DIY LED forretning i Danmark
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2009
DIY LED forretning i Danmark
Hej alle,
Efter længere tids spekuleren, tænken osv. om at vi mangler LED komponener i Danmark, har jeg taget min idé et skridt videre; jeg har kontaktet Reeffarmer og fremlagt ham min idé om at starte en butik i Danmark, der sælger løsdele og diverse komponenter til selvbyg af LED lamper; det være sig dioder (Cree), drivere fra Meanwell, køleplader, og lignende tilbehør.
Inden idéen bliver ført mere ud i livet, har jeg derfor lovet Reeffarmer at høre, hvad folket har at sige til denne idé; en dansk side med alle komponenter til selvbyg af LED lamper uden at skulle betale høje fragtrater samt moms, told og andre gebyrer og afgifter fra det store udland.
Er det noget, I vil støtte op om, og hvad vil I gerne se, skal være i sådan en butik? Det kan være farver på dioder, hvad driverne skal kunne osv. osv. Alle forslag og idéer modtaget med kyshånd. Skal der være de normale farver som hvid, blå og rød, eller er der også interesse for f.eks. grønne og orange dioder? Jo mere feedback jo bedre.
Vi snakkede også om, at hvis dette blev til noget, og folk var friske på det, så kunne 'vi' mødes en gang hver eller hver anden måned til nogle "byggemøder", hvor vi hjælper med sammensætning og selve byggedelen af jeres drømmelamper. Hvordan lyder det? Jeg ved personligt, at flere har svært ved at bygge lamperne selv, så dette vil jeg/vi gerne være behjælpelige med i så fald, og hvis folk har lyst til det.
Så lad os høre, hvad I mener om det. Ser meget frem til at høre fra jer.
Efter længere tids spekuleren, tænken osv. om at vi mangler LED komponener i Danmark, har jeg taget min idé et skridt videre; jeg har kontaktet Reeffarmer og fremlagt ham min idé om at starte en butik i Danmark, der sælger løsdele og diverse komponenter til selvbyg af LED lamper; det være sig dioder (Cree), drivere fra Meanwell, køleplader, og lignende tilbehør.
Inden idéen bliver ført mere ud i livet, har jeg derfor lovet Reeffarmer at høre, hvad folket har at sige til denne idé; en dansk side med alle komponenter til selvbyg af LED lamper uden at skulle betale høje fragtrater samt moms, told og andre gebyrer og afgifter fra det store udland.
Er det noget, I vil støtte op om, og hvad vil I gerne se, skal være i sådan en butik? Det kan være farver på dioder, hvad driverne skal kunne osv. osv. Alle forslag og idéer modtaget med kyshånd. Skal der være de normale farver som hvid, blå og rød, eller er der også interesse for f.eks. grønne og orange dioder? Jo mere feedback jo bedre.
Vi snakkede også om, at hvis dette blev til noget, og folk var friske på det, så kunne 'vi' mødes en gang hver eller hver anden måned til nogle "byggemøder", hvor vi hjælper med sammensætning og selve byggedelen af jeres drømmelamper. Hvordan lyder det? Jeg ved personligt, at flere har svært ved at bygge lamperne selv, så dette vil jeg/vi gerne være behjælpelige med i så fald, og hvis folk har lyst til det.
Så lad os høre, hvad I mener om det. Ser meget frem til at høre fra jer.
Mvh Tobias
- DennisBS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 2007
Re: DIY LED forretning i Danmark
Jamen jeg synes det lyder som en super idé, og som du selv ved har jeg lige haft behov for hjælp, og havde der været et sted i dk ville jeg jo have været nødsaget til at købe et par cree i løssalg... Og byggemøder lyder da helt perfekt... Min lampe voldede mig lidt problemer jo, men takket være dig Tobias kom den til at spille...
viewtopic.php?t=6596 (mit første nano)
viewtopic.php?f=91&t=30685 (nuværende nano)
http://magicreef.dk/index.php?cat=10008
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5471 Søndersø
- Geografisk sted: Fyn
Går selv med planer om en selv bygger lampe.
Så det lyder da bare som en super fed idé.
Hvis altså ikke tingene kommer til at koste 5 gange så meget som de gør i udlandet.
Så det lyder da bare som en super fed idé.
Hvis altså ikke tingene kommer til at koste 5 gange så meget som de gør i udlandet.
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Priserne kommer selvfølgelig ikke til at være åndssvagt høje, at det ikke kan betale sig at købe det i Danmark. Det bliver til konkurrencedygtige priser med dansk service. Du slipper desuden for høje fragtpriser og diverse afgifter og gebyrer fra eks. USA eller Hong Kong.kasper ibsø skrev:Hvis altså ikke tingene kommer til at koste 5 gange så meget som de gør i udlandet.
Mvh Tobias
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8340 Malling
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Malling (ASK)
Synes det er en rigtig god ide. Udvalgsmæssigt mener jeg bare det er at kopiere RapidLed's udvalg, bortset fra deres halvfærdige løsninger.
Men uanset jeg eller andre tilslutter ideen, så handler det i sidte ende om prisen. Der er ofte lige så god, hvis ikke bedre, service fra sider i udlandet ( synes eks. At rapidled har en super service)
Men uanset jeg eller andre tilslutter ideen, så handler det i sidte ende om prisen. Der er ofte lige så god, hvis ikke bedre, service fra sider i udlandet ( synes eks. At rapidled har en super service)
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
- aiszaxs
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg
Altså super fed ide
har lige et forslag.
Ingen åndsvag fast fragt på 85 kr.
gør ligesom http://www.av-cables.dk/faq.php?q_id=5
Fragt efter mængde, f.eks: køber du en minijack til jack omformer, kommer du ikke til at betale mere end 20 kr i fragt. Og den bliver sendt i brev, uden track and trace. (evt som et tilvalg)
Samtidig skal du jo også kigge på vores omkringliggende lande, LED1.de kan jo levere indenfor et par dage, med forholdsvis lav fragt, og lave priser. Så det skal kunne svare sig og at købe i danmark.
En ide kunne også være at i lavede pakker og solgte dem med et par % i rabat, ligesom Rapidled.
Vil i også kigge ind på de store LED's, dem på 10-100W ?
som fx floodlights benytter:
http://www.matronics.dk/ProduktGruppe/K ... light-230V
Ellers er det vildt fedt at nogle gider starte det op i DK!
Mine 5 cents

