Indkøb af "ordentlige" fisk?
- morten1977
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 9230 Svenstrup Jylland
- Saltvand siden?: 2012
Indkøb af "ordentlige" fisk?
Hej!
Hvis man vil sikre sig en god kvalitet af fisk som ikke er fanget på gift eller på anden mærkelige vis hvordan gør man så det?
Er der nogle forhandlere der evt. sælger opdrættet fisk eller fisk der er fanget rigtigt?
Jeg tænker også på sundheden af fisken er bedre og lever længere hvis den ikke har været udsat for noget.
Håber i kan hjælpe!
Hvis man vil sikre sig en god kvalitet af fisk som ikke er fanget på gift eller på anden mærkelige vis hvordan gør man så det?
Er der nogle forhandlere der evt. sælger opdrættet fisk eller fisk der er fanget rigtigt?
Jeg tænker også på sundheden af fisken er bedre og lever længere hvis den ikke har været udsat for noget.
Håber i kan hjælpe!
- Stig Jest
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Saltvand siden?: 1991
Re: Indkøb af "ordentlige" fisk?
De Jong, som flere danske butikker ofte får fisk fra, garanterer at fisk ikke er fanget med Cyanid.morten1977 skrev:Hej!
Håber i kan hjælpe!
De har også flere arter, der er opdrættet (TR = Tank Raised)
Kig evt. her: http://www.deepoceanshop.dk/
Mvh. Stig
[center]Link til tråden om mit Red Sea Max 130[/center]
[center]Link til tråden om min 250 liters Akrylcube[/center]
[center]Link til tråden om mit 288 liters akvarie[/center]
[center]Link til tråden om min 250 liters Akrylcube[/center]
[center]Link til tråden om mit 288 liters akvarie[/center]
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Jeg skrev og spurgte ejeren fornævnte grossist og han svarede pænt:Stig Jest skrev: De Jong, som flere danske butikker ofte får fisk fra, garanterer at fisk ikke er fanget med Cyanid.
De har også flere arter, der er opdrættet (TR = Tank Raised)
Kig evt. her: http://www.deepoceanshop.dk/
Mvh. Stig
Hi Anders,
Mandarin fish is collected 3 ways, one with net but this is extreme
difficult and maybe only 5% of the total collected by net, about 60% is
collected by small spear gun in their fins, but still about 35% is
collected by cyanide and we really try to avoid to buy this ones.
Best regards,
Arie.
26/07/2010
Kan nu heller ikke finde påstanden andre steder en på DeepOceans's hjemmeside. Men jeg synes nu ikke det er så problematisk at Moby skriver det - det holder jo nok 99,9 % af gangene - men man kunne måske omformulere udsagnet. Anyways vil det være at flue

Man kan jo også formode at DeepOcean har et krav til DeJong om, at de Mandariner de køber, ikke må være fanget med cyanid og så er alt jo på det tørre

Er overbevist om at cyanid-forgiftning som fangstmetode er på vej helt ud, da der er så meget fokus på saltvandshobbyen og som fangststation er det jo lidt at skyde sig selv i foden.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2760 Måløv
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
ved Moby vælger dem fra der er fange med cyanid
men korrekt af de har nogle fisk der bliver fanget sådan.
efterspørgelsen er stor på netop mandarinfisk
men korrekt af de har nogle fisk der bliver fanget sådan.
efterspørgelsen er stor på netop mandarinfisk
Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Er det noget større problem nu om dage?? Har fangerne ikke fundet ud af at dosere cyanid i fornuftige doser?
Tidligere var cyanid fiskning et stort problem, især fra Philipinerne, så stort at ingen grossister ville importere fiskene.
At cyanid ikke er godt for korallerne på revet er så en anden ting.
Tidligere var cyanid fiskning et stort problem, især fra Philipinerne, så stort at ingen grossister ville importere fiskene.
At cyanid ikke er godt for korallerne på revet er så en anden ting.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Hvordan fanden kan man fange en mandarin med en speargun? Er spyddet på størrelse med en tandstik eller hvad?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det var også min tanke, og hvis fisken blot bevæger sig en centimeter, så er selve fisken harpuneret.Bingocaller skrev:Hvordan fanden kan man fange en mandarin med en speargun? Er spyddet på størrelse med en tandstik eller hvad?
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Det fungerer således:Carsten skrev:Det var også min tanke, og hvis fisken blot bevæger sig en centimeter, så er selve fisken harpuneret.Bingocaller skrev:Hvordan fanden kan man fange en mandarin med en speargun? Er spyddet på størrelse med en tandstik eller hvad?
http://coralmorphologic.com/b/mandarinfishpart2
Når man har set en mandarinfisk og hvordan den svømmer, kan man måske også forestille sig hvordan det godt kan lade sig gøre uden fisken bliver maltrakteret

