Koraller mister farve
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Virum
Koraller mister farve
Hej forum,
Som overskriften siger så mister mine koraller farve specielt de røde/pink/rosa farvet koraller....de begynder at få en forskellig form for brun nuance. Jeg håber virkelig, at der er nogle herinde som kan hjælpe mig med at få det fantastiske akvarie frem i de farver som jeg ved mine koraller kan give.
Akvarie og lys:
Jeg har et 275 liters akvarie og til det har jeg 4 t5 rør i henholdsvis 2 blå og 2 hvide.
Værdier.
Nitrit=0, phosphat=0, Nitrat=1, CA 440, KH 10.6, MG=14.8, saltindhold 25, grader 27.
Jeg er klar over at MG skal ned ellers burde alt andet være ok.
Ellers lidt genrelt så bortset fra farven så ser alle koraller til at have det godt da alle polypper er ude og de vokser meget.
Jeg håber meget i kan hjælpe mig.
Mvh
Niels
Som overskriften siger så mister mine koraller farve specielt de røde/pink/rosa farvet koraller....de begynder at få en forskellig form for brun nuance. Jeg håber virkelig, at der er nogle herinde som kan hjælpe mig med at få det fantastiske akvarie frem i de farver som jeg ved mine koraller kan give.
Akvarie og lys:
Jeg har et 275 liters akvarie og til det har jeg 4 t5 rør i henholdsvis 2 blå og 2 hvide.
Værdier.
Nitrit=0, phosphat=0, Nitrat=1, CA 440, KH 10.6, MG=14.8, saltindhold 25, grader 27.
Jeg er klar over at MG skal ned ellers burde alt andet være ok.
Ellers lidt genrelt så bortset fra farven så ser alle koraller til at have det godt da alle polypper er ude og de vokser meget.
Jeg håber meget i kan hjælpe mig.
Mvh
Niels
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4390 Vipperød
- Saltvand siden?: 2010
Re: Koraller mister farve
Hvad måler du din po4 med?
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4390 Vipperød
Du mener MG skal op ikke? 

- Hr. Jørgensen
- Kejser fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Esbjerg
Saltindhold er på 25? :S
[center]viewtopic.php?f=93&t=46618
Akvastabil Mark II 360l:
112l sump:
Akvastabil Mark II 360l:
- 2 Ecotech Radion XR30W - 2 Ecotech MP40WES
112l sump:
- MS Red Devil RDC-1600 skummer - Hydor Seltz L30 Returpumpe
APS UV-C 36W + MS Red Devil D3000 pumpe - Eheim Jaeger 3615
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
Det er nok din Po4 som er for høj. Hvis du ikke har enten en Rowa, eller Hanna tester, så kan du ikke måle det! 

Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Anders Børglum Christensen.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Som de andre er inde på er der noget med de forskelige værdier som ikke helt er som de skal være.
Ingen her inde har et Po4 indhold på 0. Ikke fordi du aflæser det forkert, men at sættet du bruger er totalt misvisende. Du skal virkeligt være oppe på mærkerne for at få et Po4 indhold på 0,03, og derfor kan vi med stor sikkerhed sige at du ikke har en værdi på 0.
Saltindholdet måles enten i ppm f.eks 25 eller som et tal 1,025.
Med hensyn til dit magnesium indhold, så har du enten aflæst skalaen forkert, eller skrevet forkert.
Mg indholdet skal være omkring 1400 mg, og selv om det rammer 1500 sker der ikke noget ved det.
Noget andet du skal huske på er lyset. Selvom du ikke kan se det, så ænder lysrørene farve efterhånden som de ældes. Det kan både gøre at korallernes farver ændres, men også at du på sigt kan få en alge opblomstring som er helt uventet.
Hvad tilsætter du vandet af sporestoffer?
Ingen her inde har et Po4 indhold på 0. Ikke fordi du aflæser det forkert, men at sættet du bruger er totalt misvisende. Du skal virkeligt være oppe på mærkerne for at få et Po4 indhold på 0,03, og derfor kan vi med stor sikkerhed sige at du ikke har en værdi på 0.
Saltindholdet måles enten i ppm f.eks 25 eller som et tal 1,025.
Med hensyn til dit magnesium indhold, så har du enten aflæst skalaen forkert, eller skrevet forkert.
Mg indholdet skal være omkring 1400 mg, og selv om det rammer 1500 sker der ikke noget ved det.
Noget andet du skal huske på er lyset. Selvom du ikke kan se det, så ænder lysrørene farve efterhånden som de ældes. Det kan både gøre at korallernes farver ændres, men også at du på sigt kan få en alge opblomstring som er helt uventet.
Hvad tilsætter du vandet af sporestoffer?
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Tak for svar i øvrigt fra alle 
Mine rør har jeg tænkt mig at udskifte snart jeg fik dem i april sidste år som nye.
Af tilsætningsstoffer bruger jeg KH plus, CA plus og MG plus fra Carsten i Decocean...derudover tilsætter jeg 3 ml. calium pr. dag samt 1 ml. vodka pr. dag.

