Indtil videre er det kun lykkedes mig at få en SCWD billigt på ebay, så mangler stadig en masse udstyr.
Det er stort set kun skummeren jeg har bestemt på forhånd, mest set ud fra et prismæssigt synspunkt:
- Skimmer beast 400
Jeg har set at der er en Deltec 4040 til salg her i forummet.
1. Vil den være for kraftig til returpumpe fra sumpen? Tænker mest på, om overløbet vil kunne følge med. Jeg VIL lave dette med to durso'er - en til normalt overløb og en sikkerhed. Og gør det nogen forskel for skummerens effekt, når vandet passerer hurtigt gennem sumpen?
2. Vil det evt. være nok med en så kraftig pumpe og SCWD'en monteret, så evt. powerheads ikke er nødvendige?
3. Hvilken størrelse sump vil være passende til et 250L? Jeg har selv set på et akvarie fra Akvariebutikken (mener jeg) på 59L til under 200 kr, som jeg så vil bygge lidt om. Vil dette være stort nok til skummer, returpumpe, vand til genopfyldning og evt. fremtidige diverse filtre, kalkreaktor osv.? Der skal kunne være nok vand til automatisk genopfyldning for minimum 3 dage, da jeg ofte ikke er hjemme fra fredag morgen til søndag aften. Er 15L helt ved siden af?
4. Vil skummeren kunne klare at køre uden at blive tømt fra fredag morgen til søndag aften? Hvis ikke, hvordan kan man evt. klare dette "problem"?
5. Jeg har set nogle billige HQI-brændere hos HQI-lavpris med E40-fatning. Vil sådan en på 250W være passende til et 250L? Findes der nogle billige lamper, fatninger, reflektorer osv. så dette kan laves så billigt som muligt? Ellers har jeg også haft kig på nogle lamper på ebay på 150W (HQI) og med to T5 rør. Vil 150W være nok til koraller?
[edit] 6. Jeg har allerede en fodringsmaskine fra Eheim, som jeg tidligere har brugt i mit ferskvand. Vil den evt. kunne bruges når jeg ikke er hjemme i weekenden? Det er så vidt jeg husker sådan en svend her: http://www.akvarieforretningen.dk//prod ... b=0&page=1
Ellers er jeg meget åben for forslag og håber på en masse gode svar!