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Ja, absolut - men det kan måske typisk tages med net, afhængig af typen.Carsten skrev:Ok! det gælder vel så for de fleste andre langsomt svømmende fisk. Men det burde da også kunne lade sig gøre med andre typer af fisk.
Problemet med mandarinen er at den gemmer/putter sig mellem sten/koraller osv. og der er det altså svært at få fat på den med et net.
Men jeg synes det er meget positivt med harpun-metoden, endda selvom det skulle koste en spiddet mandarin i ny og næ - det er i hvert fald meget bedre end cyanid, som giver mange følgeskader på revet.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Nu høre man jo osse at mange fisk dør efter få dage netop pga Cyanid fordi de når at indtage så meget at det skader de indre organer og så præcist at der ikke sker, kan man vel ikke doserer direkte i havet... 

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
AndersGS skrev:Carsten skrev:
Problemet med mandarinen er at den gemmer/putter sig mellem sten/koraller osv. og der er det altså svært at få fat på den med et net.
Det er der jo også andre arter der gør. F.eks aftrækkere og fil fisk
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
amddurin skrev:Nu høre man jo osse at mange fisk dør efter få dage netop pga Cyanid fordi de når at indtage så meget at det skader de indre organer og så præcist at der ikke sker, kan man vel ikke doserer direkte i havet...
Man hører så meget

Det er sant at der dør en hel del fisk, hos forhandleren, men at det skulle skyldes cyanid forgiftning er der vist ingen der ved. Men et er fakta, og det er at fiskene hos langt de fleste forhandlere er p.... stressede på grund af alt for mange fisk i fuldstændigt uegnede akvariet, hvor fisken på ingen som helt måde kan få nogen form for tryghed. Det tager mange fisk.
I gamle dage da Arne Schøitz var direktør på Danmarks akvarie fortalte han mig engang at de havde skåret en del døde fisk op, og at indvoldene og bughulen var helt sorte. Noget som de tog som tegn på at fiskene var døde af cyanid forgiftning
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Så er det jo osse rigtigt hvad jeg har hørt, hvis de altså havde ret i deres udsagn hos Danmark's Akvarie... 

- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Det er også det jeg har "hørt", altså at cyaniden smadre maven..
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
- Kontakt:
[/quote]Carsten skrev:
Men et er fakta, og det er at fiskene hos langt de fleste forhandlere er p.... stressede på grund af alt for mange fisk i fuldstændigt uegnede akvariet, hvor fisken på ingen som helt måde kan få nogen form for tryghed. Det tager mange fisk.
Ja, man hører så meget

Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Ja, man hører så megetnesnej skrev:Carsten skrev:
Men et er fakta, og det er at fiskene hos langt de fleste forhandlere er p.... stressede på grund af alt for mange fisk i fuldstændigt uegnede akvariet, hvor fisken på ingen som helt måde kan få nogen form for tryghed. Det tager mange fisk.

