Nogen der kan alusvejse?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Nogen der kan alusvejse?

Indlæg af JaizEdelmann »

Hej er der nogen som kan svejse i alu? Jeg har selv erfaringen i at svejse jern men tør ikke svejse alu, ved hvor svært det er og det må ikke kunne knække skal ikke ha for 4.000 kr + strøm ned i akvariet :) (skal ha svejset 2 alu køleplader sammen)
spdiving
Reactions:

Re: Nogen der kan alusvejse?

Indlæg af spdiving »

Kan du Tig Svejse så kan du også alu svejse du skal bare ned i Amp.
Sidst jeg svejsede i Alu plader som var ca 3mm i gods tykkelse lå jeg på 40-50 i AMP.

Husk at rense godt af, lige som du gør når du svejser rustfri stål.

Mit Tig værk kan desværre ikke klare Alu. Så kan ikke hjælpe.

Steen
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

spdiving skrev:Kan du Tig Svejse så kan du også alu svejse du skal bare ned i Amp.
Sidst jeg svejsede i Alu plader som var ca 3mm i gods tykkelse lå jeg på 40-50 i AMP.

Steen
Der er jeg så ikke helt enig Steen. det er ikke helt det samme faktisk langt fra. og skal du svejse 3-4 mm plade sammen skal der bruges 100-120 amp. med et A/C værk. hvis det skal gøres ordentligt.
inden der svejses skal der renses meget kraftigt af med stålbørste således at den oxiderede overflade fjernes. og ikke som ved rustfrit hvor der bare skal affedtes.
volfram elektroden slibes rund og ikke spids som ved rustfri svejsning og skal være beregnet til alu svejsning mener det er den grønne eller blå.
og så er det meget mere sejt, at svejse i skal det være pænt skal man ha prøvet det et par gange.
men det er jo bare at øve sig på et par stumper og pas på det bliver meget meget hurtigt varmt da alu leder varme fortrinligt. så selv ved hæftning bliver det meget varmt.
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 2680 Solrød Strand
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Solrød strand

Indlæg af Stillhoff »

http://www.havdrup-pladeindustri.dk/

Den klarer de i en ruf..
450l indbygget
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Ja det kan jeg godt se Kenneth, det er blevet mere omstændigt siden sidst jeg svejsede alu. Det er også snart 13 år siden. Så måske jeg husker forkert... Haha

Steen
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Husk lige at være obs på at hvis de køleprofiler er "støbt" som fx en motorblok, kan det være så godt som umuligt at svejse da det bare splatter ud - men snak med en smed om det først, det koster ikke noget.
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

køleplader er ekstruderede. og de er "lette" at svejse sammen.
Grunden til en motor blok kan være svær at svejse i er at aluen er forurenet af olie og andet
og er meget svær at rengøre ordentligt. så er det eneste der er at gøre at finde en anden motorblok og skære en strimmel af og bruge som svejsetråd så revner det heller ikke pga forskellige spændinger .. gammelt trick der også kan bruges på støbejern..
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Skide godt Kenneth. Det var sgu noget af et husråd.. Haha

Jeg havde en gammel kolega der løb tør for svejse tråd på et lille opgave og han brugte et gammelt søm istedet for...haha
Det skal lige siges det var et lille beslag og ikke noget der skulle til ryngen eller anden analyse... Haha

Steen
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Skide godt Kenneth. Det var sgu noget af et husråd.. Haha

Jeg havde en gammel kolega der løb tør for svejse tråd på et lille opgave og han brugte et gammelt søm istedet for...haha
Det skal lige siges det var et lille beslag og ikke noget der skulle til ryngen eller anden analyse... Haha

Steen
Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Hr. C »

kenneth145 skrev:
spdiving skrev:Kan du Tig Svejse så kan du også alu svejse du skal bare ned i Amp.

Steen
Der er jeg så ikke helt enig Steen. det er ikke helt det samme faktisk langt fra. og skal du svejse 3-4 mm plade sammen skal der bruges 100-120 amp. med et A/C værk. hvis det skal gøres ordentligt.
inden der svejses skal der renses meget kraftigt af med stålbørste således at den oxiderede overflade fjernes. og ikke som ved rustfrit hvor der bare skal affedtes.
volfram elektroden slibes rund og ikke spids som ved rustfri svejsning og skal være beregnet til alu svejsning mener det er den grønne eller blå.
og så er det meget mere sejt, at svejse i skal det være pænt skal man ha prøvet det et par gange.
men det er jo bare at øve sig på et par stumper og pas på det bliver meget meget hurtigt varmt da alu leder varme fortrinligt. så selv ved hæftning bliver det meget varmt.
Hej Kenneth
Der er nu også svejseværker på markedet idag, med spidsede Wolfram elektroder til Alu - netop for at kunne opnå en smal og diskret svejsesøm...
Som du skriver er Grøn Wolfram suveræn til Alu og holder længst. Desværre også meget radioaktiv, kontra eks. den sorte som også klarer Alusvejsning ok.
Med venlig hilsen
Nicolaj
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"