Slangesøstjerner og andre hitchikers
- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions: 0
- 15
- Postnummer: 2740 Skovlunde
- Saltvand siden?: 2012
Slangesøstjerner og andre hitchikers
Var en tur i decocean i dag, og købte en enkelt flot levende sten med hjem.
Jeg har lagt den i "karantæne" i et lille akvarie for lige at sikre mig mod det værste utøj. Da jeg satte pumpe på havde jeg nær blæst en slangesøstjerne ud af stenen. Den havde lodne ben og var ca. 6 cm i diameter.
Er alle arter slangesøstjerner nyttedyr, også de lodne ? Synes at have læst at nogle af de større kan snuppe en fisk ?
Jeg har lagt den i "karantæne" i et lille akvarie for lige at sikre mig mod det værste utøj. Da jeg satte pumpe på havde jeg nær blæst en slangesøstjerne ud af stenen. Den havde lodne ben og var ca. 6 cm i diameter.
Er alle arter slangesøstjerner nyttedyr, også de lodne ? Synes at have læst at nogle af de større kan snuppe en fisk ?
Senest rettet af permadsen12 lør 14. apr 2012 15:02, rettet i alt 2 gange.
med venlig hilsen
per madsen
salt fordi ikke alt behøver være surt
per madsen
-
- Rev haj
- Reactions: 22
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Re: Slangesøstjerner
Hejsa,permadsen12 skrev:Var en tur i decocean i dag, og købte en enkelt flot levende sten med hjem.
Har/ kan du ikke tage et billede, da det så vil være nemmere at identificerer?

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- permadsen12
- Kejser fisk
- 15
Jo, hvis jeg får chancen. Den trak sig helt ind i stenen igen, da den havde genvundet fodfæste.
Vil se om den kommer frem her hvor det bliver mørkt. Ellers må jeg ud at skaffe lidt frossen mysis imorgen, mon ikke det skulle kunne lokke den ud ?
Kald mig bare kylling, men det er med en blanding af gysen og fasination, at man står og glor ind i sådan en sten.
Vil se om den kommer frem her hvor det bliver mørkt. Ellers må jeg ud at skaffe lidt frossen mysis imorgen, mon ikke det skulle kunne lokke den ud ?

Kald mig bare kylling, men det er med en blanding af gysen og fasination, at man står og glor ind i sådan en sten.
med venlig hilsen
per madsen
per madsen
-
- Rev haj
- 16
Lignede den denne: http://dk.reeflex.net/tiere/2589_Ophiar ... ffinis.htmpermadsen12 skrev:Jo, hvis jeg får chancen. Den trak sig helt ind i stenen igen, da den havde genvundet fodfæste.
Vil se om den kommer frem her hvor det bliver mørkt. Ellers må jeg ud at skaffe lidt frossen mysis imorgen, mon ikke det skulle kunne lokke den ud ?![]()
Hvis ja så kan du være helt roligt, at den ikke gør noget - flere af os herinde har disse

Ellers kan du kigge liste igennem: http://dk.reeflex.net/kategorie/76.html

Marco R[/center]
Marco R[/center]
- permadsen12
- Kejser fisk
- 15
tja, det er lidt svært - det gik jo stærkt, og de ligner jo hinanden en del. Synes den havde lidt striber på armene. Måske lidt alla denne her:
http://www.botany.hawaii.edu/basch/uhnp ... cumb02.htm
Jeg holder øje med den, og ser om jeg kan fange et billede.
http://www.botany.hawaii.edu/basch/uhnp ... cumb02.htm
Jeg holder øje med den, og ser om jeg kan fange et billede.
med venlig hilsen
per madsen
per madsen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der er formentligt tale om flere forskellige arter, men ingen af dem bliver meget større end en 5 krone. Der kan være rigtigt mange i stenene, men ingen af dem er farlige.
Det er kun de store på størrelse med en tallerken der kan snuppe en fisk om natten
Det er kun de store på størrelse med en tallerken der kan snuppe en fisk om natten
- permadsen12
- Kejser fisk
- 15
Re: Slangesøstjerner og andre hitchikers
Carsten: lyder da betryggende, for jeg har nogle stykker kan jeg konstatere.
Jeg købte lidt mysis, slukkede pumpen og smed lidt ned i min lille karantæne-balje. Det udløste et sandt væddeløb ud af stenen.
I størrelser fra under en en-krone til ca. 7 cm i diameter. De fleste er med rød/grønstribede ben og 6-kantet krop.
De ryger med stenen over i mit display-akvarie.
Fik et par billeder med telefonen:
Har også set en Asterina-søstjerne. Har søgt lidt herinde, og kan se flere har haft oplevelser, hvor de spiser af korallerne, eller formere sig i voldsomt tal. Ved godt de gør nytte på mange måder. Er de en "keeper" eller bliver de en plage ?
Jeg købte lidt mysis, slukkede pumpen og smed lidt ned i min lille karantæne-balje. Det udløste et sandt væddeløb ud af stenen.

