Flere begyndervanskeligheder

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Flere begyndervanskeligheder

Indlæg af PoulD »

Hej alle,

Så er den gal med rookien igen. Igen en koral. Den kan nok ikke reddes, men så må jeg da i det mindste lære noget af mine begynderfejl, så jeg ikke gør samme fejl igen (har lært, at man ikke skal købe Acro før vandet er tip top )

Jeg ved ikke engang hvad det er for en koral, og aner derfor intet om sværhedsgrad eller hvordan den skal behandles. Jeg synes det ligner en Favites ud fra de billeder jeg har fundet, men den står der heller ikke meget om på Wiki'en. Har sat den forholdsvis lavt ud fra et gæt. Næsten lige ud for circulaltionspumpe men dog ca. 35 cm fra den.

For ca. en uge siden begyndte polypperne i den ene side at blive lyselilla (ca. samme farve som kalkalger). Da det bredte sig klippede jeg alle de lilla polypper bort. Det holdt et par dage, så begyndte det igen. Denne gang klippede jeg ca, 1 cm indenfor det lilla, men efter yderligere et par dage er det begyndt igen, nu inde på midten. Der ligger også lidt snavs ovenpå den nu, som stammer fra det gamle bundlag korallen sad fast på (svinede vildt da jeg klippede i den).

Det har nok ingen sammenhæng, men må for god orden skyld hellere fortælle, at der var noget meget mørkelilla trådalgeagtigt på kanten da jeg købte den, på den side hvor problemet startede.
Koral med lilla polypper 002.jpg
Mine vandværdier har i øvrigt ligget rimeligt i næsten et par uger. Alle saltværdier er ideelle. Fosfat har jeg dog ikke fået helt ned på ideal endnu. Den har ligget på 0,045 i ca. 2 uger. Nitrat er jeg faktsik kommet til at køre lidt længere ned end jeg egentlig ville (er 0,2) fordi jeg pludselig glemte, at man skal dividere med 10 når man kigger gennem siden af glasset :oops: Har sat daglig Vodka ned fra 1,4 til 0,4 mL de sidste 4 dage, men det har endnu ikke øget Nitrat (på trods af hæftig fodring i påsken). Har ladet mig fortælle, at man aldrig må gå i nul med vodka, men sker der noget ved helt at udelade Vodka et par dage?

Pft.
//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Re: Flere begyndervanskeligheder

Indlæg af AndersNT »

Det ser ikke godt ud på billedet.

Du skriver at alle værdier er ideelle.

Kan du ikke komme med en omgang friske målinger samt hvilke testsæt du måler med. Kontroller desuden lige udløbsdatoen på dine testsæt i samme ombæring.

Der ud over vil et "full tank shot" være godt.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg ville klippe koraler uden for akvariet...

Direkte flow er ikke godt for koraller, ved ikke om 35cm er langt nok væk, hvis der peges direkte mod den...

Og prøv et andet mærke NO3 testsæt...

:beer:
Senest rettet af amddurin tirs 10. apr 2012 18:55, rettet i alt 1 gang.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

AndersNT skrev:Det ser ikke godt ud på billedet.

Du skriver at alle værdier er ideelle.

Kan du ikke komme med en omgang friske målinger samt hvilke testsæt du måler med. Kontroller desuden lige udløbsdatoen på dine testsæt i samme ombæring.

Der ud over vil et "full tank shot" være godt.

Hej Anders,

Mente kun saltværdier er ideelle. Fosfat er lidt for høj og Nitrat er lidt for lav. Anyway, hermed værdier:
KH = 9, Calcium=410, Magnesium=1410, Nitrat =0,2. Foranstående allemålt med Salifert. Fosfat= 0,045 målt med ROWA. Temp =25,1 og PH=7,92 målt elektronisk. Salinitet =1,026 målty med Refraktometer. Udløbsato på Salifert fra 04-2014 til 09-2016.

FTS:
FTS 002.jpg
//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Fosfat er lidt for høj , hvad er den og hvad måler du med?
nitrat på 0.2 er ganske fin.. Mit bud, uden at vide det, er du måler dit fosfat med et dårlig testsæt (rowa, eller hanna meter kræves) og din "lidt for højt" i virkeligheden er meget for højt.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

amddurin skrev:Jeg ville klippe koraler uden for akvariet...

Direkte flow er ikke godt for koraller, ved ikke om 35cm er langt nok væk, hvis der peges direkte mod den...

Og prøv et andet mærke NO3 testsæt...

:beer:
Hej Amdurin,

Jeg tænkte det samme med flow. Flyttede den væk fra "strålen" sidst jeg klippede af den.

Og jeg klippede da udenfor baljen, hehe. Men på undersiden af den er der 1-2 cm kridtagtig noget. Der er et brunt lag i det som smuldrer og sviner vildt bare man flytter på den.

