DIY LED forretning i Danmark

Forum for generel snak omkring saltvand.
Bo Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Hadsten

Re: DIY LED forretning i Danmark

Indlæg af Bo Steen »

Super god ide :K

Jeg skal i gang med lys til min Fluval Egde 23L, sååå hvornår starter denne "butik" ?
Hilsen Bo)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Moente »

Bo Steen skrev:Super god ide :K

Jeg skal i gang med lys til min Fluval Egde 23L, sååå hvornår starter denne "butik" ?
Hej Bo,

Lige så snart vi får styr på de sidste ting. Hvor lang tid der går kan jeg ikke sige, men vi gør vores bedste for at få det op hurtigst muligt.
Senest rettet af Moente tors 12. apr 2012 17:18, rettet i alt 1 gang.
Mvh Tobias
Bo Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 8370 Hadsten
Geografisk sted: Hadsten

Indlæg af Bo Steen »

Hej Tobias,

Det lyder bare super godt.. så sætter jeg min lille bestilling lidt på hold :biggrin:

Hatten af for det, som du & Allan M, gjorde for DennisBS :K
Hilsen Bo)
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

Bingocaller skrev:
Carsten skrev:
Bingocaller skrev:Min er den billige kina
Det klæber, men ikke ret godt. Når det bliver helt tørt, skal der ikke ret meget til at dioden løsner sig
Mine er ikke lige til at få af igen med mindre man stikker en kniv ind under og bruger kræfter - så der er jeg ikke enig Carsten
Så er det ikke kølepasta du bruger, men termisk lim
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Mht. drivere, så vil jeg høre jer på forum om, hvilke muligheder I foretrækker.

Jeg har undersøgt en masse, og jeg har fundet frem til 2 modeller af drivere, som jeg selv er ret glade for.

Den første model er den klassiske Meanwell ELN 60-48D samt 60-27D. 27'eren kan trække 5-8 dioder, hvor 48'eren kan trække 8-13. For at disse drivere kan styres via et potentiometer, kræver denne en 10v adapter ved siden af. Så hvis du laver en lampe med mange drivere/kanaler kan det koste meget plads i strømskinnen. Desuden kører denne driver fra fabrikken 1.3A, og denne skal justeres ned førend du kan bruge den på eks. dine Royal Blue dioder. Dertil kræves det et multimeter samt lidt snilde for at justere.

Men jeg har fundet en anden driver, som gør at du slipper for det. Det er en anden model, også fra Meanwell, men her bliver du fri for at have 10v forsyninger ved siden af, så du kan med denne blot sætte et potentiometer mellem driverne og dioderne, og så er du kørende. Denne driver kører også konstant på 840mA, så denne driver kræver ingen justering, da de 840mA ligger pænt inden for kravene. Denne model fåes også i flere modeller, som kan klare fra 5-8 dioder og 8-13.

Sidstnævnte driver er en smule dyrere, men den gør i sidste ende at man ikke behøver en ekstra 10v forsyning, du behøver ikke justere mA og behøver derfor heller ikke købe et multimeter, hvis du ikke allerede ligger inde med sådan et. Og i sidste ende sparer det plads i strømskinnen, som sikkert er noget fyldt i forvejen.

Så hvad synes I? Eller er der andre drivere, I måske kunne tænke jer? I kan altid sende en mail, og så skal jeg se om jeg kan finde de ting, I kunne tænke jer.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Bruno skrev:
Bingocaller skrev:
Carsten skrev:
Bingocaller skrev:Min er den billige kina
Det klæber, men ikke ret godt. Når det bliver helt tørt, skal der ikke ret meget til at dioden løsner sig
Mine er ikke lige til at få af igen med mindre man stikker en kniv ind under og bruger kræfter - så der er jeg ikke enig Carsten
Så er det ikke kølepasta du bruger, men termisk lim
http://www.aquastyleonline.com/products ... 5g%29.html

Det er hvad jeg bruger
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

^^ Det er også termisk lim.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvorfor skal alle drivere være af "dværgtypen" Hvorfor ikke finde nogle drivere som kan trække en hel del flere dioder end 12 stk?
Et projekt kan blive en hel del dyrere, blot fordi man skal have en masse drivere
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DennisJ »

Carsten skrev:Hvorfor skal alle drivere være af "dværgtypen" Hvorfor ikke finde nogle drivere som kan trække en hel del flere dioder end 12 stk?
Et projekt kan blive en hel del dyrere, blot fordi man skal have en masse drivere
Hej Carsten,

Er der nogle bestemte drivere du tænker på?
Du kan jo ikke forvente at en lille butik i DK skal have noget, som ingen af alle de større amerikanske DIY butikker har?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

