vedr koral

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

vedr koral

Indlæg af Frank »

Hej ,, ,

er der nogen der har forstand på dette ?

har købt komplet brugt akvarie som vi har flyttet for 14 dg. siden ..

alle koraller klarer sig rigtig fint ,, på nær denne type . se nærbilleder ( har 2 stk i akvarie ) ( har også fundet et billede af hvordan de så ud for ca. 1 uge siden ) .

de har de sidste dage fået sorte spidser , og de hænger også nu . ( før stod de en del mere oprejst osv , de så fine ud fra flytning og indtil for 1 uge siden )

kan jeg redde dem ??? eller bør jeg skære dem af stenene og smide dem ud så de ikke forurener resten af akvariet ? , og er der andet jeg skal være opmærksom på ? .

glæder mig til jeres indspark på dette :y
Vedhæftede filer
koral for 1 uge siden ( 27-03-12 )
koral for 1 uge siden ( 27-03-12 )
koral 1 ,, 03-04
koral 1 ,, 03-04
koral 2 ,, 03-04
koral 2 ,, 03-04
hilsen Frank
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Postnummer: 2450 København SV
Geografisk sted: Kastrup

Re: vedr koral

Indlæg af Macdoo »

Det ligner en blødkoral. Det jeg har læst om dem er at de kan være lang tid om at ratte sig op igen efter en flytning. Jeg ved personligt ikke så meget om blødkoraler. Der skal nok nogle andre på banen her.
Hvad siger dine vandværdier?
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

tak ,,, vandværdier er fine ( har målt ph , ca , sr , mg , nitrit , nitrat , ,,, dog er KH en smule lav 6,4 ) ,,, akvarie er flyttet med det oprindelige vand og det hele .
idet at alle de andre koraller ser ud til at trives rigtig fint , så tror jeg det er et problem kun med denne type koral
det er planen at jeg vil hæve kh stille og roligt til 8 over den næste uge .
hvad bør jeg gøre ved disse 2 koraller ,,, håber der er nogen der kan give et rigtig godt råd . :beer:
hilsen Frank
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis korallerne føles fast i strukturen, når du rører ved dem, og bliver lidt fastere medens du rører ved dem, skal de med ret stor sandsynlighed nok komme flot igen, men er de derimod bløde og slaskede, og begynder de at smuldre ved berøring, så er der kun en vej og det er ud. Har aldrig hørt om/set en der er blevet sort i spidsen.
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

mange tak ,,, prøver at røre ved dem senere idag .

kommer til at tænke på at jeg har skiftet alle rør og HQI ifb. med flytning , måske har netop denne type ikke kunnet klare ændring i lys . ( idet det jo er blevet kraftigere ) ( blev rådet til at hænge armatur ca 50 cm fra vand i starten og gravvis rykke det tættere på .
hilsen Frank
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Frank skrev:mange tak ,,, prøver at røre ved dem senere idag .

kommer til at tænke på at jeg har skiftet alle rør og HQI ifb. med flytning , måske har netop denne type ikke kunnet klare ændring i lys . ( idet det jo er blevet kraftigere ) ( blev rådet til at hænge armatur ca 50 cm fra vand i starten og gravvis rykke det tættere på .

Hvad har du skiftet fra og til?
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

hej igen

mener helt bestemt at jeg bare har sat nye rør og hqi i ( købt hos dococean ) ,,, er ret sikker på at det er ca. det samme som der har været i hele tiden ( hos den forrige ejer )
hilsen Frank
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Hvor gammelt var det du udskiftede?
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

har ikke en anelse ,,, men helt sikkert ikke nye ,,, men hvis den ender med at det bare er disse 2 koraller der er gået til ved flytning eller umiddelbart efter ,,, så er det vel egentligt også helt godt alligevel :biggrin: .
hilsen Frank
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Det er helt normalt at blød koraller kan klappe sammen totalt efter en flytning og først blive fine at se på lang tid senere.
Jeg har selv haft en Sacrophyton som var ca 4 måneder om at folde sig helt ud.

Tænkte på om det sorte ikke er alger som sætter sig på spidserne, se om du kan nuller det at.
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

jeg prøver ,,, det som bare er mærkeligt er at de stod rigtig fint den første uge efter flytning ( og udskift af lampe ) ,,, først derefter faldt de sammen efter ca 1 uge .
hilsen Frank
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Indlæg af Fyensgade »

Jeg flyttede alt om i akvariet for en md siden og der fik en sinularia også sorte (døde) grene som jeg sugede væk i forbindelse med vandskift - resten af den klarede sig fint efter et par dage..
Billede
...og 27L Softies fragmentakvarium
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Det skulle osse være mærkeligt hvis du ikke kan måle en højere NO3 efter flytning pga frigivelse af møj og skidt der har haft samlet sig imellem stenene... (Gælder Jer begge.)