Ja, fakta er at ca. 10 % ryger pr. transport(alle grossister har en 10% DOA politik) og derudover ryger der yderligere ved forhandleren for til sidst at være et gedigent frafald ved slutkunden.
Stress? Dårlig vandkvalitet? Cyanid? Godt spørgsmål..
Men alle vore fisk(næsten) er VF'ere og jeg synes det giver sig selv at skiftet fra naturen og ind i fangenskab påvirker dem med "stress"..
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ja, fakta er at ca. 10 % ryger pr. transport(alle grossister har en 10% DOA politik) og derudover ryger der yderligere ved forhandleren for til sidst at være et gedigent frafald ved slutkunden.AndersGS skrev:Ja, man hører så megetnesnej skrev:Carsten skrev:
men hvad er sandt og hvad er blot historier?
[/quote]
10% dødsfald blot i transporten, er vildt overdrevet! Jeg har været med til at pakke rigtigt mange sendinger ud. Hvor der kun har været ganske få døde fisk ud af flere hundrede. En tabsrate på 2-3% er nok mere realistisk.
Og sendingerne er kommet direkte fra Philipinerne/Bali/indonesien og Sri Lanka
Hvis en importør har en tabsprocent på 10 bør han se at få en anden exportør til at sende fiskene.
Tabs procenten bliver højere, hvis fiskene ikke kan slippe det stress det er at blive fragtet om på den anden side at verden.
Forstil jer selv at være med i Big Brother, hvor I ikke kan slippe ud af syne i blot 10 sekunder.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
10% dødsfald blot i transporten, er vildt overdrevet! Jeg har været med til at pakke rigtigt mange sendinger ud. Hvor der kun har været ganske få døde fisk ud af flere hundrede. En tabsrate på 2-3% er nok mere realistisk.Carsten skrev:Ja, fakta er at ca. 10 % ryger pr. transport(alle grossister har en 10% DOA politik) og derudover ryger der yderligere ved forhandleren for til sidst at være et gedigent frafald ved slutkunden.AndersGS skrev:Ja, man hører så megetnesnej skrev:Carsten skrev:
men hvad er sandt og hvad er blot historier?
Og sendingerne er kommet direkte fra Philipinerne/Bali/indonesien og Sri Lanka
Hvis en importør har en tabsprocent på 10 bør han se at få en anden exportør til at sende fiskene.
Tabs procenten bliver højere, hvis fiskene ikke kan slippe det stress det er at blive fragtet om på den anden side at verden.
Forstil jer selv at være med i Big Brother, hvor I ikke kan slippe ud af syne i blot 10 sekunder.[/quote]
Ja, mht. procenterne er vi så ikke enige, men det er kun positivt at høre du har oplevet væsentligt mindre

