Hjælp
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Hadsund
Hjælp
Hej
Jeg har haf et større uheld i akvariet. Nogle fisk er døde. Andre hænger med næbbet. Korallerne har det ikke godt. Jeg vil gerne spørge, om man kan se på koraller, at de er færdige. Jeg tænker på, at hvis de er døde kan de vel medvirke til yderligere forurening af vandet. Hvornår skal man fjerne dem fra vandet?
Jeg har fået problemet i forbindelse med bekæmpelse af planarier - små rødlige djævle som fuldstændig havde overtaget akvariet. Kedelig deprimerende oplevelse.
Hilsen
John Erik.
Jeg har haf et større uheld i akvariet. Nogle fisk er døde. Andre hænger med næbbet. Korallerne har det ikke godt. Jeg vil gerne spørge, om man kan se på koraller, at de er færdige. Jeg tænker på, at hvis de er døde kan de vel medvirke til yderligere forurening af vandet. Hvornår skal man fjerne dem fra vandet?
Jeg har fået problemet i forbindelse med bekæmpelse af planarier - små rødlige djævle som fuldstændig havde overtaget akvariet. Kedelig deprimerende oplevelse.
Hilsen
John Erik.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Hjælp
Er korallerne lukket helt ned? Er de begyndt at smuldre?
Stenkoraller bliver helt hvide hvis de dør, men forurener ikke vandet nævneværdigt.
Hvad gjorde du forkert, siden det hele er væltet??
Stenkoraller bliver helt hvide hvis de dør, men forurener ikke vandet nævneværdigt.
Hvad gjorde du forkert, siden det hele er væltet??
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
Jeg tilsatte Flatworm Exit efter den anvisning der medfølger. Der var rigtig mange fladorme så jeg vurderede at naturlig bekæmpelse var umuligt. Jeg må have udskiftet for lidt af vandet efter behandlingen. Problemet er, at når de dør, udskiller de en gift i vandet, så det er med at få en masse op både før og efter behandling.
Jeg ved ikke om de smuldrer, men på blødkorallerne er der ligesom et slimlag der løsner sig.
Jeg ved ikke om de smuldrer, men på blødkorallerne er der ligesom et slimlag der løsner sig.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Sugede du ikke så mange op som muligt inden du startede med behandlingen??
Formoder at du har skiftet en masse vand efter behandlingen. Og mange blødkoraller reagerer på ændringer i vandet ved at trække sig sammen og afstøde slimlaget. Men normalt kommer de sig igen inden for et par dage.
Hvis du rører ved blødkorallerne, bør de være faste og evt trække sig en smule mere sammen ved berøringen.
er de derimod helt slatne,og bløde at røre ved, bør du holde et meget vågent øje med dem. En død blødkoral, begynder at smuldre ved berøring.
Formoder at du har skiftet en masse vand efter behandlingen. Og mange blødkoraller reagerer på ændringer i vandet ved at trække sig sammen og afstøde slimlaget. Men normalt kommer de sig igen inden for et par dage.
Hvis du rører ved blødkorallerne, bør de være faste og evt trække sig en smule mere sammen ved berøringen.
er de derimod helt slatne,og bløde at røre ved, bør du holde et meget vågent øje med dem. En død blødkoral, begynder at smuldre ved berøring.
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
Jo, jeg sugede op af flere gange. Jeg fik dog også mange suget op, selv om jeg synes, det blev vanskeligere a,f at jeg har meget grov grus i bundlaget. De kom nemt til at ligge under de små sten. Blødkoralerne er ikke helt slatne, men meget trukket sammen plus de afgiver slimlag. Jeg synes ikke, de reagerer, når jeg rører ved dem.
- Nielsen'sbilplejeAalborg
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: aalborg
det er sku da trist at høre John Erik
håber det meste overlever
håber det meste overlever
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Er det mon det Red Sea du købte af mig for år tilbage!? 
Træls med planarier! og træls med de hårde tider.
Jeg giver absolut Carsten ret, men nu har du skiftet vand, så lad det hele få lidt ro.
Det ser ikke altid pænt ud når koraller smider et slimlag, men det er nu naturligt nok.
Til en anden gang, så har jeg haft stor succes med at Reinfordi og mandarinfisk, som spiser planarier.

Træls med planarier! og træls med de hårde tider.
Jeg giver absolut Carsten ret, men nu har du skiftet vand, så lad det hele få lidt ro.
Det ser ikke altid pænt ud når koraller smider et slimlag, men det er nu naturligt nok.
Til en anden gang, så har jeg haft stor succes med at Reinfordi og mandarinfisk, som spiser planarier.
