Jeg lavet dsb i min sump i efteråret og siden har jeg kæmpet med lange grønne alger. Kan dsb´en være årsag til dette?
Jeg synes efter hånden det er ved og være rimelig træls og skulle tynde ud i lange grønne alger hver 14 dag.

Håber i kan hjælpe

Det var de perfekte spørgsmål at stille Oleole. skrev:hvor gammelt er akvariet?hvad har du i af dyr der gaar paa alger,har du andre konkurrerende makroalger end traadalger?de laange traadalger har ikke rigtig nogle graessere der er passende störrelse til et lille akvarie,som fisk eller snegle arter som haliotis der ellers tar dem i naturen.snegle generelt der gaar i vores akvarier har somregel ikke radula(taender) som er designet til at ta de lange kun de korte slags.
hvad er det for en alge du har er det bryopsis?,er traadene fjerlignende?,pröv eventuelt en sögning her paa forummet med bryopsis
haaber det hjalp
Akvariet har køre i snart 3 år flyttede det dog for 1.5 år siden. Der er to slags alger. Den ene ser næsten ud som om der sider en masse fjer på en stamme. Den anden slags er lange mørke grønne totter alger. De sider mest ved overløbet, ellers er de lidt over det hele. Den fjer agtige alge sider kun på et stykke pvc rør.ole. skrev:hvor gammelt er akvariet?hvad har du i af dyr der gaar paa alger,har du andre konkurrerende makroalger end traadalger?de laange traadalger har ikke rigtig nogle graessere der er passende störrelse til et lille akvarie,som fisk eller snegle arter som haliotis der ellers tar dem i naturen.snegle generelt der gaar i vores akvarier har somregel ikke radula(taender) som er designet til at ta de lange kun de korte slags.
hvad er det for en alge du har er det bryopsis?,er traadene fjerlignende?,pröv eventuelt en sögning her paa forummet med bryopsis
haaber det hjalp
Det er muligt. Det er vildt mange pods og andet liv men bare ikke så meget i sandet.pederrevnørd skrev:Jeg er ikke ekspert på dsb som Ole er, men jeg kan se du både kører med dsb, rowa og biopellets - de ting er ikke gode sammen.
Ser ikke ud som om at du har en aktiv dsb, men blot meget sand. Hele ideen med dsb er jo at den naturligt omdanner næringsstoffer - blot til info. Tror ikke du har en dsb.
Mvh
Peder
ole. skrev:er det algerne der er problemet eller er det at finde dyr der tar dem?en variation af herbivore virker,det nytter ikke at begrænse næringen,bryopsis er autotrofe og lever i meget lav næring allerede.så at droppe næringen yderligere vil ikke bare dræbe autotrofer men også KORALLER.brugen af algespisere eliminerer ikke algen,men holder dem pænt nede,drop alt der hedder krebs rejer og krabber de spiser mikroorganismer,naar de sidder at piller i dine sten tror du de spiser alger men de tar ogsaa mange mikroorganismer blandt andet stomatella snegle som er nogle af de bedste snegle at ha..