Ellers absolut enig..
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Hvem er det som siger 10 procent??
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Ift. grossisten ? Det er bare at ringe rundt.Carsten skrev:Hvem er det som siger 10 procent??
Mht. tabet er det med egne øjne. Tror muligvis at noget af forklaringen i forskellen ligger i definitionen af transport. Foruden selve transporten(død i posen og det som grossisten dækker hvis det er >10%) så regner jeg også de dødsfald med som umiddelbart kan tilskrives transporten altså cirka de første 10-20 timer - det er måske også forkert, da der jo er en del andre faktorer der spiller ind her.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Grossisten?? Det er meget præcist!AndersGS skrev:Ift. grossisten ? Det er bare at ringe rundt.Carsten skrev:Hvem er det som siger 10 procent??
Mht. tabet er det med egne øjne. Tror muligvis at noget af forklaringen i forskellen ligger i definitionen af transport. Foruden selve transporten(død i posen og det som grossisten dækker hvis det er >10%) så regner jeg også de dødsfald med som umiddelbart kan tilskrives transporten altså cirka de første 10-20 timer - det er måske også forkert, da der jo er en del andre faktorer der spiller ind her.
Som skrevet har jeg pakket mange sendinger ud, og med mindre der har været direkte fejl ved leveringen, f.eks at sendingen er blevet glemt og står uden dørs i koldt vejr, og 10 % er simpelthen ikke rigtigt!
Der kan falde nogle stykker mere af inden for det første døgn, men så heller ikke mere.
Hvis tabs tallet skulle være 10% så bør "grossisten" kigge på sine procedurer i forbindelse med modtagelse og udpakning af sendinger, samt de akvarier fiskene kommes op i.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jamen, Carsten vil du have mig til at nævne alle grossister der sælger fisk op? 10 % DOA er fast for dem alle.Carsten skrev:Grossisten?? Det er meget præcist!AndersGS skrev:Ift. grossisten ? Det er bare at ringe rundt.Carsten skrev:Hvem er det som siger 10 procent??
Som skrevet har jeg pakket mange sendinger ud, og med mindre der har været direkte fejl ved leveringen, f.eks at sendingen er blevet glemt og står uden dørs i koldt vejr, og 10 % er simpelthen ikke rigtigt!
Der kan falde nogle stykker mere af inden for det første døgn, men så heller ikke mere.
Hvis tabs tallet skulle være 10% så bør "grossisten" kigge på sine procedurer i forbindelse med modtagelse og udpakning af sendinger, samt de akvarier fiskene kommes op i.
Som sagt, er jeg glad for at høre du har oplevet at de 10 % DOA ikke har været et issue. Det jeg har oplevet har været at de 10 % har passet nogenlunde.
Men som du måske også er lidt inde på er der stor forskel - fx. fra DeJong har jeg oplevet flere gange have 0 % frafald - hvilket er ret godt, men så er prisen jo så også derefter. En Singapore grossist kan levere samme til 1/3 af prisen - men igen er kvaliteten derefter. Her står virksomheden jo i et dilemma..
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ok. den grossist som du ikke vil nævne er altså noget du selv har oplevet.
Mon ikke I så skulle se på jeres procedurer vedrørende modtagelse af sendinger.
Nu er sagen bare den, at jeg har været med til at pakke sendinger ud i længere tid end du har levet, og har IKKE oplevet 10 % dødsfald. Og hvordan kan du sige at 10 % er en fast procent del for alle "grossister".
Nu har vi ikke ret mange "grossister" inden for saltvand her i landet, da en god del af butikkerne selv importerer fiskene.
Mon ikke I så skulle se på jeres procedurer vedrørende modtagelse af sendinger.
Nu er sagen bare den, at jeg har været med til at pakke sendinger ud i længere tid end du har levet, og har IKKE oplevet 10 % dødsfald. Og hvordan kan du sige at 10 % er en fast procent del for alle "grossister".
Nu har vi ikke ret mange "grossister" inden for saltvand her i landet, da en god del af butikkerne selv importerer fiskene.
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5700 Svendborg
- Saltvand siden?: 2001
- Geografisk sted: Svendborg
Ha Ha, den var go´Bingocaller skrev:Hvordan fanden kan man fange en mandarin med en speargun? Er spyddet på størrelse med en tandstik eller hvad?

Hvorfor suger de ikke bare småfiskene op med en stor pumpe, så de havner i en tank el. lign.?
Burde kunne laves uden de skal i gennem impelleren på pumpen

Med venlig hilsen
Nicolaj
Nicolaj
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Fordi mennesker på Bali lever for 2 kr. om året, og derfor kun har råd til papirclips og får bambus gratis... 

- Hr. Jørgensen
- Kejser fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Esbjerg
Cyanid er fint nok med mig og sikkert mere udbredt end man regner med... Skulle ikke undrer mig hvis det er såen det bliver fanget, er ikke altid fx. Dejong står ude på fangststationen og holder øje...
Ved det ikke... Kunne bare forstille mig det, da det da må tage en helve... tid at fange fisk på de andre metoder kontra med cyanid...
De fleste er sikkert uenige, men cyanid er fint nok med mig
Ved det ikke... Kunne bare forstille mig det, da det da må tage en helve... tid at fange fisk på de andre metoder kontra med cyanid...

