"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kirlings kommende 576l projekt

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Kirlings kommende 576l projekt

Indlæg af Kirling »

Hej forum..

Efter jeg får noget tid siden er flyttet i hus har jeg gået og overvejet om jeg skulle købe en fin ny balje med skab, bygge skab selv eller få det bygget ind i en væk.. Lige pt har jeg et fint rsm 250 for at holde hobbyen ved lige mens jeg finder ud af hvad jeg vil med drømme baljen..

Jeg er nu kommet frem til at jeg vil bygge akvariet ind i hjørnet på en væk, hjørnet er mellem min gang og stue, selve akvariet kommer så til at stå i soveværelset. For at reducere støj så bliver der lavet sump i kælderen..

Jeg opretter denne tråd for at i på forum kan komme med en masse gode ider da jeg stadig kun er nået til planlægning.

Min tanke er at akvariet skal gå 120 cm ind i stuen, 80 cm ned af gangen og være 60 cm højt - dvs 120x80x60 = 576 l
Jeg vil have led over, regner med at bygge lampen selv i samarbejde med bruno og melau.

Så nu skal jeg have fundet ud af hvad alt dette vi koste, håber i vil være med til at give mig nogen ider til hvad der ville være det bedste af udstyr osv. Skal jo feks have en retur pumpe der kan løfte fra kælderen.. jeg vil gerne finde en mellem ting på udstyr skal ikke være det dyreste det er pengene slet ikke til, dog skal det stadig være noget der fungere.. Projektet kommer til at gå sin stille gang - har ikke travlt, soveværelset skal først laves klar (fjernelse af indbygget skabe, laves gibs loft osv) Pengene skal også være til det og den forkommen familie forøgelse har første prioritet..

Håber på nogen gode råd og ider.
Forsat god dag

Hilsen Kirling
Vedhæftede filer
set fra stuen mod gangen
set fra stuen mod gangen
set fra stuen
set fra stuen
set fra gangen
set fra gangen
set fra køkkenet ind mod hjørnet
set fra køkkenet ind mod hjørnet
Brugeravatar
haffelaf
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: fre 3. dec 2010 17:29
13
Postnummer: 8870 Langå
Saltvand siden?: 2009

Re: Kirlings kommende 576l projekt

Indlæg af haffelaf »

så tror jeg da du er ude i en rigtigt cirkulations pumpe
feks grunfos og noget rigtigt vvs arbejde.
:h
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3637
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Kirlings kommende 576l projekt

Indlæg af nielsk »

En red dragon klarer fint løfte jobbet, tjek mine tråde for inspiration
SPS : Stability provides succes
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: Kirlings kommende 576l projekt

Indlæg af Kirling »

nielsk skrev:En red dragon klarer fint løfte jobbet, tjek mine tråde for inspiration

Super jeg kigger lige din tråd igennem :GO
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 268
Tilmeldt: ons 6. jan 2010 16:35
14
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Re: Kirlings kommende 576l projekt

Indlæg af Tonny »

Det bliver da et spændende projekt, jeg ser frem til at følge det.
Mvh.
Tonny Andersen

...540L saltvand...

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: Kirlings kommende 576l projekt

Indlæg af Kirling »

Tonny skrev:Det bliver da et spændende projekt, jeg ser frem til at følge det.
Ja det skal nok bleve godt især da akvariet får en central placering i huset.. Men der er godt nok mange ting der lige skal løses, feks hvordan jeg får et fuldstændigt lydløst skab, godt nok kommer sumpen til at stå i kælderen men skal stadig have fjernet lyden fra randende vand, cirkulations pumper osv - nogen ider til et lydløst skab?? så er der også fugt problemet i kælderen, har ikkke rigtig lyst til at der skal køre en blæser 24/7 så ved heller ikke hvordan jeg lige skal få løst det.. så er der selvfølgelig akvaries mål skal ikke være for lille men må heller ikke fylde for meget i soveværelset, hvilken skummer der ville være bedst osv osv osv..
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Kirlings kommende 576l projekt

Indlæg af Bingocaller »

Det er jo total drømmesetup - hvis jeg engang fik hus med kælder skulle sumpen (og alle de 3000 andre fragtanke og ATS og alt der der gøgl) bestemt også stå i kælderen!

Jeg ville dog allieere mig med en prof til at regne lidt på tingene - og kommer sådan en løftepumpe ikke til at bruge en million kr i strøm? Den skal vel løfte 4 meter eller noget?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Kirlings kommende 576l projekt

Indlæg af DDT2 »

Hva Satan din gamle svinger ;-)
Det lyder jo alt for lækkert med dit projekt.
Ang pumpe skal jeg selv bruge en fra kælderen da jeg selv er ved at lave projekt med sump i kælderen. Regnede med at min sump blev hævet op fra gulvet så der er bedre arbejdshøjde plus det trækker en god meters penge fra i højden.

Ang. blæseren, hvis det fordi det koster i strøm så kan du få nogle med solceller på hvis det selvfølgelig vender mod solen.

Glæder mig til at høre hvad du finder ud af med tiden da jeg som sagt selv står med samme projekt som dig
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: Kirlings kommende 576l projekt

Indlæg af Kirling »

Jep ville også hæve sumpen i kælderen men den skal jo stadig løfte højt :) god ide med solceller, har faktisk 5 paneler til solvarme så måske man lige squ smide et panel op til solceller ville da hjælpe lidt på strøm regningen :)

jeg er kommet frem til 3 muligheder med akvarie er ikke sikker på hvilken endnu de alle har deres fordele og ulemper men hvad synes i hvilken ville i vælge regner med at siderne skal være mellem 120 - 150 cm

Hvor langt er du kommet DDT2 ??
Vedhæftede filer
IMG_1389.jpg
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 268
Tilmeldt: ons 6. jan 2010 16:35
14
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Re: Kirlings kommende 576l projekt

Indlæg af Tonny »

Jeg tror jeg ville gå efter akvarie nr. 2
Nummer 1 ville være rigtig flot, men for satan det bliver svært at lave den runding pæn, ikke på selve akvariet men vægen.
Nummer 3 er også meget pæn, men jeg tror personligt jeg ville savne noget dybde.
Mvh.
Tonny Andersen

...540L saltvand...

