Hvis nu drømmen blev til virkelighed

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Hvis nu drømmen blev til virkelighed

Indlæg af Thue »

Kender i det man går lidt og drømmer i dagligdagen om sit perfekte setup og hvis så nu det en dag blev til virkelighed så er der nogle idder man er i tvivl om hvordan de skulle udføres korrekt. Min drøm er og lave hvis man endag fik lov og det nye hus passer til et rigtig stort flot fiskeakvarie, drømmen siger et akvarie på 2x2 meter og en meter høj så i alt ca 4oool Men hvordan skal det så laves, er nu ikke rigtig interesseret i at det skal være rent glas men derimod evt støbes op og så kun glas i forruden. Men hvordan gør man det bedst. Har før støbt en havedam på ca 22000l med 2 stk 2mx80cm glas til og kunne kigge igennem fra i siden der blev der lagt dug i som kørte med ind i falsen som glassene blev fuget ind i, det blev rigtig godt men ikke en ide jeg ville lave et saltvands akvarie på. Så her tænker jeg over hvilken anden mulighed man ellers kunne gøre for og lave det tæt. Man kunne selvfølgelig coate det indvendigt med glasfiber men må sige det er ikke noget jeg helder til for det er meget giftigt og er bange for osmose som vil nedbryde glasfiberen. Anden mulighed som jeg overvejer men som jeg ikke ved om kan holde/er farligt for levende organismer Er og lave det som man ville lave et badeværelse, en god vådrumsmembran på rå beton der efter klinker som man lavede i gamledage i svømmebasiner, men ved ikke om det kan holde i længden. Ellers ved jeg der er lavet specielle vandtætnings systemer som er en flydende gummi masse som bliver spartlet på og som hærder op ligesom en gummi hud, det er meget andvendt i havedams byggeri men igen ved ikke om det kan holde til saltvand Så hvis der er nogen som har lidt kendskab til om det ene eller anden kan holde eller om man skal gribe det helt anderledes an må i gerne skrive lidt indput :biggrin: Det kunne jo være en dag man fik lov til og føre det ud i virkeligheden og så ville det være rart og vide hvordan det skulle laves.

Mvh Thue
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Hvis nu drømmen blev til virkelighed

Indlæg af AndersBoerglum »

Hvorfor ikke lave det i glas? - Det er nok den letteste løsning, vægtmessigt + der er mindst arbejde.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Glasfiberen holder fint til saltvand, den jolle jeg har haft er nok 30 år gammel - vandtæt og sejler stadig ;)

Glasfiberen er også kun giftig inden den hærder.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Mener at det var Thomas (Fra DSC.) der engang lavede et bassin til ekstra vandmængde i træ og netop beklædte det med glasfiber så det kunne holde vand... - Nemlig. :y
Var måske fotos på Klovnfisken.dk jeg havde set og osse læst lidt om opbygningen...

Der er en rimelig ny tråd herinde med et 5000L i glas, så det tror jeg er det nemmeste, men ved ikke om det er billigere med beton?

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
14

Mener bare søpindsvin kan æde glasfiberen, men man kan undlade at ha dem selvfølgelig.
Mvh:
Saltvand
Palet kirurg
Palet kirurg
21
Postnummer: 2860 Søborg
Geografisk sted: søborg
Kontakt:

Indlæg af Saltvand »

Det er meget nemt i gasfitter, har lavet bassiner helt op til 19.000 liter, så kan kun anbefales.
Med venlig hilsen

Thomas
støt de danske butikker, ellers er der ingen tilbage om nogle år.
Se det nye national akvarium på www.denblåplanet.dk eller på www.akvarium.dk
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Jeg vil nu også lave det i glasfiber, men en anden løsning er at gøre som Birger´s Ocean
http://web.archive.org/web/200509220646 ... lander.htm
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
M&T
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
14
Postnummer: 4600 Køge
Geografisk sted: Køge & Havdrup

Indlæg af M&T »

Hey thue ikke for at spamme din egentlige tråd men går selv med samme tanker ud i fremtiden omkring have dam. Jeg vil dog koble den op til varme kanaler sådan så der kan gå malawi cichlider i.. Er det sådan så du har nogle billeder af din havedam- da jeg syntes det lyder for fedt :)! Held og lykke med udtænkningen af 4000 L baljen håber det bliver en realitet!
De venligste hilsner
Iversen

PT NUL BALJE

Biorb life 60 L hvid

Fluval edge 46 L (Moddet)

80 L shallow SPS og LPS reef
-DIY LED lampe DIY bord i hvid højglans.
Nu med sump og meget andet lir.
Thue
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Thue »

Tak for svar alle sammen, kunne godt være jeg så skulle sætte mig mere ind i glas fiber så, så det kunne være min løsning :P Ved godt at mange glasfiber joller holder evigt i havvand men de har også fået både en meget giftig primer og en meget giftig bundmaling for netop og undgå osmose (kobber indholdigt maling) Med hensyn til kun og lave det i glas, så har jeg ikke nerver til og gå og vente på et glas skal revne eller springe pga trykket, syntes man engang imellem ser i de store baljer at bundglasset kan finde på og revne.

