Søheste spørgsmål :)!

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Mikkel sloth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2010

Søheste spørgsmål :)!

Indlæg af Mikkel sloth »

Hej alle sammen.

Da vi står overfor en ny Dejong tur, og jeg ved en fejl har ladet kvinden i hjemmet få lov at have indflydelse på hvad der skal købes :G Har hun selvfølgelig forelsket sig i søheste.

Jeg har sagt at jeg ville undersøge sagen, omkring at kunne have søheste i et rev akvarie.

Mine spørgsmål går så på:

- Kan søheste trives i et koralrevs akvarie?
- Kan søheste trives med ikke aggressive fisk?
- Hvilken type søhest, ville være smartest at købe?
- Skal de have tang/alger i akvariet, hvis de i forvejen har god mulighed for at hænge fast i andre ting i akvariet?
- I så fald, hvilke alger?

- skal jeg fortælle kvinden at det bare ikke duer, uden at gøre større arbejde udad det :GO ?

Det skal siges, at jeg har 300 liter akvarie, med 112 liters sump.
Jeg er godt klar over at søheste skal fodres over hele dagen og at man evt skal slukke for cirkulation under fodring således at søhestene har en chance for at fange maden :)
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Søheste spørgsmål :)!

Indlæg af leifkrarup »

Søheste skal holdes i specialakvarium indrettet efter deres behov, en søhest kigger længe på et stykke foder før den spiser og er der andre fisk vil de ikke få noget.
Søheste kan være svære at få til at spise dødt foder. Hvis man får dem til at spise skal de fodres flere gange af dagen da de ingen mavesæk har og derfor løbende skal have dækket deres energibehov.
Vi har vist alle haft lyst til at holde disse dyr men det kræver virkelig at man er dedikeret og kan tilbyde de rette forhold.
Mit råd: LAD VÆRE!!!, Hvis du alligevel prøver så læs meget om dem af folk som har holdt dem og vær sikker på at du kan skaffe levende og døde mysis nok.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af T-Svendborg »

søheste er bestemt ikke egnet til koralrevs akvarium. De vil bruge dem til at holde sig fast i, til stor irritation for både koral og den selv.

Søheste bliver meget nemt stressede og kræver et roligt akvarie med rolige fisk.

caulerpa og søgræs er velegnet til søheste, samt at der helst ikke skal være for meget power på stream/powerheads.

de skal fodres 3-5 gange dagligt, helst med levende foder.
Mvh.
Thomas Larsen
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Og der er også alt for meget cirkulation i et rev tank for at de kan klare det med deres små finner
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Enig, søheste må ikke gå i et rev akvarie... :beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Mikkel sloth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af Mikkel sloth »

Så fik jeg det svar jeg ønskede :D Så nu må jeg vise svarene til konen også er den fis slået ;)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Mikkel sloth skrev:Så fik jeg det svar jeg ønskede :D Så nu må jeg vise svarene til konen også er den fis slået ;)
Så skulle du måske ikke lige have skreve det, som du lige har gjort :hehe: :T :beer:

MEN, det kunne jo også være en super chance for at få en lille balje mere op, som kunne være "konens"? :sneaky2:

Se så det jo noget helt andet :wink: Sådan en balje med søhest, tangål eller mandarinfisk er jo ikke helt af vejen :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Mikkel sloth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af Mikkel sloth »

Jeg har lidt tankerne over i et jellyfish akvarie :b så et fantastisk link til et startersæt med sådan nogle banemænd herinde for et stykke tid siden og det kunne jo være ordentlig sjovt at prøve dem af :b
jmsjms
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Rakkeby

Indlæg af jmsjms »

Søheste er meget nemme at holde bare du laver et akvarie som passer til deres levevis, dvs. rolig cirkulation caulerpa eller andre algearter, jeg har et par som har fået unger adskellige gange, de fodres kun med frosne mysis hos mig uden problemer.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

jmsjms skrev:Søheste er meget nemme at holde bare du laver et akvarie som passer til deres levevis, dvs. rolig cirkulation caulerpa eller andre algearter, jeg har et par som har fået unger adskellige gange, de fodres kun med frosne mysis hos mig uden problemer.
Men nu fik du jo også nogen der var kørt ind og allerede tog frost?

Ikke fordi jeg skal stå og pege fingre, men som jeg har forstået et det der det største arbejde ligger - altså i at få dem tilvænnet..

:beer:
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af permadsen12 »

AndersGS skrev:
Ikke fordi jeg skal stå og pege fingre, men som jeg har forstået et det der det største arbejde ligger - altså i at få dem tilvænnet..

Nu blev jeg lige tabt her - taler vi koner eller søheste ? :rolleyes:
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

permadsen12 skrev:
AndersGS skrev:

Nu blev jeg lige tabt her - taler vi koner eller søheste ? :rolleyes:
Haha, ja det var måske der det gik galt for mig selv :T
jmsjms
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Rakkeby

Indlæg af jmsjms »

Helt rigtigt Anders, men jeg har haft heste 3 gange og har aldrig haft problemer med at få dem til at tage foder, men måske har jeg bare været heldig
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

jmsjms skrev:Helt rigtigt Anders, men jeg har haft heste 3 gange og har aldrig haft problemer med at få dem til at tage foder, men måske har jeg bare været heldig
Ahh, beklager..

Men rigtigt godt at høre.. :GO
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har haft søheste af flere omgange nu. I øjeblikket har jeg H. Erectus. Findes også i gul, mine er gråbrune med hvide bånd.
De går i mit refugie og trives imellem alle de macroalger der vokser der.
De går der alene (9 stk.) Jeg har ingen problemer med at få dem til at spise.
De fleste er, når de kommer hertil, vænnet til frosset foder (f.eks mysis)
Men de skal have ro i starten når de skal vænnes til det foder vi giver dem. Og mysis er ikke bare mysis åbenbart.
Min foderpusher gloede også på mig med bekymring i øjnene, da jeg bad ham tjekke om hans mysis kom fra samme sending.
Mine Søheste spiser nemlig helst deres mysis så små som muligt. De kan sagtens spise de lidt større, men foretrækker de små.
Man føler sig lidt som en idiot når man står og glor igennem bagsiden på mysispakkerne for at spotte størrelsen på de enkelte dyr.

Og du kan sagtens holde dem med fodring en gang dagligt. Det er bare ikke optimalt, hvis du vil have unger på dem siger de kloge hoveder.
Mine får levende artemia én gang dagligt og så får de mysis som "hovedmåltid" senere. Aldrig samtidig, for så gider de ikke mysisen.

Men din kone vil elske dem. Det er skønne og hyggelige skabninger, med en vis personlighed. De holder styr på fodringstider og på hvornår der er bevægelser foran akvariet.
Mine svømmer fra tid til anden mod strømmen ind i det kammer hvor vandet kommer ind. I starten rykkede jeg dem tilbage til der hvor de skal være, men det er jeg stoppet med.
De svømmer frem og tilbage alt efter hvad de nu føler for i øjeblikket. Sådan virker det i hvert fald. :y

Så du skal bare klø på, men de skal gå for sig selv. De er navnlig i starten meeeget langsomme spisere, alt bliver taget grundigt i øjesyn - de skal have rimeligt med sømmeplads og så der skal tyndes ud i algerne regelmæssigt for at de kan få plads at røre sig på. :GO
God fornøjelse.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"