DennisJ skrev:
Carsten skrev:Hvorfor skal alle drivere være af "dværgtypen" Hvorfor ikke finde nogle drivere som kan trække en hel del flere dioder end 12 stk?
Hej Carsten,

Er der nogle bestemte drivere du tænker på?
Du kan jo ikke forvente at en lille butik i DK skal have noget, som ingen af alle de større amerikanske DIY butikker har?
Nu er det ikke de amerikanske butiker der laver driverene, men man behøver jo ikke bare at kopiere deres vare lager.
De drivere jeg tænker på er Meanwell HLG driverne. De findes i mage forskellige størrelser, hvor de største af dem kan klare op til 72 stk 3 w dioder.
I Tyskland koster en ELN60-48 ca kr. 203 pr stk og de andre ca 840,-

Nu skrev jeg at de store kostede 840,-. Det gør de også de største af dem, men dem jeg brugte kostede kun 642,- pr .stk
Senest rettet af Carsten fre 13. apr 2012 10:57, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Hvis du har et modelnummer eller serienummer, vil jeg da gerne undersøge det :)
Mvh Tobias
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Kig på HLG serien, der er en hel masse af dem.
Dem jeg har brugt hedder HLG 185-54 og 240-54
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Indlæg af mcnats »

Moente skrev:

Men jeg har fundet en anden driver, som gør at du slipper for det. Det er en anden model, også fra Meanwell, men her bliver du fri for at have 10v forsyninger ved siden af, så du kan med denne blot sætte et potentiometer mellem driverne og dioderne, og så er du kørende. Denne driver kører også konstant på 840mA, så denne driver kræver ingen justering, da de 840mA ligger pænt inden for kravene. Denne model fåes også i flere modeller, som kan klare fra 5-8 dioder og 8-13.

Super projekt. jeg ville ønske der var en dansk butik da jeg købte ind til min lampe.

Angående driverne er det ikke et problem hvis de kun kan køre 840 mA, så skal man vel have flere dioder for at få samme lysstyrke, eller er der noget jeg har misforstået?

Held og lykke med projektet
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Carsten skrev:Kig på HLG serien, der er en hel masse af dem.
Dem jeg har brugt hedder HLG 185-54 og 240-54
Jeg har sendt en mail af sted til distributøren og venter nu på svar fra ham. Tak for dit forslag, Carsten :y
Mvh Tobias
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af Bruno »

Moente skrev:hvor 48'eren kan trække 8-13. For at disse drivere kan styres via et potentiometer, kræver denne en 10v adapter ved siden af. Så hvis du laver en lampe med mange drivere/kanaler kan det koste meget plads i strømskinnen. Desuden kører denne driver fra fabrikken 1.3A, og denne skal justeres ned førend du kan bruge den på eks. dine Royal Blue dioder. Dertil kræves det et multimeter samt lidt snilde for at justere.
Kan du ikke lige præcisere hvordan du kommer frem til at de justerbare drivere (bl.a. 48'eren) har et så snævert min. og max på antal LED?

Jeg er helt enig med Carsten. Et udvalg i HLG driverne ville være super. Det vil gøre det både nemmere og mere attraktivt for dem med store baljer at lave DIY
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Bruno skrev:
Moente skrev:hvor 48'eren kan trække 8-13. For at disse drivere kan styres via et potentiometer, kræver denne en 10v adapter ved siden af. Så hvis du laver en lampe med mange drivere/kanaler kan det koste meget plads i strømskinnen. Desuden kører denne driver fra fabrikken 1.3A, og denne skal justeres ned førend du kan bruge den på eks. dine Royal Blue dioder. Dertil kræves det et multimeter samt lidt snilde for at justere.
Kan du ikke lige præcisere hvordan du kommer frem til at de justerbare drivere (bl.a. 48'eren) har et så snævert min. og max på antal LED?

Jeg er helt enig med Carsten. Et udvalg i HLG driverne ville være super. Det vil gøre det både nemmere og mere attraktivt for dem med store baljer at lave DIY
En 3W diode ved ca. 840mA kræver omkring 3v, og ELN 60-48D giver 24-48v, og for at holde sig inden for en sikkerhedsmargin siger man 8-13 dioder - ca. 3v fordelt på hver diode.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af Bruno »

køleprofiler som de nye på ledgroupbuy http://www.ledgroupbuy.com/makersled-de ... nal-grade/ syntes jeg ville være gode at kunne købe på sådan en shop
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af chrislolk »

