Vandstand...?
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland
Vandstand...?
Hey
Et lille spørgsmål men hvordan bestemmer man sin højde på røret det går fra display til sumpen?? Har kun et rør så der er ikk noget sikkerheds rør. Er det den ekstra plads der er i sumpen der afgør højden på røret?? hvis der skulle komme strøm svigt
Mvh Thomas
Et lille spørgsmål men hvordan bestemmer man sin højde på røret det går fra display til sumpen?? Har kun et rør så der er ikk noget sikkerheds rør. Er det den ekstra plads der er i sumpen der afgør højden på røret?? hvis der skulle komme strøm svigt
Mvh Thomas
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5700 Svendborg
- Saltvand siden?: 2008
Re: Vandstand...?
Ved ikke om jeg forstår dit spørgsmål helt, men højden på nedløbet burde ikke have nogen betydning for vandstanden i sumpen.
Sæt evt. nedløbet et par cm under overløbs kammen eller i den vandstand du ønsker.
Sikkerhedsrør er vel kun til, hvis "hoved røret" skulle stoppe til.
Sæt evt. nedløbet et par cm under overløbs kammen eller i den vandstand du ønsker.

Mvh.
Thomas Larsen
Thomas Larsen
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
Det har vel lidt betydning for sumpen for stopper pumpen så forsvinder det som vand jo ned i sumpen også skal det jo ku være der i eller løber den jo overT-Svendborg skrev:Ved ikke om jeg forstår dit spørgsmål helt, men højden på nedløbet burde ikke have nogen betydning for vandstanden i sumpen.

Men oki så skal røret bare lige være et par cm under vandover fladen

Og hovede røret stopper jo selvfølgelig ikk til

-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
hvorfor vil du ikke lave det med sikkerhedsrør???
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
BOYU L200 KØLER
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
Ville jeg også gerne men synes det ville ta for meget plads i mit kun 54L så valgte at spare det væk
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Har du lavet det med overløbs kammer eller er det bare et fritstående rør?Lub skrev:Det har vel lidt betydning for sumpen for stopper pumpen så forsvinder det som vand jo ned i sumpen også skal det jo ku være der i eller løber den jo overT-Svendborg skrev:Ved ikke om jeg forstår dit spørgsmål helt, men højden på nedløbet burde ikke have nogen betydning for vandstanden i sumpen.
Sikkerhedsrør er vel kun til, hvis "hoved røret" skulle stoppe til.![]()
Men oki så skal røret bare lige være et par cm under vandover fladen
Og hovede røret stopper jo selvfølgelig ikk til
Mvh.
Thomas Larsen
Thomas Larsen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
når du ligger på dine grædende knæ og tørre vand op, ville du ønske du havde lavet det skide ekstra rør 

288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
BOYU L200 KØLER
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
Det er frit stående og der er sådan en prop ting i for at forhindre store ting at hoppe der i. Så kan det være de smider et nyt gulv i i denne lejlighed så det går ikk ud over mig
Bor bare til leje hehe

- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Vandskader kommer du selv til at betale, evt. din indboforsikring, så der er ikke meget at hente på den konto selv om du bor til leje...Lub skrev:Det er frit stående og der er sådan en prop ting i for at forhindre store ting at hoppe der i. Så kan det være de smider et nyt gulv i i denne lejlighed så det går ikk ud over migBor bare til leje hehe
Hvis du ikke har overløb kan du jo kun havde den højde på røret som vandstanden skal være i display + du får mange problemer med at undgå støj fra det luft der trækkes med ned igennem hovedrøret, når det ikke siden under vandoverfladen, som sikkerhedsrøret ellers bestemmer...
Kan måske godt lade sig gøre ved at køre lavt antal liter retur fra sump 500L/H f.eks...
Alger og snegle kan stoppe røret til hvis du er bare lidt uheldig...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Placer røret i den højde du ønsker vandstanden i, vandstanden bliver ikke højere end højden på røret når det er placeret på denne måde, så det er begrænset hvor meget vand der kommer ned i sumpen hvis pumpen stopper.Lub skrev:Det er frit stående og der er sådan en prop ting i for at forhindre store ting at hoppe der i. Så kan det være de smider et nyt gulv i i denne lejlighed så det går ikk ud over migBor bare til leje hehe

