Så er de første par dage af påsken blevet brugt på, at få det nye setup op at køre. Hvad er der så sket siden sidst……..
Jeg solgte i februar ud af mine koraller, fisk, lidt udstyr og det gamle akvarie incl møbel. Det skar i hjertet, da tingene kørte fantastisk – Dog skal man jo som bekendt sælge ud, når tingene kører bedst
Dette var så det endelige startskud ift. at få det nye akvarie realiseret. Jeg har siden efteråret været på jagt efter ny skummer, kalkreaktor, pumper osv. Da disse ting blev støvet op løbende brugt var alt grejet pludselig i hus, så næste etape i projektet kunne opstartes. Jeg ringede derfor til Claus fra Tropeakvarier for at aftale et byggemøde
Jeg er super glad for mødet med Claus, da der faktisk er mange detaljer man vil have på plads når det kommer til stykket. Dette kan være svært i en email!
Som nævnt i tidligere tråde fra min side har jeg igennem de sidste 5 år med saltvand gjort mig mange erfaringer, hvilket gerne skulle gøre livet lidt nemmere ift. at drive et saltvandsakvarie i hverdagen. Disse ting har jeg logget og forsøgt realiseret med det nye setup.
Headline/must dos for akvariet var kvalitet, dybde og lydløst. Køber man kvalitet i saltvandsverdenen har jeg erfaret man også får noget igen. Bedre/stabil drift og lydløst hardware.
Selve akvariet, sump, møbel er som sagt bygget af tropeakvarier. Møblet er 80 cm højt og med skydelåger i front + højre side for lettere adgang til sumpen/skummeren.
Akvariet har målene 80x70x55(308 L) og med weiss-glass på 3 sider. Overløbet er pladseret midt på bagvæggen af akvariet, hvor der er 3 huller(Retur, sikkerheds, nedløb/durso 32 mm)
Sumpen er på 116 liter og indeholder en standard inddeling i form af skummer kammer, mellem kammer til alger, boblefælde, returkammer og osmosekammer.
Opdateret September 2017
Teknikken i sumpen:
Bubble King Mini 160 vs 13 incl Vertex Vectra Engine
Jebao DCS 3000 retur pumpe. Lækker helt ny version fra Jebao
Decocean Balling styret af Doseringsmaskine.
PS sentry osmolator med optisk sensor
Derudover tilfører jeg Reef energy A+B
Tunze 8810 Led lampe over algeområde(Cheatomorpha)
Reaktor med Rowaphos eller kul.
Teknik i/over akvariet:
Vortech MP10ES + MP40QD
Ecotech reeflink til kontrol af pumper og lys via mobilen eller på distancen
Ecotech Radion XR30 G4.
Fisk:
Zebrasoma desjardinii
Gulringet kirug
Palet kirug
Gul kirug
Seksstribet Gylte
Symbiose par
Mandarin
Harlequin rejer( 2 stk, som fodres med søstjerner)
Jeg har derudover brugt lidt tid på aquascaping af de tørrede sten fra Deep Ocean. Er rigtig glad for jeg valgte disse sten, da de er ultra porøse og har en lækker udformning. Der er brugt ca 30 kg sten.
Bundlaget er Aragalive Fiji Pink og der er brugt 20 kg
Alt i alt er tingene oppe at køre og der er 7-9-13 ingen leaks Hvilket jo altid er en god start. Vandet er stadig ikke klaret helt op, men det bliver bedre time for time.
Nu venter jeg blot at Dr Tim sætter gang i butikken, så sagerne kan stabilisere sig.
Så hermed et par shots af opbygningen. Dette vil så være startskuddet til nye oplevelser. Så vær’ beredte derude – Jeg kommer snart forbi med knibtangen og klipper i jeres undervandshaver
Jeg håber I vil læse min tråd og I finder inspirationen i den. Jeg er selv blevet meget inspireret og "hevet" mig mange fif igennem de sidste mange år. Håber jeg kan give nogle igen

Her en lille video af stensætningen
[video][/video]