig et råd eller en hjælpende hånd. Få deres telefonnummer eller mailadresse og få nogle du kan støtte dig op af.

Hvis du har haft saltvand i 5 år og du ikke har fået det til at fungere tilfredstillende endnu, så er det enten fordi du har for høje krav til din tank eller fordi du læner dig op af de forkerte.
Har du fået forkerte råd, så får du ikke et godt resultat og så taber man modet. Men inden du løber rigtig sur i det, så kig dig omkring. Der må være nogen som kan give dig nogle fif, så du kan få det til at spille igen. De er der og jeg er sikker på at de vil hjælpe dig.

Frisk mod til alle.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Jeg var for utålmodig så den røg afsted to gange sorry.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Carsten skrev:
PoulD skrev:Jeg tror seriøst, at vi lever i en slags symbiose med forretningerne. Sat lidt på spidsen, uddør forretningerne uddør saltvandsakvaristerne også - og omvendt.

//Poul
Vi er ikke uenige, om det, men nogen gange synes jeg bare at butikkerne ikke fornyer sig nok.
Det er jo f.eks stort set de samme fisk der kommer hver gang.

Angående det med at købe på nettet, så er der jo intet der forhindrer butikkerne i at få en ordenlig net butik op at stå.
Det er jo lidt grotesk at vil man have noget som blot er en smule anderledes end det 99% af alle de andre har, så er man tvunget til at handle uden for landets grænser.
Og selvom man vælger det samme som alle de andre, kan man være tvunget til at køre måske 100-120 kilometer hver vej for at få tingen.
Er man ude i så store afstande, er det en del billigere blot at klikke et par gange med musen, så kommer varen lige til døren, og endda billigere.
Helt enig i at udvalget ikke altid er det mest interessante, når det så er sagt, så tror jeg det er umuligt at leve af at sælge udelukkende saltvands relaterede varer.
En anden faktor der spiller ind at rigtig mange leverandører, formentlig ( og forståeligt ) skal have afregning for deres varer, kort tid efter levering, noget der er skærpet rigtig meget her under krisen. Det kræver altså nogle kontanter eller en god kassekredit.

Og nogle varer kan jo stå på hylderne i månedsvis :wink:
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 4690 Haslev

Indlæg af TimW »

Er selv en af dem der har overvejet nedlukkning og stadig gør, men det er på grund af flyntning og syntes det har det med at snuppe lidt meget af ens tid, da jeg nok er en af dem som har det lidt svært med ikke lige og sku rode med noget næsten dagligt og også har kone og 2 små børn der kræver sin del af en. men har da fået lidt af gnisten tilbage så jeg trækker den lidt og ser va jeg kommer frem til :Peace:
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

crazy seahorse:
Fint og empatisk indlæg, som jeg værdsætter meget, har også fået private mails, der udtrykker lidt den samme holdning, men hobbyen er dyr i drift, og når man som jeg er ved at drukne i mærkelige rødlige vatalger, blver akvariet skrækkeligt at se på, og man begynder at forsømme og glemme det. Men kan jeg ikke komme af med en rimelig del af mine investeringer, sælger jeg det levende og gemmer resten - ellers er mit tab for stort, og så kan jeg eventuelt starte op igen, når lysten igen er der
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Jerslev skrev:crazy seahorse:
Fint og empatisk indlæg, som jeg værdsætter meget, har også fået private mails, der udtrykker lidt den samme holdning, men hobbyen er dyr i drift, og når man som jeg er ved at drukne i mærkelige rødlige vatalger, blver akvariet skrækkeligt at se på, og man begynder at forsømme og glemme det. Men kan jeg ikke komme af med en rimelig del af mine investeringer, sælger jeg det levende og gemmer resten - ellers er mit tab for stort, og så kan jeg eventuelt starte op igen, når lysten igen er der
Jeg synes, at du skulle gøre det sidste :y
Personligt har jeg selv engang stoppet, og jeg fortrød rimelig hurtigt, og så er det lige pludselig dyrt, da man skal starte "forfra" med at købe alle ting - så håber, at du vælger det sidste :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Jerslev skrev:crazy seahorse:
Jeg er oprigtig ked af at du har truffet den beslutning.
Men når det er sagt, så forstår jeg dig godt et langt stykke hen af vejen.
Det kan være svært at retfærdiggøre de mange penge man anvender på det - og også den mængde tid man bruger.
Hvis resultatet så ikke står mål med de anstrengelser man lægger i det - ja så bliver det surt.