har lige et forslag.
Ingen åndsvag fast fragt på 85 kr.
gør ligesom http://www.av-cables.dk/faq.php?q_id=5
Fragt efter mængde, f.eks: køber du en minijack til jack omformer, kommer du ikke til at betale mere end 20 kr i fragt. Og den bliver sendt i brev, uden track and trace. (evt som et tilvalg)
Samtidig skal du jo også kigge på vores omkringliggende lande, LED1.de kan jo levere indenfor et par dage, med forholdsvis lav fragt, og lave priser. Så det skal kunne svare sig og at købe i danmark.
En ide kunne også være at i lavede pakker og solgte dem med et par % i rabat, ligesom Rapidled.
Vil i også kigge ind på de store LED's, dem på 10-100W ?
som fx floodlights benytter:
http://www.matronics.dk/ProduktGruppe/K ... light-230V
Ellers er det vildt fedt at nogle gider starte det op i DK!
Mine 5 cents

Boyu 58L - Opstartes 1 Juni - 2012
Søger frag pusher, i Esbjerg
Simon M
Simon M
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
Jeg syntes det er en rigtig fin idé, evt nogle diy kits som er set på andre sider og så selvfølgelig med en god vejledning 

MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Mine tanker går kun omkring de normale 3W dioder, som stort set altid bliver brugt, også i DIY løsninger, og som jeg også selv har brugt.
Tankerne går også omkring "færdige pakker" med alt der skal bruges til at lave en lampe, og selvfølgelig til en fordelagtig pris. Det skal også være muligt bare at købe en enkelt dioder.
Men hvad er tankerne mht. de her byggemøder? Vil folk hellere bare bygge selv, eller er der opbakning for at man laver de her møder, hvor vi samles om pizza og øl og bygger de her lamper og samtidig vejleder omkring ratio, sammensætning, antal dioder, hvilke drivere og evt. tilvalg? Så kan vi mødes og få sat ansigt på navnene og samtidig være nørder i ordets reneste forstand og snakke om vores hobby.
Tankerne går også omkring "færdige pakker" med alt der skal bruges til at lave en lampe, og selvfølgelig til en fordelagtig pris. Det skal også være muligt bare at købe en enkelt dioder.
Men hvad er tankerne mht. de her byggemøder? Vil folk hellere bare bygge selv, eller er der opbakning for at man laver de her møder, hvor vi samles om pizza og øl og bygger de her lamper og samtidig vejleder omkring ratio, sammensætning, antal dioder, hvilke drivere og evt. tilvalg? Så kan vi mødes og få sat ansigt på navnene og samtidig være nørder i ordets reneste forstand og snakke om vores hobby.
Mvh Tobias
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8340 Malling
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Malling (ASK)
Byggemøder er en fin ide, men i praksis vil der næppe komme mange. Når man er færdig med sit setup skal man ikke rode med det mere, og for mange vil der være langt til mødet og brofgifter osv undervejs. Det er jo heller ikke så mange der er i gang på samme tid og for mit vedkomne ville jeg ikke have tolmodighed til at vente.
Så hellere søge et hurtigt råd her på forum. Jeg tror ikke det bliver en succes sagt på en anden måde.
Så hellere søge et hurtigt råd her på forum. Jeg tror ikke det bliver en succes sagt på en anden måde.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ideen synes jeg er rigtig god, hvis priserne holdes i et leje hvor det kan svare sig at købe dem her i landet.
Farvede dioder (andet en hvid og blå) lader jo til at være noget som vinder frem, så ja da også til dem.