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: Kirlings kommende 576l projekt

Indlæg af Kirling »

Tonny skrev:Jeg tror jeg ville gå efter akvarie nr. 2
Nummer 1 ville være rigtig flot, men for satan det bliver svært at lave den runding pæn, ikke på selve akvariet men vægen.
Nummer 3 er også meget pæn, men jeg tror personligt jeg ville savne noget dybde.
jeg hælder også til 1 eller 2.. er ikke bange for om jeg kan lave rundingen pæn, er tømrer så det er prøvet et par gange før, dog er nr 2 også pæn så synes det er svært, nr 3 er god da jeg ville spare en masse plads i rummet det stod i - dog tror jeg også det er det dyreste at få lavet.. hmmm det er svært hehe
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Kirlings kommende 576l projekt

Indlæg af Marco R »

Hej med dig,

Spændende projekt som du har gang i :y

Hvad med mulighed nr. 4 som ville have et akvarie formet, som det plejer, altså rektangulært? :happy:
Ja ved så godt, at det vil tage lidt mere plads, men mon ikke at du eventuelt kunne lave et super fedt bord, som det kunne stå på, men hvor at du lavede bordet, så det også havde skabe, skuffe og rum til opbevaring? :)

Så slår du jo lidt 2 fluer med et smæk, da du jo ikke skal bruge pladsen som sådan nedenunder, da du laver sump i kælderen, og et lille "teknikrum" - her forstået et lille skab med en stikdåse/ kontakter til pumperne i akvarie, hvis de ikke kan nå ned i kælderen - blot en ide jeg ville gøre, hvis jeg havde din uddannelse, eller var mere ferm til at arbejde med træ :y :hehe:
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: Kirlings kommende 576l projekt

Indlæg af Kirling »

Marco R skrev:Hej med dig,

Spændende projekt som du har gang i :y

Hvad med mulighed nr. 4 som ville have et akvarie formet, som det plejer, altså rektangulært? :happy:
Ja ved så godt, at det vil tage lidt mere plads, men mon ikke at du eventuelt kunne lave et super fedt bord, som det kunne stå på, men hvor at du lavede bordet, så det også havde skabe, skuffe og rum til opbevaring? :)

Så slår du jo lidt 2 fluer med et smæk, da du jo ikke skal bruge pladsen som sådan nedenunder, da du laver sump i kælderen, og et lille "teknikrum" - her forstået et lille skab med en stikdåse/ kontakter til pumperne i akvarie, hvis de ikke kan nå ned i kælderen - blot en ide jeg ville gøre, hvis jeg havde din uddannelse, eller var mere ferm til at arbejde med træ :y :hehe:
Det er også en udemærket ide, det var også min første tanke, dog tror jeg at det kommer til at fylde alt for meget så derfor jeg er gået over til noget hjørne akvarie.. :)
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1466
Tilmeldt: fre 11. jan 2008 21:36
16
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Re: Kirlings kommende 576l projekt

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

hvis du bygger et kube akvarie ind i vægen vil du jo få en total fed dybte
og total stillren da det så skal være glat med vægen i både stue og gang
det syntes jeg vil være en total blæret :GO

og så er den jo også tæt på tegning 2 :wink:

:h her fra :GO
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: Kirlings kommende 576l projekt

Indlæg af Kirling »

Nielsen'sbilplejeAalborg skrev:hvis du bygger et kube akvarie ind i vægen vil du jo få en total fed dybte
og total stillren da det så skal være glat med vægen i både stue og gang
det syntes jeg vil være en total blæret :GO

og så er den jo også tæt på tegning 2 :wink:

:h her fra :GO

jeg er ikke helt med på hvad det mener :) har du en tegning på sådan et?? :beer:
cbi
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 57
Tilmeldt: ons 21. dec 2011 22:38
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2010

Re: Kirlings kommende 576l projekt

Indlæg af cbi »

jeg ville lave nr 1 vis det var mig for det er der jeg bedst kunne se det for míg med overløb og cirkulationspumper hvor der ikk ville være så meget dødezoner men glæder mig til a se den når du kommer igang
:h
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1466
Tilmeldt: fre 11. jan 2008 21:36
16
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Re: Kirlings kommende 576l projekt

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

Kirling skrev:
Nielsen'sbilplejeAalborg skrev:hvis du bygger et kube akvarie ind i vægen vil du jo få en total fed dybte
og total stillren da det så skal være glat med vægen i både stue og gang
det syntes jeg vil være en total blæret :GO

og så er den jo også tæt på tegning 2 :wink:

:h her fra :GO

jeg er ikke helt med på hvad det mener :) har du en tegning på sådan et?? :beer:

et Kube akvarie er det samme som en terning lige mål hele vejen rundt
ptøv at se StarF akvarie som er tilsalg her inde det er et kube akvarie ...det syntes jeg er totalt fede mål og med mange mugligheder .. ville dog sætte overløbet i hjørnet og så bygge videre der fra :y
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: Kirlings kommende 576l projekt

Indlæg af Kirling »

ok udemærket ide så kunne jeg feks lave det 100x100x60 for at spare på lyset - det er alligevel 600l
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"