Har også set en Asterina-søstjerne. Har søgt lidt herinde, og kan se flere har haft oplevelser, hvor de spiser af korallerne, eller formere sig i voldsomt tal. Ved godt de gør nytte på mange måder. Er de en "keeper" eller bliver de en plage ?
med venlig hilsen
per madsen
per madsen
-
- Rev haj
- 16
De slangesøstjerner skal du ikke vre nervøse for, og heler ikke de små Asterina-søstjernerpermadsen12 skrev:Carsten: lyder da betryggende, for jeg har nogle stykker kan jeg konstatere.
Jeg købte lidt mysis, slukkede pumpen og smed lidt ned i min lille karantæne-balje. Det udløste et sandt væddeløb ud af stenen.I størrelser fra under en en-krone til ca. 7 cm i diameter. De fleste er med rød/grønstribede ben og 6-kantet krop.

Hvis de små skulle blive et problem - her tænker jeg for mange, så kan du skaffe 1 eller 2 stk. af de smukke Harlequin-rejer, da de kun lever af søstjerner

Marco R[/center]
Marco R[/center]
- Birkefeldt
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Jeg har haft rigtig mange Asterina i en periode, men de opførte sig aldrig mistænksomt. Jeg var dog bekymret pga antallet, men valgte at lade dem være. Efter noget tid blev antallet igen meget begrænset. Deres population følger sikkert bare med op hvis man overfodrer, og falder tilsvarende hvis der ikke er så meget at leve af...
Hvis det endeligt er, er det let at tømme ud i bestanden, da de ikke er 100 meter mestre i at flygte
Hvis det endeligt er, er det let at tømme ud i bestanden, da de ikke er 100 meter mestre i at flygte

Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Når man tænker på hvor mange Asterina søstjerner vi har i akvarierne, er antallet af uheldige episoder virkelig få.
dem der har været omtalt er nok de eneste som har været der.
dem der har været omtalt er nok de eneste som har været der.
- joekill
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
Marco R skrev:De slangesøstjerner skal du ikke vre nervøse for, og heler ikke de små Asterina-søstjernerpermadsen12 skrev:Carsten: lyder da betryggende, for jeg har nogle stykker kan jeg konstatere.
Jeg købte lidt mysis, slukkede pumpen og smed lidt ned i min lille karantæne-balje. Det udløste et sandt væddeløb ud af stenen.I størrelser fra under en en-krone til ca. 7 cm i diameter. De fleste er med rød/grønstribede ben og 6-kantet krop.
Har også set en Asterina-søstjerne. Har søgt lidt herinde, og kan se flere har haft oplevelser, hvor de spiser af korallerne, eller formere sig i voldsomt tal. Ved godt de gør nytte på mange måder. Er de en "keeper" eller bliver de en plage ?![]()
Hvis de små skulle blive et problem - her tænker jeg for mange, så kan du skaffe 1 eller 2 stk. af de smukke Harlequin-rejer, da de kun lever af søstjerner
Harlequin rejer rører ikke de små rødlige slangestjerner, som på billedet!
De små slangesøstjerner er rigtigt nok en "slags nyttedyr" ,, men de kan formerer sig kraftig og med tiden blive en plage.

-
- Rev haj
- 16
Nu mente jeg også de mindre Asterina-søstjernerjoekill skrev:Marco R skrev:De slangesøstjerner skal du ikke vre nervøse for, og heler ikke de små Asterina-søstjernerpermadsen12 skrev:Carsten: lyder da betryggende, for jeg har nogle stykker kan jeg konstatere.
Har også set en Asterina-søstjerne. Har søgt lidt herinde, og kan se flere har haft oplevelser, hvor de spiser af korallerne, eller formere sig i voldsomt tal. Ved godt de gør nytte på mange måder. Er de en "keeper" eller bliver de en plage ?![]()
Harlequin rejer rører ikke de små rødlige slangestjerner, som på billedet!
De små slangesøstjerner er rigtigt nok en "slags nyttedyr" ,, men de kan formerer sig kraftig og med tiden blive en plage.

Det sidste som du skriver, kender jeg dog ikke noget til

Marco R[/center]
Marco R[/center]
- permadsen12
- Kejser fisk
- 15
Stenen med alt hvad som kunne krybe og gå er sat i akvariet.
Tak for input
Tak for input

med venlig hilsen
per madsen
per madsen