Men det som jeg vil se som den største fordel, er køleplader i nogle størrelser som man kan se (læs store) og i et konstant antal.
Også gerne ledning og andet tilbehør.
Farvede dioder (andet en hvid og blå) lader jo til at være noget som vinder frem, så ja da også til dem.
Men det som jeg vil se som den største fordel, er køleplader i nogle størrelser som man kan se (læs store) og i et konstant antal.
Også gerne ledning og andet tilbehør.
Det skal bare være pakker der indholder alt til at bygge en færdig pakke. Næsten lige som et Ikea skab, eneste forskel er at der IKKE må mangle noget samt en bedre manual på dansk også følige med tegninger så det er til at forstå.
Problemet kan blive at have et lager af LED og når der kommer nye LED på markedet så bliver de gamle sværre at sælge og især hvis ikke der sælges ret mange i forvejen i hans butik. For skal prisen ned og ligne de Tyske skal der helt sikkert købes mange af gangen og ikke bare til 1 lampe.
Steen
Problemet kan blive at have et lager af LED og når der kommer nye LED på markedet så bliver de gamle sværre at sælge og især hvis ikke der sælges ret mange i forvejen i hans butik. For skal prisen ned og ligne de Tyske skal der helt sikkert købes mange af gangen og ikke bare til 1 lampe.
Steen
- morten nim
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 6731 Tjæreborg
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Lige uden for esbjerg
Jeg er med på den ide. Det ville gøre alt nemmer og så kommer der måske fler køber. Men HUSK prisen skal stadig være rigtig
+1 super ide
+1 super ide
1200 l i stuen 

- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Priserne holdes nede i et leje, hvor alle kan være med. Det bliver tyske priser på dioderne, og nogle aldeles fordelagtigt priser på køleplader også. Drivere er generelt dyre, men disse kan også fåes til en udmærket pris.
Jeg har selv brugt rigtig lang tid på at undersøge disse ting inden jeg tog kontakt til Troels, og jeg har fået nogle gode kontakter hos distributørerne, som nok kan gøre det her muligt for os at realisere.
Mht byggemøderne, så er det kun som hjælp for dem, der måske ikke er helt sikre udi selvsyn og elektronik, og så vil vi hjælpe dem med selve byggedelen. Når lampen først er helt færdig, er det begrænset hvor meget man piller mere ved den, det er jeg klar over.
Vi har mulighed for at sælge nærmest alle modeller af dioder fra Cree, og ønskes en speciel farve, er det bare at høre om vi kan skaffe den til dig.
Jeg har selv brugt rigtig lang tid på at undersøge disse ting inden jeg tog kontakt til Troels, og jeg har fået nogle gode kontakter hos distributørerne, som nok kan gøre det her muligt for os at realisere.
Mht byggemøderne, så er det kun som hjælp for dem, der måske ikke er helt sikre udi selvsyn og elektronik, og så vil vi hjælpe dem med selve byggedelen. Når lampen først er helt færdig, er det begrænset hvor meget man piller mere ved den, det er jeg klar over.
Vi har mulighed for at sælge nærmest alle modeller af dioder fra Cree, og ønskes en speciel farve, er det bare at høre om vi kan skaffe den til dig.
Mvh Tobias
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
+1jimmi skrev:Synes det er en rigtig god ide. Udvalgsmæssigt mener jeg bare det er at kopiere RapidLed's udvalg, bortset fra deres halvfærdige løsninger.

