Nedtagning og opstart af RSM 130

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
sophus
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Horsens

Nedtagning og opstart af RSM 130

Indlæg af sophus »

Hej,
Jeg er nybegynder på saltvandsområdet, og er blevet den lykkelige ejer af et Red sea max 130, som jeg har købt brugt med indhold.
Det er blevet vellykket flyttet, og sat hurtigt op for at få gang i det.
Der blev fyldt ca. 35liter nyopblandet saltvand i, og resten af det er genbrug.
Jeg lagde et groft filter+aktivt kul+en pose PhosMAXpro og noget filtervat i kammeret bagi.
Jeg er nu lidt i tvivl om nogle ting, som jeg håber at I kan hjælpe mig med.
Hvillke vandværdier jeg skal checke op, på i forbindelse med flytningen, og fremover?
Og hvilken temperaturer at det skal ligge indenfor, ifht. indholdet?
Hvilken mad skal jeg fodre med for at dække alles behov?

Se billederne af indboerne nedenunder, beklager kvaliteten. Som tidligere skrevet er det sat hurtigt op, og stenene står ikke som jeg regner med at de skal. Har I gode ideer og råd om det, hører jeg også gerne dem :-)
IMG_2838.JPG
IMG_2868.JPG
IMG_2871.JPG
IMG_2872.JPG
IMG_2873.JPG
IMG_2885.JPG
IMG_2879.JPG
IMG_2874.JPG
IMG_2891.JPG
Derudover er der et par snegle, en dannebrogsreje, en anden reje som jeg ikke kender navnet på.

Mvh Erik
Vedhæftede filer
IMG_2877.JPG
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Nedtagning og opstart af RSM 130

Indlæg af Nicki Henriksen »

Du kan holde øje med Saliniteten eftersom du har fyldt nyt vand på
Ellers er det nok No2, No3 og Po4 jeg ville holde øje med.. Du vil højest sandsynligt få lidt alger eftersom det hele har været vendt en gang..

Jeg ville holde temperaturen omkring 25-27 gr.

Almindelig flager og pellets vil være fint.. Din gulekirurg virker ok stor til akvariet holde øje med den ikke mistrives

Mvh
sophus
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af sophus »

Tak for svaret.
Saltindholdet er målt, og den ligger i det grønne felt på måleren(smart "pind" iøvrigt, simpel og hurtig at bruge :-)
Vil jeg kunne bruge en 6 i 1 teststrip som jeg tidligere har brugt til ferskvand til No2 og No3, eller kan de mon ikke bruges til saltvand? Jeg skal have købt nogle test til hver enkelt ting, når butikkerne åbner igen :-)

Temperatur 25-27, ok.

Jeg ved at det nok er lidt svært at svare på, men hvor meget foder skal de have, og hvor mange gange om dagen?
Sælger nævnte godt at den nok var ved at være det største. Er der nogen specielle ting jeg skal være opmærksom på ifht. mistrivsel, kender ikke dens normale adfærd.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Det foder de spiser op på 2-3min passer meget godt og gerne noget grøntfoder osse til den gule, f.eks foder med kelp i...
Den gule må f.eks. ikke blive tynd omkring bug eller nakken, så får den for lidt foder...

Teststrips er vist ikke præcise nok...

Du har vist ikke læst nok på lektien endnu, så du burde starte med den eBog som flere herinde anbefaler: http://kortlink.dk/ahxp

PO4 er vigtigt at måle mht koraller og testes kun godt nok med enten Red Sea PRO, ROWA eller Hannah Checker
Kh, Mg og Ca kan fint måles med Sallifert, men jeg stoler pt ikke på deres Nitrat NO3 testsæt...
NO2 burde ikke være nødvendigt at måle da de levende sten hurtigt tager det og giver NO3 i stedet for...

Læs evt. osse lidt i forummet for RSM akvarier, der er tip til evt. forbedringer, hvis dit akv. da ikke har det allerede, blandt andet en bedre skummer end den originale fra Red Sea og en ekstra pumpe som f.eks Tunze 6025...

Et refragtometer er meget mere præcist til salt måling end flydemåleren og nemmere at bruge ved blandning af nyt saltvand til vandskifte...
Husk at det er vigtigt at lade det nyblandede saltvand stå i dunk eller lign med cirkulation på indtil det er 100% opløst, så kan det både måles og ph'en er som den skal være...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Velkommen til :)

http://www.lulu.com/product/ebook/saltv ... k/14329666

Den kan svare på mange af dine spørgsmål
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
sophus
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af sophus »

Amddurin, tak for svaret. Du har ret, jeg har sikkert ikke læst nok på lektien endnu, men igen hvornår har man det :-)
Jeg har læst en del af hvad jeg kunne komme til af begynder info, som der bla. er linket til herinde. Jeg kunne ikke hente "Saltvandsakvarie på dansk" da jeg prøvede første gang, men har lige prøvet igen med succes, så der er lidt mere viden at suge til sig igen.
Det var faktisk også planen at starte det helt op fra bunden, for at følge hele processen fra begyndelsen, men da jeg fandt et akvarie med indhold til en pris som jeg syntes var ok, ifht. den opgradering som var lavet ved det, valgte jeg at gøre det på den måde. Velvidende at det måske ville give mig nogle udfordringer.
Her er info på det opgraderede udstyr:
Miniflotor 200 skummer, tetratec 300 luftpumpe, Vortech MP10 ES pumpe, MaxSpect 60W G2 LED, , 50mm blæsere fra Fractal Design på 19dB.
Skulle jeg ikke være ok dækket ind med disse opgraderinger, eller er der nogle "mangler" ?

Jeg må ud at have købt nogle af de testsæt som du skriver.
Det friskopblandede saltvand som jeg kom i havde stået 3 timer før der kom i, og så ud til at være helt opløst. Nu kommer jeg måske med at "dumt" spørgsmål igen, men skal man kun måle ph på friskblandet saltvand, og ikke på hele indholdet i akvariet?

Bingocaller, tak for velkomsthilsnen og linket til bogen :-)
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

disse opgraderinger er fine, jeg har den holdning man også ville have kunne drevet akvariet uden dem, dog med lidt ekstra cirkulation, men en ting du måske ville kunne få glæde af på længere sigt er en osmolator til påfyldning af fordampet vand, dette kan man godt selv bliver træt af i længden :) og et rsm køre kun optimalt med en konstant vandstand IMO.

ang. ph skader det ikke af måle begge :)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg syntes at saltvandet er lidt grunset selv efter ca 12 timer med powerhead i dunken, så jeg venter altid til dagen efter med at bruge mit...
Det er bare for at Ph ikke ændre sig ret meget ved vandskifte + jeg har endgang læst at frisklavet saltvand er meget voldsomt og kan generer huden på vores fisk og derved stresse dem...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"