Jeg ville ikke tro der var noget galt med NO3 test sættet. Købte det dagen efter jeg købte akvariet brugt (13/2) og da målte det 100. NO3 er faldet støt lige siden og er nu 0,2. Havde også de første par uger vandprøver med ind til DecOcean 2 gange hver uge (fordi han ikke kunne levere Fosfat test) og Carsten målte samme værdier som mig. Så det burde da måle rigtigt.

//Poul

Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

StarF skrev:Fosfat er lidt for høj , hvad er den og hvad måler du med?
nitrat på 0.2 er ganske fin.. Mit bud, uden at vide det, er du måler dit fosfat med et dårlig testsæt (rowa, eller hanna meter kræves) og din "lidt for højt" i virkeligheden er meget for højt.

Hej Mads,

Tror dit indlæg har krydset mit efterfølgende?

//Poul

Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

PoulD skrev:
StarF skrev:Fosfat er lidt for høj , hvad er den og hvad måler du med?

Hej Mads,

Tror dit indlæg har krydset mit efterfølgende?

//Poul
Ja eller så over så jeg den..

0,045 mener jeg ikke burde smadre en lps.... Hvordan var vandet da korallen kom i? Skader kan godt komme en uge efter, vandet var dårligt. Som carsten her inde plejer at skrive, "Sådan din koral ser ud idag, sådan var dit vand igår"...
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

StarF skrev:. . .0,045 mener jeg ikke burde smadre en lps.... Hvordan var vandet da korallen kom i? Skader kan godt komme en uge efter, vandet var dårligt. Som carsten her inde plejer at skrive, "Sådan din koral ser ud idag, sådan var dit vand igår"...
Yep, det lærte jeg på den hårde måde med min baby blå Acro :y Fosfat har været på 0,045 i små 2 uger (siden d. 29/3). Kan ikke huske præcist hvornår jeg købte den grønne Koral men det har været ca. medio marts. Den 15/3 lå fosfat på 0,1 og Nitrat på 5. Fosfat faldt støt til den var nede på 0,045 d. 29/3 men er så ikke faldet siden da. Nitrat er blevet ved med at falde (formentlig pg.a. vodka og chaetomorpha ).
Har 2 sokker med hver 4 spiseskefulde Grotech fosfatbinder i den indbyggede sump. ´Tør ikke køre med større mængde, men skifter så til gengæld 1 gang om ugen (1 pose 3 dage efter den anden)

//Poul

PS: ked af det gik i vasken med vores handel. Anyway, jeg har så bestilt et sprit nyt setup som bliver præcis som vi gerne vil have det.

Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Hvor længe har din balje kørt? kunne det være at du stadig er inde i en opstart? fordi man køber et akvarie brugt med indhold kommer man ikke udenom en opstartsface, selvfølgelig kan man være heldig helt at slippe uden om den, men det kunne være derfor at du har problemer? akvariet skal lige have ro til at sætte sig! :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Saltvandrasser.dk skrev:Hvor længe har din balje kørt? kunne det være at du stadig er inde i en opstart? fordi man køber et akvarie brugt med indhold kommer man ikke udenom en opstartsface, selvfølgelig kan man være heldig helt at slippe uden om den, men det kunne være derfor at du har problemer? akvariet skal lige have ro til at sætte sig! :)
Hej Rasmus. Jeg har haft det kørende i 2 måneder nu. Gjorde nok den fejl at jeg ikke vaskede bundlaget. (tror der har været enorme mængder af fosfat og nitrat akkumuleret der + jeg fandt en totalt stoppet filtersvamp under skummeren efter 1 uge :rolleyes: ).

Jeg ved det ikke, men jeg troede faktisk det var ved at blive ok indenfor de sidste par uger. Hele baggrunden har også været grøn, men på vel 2/3 er det grønne helt væk nu. Ligeledes er det meste af bundlaget blevet hvidt (lidt grønt på store skaller og småsten i kanten ved glasset).

//Poul

Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Så kunne det godt tyde på at akvariet ikke er oppe og køre i nu, så er det fingerne om på ryggen og holde foder dåsen inde i skabet! få lavet dig et bare vandskift med RENT vand, gøre det over nogen uger og hold øje med dine vandværdier :)

Mange veje føre til Rom men det man desværre også kunne gøre var at skaffe dig af med det levende (fisk) eller få dem passeet! de er også med til at køre akvariet ud af kurs, dit akvarie er sikkert ikke helt klar til fisk!

Det var bare sådan jeg ville tænke men det er jo heller ikke sikkert at det er rigtigt for dig :beer:
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Hej Poul

Jeg er tilbøjelig til at give Rasmus ret i, at dit akvarie ikke er klar endnu.
Akvariet er ikke to måneder gammelt endnu og du er jo (i den bedste mening :y ) i gang med at rette op på et niveau, som ingen aner hvor rettelig ender henne.

