Hvad er dette?
- Macdoo
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 2012
- Geografisk sted: Kastrup
Hvad er dette?
Hej .
Jeg har nogle brune ting der er dukket frem på stenenene. De har ligsom nogle røde pletter og er 2-3 mm lange. Hvad er det? Er det Planarier?
Jeg har nogle brune ting der er dukket frem på stenenene. De har ligsom nogle røde pletter og er 2-3 mm lange. Hvad er det? Er det Planarier?
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense C
Re: Hvad er dette?
Fladorme. De er ikke farlige, men kan formere sig kraftigt
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense C
Hvilket er en gruppe inden for fladorme...Lehd skrev:Det ligner helt bestemt planarier....
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7321 Gadbjerg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Gadbjerg
mcnats skrev:Hvilket er en gruppe inden for fladorme...Lehd skrev:Det ligner helt bestemt planarier....

Mvh.
Trine

Trine

- Macdoo
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
Kan se at der er rigitgt mange nu hvor jeg får kigget efter dem. Jeg har ingen fisk i akva da det stadig er under indkøring. Er igang med grønalge fasen. Der er en sandsøstjerne, 2 turboer, 6 kenyatræer og en sten med pladekoraller.
Er der en fisk eller noget der tager dem?
Er der en fisk eller noget der tager dem?
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
Du kan være heldig at en seksstribet gylte eller en mandarin vil tage dem... Personligt kom jeg først helt af med mine efter at have brugt Flatworm Exit. Dette brugte jeg dog først, da der intet andet liv var i baljen. Planarier er giftige når de dør...
Mvh.
Trine

Trine

-
- Foxface
- Reactions:
- 15
Der findes også en nøgensnegl som kun spiser planarier. Prøv at tjekke forhandlerannoncerne herinde. Der var en forhandler der tog imod bestillinger på dem den anden dag...
Mvh.
Trine

Trine

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Tag de sten op planarierne er på og ryst dem i tempereret ferskvand. 10 -15 sekunder er nok. Planarierne vil drysse af. Men forbered dig på en sej kamp.
Der er ikke rigtig nogen fisk som du kan have i dit mini akvarie, som med sikkerhed vil tage dem.
Den snegl som æder dem, er en meget usikker investering, de fleste som har fået dem hjem har konstateret, at de dør inden at de har fået kål på planarierne.
Der er ikke rigtig nogen fisk som du kan have i dit mini akvarie, som med sikkerhed vil tage dem.
Den snegl som æder dem, er en meget usikker investering, de fleste som har fået dem hjem har konstateret, at de dør inden at de har fået kål på planarierne.
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Min snegl blev kun 2 dage og jeg viste godt at den spiser planarier, men IKKE at den KUN lever af planarier, så den er måske sultet? - efter kun 2 dage tror jeg mere på, at den er mega sart at holde i live... (Lav NO3 mv.)

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- Macdoo
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
Nu har jeg suget en masse op og det vil jeg gøre det næste stykke tid så må vi se hvad Carsten ude fra Decocean siger på mandag.
- skod
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9440 Aabybro
- Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
- Kontakt:
Triket med at dyppe dine sten i ferskvand virker kanon godt. Jeg gjorde det samme da jeg havde fået nogle brugte sten fra en balje der var slemt angrebet af dem. De slap øjeblikkeligt taget i stenene og jeg så kun 2 stks i baljen efterfølgende. De forsvandt efter kort tid og har ikke siden oplevet dem.
Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Enig, der skal suges og shakes her.
Men formentlig har du også et næringsproblem - typiskkommer der for mange af disse bæster når der fodres lidt rigeligt - så hold godt igen med fodringen indtil du har fået styr på dem.
Som Carsten skriver er der intet sikkert køb som spiser disse planarier, mit bedste bud til at hjælpe til med at holde bestanden nede er skooterblenny.
Husk de manuelle tiltag også, ellers komme du ikke i bund med dem.
Held og lykke
Men formentlig har du også et næringsproblem - typiskkommer der for mange af disse bæster når der fodres lidt rigeligt - så hold godt igen med fodringen indtil du har fået styr på dem.
Som Carsten skriver er der intet sikkert køb som spiser disse planarier, mit bedste bud til at hjælpe til med at holde bestanden nede er skooterblenny.
Husk de manuelle tiltag også, ellers komme du ikke i bund med dem.
Held og lykke

1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Alle som har købt den snegl har oplevet det samme som dig. Problemmet ligger nok i at den sulter i al den tid, fra den er fanget og til den lukkes ud i akvariet igen.amddurin skrev:Min snegl blev kun 2 dage og jeg viste godt at den spiser planarier, men IKKE at den KUN lever af planarier, så den er måske sultet? - efter kun 2 dage tror jeg mere på, at den er mega sart at holde i live... (Lav NO3 mv.)
Mange dyr, fisk incl. kan komme så langt ud at selvom de bliver forsøgt opfodret igen efter en langvarig sult periode, simpelthen dør.
De indre organer er stået af inden den kommer under ordenlige forhold igen.
Der er jo så også en grund til at den kendes som "poor shipper"
- Macdoo
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
Det med foder skulle ikke være et problem. Der er ingen fisk i så der bliver ikke fodret endnu. Jeg tager manuelt og tager en snak med Carsten fra Decocean på mandag da mit akva er helt nyt og stadig under en slags indkørslen.
Tak for alle svarene. Dejligt at man kan spørge nogle kloge hoveder.
Tak for alle svarene. Dejligt at man kan spørge nogle kloge hoveder.
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Jeg har haft en reinfordi, som åd mine planarier, de fås i meget lille str. og er meget nemme at have.
- Macdoo
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
Lige nu har jeg købt en scooter. Den tager nogle og jeg suger hver dag med en luftslange for ikke at fjerne for meget vand. Det ser meget bedre ud nu så er set jo bare at blive ved.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Hvis du har en sump under akvariet, så kan det være rimeligt let at suge planarierne op.
Det lyder måske underligt, men hvis du har en sump, så kræver det bot et par meter slange, vælg den størrelse som hedder 6-9mm. Derud over skal du have en meget fint masket filtersok.
Trickset består i at du sætter filtersokken ned i sumpen og slangen ned i filtersokken. sug slangen an og det kan køre i evigheder, hvis det skulle være.
De planarier du suger op ender deres dage i filtersokken.
Husk at når du er færdig at skylle filtersokken, og gør det med gummihansker på. Den farve som planarierne indeholder er MEGET kraftig. Det ser ikke så sejt ud af rende rundt med orange fingere i flere dage.
Det lyder måske underligt, men hvis du har en sump, så kræver det bot et par meter slange, vælg den størrelse som hedder 6-9mm. Derud over skal du have en meget fint masket filtersok.
Trickset består i at du sætter filtersokken ned i sumpen og slangen ned i filtersokken. sug slangen an og det kan køre i evigheder, hvis det skulle være.
De planarier du suger op ender deres dage i filtersokken.
Husk at når du er færdig at skylle filtersokken, og gør det med gummihansker på. Den farve som planarierne indeholder er MEGET kraftig. Det ser ikke så sejt ud af rende rundt med orange fingere i flere dage.
- Macdoo
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
Det var en god idé med den sok. Det havde jeg ikke tænkt på. Man bliver hele tiden klogere.
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
2 point til SF!