Lys-ozon erfaringer....

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Lys-ozon erfaringer....

Indlæg af Lord Mike »

Hej Forum

Da jeg går og overvejer at købe noget lys-ozon til akvariet, ville jeg lige høre inden pengene bliver brugt om der evt. skulle være nogle med erfaringer på lys-ozon og ikke den mere traditionelle metode med "Sanders ozonisator" i flere størrelser. Jeg er bla. i tvivl om at lyset kan tåle at blive tændt og slukket ved styring via redox, altså om røret kan tåle dette ifh at være tændt konstant.

Det som jeg overvejer er at købe et anlæg på 20w som skulle svare til den traditionelle "Sander 200mg"

Kom endelig med input, og god dag til jer alle :GO
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Lys-ozon erfaringer....

Indlæg af Birkefeldt »

Lyder interessant. Jeg har aldrig hørt om lys-ozon så er nysgerrig for hvad fordelen er ved dette i forhold til alm ozon?
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

Birkefeldt skrev:Lyder interessant. Jeg har aldrig hørt om lys-ozon så er nysgerrig for hvad fordelen er ved dette i forhold til alm ozon?
Lys ozon er ozon frembragt ved hjælp af UV lys (Light ozone).I modsætning til traditionel Ozon der fremstilles ved hjælp af højspænding (Corona Ozone). Den store fordel er vel at man ikke behøver at tørre luften inden den sendes ind i apparatet.
Det nu hedengangne akvarium på langeland, kørte med lys ozon som en væsenlig del af systemet.
Jeg så engang en ansat ved akvariet blære sig ved at smide en hel håndfuld ørred foderpiller i en 1000 liters udstillingsbalje med 10 - 12 mellemstore saltvandsfisk. Der var mad til mindst fjorten dage.
De påstod på Langeland at lys ozon var mindre skadeligt for mennesker end Corona ozon. Jeg kan dog ikke se hvorfor O3er vel O3 uanset hvordan det frembringes.

Mvh. stig
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

En anden fordel jeg har kunne finde frem til er at selve spaltningen af luften ved højspænding skulle blive forringet med tiden for så til sidst ikke rigtig at kunne producere mere ozon, og nyt ozon-anlæg påkræves. Ved lys-ozon skifter man røret ud og samme effekt (mængde af ozon) fortsat produceres.
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Indlæg af Tonny »

Har du et link til en sådan ozon fætter ?
Mvh.
Tonny Andersen

[center]...540L saltvand...[/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741[/center]
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Tonny skrev:Har du et link til en sådan ozon fætter ?
Nope
Brugeravatar
clb
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13
Postnummer: 4970 Rødby
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af clb »

Mon ikke det er sådan en fætter her:
http://www.akvarieudstyr.dk/Ferskvand/U ... sozon8watt
Mvh.
Christian og Winnie
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Stig Jest skrev:
Birkefeldt skrev:Lyder interessant. Jeg har aldrig hørt om lys-ozon så er nysgerrig for hvad fordelen er ved dette i forhold til alm ozon?
Lys ozon er ozon frembragt ved hjælp af UV lys (Light ozone).I modsætning til traditionel Ozon der fremstilles ved hjælp af højspænding (Corona Ozone). Den store fordel er vel at man ikke behøver at tørre luften inden den sendes ind i apparatet.
Det nu hedengangne akvarium på langeland, kørte med lys ozon som en væsenlig del af systemet.
Jeg så engang en ansat ved akvariet blære sig ved at smide en hel håndfuld ørred foderpiller i en 1000 liters udstillingsbalje med 10 - 12 mellemstore saltvandsfisk. Der var mad til mindst fjorten dage.
De påstod på Langeland at lys ozon var mindre skadeligt for mennesker end Corona ozon. Jeg kan dog ikke se hvorfor O3er vel O3 uanset hvordan det frembringes.

Mvh. stig
Som du selv skriver til sidst, så er det ene fremfor det andet vel ligeså farligt, hvis man ikke passer på?

"alm. ozon" er vel heller ikke farlig, hvis den bliver styret af redox? :rolleyes:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hvis ozon ikke har ordentlig kontakttid, så er det desværre rigtigt let at have farlig ozon i rummet - uden at redox er påvirket i baljen.

Er selv ozon bruger - og alm. Sund fornuft kommer man langt med - men hav respekt for dette :y
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
9000 l+5000l sump
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3600 Frederikssund

Indlæg af 9000 l+5000l sump »

Jeg tror lys-ozon er en gang fis. Ozon = O3 altså tre ilt molekyler sat sammen. Den eneste måde at gøre det på er at tilføre alm. ilt en masse energi som fx højspænding som det sker naturligt når det lyner og tordner. Alternativt en masse kV i en højspændings-trafo som man kender fra Sanders ozon anlæg.
De anlæg som sælges under betegnelsen lys-ozon er i virkeligheden UVC rør og det er tvivlsomt om denne selv ved kraftige rør er i stand til at danne noget som helst ozon. Til gengæld er det godt til at smadre bakterier og andre proteiner som så lettere kan blive fjernet af i skummeren.
Akvarie 3,2x2,44x1,6 m= 12493 l
Sump 2,80x2.22x0.8 m= 4973 l
Samlet volumen= 17466 l
Salt 611 kg
Aktuel pumpekapacitet 310.000 l/t
Belysning 5x400 W HQI 12-18000 Kelvin
Natlys 2 T5 blå
Se friske billeder her http://dk.fotoalbum.eu/Jimbo/a668954
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

9000 l+5000l sump skrev:Jeg tror lys-ozon er en gang fis. Ozon = O3 altså tre ilt molekyler sat sammen. Den eneste måde at gøre det på er at tilføre alm. ilt en masse energi som fx højspænding som det sker naturligt når det lyner og tordner. Alternativt en masse kV i en højspændings-trafo som man kender fra Sanders ozon anlæg.
De anlæg som sælges under betegnelsen lys-ozon er i virkeligheden UVC rør og det er tvivlsomt om denne selv ved kraftige rør er i stand til at danne noget som helst ozon. Til gengæld er det godt til at smadre bakterier og andre proteiner som så lettere kan blive fjernet af i skummeren.
Meget muligt du tror det er fis, men ikke desto mindre så virker lys-ozon ganske fint hvor jeg arbejder. Ved dog også at dette bruges i flere store nationale (og andre) store akvarier rundt omkring, så at det virker er der vist ingen tvivl omkring...
Men umiddelbart lader det til at der ikke den store erfaring her i danmark med anlæg som er tilpasset akvarier i vores størrelser. Men nok om dette da jeg har truffet beslutningen om at købe anlægget som jeg er blevet tilbudt.

Mange tak for jeres input :wink:
malawicarsten
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 9260 Gistrup
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Indlæg af malawicarsten »

Jeg kender et par stykker der har lavet lys-ozon anlæg selv og de bruger dem bla. på discus akvarier.

Umiddelbart vil jeg mene du burde kunne styre doseringen på 2 måder:
1) Dæmpbar forkobling til røret
2) "Tænd/sluk" af luftpumpen der laver tryk i delen hvor uvc røret er
http://www.malawicarsten.dk ® - Nordjyllands saltvandsmekka #1
Nordjyllands bedste udvalg i saltvand
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"