Jeg har selv stået i din situation et par gange, men har hver gang spekuleret over, hvad skal jeg så?
Jeg har ferskvand også. Jeg har æglæggende tandkarper som jeg yngler med i det små - det er også skønne fisk og er meget spændende.
Men det kan ikke sammenlignes. Der er noget særligt ved et rigtig smukt revakvarie.

Jeg håber du vil gøre som Marco så rigtigt foreslår - gemmer dit akvarie og dit udstyr.
Det bliver alt for dyrt at starte op igen fra bunden af.
Når du har de hele, skal du jo bare have blandet noget vand og så er du igang igen.

Og måske gavner pausen dig, så kommer du igen med friske kræfter og så er dine problemer med algerne jo historie.
En ny start kan vise sig at udvirke mirakler med dit nye revakvarie.

Håber ikke der går for lang tid før vi hører til dig igen. Det ville da glæde mig om det kom der til.

Held og lykke

Erik

Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

crazy seahorse skrev:[Jeg håber du vil gøre som Marco så rigtigt foreslår - gemmer dit akvarie og dit udstyr.
Det bliver alt for dyrt at starte op igen fra bunden af.
Når du har de hele, skal du jo bare have blandet noget vand og så er du igang igen.

Og måske gavner pausen dig, så kommer du igen med friske kræfter og så er dine problemer med algerne jo historie.
En ny start kan vise sig at udvirke mirakler med dit nye revakvarie.

Håber ikke der går for lang tid før vi hører til dig igen. Det ville da glæde mig om det kom der til.

Held og lykke

Erik
Det var lige præcis det, som pausen gjorde ved mig, og nu har mod på diverse udfordringer, og tager kampen op, da jeg NU vil lære kemien til at "bekæmpe" disse problemer, som vi alle støder på. Så man bliver rustet, hvis det sker igen, eller ENDNU bedre at man kan give en anden fortvivlet bruger hjælp, så han/ hun også kommer over dette :happy:

Du er da en af dem, som jeg kan huske, da jeg startede, og stødte på dit brugernavn - så håber som Erik, at vi hører fra dig igen, og du gemmer tingene, og kommer stærkt igen. En gang saltvand i blodet, ALTID saltvand i blodet :W
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jeg har lukket ned og startet op igen et par gange... Det jeg har sandet hver gang jeg har lukket ned er at jeg ikke kan gå rundt uden akvarie!
Jeg har lige været igennem en krise, hvor jeg faktiske satte det hele til salg... nu er jeg glad for jeg ikke fik det solgt!

Hvis man har pladsen eller kan opbevare akvarie mm andetsteds er det helt klart mit råd:-)

akvarie hobbien er også eksploderet siden jeg startede med salt. Der er mange der lige vil prøve og så lukker ned inden for et år, sådan er det bare blevet... Men det er altid trist når vi mister nogen af dem som har været med i mange år
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

At have saltvand, er som at få en virus, der ikke kan kureres. Det kommer til udbrud med mellemrum om ikke konstant.

Der var jo de gode år midt i 00'erne, hvor pengene flød mere eller mindre frit, det kan vel også have været med til at få en del mennesker til at hoppe på hobbyen, og nu hvor flowet af penge er mindre er der så nogle der tager det op til overvejelse igen, om lysten og interessen er stor nok til at blive ved med at hælde penge i projekterne. Måske er hobbyen blot på vej til en mere normalt niveau?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Carsten skrev:At have saltvand, er som at få en virus, der ikke kan kureres. Det kommer til udbrud med mellemrum om ikke konstant.
Vise ord :wink:
Carsten skrev:Måske er hobbyen blot på vej til en mere normalt niveau?
Det tror jeg du har helt ret i!
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"