Mine rør har jeg tænkt mig at udskifte snart jeg fik dem i april sidste år som nye.
Af tilsætningsstoffer bruger jeg KH plus, CA plus og MG plus fra Carsten i Decocean...derudover tilsætter jeg 3 ml. calium pr. dag samt 1 ml. vodka pr. dag.
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Hvilke koraller er der tale om, jeg kan kun læse mig til farven 

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
4 T5 rør er heller ikke meget lys. Så vil da skyde på dét også kan være en relevant faktor mht at dine koraller ikke stråler.
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Primært er det forskellige montipora arter, men også enkelte sps´er som bare mister deres røde farve.
Hvis det er de 4xt5 rør der er problemet er det jo et lidt større problem, da jeg ikke har plads til mere. Så skal jeg fjerne topdækslet, men det vil ødelægge helhedsindtrykket..... Jeg har prøvet at rådføre mig mig at gå fra HQI til t5 rør og der har jeg fået at vide at t5 rør skulle være gode nok. Jeg skal dog også sige at jeg har en blå akropora som står fint under t5, men det ved jeg ikke om har nogen betydning.
Hvis det er de 4xt5 rør der er problemet er det jo et lidt større problem, da jeg ikke har plads til mere. Så skal jeg fjerne topdækslet, men det vil ødelægge helhedsindtrykket..... Jeg har prøvet at rådføre mig mig at gå fra HQI til t5 rør og der har jeg fået at vide at t5 rør skulle være gode nok. Jeg skal dog også sige at jeg har en blå akropora som står fint under t5, men det ved jeg ikke om har nogen betydning.
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
T5 rør er også gode nok, det vigtige er bare at korallerne får nok lys. Det er din blå acropora et godt eksempel på (den står garanteret højt i akvariet?) Men når man når en vis dybde, skal der flere end 4 rør til at give tilstrækkeligt lys i den nederste del af akvariet. Hvor er de "blege" koraller placeret i akvariet?Dragefisken skrev:Primært er det forskellige montipora arter, men også enkelte sps´er som bare mister deres røde farve.
Og så er montipora også SPS

- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Lige et spørgsmål mere, hvor højt er dit akvarie?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
T5 rør er gode nok, men de skal skiftes oftere end HQI pærer. Det er desværre ikke altid at fabrikkernes opgivelser holder. De lover jo ofte noget som ligner 8-10000 timer brænde tid.
Røret kan måske nok lyse i den tid, men der kommer bare ikke nok til at kunne bruges til et akvarie.
Nogle rør mister 40-50% af effekten på blot et par måneder.
De ting som du tilsætter, er plusset lig med at der også er tilsat sporeelementer?
Røret kan måske nok lyse i den tid, men der kommer bare ikke nok til at kunne bruges til et akvarie.
Nogle rør mister 40-50% af effekten på blot et par måneder.
De ting som du tilsætter, er plusset lig med at der også er tilsat sporeelementer?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Hvorfor tilsætter du calium også?
Det du oplever er for høj fosfat - klassisk eksempel - oplevede det samme og købte en Hanna og fandt at min fosfat var 0.11!!!!!
Det du oplever er for høj fosfat - klassisk eksempel - oplevede det samme og købte en Hanna og fandt at min fosfat var 0.11!!!!!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...