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
Hej
Nej, det er ikke det. Jeg skiftede senere til et brugt RSM 250, og nu har jeg 360l Mark 2 med sump.
Tak for dit råd. Nu er jeg spændt på om alle planarier er væk. Problemet er, at jeg har sat baggrund på bagvægen, hvilket jeg har fortrudt, da der trænger vand der ind og dermed også lidt planarier. Grunden til at jeg ikke prøvede naturlig bekæmpelse var mængden af planarier. Hvis der ikke er mange planarier, hvad giver man så mandarinfisk?
Nej, det er ikke det. Jeg skiftede senere til et brugt RSM 250, og nu har jeg 360l Mark 2 med sump.
Tak for dit råd. Nu er jeg spændt på om alle planarier er væk. Problemet er, at jeg har sat baggrund på bagvægen, hvilket jeg har fortrudt, da der trænger vand der ind og dermed også lidt planarier. Grunden til at jeg ikke prøvede naturlig bekæmpelse var mængden af planarier. Hvis der ikke er mange planarier, hvad giver man så mandarinfisk?
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Rigtig ærgrligt at høre det gik så galt! Øv! Men kom til at tænke på, huskede du en ordentlig stor omgang aktivt kul til at optage giften som planarierne udskiller når de dør? Det kunne nemlig godt lyde som om det er det der har manglet...
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
Der var 1l kul i sumpen. Jeg kan nu se, at der stadig er levende planarier - ikke mange men der er da nogle der har overlevet.
Hilsen
John Erik.
Hilsen
John Erik.
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Ok, det var også bare en tankeJohn Erik skrev:Der var 1l kul i sumpen. Jeg kan nu se, at der stadig er levende planarier - ikke mange men der er da nogle der har overlevet.
Hilsen
John Erik.

Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Hvor stort er akvariet??
Du skriver at der er aktivt kul i sumpen. Nu står der i brugsanvisningen at aktivt kul skal fjernes inden brug.
Og at der ligger en pose med aktivt kul i sumpen, fjerner ikke den gidt som planarierne udskiller. Vandet skal
løbe gennem det aktive kul, f.eks gennem et filter.
Så vidt jeg husker foreskrives der også at man skal bruge 500 gram kul per 100 liter.
Du skriver at der er aktivt kul i sumpen. Nu står der i brugsanvisningen at aktivt kul skal fjernes inden brug.
Og at der ligger en pose med aktivt kul i sumpen, fjerner ikke den gidt som planarierne udskiller. Vandet skal
løbe gennem det aktive kul, f.eks gennem et filter.
Så vidt jeg husker foreskrives der også at man skal bruge 500 gram kul per 100 liter.
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
Hej
Kullet er anbragt så vandet løber gennem det, men hvis der skal bruges 500g pr. 100l så har jeg ikke brugt nok kul. Der er næsten 400l vand så det er 2kg. Det vil vel fylde en sump op på 75l.
I øvrigt tak for hjælpen til alle medvirkende.
Akvariet er iøvrigt nu ved at rette sig lidt op. Jeg tror/håber det ender med, at jeg mistede 3 fisk og tilsvarende koraller. Det er jo træls nok , men det kunne være gået meget være.
Kullet er anbragt så vandet løber gennem det, men hvis der skal bruges 500g pr. 100l så har jeg ikke brugt nok kul. Der er næsten 400l vand så det er 2kg. Det vil vel fylde en sump op på 75l.
I øvrigt tak for hjælpen til alle medvirkende.
Akvariet er iøvrigt nu ved at rette sig lidt op. Jeg tror/håber det ender med, at jeg mistede 3 fisk og tilsvarende koraller. Det er jo træls nok , men det kunne være gået meget være.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Der er flere fisk som tager planarierne, men der er ingen garanti for at lige den fisk du køber gør det.
Jeg havde en 6 stribet gylte som også tager planarierne, den gik til at starte med i mit fragment akvarie, hvor den bestemt ikke spiste planarierne. Da den så senere blev sat over i det store tog den planarierne og akvariet blev fri for dem.
Jeg vil ikke anbefale en mandarinfisk eller Lsd til dig, da de er meget svære at få til at tage andet foder end levende. Der skal være en meget stor population af PODS i akvariet inden det er sikkert at sætte en mandarin ind.
Jeg havde en 6 stribet gylte som også tager planarierne, den gik til at starte med i mit fragment akvarie, hvor den bestemt ikke spiste planarierne. Da den så senere blev sat over i det store tog den planarierne og akvariet blev fri for dem.
Jeg vil ikke anbefale en mandarinfisk eller Lsd til dig, da de er meget svære at få til at tage andet foder end levende. Der skal være en meget stor population af PODS i akvariet inden det er sikkert at sætte en mandarin ind.