Kan man lave sådan en balje i i træ og coate med glasfiber, skal siges jeg er tømmer så skal nok lave den så den ikke kan give sig som må være alfa og omega for om glasfiberen holder eller stadig støbe :biggrin:

M&t lyder da som en spændende ide med dit malawie plan, skal prøve og lægge et billed op fra min havedam

Mvh Thue
Thue
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Thue »

Havedam
Vedhæftede filer
Billede 017.jpg
Billede 026.jpg
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Thue skrev:Tak for svar alle sammen, kunne godt være jeg så skulle sætte mig mere ind i glas fiber så, så det kunne være min løsning :P Ved godt at mange glasfiber joller holder evigt i havvand men de har også fået både en meget giftig primer og en meget giftig bundmaling for netop og undgå osmose (kobber indholdigt maling) Med hensyn til kun og lave det i glas, så har jeg ikke nerver til og gå og vente på et glas skal revne eller springe pga trykket, syntes man engang imellem ser i de store baljer at bundglasset kan finde på og revne.

Kan man lave sådan en balje i i træ og coate med glasfiber, skal siges jeg er tømmer så skal nok lave den så den ikke kan give sig som må være alfa og omega for om glasfiberen holder eller stadig støbe :biggrin:

M&t lyder da som en spændende ide med dit malawie plan, skal prøve og lægge et billed op fra min havedam

Mvh Thue
Primer og bundmaling er nu for at undgå begroning og ikke imod Osmose. Mange kapsejler behandler ikke bunde for at få mindre vandmodstand.
Men du skal coate "male" den rå glasfiberen. Når man bahandler mod osmose sliber man gelcoaten ned, tører glasfiberen og giver den en ny coating. Du kan købe Gelcoat og male det på :wink:

Host.. Host.. Kobber bådmaling er strengt forbudt idag på lystbåde, moden er p.t. selvpolerende :happy:
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Thue
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Thue »

Hvam skrev:
Thue skrev:Tak for svar alle sammen, kunne godt være jeg så skulle sætte mig mere ind i glas fiber så, så det kunne være min løsning :P Ved godt at mange glasfiber joller holder evigt i havvand men de har også fået både en meget giftig primer og en meget giftig bundmaling for netop og undgå osmose (kobber indholdigt maling) Med hensyn til kun og lave det i glas, så har jeg ikke nerver til og gå og vente på et glas skal revne eller springe pga trykket, syntes man engang imellem ser i de store baljer at bundglasset kan finde på og revne.

Mvh Thue
Primer og bundmaling er nu for at undgå begroning og ikke imod Osmose. Mange kapsejler behandler ikke bunde for at få mindre vandmodstand.
Men du skal coate "male" den rå glasfiberen. Når man bahandler mod osmose sliber man gelcoaten ned, tører glasfiberen og giver den en ny coating. Du kan købe Gelcoat og male det på :wink:

Host.. Host.. Kobber bådmaling er strengt forbudt idag på lystbåde, moden er p.t. selvpolerende :happy:
Men de gir da stadig en bundmaling på kapsejlads både det er bare en hård bundmaling som giver bedre glidning i vandet :P hehe selvpolerende bundmaling frigiver da stadig små mængder kobber hvergang den bliver tyndere og tyndere :P Nå hva eer det for en coat man skal male med så er det noget specielt, tænker bare om det er giftigt eller ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg malede med noget gelcoat i et par store akvarier jeg lavede. Det er en topcoat som får en smule parafin i(mener jeg det var) så overfladen bliver helt glat.
Topcoaten/gelcoaten er ikke giftig nårdet er hærdet.

Du er ikke den første som laver akvarier i glasfiber.

Men husk enten at gøre det udendørs eller at have noget åndedræts udstyr på hvis det laves indendørs. Det er pi... giftigt at indånde
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
14

Fuck en fed havedam.!

Min kammerat har et 5000 liters lavet i glas, og er der bunden lavet i 2 stykker glas. Ligesom man har en fuge på større flader beton, så giver det en mulighed for at kunne "arbejde".
Mvh:
Thue
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Thue »

andersboerglum skrev:Fuck en fed havedam.!