Særligt god idé med de sorte kølepofiler der er boret og med gevind + riller til montering af splashguard...
Ved ikke om der er vigtigt med grønne og røde LED, med ud over de 3 alm. farver så er nogen begyndt at bruge lidt UV osse...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- aiszaxs
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg
Evt tilbyde nogle billige plastkabinetter
? eller andet der beskytter imod saltvand ?

Boyu 58L - Opstartes 1 Juni - 2012
Simon M
Simon M
Hvad med at i selv bygger en færdig dansk produceret LED lampe og smider på markedet....
Steen

Steen
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Det koster kassen i tilladelser, tests, certificeringer og jeg ved ikke hvad. Desværre. Tanken har jeg også været rundt om.spdiving skrev:Hvad med at i selv bygger en færdig dansk produceret LED lampe og smider på markedet....![]()
Steen
Mvh Tobias
Ved ikke om man kan komme uden om dette ved ikke at samle lamperne helt så...hehe
Tænkte på at folk selv skulle smide dem i en flot ramme og selv lige montere driveren...
Steen
Tænkte på at folk selv skulle smide dem i en flot ramme og selv lige montere driveren...

Steen
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Det bliver kun DIY vi gør os i. Løsdele og diverse komponenter, og så skal vi gerne vejlede folk i deres byggeplaner.
Mvh Tobias
- JobbeDK
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5250 Odense SV
Jeg er helt pjattet med ideen om at der skulle komme en dansk forhandler af DIY LED til fx. akvariebrug. helt sikkert noget jeg vil støtte op omkring hvis det bliver aktuelt.
3W led'er i forskellige farve, diverse linser, og nogle ordenlige driver så jeg gerne.
Men en vigtig detalje er nok kølepladerne, de er altid det største problem at anskaffe.
Og skal de sendes fra fx. USA koster det kassen pga. vægten.
Det kunne også være fedt med nogle 10 volt strømforsyninger. Til dimming af drivere!
Kan ikke finde dem anywere!!! Passer ikke, jeg fandt en engang men den var på 14,3 da jeg målte den...
snydt.
Props for initiativet, håber det bliver aktuelt
3W led'er i forskellige farve, diverse linser, og nogle ordenlige driver så jeg gerne.
Men en vigtig detalje er nok kølepladerne, de er altid det største problem at anskaffe.
Og skal de sendes fra fx. USA koster det kassen pga. vægten.
Det kunne også være fedt med nogle 10 volt strømforsyninger. Til dimming af drivere!
Kan ikke finde dem anywere!!! Passer ikke, jeg fandt en engang men den var på 14,3 da jeg målte den...

Props for initiativet, håber det bliver aktuelt

- Salt_Aalborg
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Geografisk sted: Nørresundby
+1JobbeDK skrev:Props for initiativet, håber det bliver aktuelt
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Super idè! Virkelig en god idé, men tror det hele handler om prisen.. Håber det bliver til noget!
- DennisBS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 15
aiszaxs skrev:Evt tilbyde nogle billige plastkabinetter? eller andet der beskytter imod saltvand ?
Enig... og som en anden også skriver, så køleplader hvor der er drejet noget gevind i så man kunne have en f.eks plexiglas plade foran dioderne.
Og til min egen diy lampe har jeg brugt 8 leder kabel, så jeg kun har 1 ledning fra lampekassen (2 ledere til de blå leds. 2 ledere til de hvide leds, 2 ledere til blæsere, og de sidste 2 ledere er planen at bruge på noget natlys) så forskellige ledninger kunne også være en ide?
- haffelaf
- Klovnfisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8870 Langå
lyder som en rigtig god ide
men tror ikke rigtigt der base for byggemøder det er alså kun rigtig hartcore nøreder der altid er igang med en lampe M.....
men ellers lyder det som en god og realiserbar ide

men tror ikke rigtigt der base for byggemøder det er alså kun rigtig hartcore nøreder der altid er igang med en lampe M.....

