Filtrering af 100l

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2011

Filtrering af 100l

Indlæg af KimHulk »

Hey gutter, skrev i et andet emne at flere af mine LPSer ik stod så godt mere, jeg begyndte så at tilføre en dråbe aminosyre om dagen. Jeg kører pt med både aktivt kul og rowa, spørgsmålet er så om det overhovedet er nødvendigt når nu jeg kun har 4 mindre fisk, og en masse LPSer?
Værdier ;
Temp 26,5
Salt 1.028-9
Magnesium 1400
Calcium 500
Nitrit 0,1
KH 9
PH 8
Phosfat Intet målbart
Nitrat Har jeg ik målt, har smidt mit testsæt væk, men der kom en god del nyblandet vand i for nyligt, og der ingen alger er kommet, og min eneste SPS lige nu står pænere end flere af mine lps, så tvivler på den er ret høj. Der er som sagt også kun 3 små fisk (Damsel, hugo, klovn) og en mellem picasso og fodre næsten kun med flagefoder, og lidt reef pearls.

Skummer tunze 9002, filter med filtervat rowa og aktivt kul, aquaribar 50w LED, vortech mp10
spdiving
Reactions:

Re: Filtrering af 100l

Indlæg af spdiving »

Tror dine LPS koraler de sulter. Nitraten skal op for at der er næring nok til LPSerne.
Jeg ville nok lægge mig på 2-3 i nitrat.

Kan du måle nitrit ??
Hvad måler du fosfat med ??

Steen
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af KimHulk »

Netop, men da jeg ik har ret mange fisk, og filtrere så kraftigt, så det jo svært at få den op, derfor jeg spørger om i sys jeg burde bare fjerne rowa eller/og kullet?
Ja men så lidt burde ik ha noget at sige (Hvis overhovedet sættet viste rigtigt), brugte JBL testsæt til de to ting
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

JBL test sæt til fosfat er ubrugeligt.

Hanna, Rowa, Red Sea Pro. Virkker til fosfat.

Du bør nok tilsætte Pohl's Xtra eller fodre noget mere. Rowa fosfat medie fjerner ikke nitrat så vidt jeg ved derfor har det ingen indflydelse. Det aktive kul hvad er grunden til at du bruger dette ?

Hvis ikke du vil tilsætte næring kommer du nok til at fodre noget mere.

Lige et spørsmål mere har du cyno i baljen. har nemlig oplevet at det optager nitrat og fosfat fra vandet når lyset er tænt og om natten når de lige så stilde forsvinder så stiger både nitraten og fosfaten igen.

Steen
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af KimHulk »

Bruger kul fordi jeg har læst mange andre herinde også bruger det, også derfor jeg spørger, er det overhovedet nødvendigt?

Har forresten bemærket min heliofungia har fået lidt vinrøde slim/trådagtige alger på sig de sidste par dage, det er da cyano ik? Men kommer cyano ik fra silikat? Og bliver silikat ik fjernet af rowa?
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af KimHulk »

FUUCK, har endelig fået mit nitrat testsæt hjem fra en ven der havde lånt det. Min nitrat ligger på ca 50!! Ved ik li hvordan fandnen den pludselig kan være kommet så højt op, men tror jeg går igang med nogen heftige vandskift allerede fra imorgen af!! Er der andre måder at få den ned på? Og burde aktivt kul slet ik fjerne noget af det?
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Prøv et andet test sæt det er slet ikke sikkert det virkker.

Der er mange tråde her inde der beskriver hvad aktivt kul gør godt for og det samme gælder for Rowa. Og nej Rowa fjerner ikke silicat og heller ikke opvasken på køkkenbordet... :T

Steen
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af KimHulk »

Det salifert testsæt, og lige præcis det her sæt er under et år gammelt, og har brugt det mange mange, lavede to tests der viste det samme, og den viste 10 i en kammerats akvarie tidligere idag, tror ik sættet fejler noget desværre.. :(
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Kommer du for hurtigt ned i nitrat så bare husk at det kan tage livet af dine koraler.
Er dit Test sæt ubrugeligt kæmper du med noget der ikke er der og det vil også kun skade dine koraler.
Derfor dobbel check lige med et andet test sæt også for at være 100% sikker før du går helt amok med alt havd der findes af midler med at få nitrater ned.