[center]viewtopic.php?f=93&t=46618
Akvastabil Mark II 360l:
112l sump:
Akvastabil Mark II 360l:
- 2 Ecotech Radion XR30W - 2 Ecotech MP40WES
112l sump:
- MS Red Devil RDC-1600 skummer - Hydor Seltz L30 Returpumpe
APS UV-C 36W + MS Red Devil D3000 pumpe - Eheim Jaeger 3615
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Præcist! For nogle år siden var der et firma i USA der ville have at alle skulle have en certifikation, på at fiskene var fanget med net og ikke med cyanid.Hr. Jørgensen skrev:Cyanid er fint nok med mig og sikkert mere udbredt end man regner med... Skulle ikke undrer mig hvis det er såen det bliver fanget, er ikke altid fx. Dejong står ude på fangststationen og holder øje...
Ideen var fin nok, men der hvor kæden sprang af, var at det var det firma som det eneste skulle lave den certifikation, og selvfølgelig have sig godt betalt for det.
En exportør kunne godt få et certifikat, men hvad med hans fangere?? Nogle havde måske sejlet en hel dag i en lille "jolle" for at komme frem til exportøren, var han med på at han skulle
fange fiskene med net istedet for? nok fik han lidt mere for fiskene, men for ham ville det være en indtægts nedgang der ville noget.
Og han kunne da sagens stå og fortælle at de selvfølgelig var fanget med net, og så gå rundt om hjørnet og hente 5 liter cyanid.
Husker desværre ikke hvad det firma/orginsation hed.
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Jeg er helt enig med jer begge 2 - hvis man tror på en grossist eller andet mellemled omkring det modsatte, så vil jeg påstå man er pænt naiv.Carsten skrev:Præcist! For nogle år siden var der et firma i USA der ville have at alle skulle have en certifikation, på at fiskene var fanget med net og ikke med cyanid.Hr. Jørgensen skrev:Cyanid er fint nok med mig og sikkert mere udbredt end man regner med... Skulle ikke undrer mig hvis det er såen det bliver fanget, er ikke altid fx. Dejong står ude på fangststationen og holder øje...
Ideen var fin nok, men der hvor kæden sprang af, var at det var det firma som det eneste skulle lave den certifikation, og selvfølgelig have sig godt betalt for det.
En exportør kunne godt få et certifikat, men hvad med hans fangere?? Nogle havde måske sejlet en hel dag i en lille "jolle" for at komme frem til exportøren, var han med på at han skulle
fange fiskene med net istedet for? nok fik han lidt mere for fiskene, men for ham ville det være en indtægts nedgang der ville noget.
Og han kunne da sagens stå og fortælle at de selvfølgelig var fanget med net, og så gå rundt om hjørnet og hente 5 liter cyanid.
Husker desværre ikke hvad det firma/orginsation hed.
Specielt speargun til mandarin, og at give garantier for at fiskene ikke er fanget med cyanid - glem det - og tænk på en pris fisken ville få

Så tro ikke på alt hvad i læser

Dejligt er det at flere og flere fisk og koraller nu bliver avlet, det er godt for både fisk, akvarister og naturen

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
Dejligt er det at flere og flere fisk og koraller nu bliver avlet, det er godt for både fisk, akvarister og naturen
Mvh
Peder
du kan tro vi er glade for du har sådan et stort avlsakvarie til fine koraller til os andre, men det er som om du har lidt svært ved at slippe dem

Mvh
Peder
du kan tro vi er glade for du har sådan et stort avlsakvarie til fine koraller til os andre, men det er som om du har lidt svært ved at slippe dem

288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
BOYU L200 KØLER