men ellers lyder det som en god og realiserbar ide
- Tonny
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4140 Borup
- Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
- Kontakt:
Det er en god idé Moente, men som mange andre også skriver så kommer det i sidste ende kun ud på 1 ting.
Det er prisen der er den afgørende faktor, jeg har intet imod at vente 14 dage hvis jeg kan sparer 200 kr.
Jeg går ud fra at jeg ikke er alene med den holdning og den bliver nok mere og mere udbredt eftersom net handel bliver nemmere og nemmere fra udlandet.
Når det er sagt så har din butik en meget stor chance hvis du kan holde priserne nede og servicen i top.
Hvis jeg sætter mig selv i dit sted turde jeg ikke starte det op, der er for stort konkurrence på området og belønningen er for lille.
Jeg har selv tidligere haft en net butik og det var kun prisen som folk var interesserede i.
Men bortset fra det, har du det rigtige til den rigtige pris så er det da helt sikkert en butik jeg vil benytte når jeg skal lave mine 3 små lamper på et tidspunkt.
Det er prisen der er den afgørende faktor, jeg har intet imod at vente 14 dage hvis jeg kan sparer 200 kr.
Jeg går ud fra at jeg ikke er alene med den holdning og den bliver nok mere og mere udbredt eftersom net handel bliver nemmere og nemmere fra udlandet.
Når det er sagt så har din butik en meget stor chance hvis du kan holde priserne nede og servicen i top.
Hvis jeg sætter mig selv i dit sted turde jeg ikke starte det op, der er for stort konkurrence på området og belønningen er for lille.
Jeg har selv tidligere haft en net butik og det var kun prisen som folk var interesserede i.
Men bortset fra det, har du det rigtige til den rigtige pris så er det da helt sikkert en butik jeg vil benytte når jeg skal lave mine 3 små lamper på et tidspunkt.
Mvh.
Tonny Andersen
[center]...540L saltvand...[/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741[/center]
Tonny Andersen
[center]...540L saltvand...[/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741[/center]
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7100 Vejle
Vil helt klart støtte op omkring en dansk forretning som forhandler LED og køleplander, vi går selv og rode med et diy projekt, vi mangler stadig at købe lidt over 20 leder samt to køleplader og 2 stk DIM4 - 4 Port LED Sunrise/Sunset Controller V1.0.
Hvis de stumper kan fåes ved dansk butik, køber vi der, da vi vil slippe for dyre gebyr osv.
Vi håber det vil blive til noget, inde for nærmer fremtid
Mvh
Søren og Helena
Hvis de stumper kan fåes ved dansk butik, køber vi der, da vi vil slippe for dyre gebyr osv.
Vi håber det vil blive til noget, inde for nærmer fremtid

Mvh
Søren og Helena
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
- DennisBS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 15
Ved ikk helt om jeg er enig i det med ventetiden..? står jeg og mangler noget, eller godt vil have den lampe færdigt, så køber jeg det, og er det 200 kr dyrre, men jeg kan have det inden for 2 dage frem for at vente, så er det det jeg gør...Tonny skrev:Det er en god idé Moente, men som mange andre også skriver så kommer det i sidste ende kun ud på 1 ting.
Men kan godt følge dig i hvis det noget man godt lige kan vente med (f.eks hvis akvariet ikke er igang)

- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Er utrolig glad for den opbakning, der er kommet. Inden længe vil der komme en lille teaser på nogle af de priser, vi kan tilbyde.
Hvilke størrelser køleplader ønsker folk at købe? Hvad er det største? Snakker vi 30 cm i dybden og op til en meter lange, eller hvordan?
Hvilke størrelser køleplader ønsker folk at købe? Hvad er det største? Snakker vi 30 cm i dybden og op til en meter lange, eller hvordan?
Mvh Tobias