ang. pvc overflow

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Lub
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland

ang. pvc overflow

Indlæg af Lub »

Hej.

Har lige fået hvervet et saltvands akvarium igen men denne gang vil jeg prøve at gøre det ordenligt ;)

Da jeg far en sump med som ikk er lavet 100% klar til den endnu og vil jeg gerne prøve at få sat til. Og derfor skal der jo være sadan et overflow og har kikket en del på sådan en pvc overflow men hvad størrelse rør skal der bruges og er det muligt og smart nok??

... ure=relmfu <--- noget ligende denne.

Har købt MIG et 54L med en ( mener er 45L ) sump. Og er den sump for stor??

Planen var jeg vil lave sådan et overflow over til det pvc overflow inde i det main tank :)

Håber i kan hjælpe MIG og håber i klare mine stavefejl da jeg har skrevet over mobilen ;-

Mvh thomas
Mvh Thomas Larsen

Havde et RSM 130L og kørte godt
Pt arbejder jeg på et 54L med 47L sump...
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: ang. pvc overflow

Indlæg af AndersBoerglum »

En sump kan ikke blive for stor! -Jo større jo bedre ;)
Du kan også få boret huller i display tanken, og så lave skimmerkasse.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Lub
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Lub »

Det var da godt, så kan jeg bare gi den gas :) men det hjælper stadig ikk på størrelsen på de rør jeg skal bruge og hvordan man finder ud af det :)

Hvordan vil sadan en skimmerkasse se ud? Er det ikk bare en slags overløbs kasse?
Mvh Thomas Larsen

Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Jo det er det samme.. Det skal bare laves i noget 20mm pvc rør. Men du er velkommen op og se mit akvarie hvis du vil se hvordan det hele ser ud.
Mvh:
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4171 Glumsø

Indlæg af JaizEdelmann »

Dit youtube link virker ikke prøv lige og lav det om til tinyurl,

Men du kan få 2 typer overflowkasser som forbinder din display tank til din sump, du kan vælge at gøre som de fleste andre og få lavet hulboringer i dit akvarie og lave en kasse rundt om inde i akvariet eller du kan vælge og få en hang on the back overflowkasse som du bare hænger på akvariet (kan købes færdig lavet og hurtig og montere) personligt ville jeg dog foretrække at have overflowkassen i akvariet selvom det koster lidt plads i din display tank.
Brugeravatar
Lub
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Lub »

JaizEdelmann skrev:Dit youtube link virker ikke prøv lige og lav det om til tinyurl,

Men du kan få 2 typer overflowkasser som forbinder din display tank til din sump, du kan vælge at gøre som de fleste andre og få lavet hulboringer i dit akvarie og lave en kasse rundt om inde i akvariet eller du kan vælge og få en hang on the back overflowkasse som du bare hænger på akvariet (kan købes færdig lavet og hurtig og montere) personligt ville jeg dog foretrække at have overflowkassen i akvariet selvom det koster lidt plads i din display tank.
http://www.youtube.com/watch?v=7DFk4bnIxEg Prøver lige igen. håber det virker

Var også det sidste jeg ville lave altså sådan en overflow kasse inde i min display tank også put den pvc ting der ned i også føre det ned i sumpen
Mvh Thomas Larsen

Brugeravatar
Lub
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Lub »

Er der slet ikk der kan hjælpe på dette punkt? synes jeg har søgt en del og kan ikk rigtig finde noget desværre men der er måske ikk nogle gylden regler omkring dette??
Mvh Thomas Larsen

Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4171 Glumsø

Indlæg af JaizEdelmann »

Grunden til han laver pvc'en på den måde han gør er at han ikke nødvendigvis har en tæt overflowkasse og han køre vandet udover akvariet.

Jeg ville bare lave det på helt almindeligvis, 3 rør, 1 nedfald 1 retur og 1 nedløbsrør ind i en vandtæt kasse i akvariet med 3 hulelr i bunden. Om du gør det på hans måde eller laver en "rigtigt" kasse til det er sådan set en smagssag, størrelsen af rør er det samme, 20 m.m. pvc lyder fint eller i det område når du ikke har flere liter i dit basin. Kommer lidt an på hvor meget flow du vil ha igennem din sump men altså lyder fornuftigt nok hvis du har omkring de 100 liter i alt i dit system så 20 m.m. ihvertfald nok
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Har skrevet at du kan kigge forbi og se mit! bor selv i Hjørring.
Mvh:
Brugeravatar
Lub
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Lub »

JaizEdelmann skrev:Grunden til han laver pvc'en på den måde han gør er at han ikke nødvendigvis har en tæt overflowkasse og han køre vandet udover akvariet.

Jeg ville bare lave det på helt almindeligvis, 3 rør, 1 nedfald 1 retur og 1 nedløbsrør ind i en vandtæt kasse i akvariet med 3 hulelr i bunden. Om du gør det på hans måde eller laver en "rigtigt" kasse til det er sådan set en smagssag, størrelsen af rør er det samme, 20 m.m. pvc lyder fint eller i det område når du ikke har flere liter i dit basin. Kommer lidt an på hvor meget flow du vil ha igennem din sump men altså lyder fornuftigt nok hvis du har omkring de 100 liter i alt i dit system så 20 m.m. ihvertfald nok
Oki mange tak. skulle bare vide det med hvad slags rør jeg skulle ha fingerne i men så går vi efter en 20mm.
Men hvor stor en retur pumpe skal jeg så ha fingerne i for at det kan følge med hvis den skal trække det gennem systemet? uden det går galt :) det har vel også noget betydning på sådan et system...
Har skrevet at du kan kigge forbi og se mit! bor selv i Hjørring.
Jo mange tak det vil jeg da gerne men troede bare ikk det var det samme nu når det ikk er helst samme system vi køre efter. Men derfor kan du jo sikker nok hjælpe mig alligevel, for føler stadig jeg er helt nybegynder i det her saltvand og vil man nok altid være :)
Mvh Thomas Larsen

Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Det er nemmere at forklare og vise det irl, frem for at skrive ;) du kan skrive eller ringe på 60151080
Mvh:
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af permadsen12 »

Ser da ellers smart ud det overflow du linker til - det kunne jeg da godt lige finde på at kopierer tror jeg :y
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"