Anemone og planarier og ferskvandsbad ?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Anemone og planarier og ferskvandsbad ?

Indlæg af apfolmer »

Jeg har idag hentet fisk og en anemone hos en bruger herfra, som lukker ned.

Da fisk og anemonen er pakket, kan jeg se at manden har vildt mange planarier på glas og sten.....

Fisk og anemone er hos mig pt i karantæne i isoleret system, og min bekymring går på om anemonen ;

1. Kan få planarier ?
2. Kan tåle 3o sek ferskvands dyp, for st dræbe planarier
3. Gode råd, ud over at bede til gud og allah og svigermor :-) ...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Anemone og planarier og ferskvandsbad ?

Indlæg af Carsten »

1. Nej en anemone kan ikke få planarier, men der er intet som forhindrer planarierne i at kravle op på anemonen.
2. 30 sekunder, er lang tid. Planarierne slipper øjeblikeligt når de kommer i ferskvand. 10 sekunder plejer at være nok.
en anemone lukker alt vand ud, når den håndteres lidt hårdhændet, og kommer over vand, derfor vil jeg mene at det korte bad ikke vil betyde noget for anemonen.

Men lige nu vil jeg mene at du har lidt af et problem. Hvis der er planarier med på anemonen, hjælper det ikke meget at bade den, da der med stor sandsynlighed allerede er kommet planarier i det karantæne akvarie du har den gående.

3. Brug Coral Cure, som er et jodbad, det tager alle de der uønskede små dyr - næsten dog ikke Montipora ædende snegle
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af apfolmer »

Anemoner må da ik komme i coral cure ?

Karantæneakvariet ar bare et lille 12 liters uden indhold, bortset fra en pumpe.

Bare skod at sælgeren ikke fortæller at han har planarier, så folk kantage deres forholdsregler......
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

apfolmer skrev:Anemoner må da ik komme i coral cure ?

Karantæneakvariet ar bare et lille 12 liters uden indhold, bortset fra en pumpe.

Bare skod at sælgeren ikke fortæller at han har planarier, så folk kantage deres forholdsregler......
Aner ikke om de må komme der i, der står ikke noget om at de ikke må.

Sælger kunne godt have oplyst at han havde planarier, men er det en som er ved at lukke ned, er han nok helt lige glad.
På den anden side, så kunne du jo blot have sagt nej tak, når du så planarierne.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af apfolmer »

Helt enig.

Men hvis folk har valgt at køre fra den anden side af landet fx, så vil det være sur nummi at skulle vende om, hvide man blot viste det...

Anemonen regnede jeg ik med kunne få dem, og kører oprindeligt efter fisk kun, så ditte mig er det ik det store problem, men for andre der ik er opmærksomme på det, og som kan undgå planarie udbrud ved blot at dyppe korallerne, hvis de viste det,.... Så er det det lidt skod...

Skidt pyt ... Jeg holder anemonen i karantænen nogle dage, og holdt øje med de små sataner..
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"