Jeg skal i gang med lys til min Fluval Egde 23L, sååå hvornår starter denne "butik" ?
Hej Bo,Bo Steen skrev:Super god ide![]()
Jeg skal i gang med lys til min Fluval Egde 23L, sååå hvornår starter denne "butik" ?
Så er det ikke kølepasta du bruger, men termisk limBingocaller skrev:Mine er ikke lige til at få af igen med mindre man stikker en kniv ind under og bruger kræfter - så der er jeg ikke enig CarstenCarsten skrev:Det klæber, men ikke ret godt. Når det bliver helt tørt, skal der ikke ret meget til at dioden løsner sigBingocaller skrev:Min er den billige kina
http://www.aquastyleonline.com/products ... 5g%29.htmlBruno skrev:Så er det ikke kølepasta du bruger, men termisk limBingocaller skrev:Mine er ikke lige til at få af igen med mindre man stikker en kniv ind under og bruger kræfter - så der er jeg ikke enig CarstenCarsten skrev:Det klæber, men ikke ret godt. Når det bliver helt tørt, skal der ikke ret meget til at dioden løsner sigBingocaller skrev:Min er den billige kina
Hej Carsten,Carsten skrev:Hvorfor skal alle drivere være af "dværgtypen" Hvorfor ikke finde nogle drivere som kan trække en hel del flere dioder end 12 stk?
Et projekt kan blive en hel del dyrere, blot fordi man skal have en masse drivere
Nu er det ikke de amerikanske butiker der laver driverene, men man behøver jo ikke bare at kopiere deres vare lager.DennisJ skrev:Hej Carsten,Carsten skrev:Hvorfor skal alle drivere være af "dværgtypen" Hvorfor ikke finde nogle drivere som kan trække en hel del flere dioder end 12 stk?
Et projekt kan blive en hel del dyrere, blot fordi man skal have en masse drivere
Er der nogle bestemte drivere du tænker på?
Du kan jo ikke forvente at en lille butik i DK skal have noget, som ingen af alle de større amerikanske DIY butikker har?
Hvis du har et modelnummer eller serienummer, vil jeg da gerne undersøge detCarsten skrev:Hvorfor skal alle drivere være af "dværgtypen" Hvorfor ikke finde nogle drivere som kan trække en hel del flere dioder end 12 stk?
Moente skrev:
Men jeg har fundet en anden driver, som gør at du slipper for det. Det er en anden model, også fra Meanwell, men her bliver du fri for at have 10v forsyninger ved siden af, så du kan med denne blot sætte et potentiometer mellem driverne og dioderne, og så er du kørende. Denne driver kører også konstant på 840mA, så denne driver kræver ingen justering, da de 840mA ligger pænt inden for kravene. Denne model fåes også i flere modeller, som kan klare fra 5-8 dioder og 8-13.
Jeg har sendt en mail af sted til distributøren og venter nu på svar fra ham. Tak for dit forslag, CarstenCarsten skrev:Kig på HLG serien, der er en hel masse af dem.
Dem jeg har brugt hedder HLG 185-54 og 240-54
Kan du ikke lige præcisere hvordan du kommer frem til at de justerbare drivere (bl.a. 48'eren) har et så snævert min. og max på antal LED?Moente skrev:hvor 48'eren kan trække 8-13. For at disse drivere kan styres via et potentiometer, kræver denne en 10v adapter ved siden af. Så hvis du laver en lampe med mange drivere/kanaler kan det koste meget plads i strømskinnen. Desuden kører denne driver fra fabrikken 1.3A, og denne skal justeres ned førend du kan bruge den på eks. dine Royal Blue dioder. Dertil kræves det et multimeter samt lidt snilde for at justere.
En 3W diode ved ca. 840mA kræver omkring 3v, og ELN 60-48D giver 24-48v, og for at holde sig inden for en sikkerhedsmargin siger man 8-13 dioder - ca. 3v fordelt på hver diode.Bruno skrev:Kan du ikke lige præcisere hvordan du kommer frem til at de justerbare drivere (bl.a. 48'eren) har et så snævert min. og max på antal LED?Moente skrev:hvor 48'eren kan trække 8-13. For at disse drivere kan styres via et potentiometer, kræver denne en 10v adapter ved siden af. Så hvis du laver en lampe med mange drivere/kanaler kan det koste meget plads i strømskinnen. Desuden kører denne driver fra fabrikken 1.3A, og denne skal justeres ned førend du kan bruge den på eks. dine Royal Blue dioder. Dertil kræves det et multimeter samt lidt snilde for at justere.
