Hej,
Jeg har ledet og ledt på nettet, men synes ikke at kunne finde en ordentlig forklaring på hvordan man kan se forskel på de forskellige.
Søger man på billeder, har et billede flere navne. Mega forvirrende.
Jeg vill blive mega glad hvis I kender link til en forklaring.
Helt sikkert - men det er ikke nødvendigvis forhandlerens skyld - han kalder dem sikkert bare det han har bestilt dem som - fejlen kan ligeså godt ligge hos grossisten/fangststationen.
Er ganske enig med Anders, og problemerne bliver heller ikke mindre, ved at nogle exportører bruger navne som ikke længere er gyldige, og at selve korallen inden for få år har skiftet navn indtil flere gange
Enig! Jeg er skam også lidt ligeglad med hvem der har skylden. Er bare kommet til den erkendelse at man ikke altid kan stole helt på de navne der følger med.
Allan M skrev:Enig! Jeg er skam også lidt ligeglad med hvem der har skylden. Er bare kommet til den erkendelse at man ikke altid kan stole helt på de navne der følger med.
Det havde vi godt kunne fortælle dig for lang tid siden
Nu er det stærkt begrænset hvad der kommer af koraller fra USA, for derovre er de lynhurtige til at opfinde sjove navne, for at få solgt der ting.
Allan M skrev:Enig! Jeg er skam også lidt ligeglad med hvem der har skylden. Er bare kommet til den erkendelse at man ikke altid kan stole helt på de navne der følger med.
Nu er det stærkt begrænset hvad der kommer af koraller fra USA, for derovre er de lynhurtige til at opfinde sjove navne, for at få solgt der ting.
Ja fo den da. Bare se de forskellige Zoanthus navne. Ret sjove egentlig.
Ja fo den da. Bare se de forskellige Zoanthus navne. Ret sjove egentlig.
Død irriterende!!
Tag fx "Brain coral" det er altså et rimelig vidt begreb..
Allan M skrev:Hej,
Jeg har ledet og ledt på nettet, men synes ikke at kunne finde en ordentlig forklaring på hvordan man kan se forskel på de forskellige.
hejsa rörkoraller (videnskabelig navn stolonifera) har forkalkede stoloner(stolon af latin = gren) eller stolon=rodlignende udlöbere fra polyppen pa specifikke blödkoraller der hjaelper tilmed at haefte til substratet,asexuell produktion og inter kolonial kommunikation
hvis jeg nu havde startet med at pröve beskrive dem i et "rige nivaa"saa ville jeg inkludere at alle dyrene var af samme afstammning og en enkelt af disse tidligere dyr gav opstand til alle chordater
Allan M skrev:Hej,
hejsa rörkoraller (videnskabelig navn stolonifera) har forkalkede stoloner(stolon af latin = gren) eller stolon=rodlignende udlöbere fra polyppen pa specifikke blödkoraller der hjaelper tilmed at haefte til substratet,asexuell produktion og inter kolonial kommunikation
hvis jeg nu havde startet med at pröve beskrive dem i et "rige nivaa"saa ville jeg inkludere at alle dyrene var af samme afstammning og en enkelt af disse tidligere dyr gav opstand til alle chordater
Hej Ole,
Tak for din beskrivelse. Altså: Alle tre slægter har disse stoloner tilfælles.
Men har du et bud på hvad der skiller dem fra hinanden?
hej allan
hvis du ser en polyp paa en levende sten i en position saa du ikke kan röre den,hvordan kan du saa bestemme om den polyp var en söanemone eller ensom stenkoral,en alcyonaria eller en hydroide?
Godt spørgsmål Ole. Jeg må melde pas.
Men nu var det jo ikke forskellen på de slægter du har nævnt jeg mente, men forskellen på de tre tråden handler om.
Men kom gerne med svaret. Er frisk på at lære mere.
knopia kender jeg ikke til före nu clavularia er enkrusterende(skorpedannende) blödkoral,der formerer maatter med sammenhaengende stoloner/ca 1-5 cm rörlignende calyx
anthelia polyppers sammensaetning har en faelles membranös(hinde) og enkrusterende base
haaber det hjalp