Mvh.
Thomas Larsen
Thomas Larsen
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
Hmm snakkede ham der forslog det ellers ikk noget om så det er da lidt skit men kan da nå det endnu at smide et overløb i endnu. Men med overløb er det da vel det samme medhensyn til luft gennem røretamddurin skrev:Vandskader kommer du selv til at betale, evt. din indboforsikring, så der er ikke meget at hente på den konto selv om du bor til leje...Lub skrev:Det er frit stående og der er sådan en prop ting i for at forhindre store ting at hoppe der i. Så kan det være de smider et nyt gulv i i denne lejlighed så det går ikk ud over migBor bare til leje hehe
Hvis du ikke har overløb kan du jo kun havde den højde på røret som vandstanden skal være i display + du får mange problemer med at undgå støj fra det luft der trækkes med ned igennem hovedrøret, når det ikke siden under vandoverfladen, som sikkerhedsrøret ellers bestemmer...
Kan måske godt lade sig gøre ved at køre lavt antal liter retur fra sump 500L/H f.eks...
Alger og snegle kan stoppe røret til hvis du er bare lidt uheldig...
Hmm ja min retur er noget større end de 500L/H desværre...
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Der er derfor at jeg har så lidt som muligt vand igennem sikkerhedsrøret, da hovedrøret så er 100% fuld af vand og sikkerhedsrøret kun pipler og derfor suger ingen af dem luft...
Mit sikkerhedsrør er 2cm lavere end display vandstand for at få lidt fald på ind i overløbet - det trækker overfladehinden af og hovedrøret er flere cm lavere end sikkerhedsrøret, så der ikke kan komme luft i hovedrøret...
Hvis dit hovedrør stopper til vil alt det vand der kan pumpem op fra returrummet tømmes op i Display akv. og der skal være plads nok til det, ellers = vand på gulvet...
Se evt. min byggetråd om hvordan jeg har gjort... (Det kræver en kuglehane på hovedrøret nede ved sumpen, så man kan lukke lige præcis nok af til at det løber så lidt som muligt over i sikkerhedsrøret)
Jeg skulle selv justerer lidt igår og de ca 10cm vandet skulle stige i overløbet for at komme op til sikkerhedsrøret tog over 1minut - så det er meget lidt vi taler om der løber over i sikkerhedsrøret for ikke at det plasker eller lign...)

Mit sikkerhedsrør er 2cm lavere end display vandstand for at få lidt fald på ind i overløbet - det trækker overfladehinden af og hovedrøret er flere cm lavere end sikkerhedsrøret, så der ikke kan komme luft i hovedrøret...
Hvis dit hovedrør stopper til vil alt det vand der kan pumpem op fra returrummet tømmes op i Display akv. og der skal være plads nok til det, ellers = vand på gulvet...
Se evt. min byggetråd om hvordan jeg har gjort... (Det kræver en kuglehane på hovedrøret nede ved sumpen, så man kan lukke lige præcis nok af til at det løber så lidt som muligt over i sikkerhedsrøret)
Jeg skulle selv justerer lidt igår og de ca 10cm vandet skulle stige i overløbet for at komme op til sikkerhedsrøret tog over 1minut - så det er meget lidt vi taler om der løber over i sikkerhedsrøret for ikke at det plasker eller lign...)

- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
Jo men det med sikkerheds røret er ikk en mulighed da jeg ikk synes jeg vil ha lavet flere huller i det tynde glas og det kommer til at ta mere plads. Men skulle da nok ha haft et sikkerheds rør kan jeg da nok se. Øv øv.
Jeg kan nok høre den kommer til at suge med det luft og vand der kommer i men det vil vel ikk ændre noget om der er overløb eller bare frist stående rør vil det??
Jeg kan nok høre den kommer til at suge med det luft og vand der kommer i men det vil vel ikk ændre noget om der er overløb eller bare frist stående rør vil det??
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
for at hindre at snegle og andre dyr stopper overløbet til sætter man blot et lille stykke tagrendenet, som er rullet sammen
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
Nu har jeg jo ikk overløbet og derfor jeg spørger om det kan svare sig at lave det nu når jeg kun har det ene rør. Der vil komme sådan en prop i røret som forhindre at der kommer noget små dyr i røret. og laver også en overløbs virkning
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Nææ, det gør ingen forskel, det vigtige ved et overløb (glasset altså) er at hvis rørgennemføringen bliver utæt vil alt vandet ende på gulvet uden overløb...

- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
Oki jamen så vil det ikk blive lavet om også må jeg se om ikk jeg kan overleve det sug der vil komme fra luften og en omgang akvariesilikone vil forhindre den (måske) bliver utæt 
Mange tak for svarene og må prøve mig lidt frem med det vandstanden

Mange tak for svarene og må prøve mig lidt frem med det vandstanden