Viser det sig at du ligger helt der oppe i nitrat så har du helt sikkert også et kæmpe problem med fosfat også selv om du køre med Rowa.

Steen
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Hvad er grunden til at du holder din salt så højt oppe ?

Steen
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af KimHulk »

Update, min nitrat var ik på 50, den var på over 100... Har troet den var for lav så længe, så jeg har jo smidt masser af foder, amino osv osv for at hæve den..
Har dog fået den ned mellem 50 og 100 nu, ved 1ml vodka dagligt og vandskift (først 7l, 7l, 15l, 15l) men sys næsten ik det rykker sig, kan jeg hæve vodkaen lidt? (Har tilført i ca 14dage nu) Og bør jeg skifte mere end 15l vand af gangen?
Og er der evt et eller andet middel man kan hælde i vandet der sænker nitraten? Akvariet er næsten for småt til at have nitratfilter i, da det er uden sump..
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

KimHulk skrev:Update, min nitrat var ik på 50, den var på over 100... Har troet den var for lav så længe, så jeg har jo smidt masser af foder, amino osv osv for at hæve den..
Har dog fået den ned mellem 50 og 100 nu, ved 1ml vodka dagligt og vandskift (først 7l, 7l, 15l, 15l) men sys næsten ik det rykker sig, kan jeg hæve vodkaen lidt? (Har tilført i ca 14dage nu) Og bør jeg skifte mere end 15l vand af gangen?
Og er der evt et eller andet middel man kan hælde i vandet der sænker nitraten? Akvariet er næsten for småt til at have nitratfilter i, da det er uden sump..
Jeg vil nu godt mene, at du kan hæve din vodkadosering med en ½ ml, og så måle om et hjælper :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Kim,

Lyder ikke så godt. Kur er vodka og vandskifte. Du skriver du "kun" har 4 fisk, men den ene er en Picasso, og det ser ud som om du fodrer for meget.

Brug ikke noget af zeovit tilsætninger førend du er på lavt niveau i no3 og po4, da det blot er algefoder - det er beregnet til koraller som holdes i ulns.

Held og lykke med det hele - og husk importerer du næring, så skal du oz exportere det via skummer og vandskifte etc :y

Marcos forslag med vodka Er glimragende.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af KimHulk »

pederrevnørd skrev:Hej Kim,

Lyder ikke så godt. Kur er vodka og vandskifte. Du skriver du "kun" har 4 fisk, men den ene er en Picasso, og det ser ud som om du fodrer for meget.

Brug ikke noget af zeovit tilsætninger førend du er på lavt niveau i no3 og po4, da det blot er algefoder - det er beregnet til koraller som holdes i ulns.

Held og lykke med det hele - og husk importerer du næring, så skal du oz exportere det via skummer og vandskifte etc :y

Marcos forslag med vodka Er glimragende.

Mvh
Peder
Hej Peder
Jeg har rådført mig lidt hos Carsten, og vi blev netop også enige om at picassoen måtte ryge, da den jo som du siger, sviner en hel del, især i sådan et lille setup. Bare en skam, den har så fed en personlighed, har heldigvis en ven som gerne vil overtage ham, så den forsvinder ikke helt. Hehe.
Phosfat har jeg heldigvis intet af, ej heller nitrit mere (Tror det var testsættet der fejlviste - jbl), så det kun nitraten der nu skal ned. Har dog som sagt fået den fra over 100 ned på ca 50, og i aften skifter jeg så 25l vand mere, det sku gerne gøre sit indhak. :) Samt er gået ½ml op hver dag, som i også foreslog. Tak for svar. :)
Mvh Kim
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg var ude for at min skummer gik amok og skummede over efter at have kommet ca. 1/4 tsk ReefPearls i 300L akv nogle få timer tidligere, så jeg er selv bange for at ReefPearls sviner meget, dog kun et gæt herfra...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"