DIY LED erfaringer efter 1/2-1 års drift

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
liseborg
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 8860 Ulstrup
Saltvand siden?: 2011

DIY LED erfaringer efter 1/2-1 års drift

Indlæg af liseborg »

Hej med jer.

Overvejer at lave LED til mit akvarie, og var lidt intresseret i at høre jeres erfaringer med det efter noget tid.

Mine bekymringer er flg:

Lodde øer hvor slemt koroder de ? hvad gør i for at beskytte dem ?

Linserne er de til at holde rene osv.

Drift sikkerhed hvor mange problemer har i haft med jeres DIY lamper ?

Kan helt sikkert se fordelen ved at bygge selv men vil ikke smide 4-5 af de store efter noget som kun bliver middel mådigt......

Har tænkt mig at det skal styres af GHL computer osv ( den skal have max gas :) )

MVH

Liseborg
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: DIY LED erfaringer efter 1/2-1 års drift

Indlæg af Carsten »

Jeg pillede fornyeligt min mega lampe ned, da akvariet skulle tømmes og sælges.
Lampen kørte siden sidste sommer, så det er kun 9 måneder, men alligevel en erfaring.

Jeg oplevede ingen korodering, men det var vel heller ikke forventet, da lampen hang over ferskvand, og ikke lukket inde i en kasse.
Linserne var heller ikke noget problem, de blev ikke snavset, det skyldes nok at lampen hang så højt at vandsprøjt ikke kunne ramme.
Men til saltvand, vil jeg så absolut anbefale at du laver en splash-screen under lampen. Et stykke klart plexiglas som monteres under dioderne. Det vil beskytte linser og dioder fra saltsprøjt, og nemme rengøringen betragteligt.

Noget andet som man måske også lige skal tage med i sine tanker om LED lamper, er at dioderne ikke varmer vandet op lige som hqi gør, og at man derfor kan holde varmen inde i akvariet ved at lægge dækglas over. Det fjerner jo så også risikoen for saltsprøjt, og dæmper fordmpningen.
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Dezon »

Jeg skal til at lave en 3 led lampe dig denne gang med GHL styring. Det er til et rsm 130. De andre to lamper virker fint men glæder mig til Cree dioder frem for dem fra aquastyle. Men jeg opretter en tråd her inde gennem forløbet.
Der findes også plug n play led hvis du ikke vil lodde.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Moente »

Min har kørt i et år og nogle måneder, og der er ingen korrodering, linserne brugte jeg i ca. et halvt år, og der var intet at se på dem. Dioderne banker stadig derudaf og jeg har ikke haft nogle problemer overhovedet. Da først den var bygget og de første forhindringer var overkommet, så har den kørt problemfrit siden.
Mvh Tobias
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 2750 Ballerup
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DanielXavier »

Håber da heller ikke, du vil bygge selv.. og så alligevel spytte 4-5 k i det.??

Hvor stort er akvariet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

DanielXavier skrev:Håber da heller ikke, du vil bygge selv.. og så alligevel spytte 4-5 k i det.??

Hvor stort er akvariet?
Hvad er der galt i det??

Jeg brugte da langt mere.
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

Så har man da ikke sine penge særlig kært.
liseborg
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 8860 Ulstrup
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af liseborg »

grunden til at jeg regner med at det render op i 4-5K er at jeg samtidig vil investere i en GHL computer til at styre lyset :)

min balje er på 325L

@Dezon Jeg vil følge din tråd

/liseborg
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Min lampe er løbet op i omkring de 6k. Det er selvfølgelig mange penge. Men har alligevel sparet ca 10k i forhold til hvis jeg havde investeret i radion. Dessuden ville de standart lamper der findes på markedet ikke passe ret godt over baljen.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Moente »

DanielXavier skrev:Så har man da ikke sine penge særlig kært.
Det har man jo netop hvis man laver det selv. Hvis man bruger kvalitetsdrivere og -dioder, så koster det altså lidt mere. Også hvis man bruger 3W dioder fra Cree, som er noget nær det bedste på markedet. Og hvis du gør det, så sparer du en hel del penge ved at lave det selv i stedet for at købe færdige løsninger.

