har kikket lidt på et par fisk der er til salg her inde.
1 stk. Ctenochaetus striatus ca 12 cm.
1 stk. Ctenochaetus tominiensis ca 8-9 cm.
De skal i et 430L plus 100L sump.
ca 65kg ls med mange gemme steder.
der er i forvejen 2 paletter. 1 gul kirug. 2 alm. klovne. 1 Centropyge bispinosus. 2 Nemateleotris magnifica.
vil det kunne gå an og komme disse 2 kiruger i, eller vil det blive for meget?
er det no go eller kan det gå an.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Lausanne, Schweiz
Re: er det no go eller kan det gå an.
Der er forskellige holdninger til pladsen. Nogle mener at kirurger skal have oceaner af plads, imens andre har nogle gående i 200 liters.
Jeg havde selv 3 kirurger i mit 465l og personligt ville jeg ikke putte flere i. Hvis du selv synes det er forsvarligt at have 5 gående på den plads du har, kan du jo sagtens gøre det. Resten kommer an på din skummer og selve systemet der jo skal kunne klare belastningen.
Jeg havde selv 3 kirurger i mit 465l og personligt ville jeg ikke putte flere i. Hvis du selv synes det er forsvarligt at have 5 gående på den plads du har, kan du jo sagtens gøre det. Resten kommer an på din skummer og selve systemet der jo skal kunne klare belastningen.
/Kewin - 160L
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: er det no go eller kan det gå an.
Min erfaring med Ctenochaetus familien er at det er nogle stridbare banditter. Har selv en C.Tominiensis.Beowulf skrev:har kikket lidt på et par fisk der er til salg her inde.
1 stk. Ctenochaetus striatus ca 12 cm.
1 stk. Ctenochaetus tominiensis ca 8-9 cm.
De skal i et 430L plus 100L sump.
ca 65kg ls med mange gemme steder.
der er i forvejen 2 paletter. 1 gul kirug. 2 alm. klovne. 1 Centropyge bispinosus. 2 Nemateleotris magnifica.
vil det kunne gå an og komme disse 2 kiruger i, eller vil det blive for meget?

Den er smuk, nem at holde, men den kan være ganske umulig når det drejer sig om at introducere nye kirurger.
Hugo´er lader det til er et yndlingshadeobjekt. Muligvis fordi de er konkurrenter til den samme føde.
På alle de sider jeg har læst står det nævnt som et faktum, at det kun er et spørgsmål om tid før den har taget livet af den.

Jeg tror, at hvis du vælger disse to, behøver du ikke tænke på at få flere kirurger i. Med mindre selvfølgelig du anskaffer dig en/helst 2 Acanthurus på + 20 cm.
Min erfaring: De er smukke, men det er en møgfisk mht det sociale. Havde det været mennesker ville de (rent typemæssigt) passe fint ind i bande/rocker miljøet.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;