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

hej

prøv at se dette på saltvandswiki ,,, http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Sinularia

der står at den kan finde på at falde sammen og blive grålig og slimet ,,, for så at stå fint igen efter noget tid ,,, måske skal jeg passe på med sådan lige at smide dem ud ?
hilsen Frank
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

Hej

Tror måske jeg har fundet årsagen til at min koral ( af denne type ) har sorte spidser ,,, og ser ud til at mistrives ( den hænger ) ( denne tråd fra igår )

i nat var jeg oppe at tisse , og kiggede ind i akvariet ,,, og der kunne jeg se vores søpindsvin ( som i øvrigt er kanonflot ) ,,, var i fuld gang med at spise min koral . , ja sådan ser der i hvert fald ud .

har vedh 2 billeder af søpindsvin , det ene billede er den i fuld gang med at æde korallen

det område hvor den sad i nat er helt sort nu ,,, jeg tror det er den der er synderen .

jeg har kontaktet den tidligere ejer ,, som siger han ikke har haft dette problem overhovedet , men måske er det fordi at akvariet hos ham havde kørt i flere år , og der var kalkalger osv. den kunne leve af .

det har jeg jo renset helt af inden vi stoillede akvariet op for 2,5 uge siden .

så er der nogen der har erfaring med dette ? og denne type søpindsvin ? , vil den angribe de andre koraller også ?

og er det bedre at jeg ser at komme af med dette søpindsvin ? , eller skal jeg se tiden an

Hvad skal jeg gøre ? , glæder mig til nogle indspark :y
Vedhæftede filer
søpindsvin spiser koral
søpindsvin spiser koral
søpindsvin
søpindsvin
hilsen Frank
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Jeg tvivler på at søpindsvinet har ædt af korallen, har den ikke blot spist de alger so sad der?
Den type søpindsvin mener jeg ikke er kendtfor andet end at græsse alger, og vælte koraller.
Hvis den har spist af koralen, så skal der være et tydeligt gnave mærke i korallen.
Og selvom den skulle have gnavet i den, så plejer en koral ikke at se sådan ud.

Fik du prøvet om korallen var fast når du rørte ved den, og om det sorte kunne fjernes manuelt?

Du skrev tidligere at vandværdierne var fine, men hvad dækker det over?
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

hej igen

ja jeg har kun set dette søpindsvin sidde på netop denne type koral , og der hvor den sad i nat er koral sort nu ( den sad på selve foden )

ja jeg har rørt ved korallen ,,, og den smuldrede lidt men var også lidt hård inden i ( jeg rørte på de grønne grene ) . ,,, kan ikke helt tolke om det er godt eller skidt

vandværdier er alle inden for spec. på nær KH som er 6,4 ,,, jeg begynder at hæve den på lørdag med natron via osmosevandet
hilsen Frank
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Det er ikke noget godt tegn, at den smuldrer. Men hvad var det som smuldrede? Det sorte eller selve det lys væv?
Er der gnavemærker der hvor pindsvinet sad?

Det kunne være at du skulle få en af de ERFARNE i området hvor du bor til lige at tage et kig på akvariet.
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

Hej Carsten

jeg har skrevet lidt med Peder fra Gilleleje , det er muligt vi besøger ham her sidst i påsken og ser hans setup , så kunne jeg tage et stykke med af koral og få hans mening .

kender du andre erfarne her fra græsted / gilleleje området , jeg vil også lige selv prøve at søge her på forum

vi er super lade for vores nye hobby , men det ville jo være ærgerligt hvis de gode koraller stille og roligt går til hen ad vejen , fordi de ikke får den rette pasning af os nybeg .
hilsen Frank
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Du har pb :y
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

den korall du har der er fallet sammen har jeg også et par stykker af :)
mine er igen begyndt at røre på sig igen efter min flytning over i den nye balje har dog en der stadigvæk bare hænger men den blev også rykket af ved roden ogsat i klæmme et nyt sted :(
men nu har jeg skiftet en del akvarier i tiden og mine har flyttet ca 10-11 gange igennem de sidste 8 år
de kan hænge en måneds tid.. som tider men de kan også godt rejse sig fra dag til dag det er lidt en mærkelig korall
men flot er den :GO

ang dit sø svin :biggrin:
det er super flot :y
men jeg vil skille mig af med det det æder alle dine kalk alger og vælter alt på den´s vej :(
jeg har selv haft et par stykker af dem ..ungerne troede det der ligner et øje kikkede på dem ...ind til en dag det åbnede Øjet sig ..og så væltede det ud med lort :biggrin:
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

Hej

mange tak for dit indspark vedr søpindsvin samt koral ,,, vil overveje hvad der skal ske inden for de næste dage .

og ja det ligner kalk den skider ud :biggrin:

min bekymring vedr koral er hvis den er syg og kan smitte alt det andet ,,, eller hvis den er død og er begyndt at gå i forrådnelse om den så giver nitrit / nitrat i vandet
hilsen Frank
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

Det er en sinularia flexibilus, som er en blødkoral - hurtigt voksende blødkoral.
Jeg havde en som fik et varmecholk, som begyndte at smelte, når først den er brun er man FUC***, for så skildes den ad i akvariet.
Så hellere skær det af som ser fint ud, altså fragmentere det og hold så godt øje med dem, og resten skal bare ud.
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"