Det er noget andet hvis man bruger store 10, 20, 50 eller 100W dioder samt Kina-drivere. Så er output og styringsmuligheder så oftest heller ikke nær så gode.
Mvh Tobias
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg har sidste år givet 4.500,- kr for min DIY lampe med 36 3W Cree LED + 3 drivere + aluprofiler + 10V adapter + et par småting som potmeter, ledning og lign.

Jeg kommer med told & moms op på knap 2000,- kr i denne måned for at udbygge de 36 til 57 Cree LED med 5 drivere i alt... - Så de er faldet lidt i pris siden sidste år...

Tortal pris bliver så 6.500,- kr... (Via GHL eller lign., kan de tre farver styres individuelt + Dim til sol op/ned - det kan de billige lamper til 5-6000,- kr som regel ikke...)

Der er heller ikke billigt at bygge selv, det koster altså - dog er det da billigere end de lamper til 12-14.000,- kr, som flere ellers køber for tiden...

Så vi har vel vores penge kært - Vi sparer jo i strøm hver dag og skal heller ikke skifte brænder eller rør i ca. 10 år...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

DanielXavier skrev:Så har man da ikke sine penge særlig kært.
Nu kiggede jeg lige din tråd fra 2010 igennem, og det er da rigtigt at hvis man vil bruge 10w dioder, så koster det ikke ret meget at lave en
lampe. Problemet er jo så at det ikke umiddelbart er muligt at finde drivere der kan klare meget mere end 5 dioder på stk. Samt at de drivere ikke er pakket ind i noget. Spørgsmålet er også om der kommer lys nok ned til bunden. Hvis det er et lille akvarie med f.eks 40 cm til bunden er det ikke et problem, men højere tror jeg ikke de skal være.
Jeg har ikke kunnet finde nogen linser til 10w dioderne kun noget a la det her:
http://www.ebay.com/itm/2x-54mm-Led-Len ... 53ec068148

Og med en vinkel på mellem 4 og 90 grader, vil jeg ikke mene at den "presser" noget lys ned til bunden
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

Da jeg kørte mit 225, brugte jeg 4x10watt led.. Der var massere af lys, og korallerne voksede ret voldsomt. Nu har jeg startet op igen, og har allerede bestil 10w igen, nu er de kommet i 10.000K versioner. Dog er det blevet til et lille 46 Fluval edge :wink: Men principperne er jo det samme. Jeg brugte ikke linser den gang, og kan da slet ikke forestille mig, hvor vildt det havde været om jeg havde fået linser til.
Fair nok, om i vil bruge så mange penge på det. Det er forståeligt nok.. Når man ikke har prøvet andet, er det også bedst at holde sig til noget alle andre har gennemtestet.
Og nej du har helt ret Carsten, drivere til 5 stk. er nok max. Jeg driver 2 af gangen, på en 2a driver, og smider et potmeter på, så man selv kan styre op og nedgang, og kelvingraderne. Hvis man har et akvarie på 900 liter, er det selvfølgelig en stikboks der vil noget :smart:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg bruger nu også selv 10w dioder, men ville aldrig finde på at bruge dem til et 1000 liters akvarie, det er der simpelthen ikke lys nok i dem til.
Har også expemiteret med både 10-20-30-50 og 100 w dioder, og er kommet frem til at 3 watts er den mest flexible
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

problemet er vel ogsaa at koraller skal bruge samme kvalitet lys om de er i et stort akvarie eller lille
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

Carsten
På det område, er vi så ikke enige.. Men det behøver vi heller ikke diskutere. At samle en 10w diode, på vinkel af 15-20 grader, bør vist sige det hele.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"