Hvorfor tilsætter du i det hele taget vodka? Vodka tilsættes jo bla mod for høj nitrat og nu vil du gerne have nitraten op :dizzy:
Personligt har jeg aldrig tilsat vodka og er altid blevet rådet fra det. Jeg kender flere som har kæmpet med eftervirkninger af vodka OD i 6 mdr. eller mere.
Ved du om den mængde vodka du tilsætter er den rette? Har nogen hjulpet dig med at finde den rette dossering? Skal du overhovedet tilsætte det?

Efter min mening får du aldrig balance i det på den måde.

Du skriver at du ikke fik skyllet gruset og har det mistænkt for at indeholde både nitrat og fosfat. Hvorfor? Lugtede det?
Hvis gruset indeholder for mange næringsstoffer - og det kan sagtens være du har ret - så burde din skummer have reageret på det. Gjorde den det?

Jeg har selv prøvet at få det råd at jeg skulle stikke hænderne godt ned i lommen og fodre så fiskene kun lige fik det de skulle bruge.
Så jeg ved det er svært, men det er den eneste vej frem, sorry.

Giv det et par måneder til, hvor du ikke rør det udover det der SKAL til. Så tror jeg du vil begynde at se fremgang.

Held og lykke

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

crazy seahorse skrev:Hej Poul

Jeg er tilbøjelig til at give Rasmus ret i, at dit akvarie ikke er klar endnu.
Akvariet er ikke to måneder gammelt endnu og du er jo (i den bedste mening :y ) i gang med at rette op på et niveau, som ingen aner hvor rettelig ender henne.

Hvorfor tilsætter du i det hele taget vodka? Vodka tilsættes jo bla mod for høj nitrat og nu vil du gerne have nitraten op :dizzy:
Personligt har jeg aldrig tilsat vodka og er altid blevet rådet fra det. Jeg kender flere som har kæmpet med eftervirkninger af vodka OD i 6 mdr. eller mere.
Ved du om den mængde vodka du tilsætter er den rette? Har nogen hjulpet dig med at finde den rette dossering? Skal du overhovedet tilsætte det?

Efter min mening får du aldrig balance i det på den måde.

Du skriver at du ikke fik skyllet gruset og har det mistænkt for at indeholde både nitrat og fosfat. Hvorfor? Lugtede det?
Hvis gruset indeholder for mange næringsstoffer - og det kan sagtens være du har ret - så burde din skummer have reageret på det. Gjorde den det?

Jeg har selv prøvet at få det råd at jeg skulle stikke hænderne godt ned i lommen og fodre så fiskene kun lige fik det de skulle bruge.
Så jeg ved det er svært, men det er den eneste vej frem, sorry.

Giv det et par måneder til, hvor du ikke rør det udover det der SKAL til. Så tror jeg du vil begynde at se fremgang.

Held og lykke

Erik
Hej Erik,

Lad mig prøve at besvare dine spørgsmål:
Jeg startede på at tilsætte vodka fordi nitrat lå på 100 da jeg fik akvariet hjem. Jeg ville gerne holde Nitrat mellem 1-2. Det tror jeg heller ikke er noget problem, men da Nitrat faldt fra 2 til 1 glemte jeg pludselig at dividere med 10 så jeg troede Nitrat var steget til 10. Jeg satte derfor vodka dosering op fra 1 ml til 1,4 ml hvor jeg skulle have nedsat doseringen. Jeg opdagede fejlen efter få dage, men da var nitrat allerede faldet til 0,2. Så satte jeg vodka ned til 0,4 ml og er nu blot i tvivl om jeg helt kan udelade Vodka (har hørt man aldrig må gå helt i nul)

Fosfat lå langt over den målbare skala den første uge efter jeg fik det. Det, sammenholdt med Nitrat på 100, er alene årsagen til min mistanke om, at jeg nok skulle have vasket gruset (jeg lugtede ikke til det). Om skummeren reagerede på det? Tror det, men på en negativ måde, den kunne ikke lave mere end 5 mm skumniveau de første dage (og nej jeg havde ikke rengjort skummeren)

Giv det et par måneder til siger du. Det gør jeg da også meeen. . . om 2 måneder håber jeg da mit nye 363L så småt er ved at være klar til langsomt at flytte dyrene over i det :biggrin:

Jeg tror, hvis det er vandkvaliteten som har ødelagt korallen må skaden være sket for minds 2 uger siden. Jeg ville da bare tro den store hvide SPS burde være langt mere sart, men den ser da ud til at trives Har også nogle små monti digitata frags i brun og lilla som jeg kan se vokser. Min Euphyllia, som var den første jeg købte, er også vokset en del og Gunnioporaen står nu virkelig flot. Den store læderkoral kan jeg ikke blive klog på. Den ene dag strutter den vildt og har store polypper og næste dag er den mere sammentrukket, uden polypper og med blåligt skær eller en blank hinde på overfladen. Den svinger hele tiden. Ser ud som om den trækker sig sammen hver gang jeg bare jeg tilsætter 1 ml fra magnesium dunken (det gør jeg 12 gange om dagen i øjeblikket).

Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Hej Poul

Det med at nogle koraller står flot og trives og andre ikke, er sikkert noget som alle har prøvet.
Koraller kan faktisk leve med ret dårlige værdier og samtidig se ud til at trives. Taler her af egen erfaring.
Det der er det store problem er udsving. En stabil dårlig værdi er til at leve med (for korallen), men begynder de udsving, som du selv beskriver ,giver det problemer
og man risikerer at dyrene dør. Hos mig har det typisk været nye koraller der har haft det svært. De var jo ikke vant til de dårlige værdier jeg havde. Det var de gamle.

Derfor skal alle ændringer foretages langsomt. Også når man ændrer en for høj tilsætning til noget lavere.
Gør man det for hurtigt fordi man mener det er nødvendigt - så kan det gå godt, men det modsatte sker faktisk ret ofte. Det er så at sige kuren snarere end sygdommen
der slår patienten ihjel.

Mht den grønne med skaden i midten, så skal du ikke afskrive den helt endnu. Jeg havde en Echiniphora (plade), hvor halvdelen var død som følge af helt skæve værdier.
Den fik chancen da akvariet blev omlagt og der blev skiftet 25% vand. I dag må jeg klippe af den regelmæssigt. Den har lidt skrammer (hvem af os har ikke det),
men det meste af det døde er overvokset. Så giv den en chance i det nye.

@ læderkorallen - sådan gør de bare. Når de bliver glasagtige, så slimer de af, eller skiller sig af med nogle affaldsstoffer. Det plejer ikke at betyde noget.

@Bundlaget - du behøver ikke at lugte til det. Lugten kommer så at sige til dig :sneaky2: Det lugter lidt svovlagtigt. Det er gift for akvariet.

@ Vodka - så kan du hæve din nitrat med Pohls xtra. I de akvarier som jeg kender til der har haft vodka OD, er man stoppet vodkaen igen. De tilsætter så Pohls xtra. i stedet, for at få nitraten op.
men igen, det skal trappes ud. En af dem der har prøvet det må kunne byde ind med noget her.

Du har givetvis ret i at det er dine værdier der har skabt problemet. nitrat og fosfat var jo way out. Den svamp du omtalte har sikkert også været en bakteriebombe.

@ skummeren, så plejer den at gå amok når der er meget store næringsværdier i vandet. Den fjerner jo æggehvidestoffer og proteiner (måske det samme?).
Jeg satte en køler til uden at få renset slangerne ordentligt. Det betød at jeg måtte rende det meste af natten og tømme skummerkoppen. I starten måtte jeg lade slangen fra koppen løbe direkte ned i en spand, fordi jeg ikke kunne nå at tømme den. Hele sumpen var dækket af skum. Fungerer din skummer ordentligt? Har du renset den?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Hej Erik,

svarer lige uden citat, det bli'r så langt.

@læderkoral: Tak, så er jeg mere rolig

@ Den grønne: jeg kunne ikke bare lade det være da det bredte sig meget hurtigt. Ikke nemt at klippe væk i midten, gik i mange stykker da jeg forsøgte. Så nu ligger den spredt som 5-6 små frags på den smalle stribe bundlag jeg har. Vil da se om nogen af dem overlever.

@Vodka; Der er vel ikke tale om OD så længe Nitrat ikke har har været nede på 0? Der er vel heller ingen grund til at tilsætte noget for at hæve Nitrat? Som Mads siger, 0,2 er vel egenlig fint nok (ville bare gerne have den en anelse højere, tror det gør det lettere at sænke fosfat uden jernbaseret fosfat binder)

@ Skummer: Nu er det jo nok ikke en super skummer der sidder i sådan en 'RTF' Boyu :-) Mener dog den fungerer rimeligt. Skummer i al fald 1 cm grønt vand i døgnet. Men f.eks. når jeg fodrer - selv hvis det er så lidt at ALT er spist på 5 sekunder - kan skummeren "lugte" det og så stopper skumningen helt i ca. 2 timer. Som om den ikke fungerer hvis der er FOR meget næring i vandet.
Nej, jeg har ikke renset skummeren. Men jeg havde den oppe da jeg fandt svampen og jeg synes den så ok ren ud. Bør jeg rense den?

//Poul

Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"