Min kammerat har et 5000 liters lavet i glas, og er der bunden lavet i 2 stykker glas. Ligesom man har en fuge på større flader beton, så giver det en mulighed for at kunne "arbejde".
Lyder da som et fedt akvarie :P ja bunden skulle laves af nogle stykker hvis det var for bedre og kunne arbejde, men hvis det en dag blev til virkelighed ville jeg nok springe ud i glasfiber,

Carsten Tak for svar ved godt der er blevet lavet mange akvarier i glasfiber før men ville også bare tjekke om det var det rigtigeste og gøre :P De akvarier du har været med til og lave var de bare lavet i en træ kasse eller ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

De 2x1000 liters var lavet i en trækasse lavet af det krydsfiner man bruger til vognbunde.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions: 22
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Hej Thue,

Kæmpe respekt for din flotte havedam :W Den er jo smuk :happy:

Det lyder til, at den er pillet ned igen eller?
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 9300 Sæby
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Carsten skrev:De 2x1000 liters var lavet i en trækasse lavet af det krydsfiner man bruger til vognbunde.
Douglasplader.. De er dyre, men det er pengene værd.
Thue
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Thue »

Havedammen står stadig hos de nye ejere solgte huset for en 3 års siden det var ikke rart og efter lade men svært og tage med sig haha.

Ja hvis selve opbygningen skulle udføres i træ ville jeg også udføre det i gammel davs vogn plader som er en vandfast og meget slid stærk finer plade, sikkert dyre men ikke ret meget i forhold til alm
Marco R
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Marco R »

Thue skrev:Havedammen står stadig hos de nye ejere solgte huset for en 3 års siden det var ikke rart og efter lade men svært og tage med sig haha.
Ja okay man tager det jo ikke ligefrem på ryggen :hehe:

Men dejligt at de beholdte det :y

Grunden til tråden er det fordi, at du overvejer dette i nærmeste fremtid eller? :happy:
Marco R[/center]
Thue
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Thue »

Håber at få overtalt fruen til det den dag vores hus bliver solgt og at der er plads til det i det nye hus, så der er ikke noget fastlagt men rart og have tingene på plads til den dag der evt er order too go :biggrin:
Marco R
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Marco R »

Thue skrev:Håber at få overtalt fruen til det den dag vores hus bliver solgt og at der er plads til det i det nye hus, så der er ikke noget fastlagt men rart og have tingene på plads til den dag der evt er order too go :biggrin:
Mon ikke at du kan det? :happy:
Du har jo et super flot akvarie, og du er jo ferm med hænderne (tænker din havedam), og hvad er smukkere end et levende saltvandsmaleri :)
Marco R[/center]
Thue
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Thue »

Ja det er rigtigt der er nu ikke noget flottere end et saltvands maleri men har et 1000l nu så og få overtalt damen til et der er 4 gange så stort bliver nok svært :biggrin: kommer nok ikke uden om at lave hende et walk in closet samtidigt :hehe:
Thue
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Thue »

For søren da faldt lige over et par billeder af mit akvarie da jeg rodet efter billeder af havedam, det så sku egenligt også flot ud da der var koraller i :biggrin: så savner man det lidt når man ser billederne. Men fisk er nu også spændende
Vedhæftede filer
Billede 080.jpg
Billede 079.jpg
Marco R
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Marco R »

Thue skrev:Ja det er rigtigt der er nu ikke noget flottere end et saltvands maleri men har et 1000l nu så og få overtalt damen til et der er 4 gange så stort bliver nok svært :biggrin: kommer nok ikke uden om at lave hende et walk in closet samtidigt :hehe:
Hehe er det ikke også en meget god deal kun at skulle lave sådan et walk in closet for at få et akvarie 4 gange så stort? :hehe:
Jeg gik ski igang med det samme i det nye hus så :y

DAHM det så godt nok flot ud :W :GO
Marco R[/center]
Thue
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Thue »

Jo for søren det vil da være billigt sluppet hvis det bliver god kendt den dag vi flytter :P
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

Hvorfor ikke "nøjes" med eks. 2000 liter og så have både fisk og koraller ? Ellers super flot havedam og akvarium :GO
Marco R
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Marco R »

Thue skrev:Jo for søren det vil da være billigt sluppet hvis det bliver god kendt den dag vi flytter :P
Nu ved jeg ikke, hvornår at I skal flytte, men jeg vil da allerede begynde at lufte det nu, så er der mulighed for, at den er i vinkel, når I skal flytte :happy:
Marco R[/center]
Brugeravatar
M&T
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
14
Postnummer: 4600 Køge
Geografisk sted: Køge & Havdrup

Indlæg af M&T »

Tak for billederne thue -hold da kæft en fed havedam :beer: den er værd at skåle på.. Det var osse en flot koral balje du har lagt billeder op af thumbs up! :)
De venligste hilsner
Iversen

PT NUL BALJE

Biorb life 60 L hvid

Fluval edge 46 L (Moddet)

80 L shallow SPS og LPS reef
-DIY LED lampe DIY bord i hvid højglans.
Nu med sump og meget andet lir.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"