Jeg er helt enig med Carsten. Et udvalg i HLG driverne ville være super. Det vil gøre det både nemmere og mere attraktivt for dem med store baljer at lave DIY
I første omgang er disse ALT for dyre at få fremstillet og få hjem til Danmark. Men de er klart interessante!Bruno skrev:køleprofiler som de nye på ledgroupbuy http://www.ledgroupbuy.com/makersled-de ... nal-grade/ syntes jeg ville være gode at kunne købe på sådan en shop
Det er netop LPF-serien jeg beskrev i mit tidligere indlæg, og også dem jeg personligt har størst interesse for fremadrettet.chrislolk skrev:Kig evt. på meanwells LPF serie. De kan dimmes på tre måder. Analog 0-10v, PWM og potmeter. Desuden kan de fåes med op til 54v udgangsspænding.
Nu er det ikke fordi jeg som sådan er uenig og det er jo fint at sikre sig sikkerhedsmarginer og det er heller fordi jeg på nogen måde vil provokere, men jeg finder det bare misvisende, at man stiller det op på den måde. Det afhænger jo netop af hvilke LED man driver og hvor meget strøm man giver dem, der afgør hvor mange LED driveren kan drive.Moente skrev:En 3W diode ved ca. 840mA kræver omkring 3v, og ELN 60-48D giver 24-48v, og for at holde sig inden for en sikkerhedsmargin siger man 8-13 dioder - ca. 3v fordelt på hver diode.Bruno skrev:Kan du ikke lige præcisere hvordan du kommer frem til at de justerbare drivere (bl.a. 48'eren) har et så snævert min. og max på antal LED?Moente skrev:hvor 48'eren kan trække 8-13. For at disse drivere kan styres via et potentiometer, kræver denne en 10v adapter ved siden af. Så hvis du laver en lampe med mange drivere/kanaler kan det koste meget plads i strømskinnen. Desuden kører denne driver fra fabrikken 1.3A, og denne skal justeres ned førend du kan bruge den på eks. dine Royal Blue dioder. Dertil kræves det et multimeter samt lidt snilde for at justere.
Jeg er helt enig med Carsten. Et udvalg i HLG driverne ville være super. Det vil gøre det både nemmere og mere attraktivt for dem med store baljer at lave DIY
I hele den her sammenhæng snakker jeg udelukkende om 3W fra Cree, hvilket også er dem vi kommer til at sælge. Jeg har ingen erfaring whatsoever med andre dioder og drivere, og derfor vil jeg ikke begynde at snakke om hvad ELN 60-48D i teorien kan klare af andre mærkater end Cree. Men jeg forstår dig sagtens, BrunoBruno skrev:Nu er det ikke fordi jeg som sådan er uenig og det er jo fint at sikre sig sikkerhedsmarginer og det er heller fordi jeg på nogen måde vil provokere, men jeg finder det bare misvisende, at man stiller det op på den måde. Det afhænger jo netop af hvilke LED man driver og hvor meget strøm man giver dem, der afgør hvor mange LED driveren kan drive.Moente skrev:En 3W diode ved ca. 840mA kræver omkring 3v, og ELN 60-48D giver 24-48v, og for at holde sig inden for en sikkerhedsmargin siger man 8-13 dioder - ca. 3v fordelt på hver diode.Bruno skrev:Kan du ikke lige præcisere hvordan du kommer frem til at de justerbare drivere (bl.a. 48'eren) har et så snævert min. og max på antal LED?Moente skrev:hvor 48'eren kan trække 8-13. For at disse drivere kan styres via et potentiometer, kræver denne en 10v adapter ved siden af. Så hvis du laver en lampe med mange drivere/kanaler kan det koste meget plads i strømskinnen. Desuden kører denne driver fra fabrikken 1.3A, og denne skal justeres ned førend du kan bruge den på eks. dine Royal Blue dioder. Dertil kræves det et multimeter samt lidt snilde for at justere.
Reelt med det udvalg af LED, der er på markedet i dag kan man jo drive helt ned til et par stykker LED og helt til over 20 med ELN-60-48D'eren
Jeg er nok verdensberømt for mit ordkløveri, men jeg syntes at hvis man vælger at skrive at den kan drive et bestemt antal LED bør man angive hvilke under hvilke forhold