Kig evt. på meanwells LPF serie. De kan dimmes på tre måder. Analog 0-10v, PWM og potmeter. Desuden kan de fåes med op til 54v udgangsspænding.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Bruno skrev:køleprofiler som de nye på ledgroupbuy http://www.ledgroupbuy.com/makersled-de ... nal-grade/ syntes jeg ville være gode at kunne købe på sådan en shop
I første omgang er disse ALT for dyre at få fremstillet og få hjem til Danmark. Men de er klart interessante!
chrislolk skrev:Kig evt. på meanwells LPF serie. De kan dimmes på tre måder. Analog 0-10v, PWM og potmeter. Desuden kan de fåes med op til 54v udgangsspænding.
Det er netop LPF-serien jeg beskrev i mit tidligere indlæg, og også dem jeg personligt har størst interesse for fremadrettet.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af Bruno »

Moente skrev:
Bruno skrev:

En 3W diode ved ca. 840mA kræver omkring 3v, og ELN 60-48D giver 24-48v, og for at holde sig inden for en sikkerhedsmargin siger man 8-13 dioder - ca. 3v fordelt på hver diode.
Nu er det ikke fordi jeg som sådan er uenig og det er jo fint at sikre sig sikkerhedsmarginer og det er heller fordi jeg på nogen måde vil provokere, men jeg finder det bare misvisende, at man stiller det op på den måde. Det afhænger jo netop af hvilke LED man driver og hvor meget strøm man giver dem, der afgør hvor mange LED driveren kan drive.

Reelt med det udvalg af LED, der er på markedet i dag kan man jo drive helt ned til et par stykker LED og helt til over 20 med ELN-60-48D'eren

Jeg er nok verdensberømt for mit ordkløveri :hehe: , men jeg syntes at hvis man vælger at skrive at den kan drive et bestemt antal LED bør man angive hvilke under hvilke forhold
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af wtfdic_dk »

afaik, nu er det med stømmen rimeligt vigtigt for rentabiliteten, både på kort og på langt sigt.
de der cree har jo angivet en lumen for en given strøm, for meget strøm og lumens/watt falder (og hele grunden til at bruge led) for lidt strøm og lumen output bliver for lavt (men lumen/watt højt) og der kræves for mange dioder.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Bruno skrev:
Moente skrev:
Bruno skrev:

Nu er det ikke fordi jeg som sådan er uenig og det er jo fint at sikre sig sikkerhedsmarginer og det er heller fordi jeg på nogen måde vil provokere, men jeg finder det bare misvisende, at man stiller det op på den måde. Det afhænger jo netop af hvilke LED man driver og hvor meget strøm man giver dem, der afgør hvor mange LED driveren kan drive.

Reelt med det udvalg af LED, der er på markedet i dag kan man jo drive helt ned til et par stykker LED og helt til over 20 med ELN-60-48D'eren

Jeg er nok verdensberømt for mit ordkløveri :hehe: , men jeg syntes at hvis man vælger at skrive at den kan drive et bestemt antal LED bør man angive hvilke under hvilke forhold
I hele den her sammenhæng snakker jeg udelukkende om 3W fra Cree, hvilket også er dem vi kommer til at sælge. Jeg har ingen erfaring whatsoever med andre dioder og drivere, og derfor vil jeg ikke begynde at snakke om hvad ELN 60-48D i teorien kan klare af andre mærkater end Cree. Men jeg forstår dig sagtens, Bruno :)

Jeg opstiller en sikkerhedsmargin, og der er sikkert folk der er mere velbevandrede udi strøm osv. end jeg er, og de kan så måske lære mig nogle ting og selv putte enten flere eller færre dioder på deres driver, hvis de mener det :) :beer:
Mvh Tobias
Theis
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 2765 Smørum

Indlæg af Theis »

I kan starte med at bygge noget til mit fluval edge 46 liter, så jeg ikke skal ødelægge designet uden det koster en bondegård ;)

Men god idé
Brugeravatar
pernoe1
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af pernoe1 »

Jeg skal henover sommeren starte mit 530 liters op igen, men er desværre født med 11 tommelfingre og
komplet mangel på teknisk forståelse.... Derfor hilser jeg dette initiativ varmt velkomment og håber at
kunne bruge ekspertisen og købe rimeligt billigt igennem jer.

Thumbs up herfra :-))

mange hilsner
Christian
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)

Indlæg af bhjensen »

Tilbage til Moente's trådstart:

SUPERIDÈ, som der uden tvivl vil være et stort marked for.

Handler helst i Danmark, selvom prisen skulle være lidt højere.
Ser frem til support med råd og vejledning - og betaler gerne mere for dette - men priserne skal jo trods alt være konkurrencedygtige
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"