"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

osmose eller ikke osmose?

Forum for generel snak omkring saltvand.
bloch
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 149
Tilmeldt: tirs 17. aug 2010 22:01
13
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2010

osmose eller ikke osmose?

Indlæg af bloch »

Kort og godt.
Er det nødvendigt at bruge et osmose anlæg for at starte et saltvandsakvarie op i Valby?
Brugeravatar
clb
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 16. nov 2011 09:31
12
Postnummer: 4970 Rødby
Saltvand siden?: 2010

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af clb »

Kort og godt.
Ungå ærgelser og kør med osmose fra dag 1
Mvh.
Christian og Winnie
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af Nolan »

Osmose - uden tvivl.

Jeg ville ADRIG undvære det.

/Kim
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af mcnats »

Jeg skal ikke kunne sige hvad der er bedst. Men argumentet for osmose jeg oftest er støt på er, at man undgår algevækst pga. kisel og nitrat i vandet, men da jeg ikke har alger, kan jeg ikke se nogen grund til at bruge osmose. Jeg slipper også fra at tilsætte Ca da det findes i rigelige mængder i det lokale hanevand.
bloch
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 149
Tilmeldt: tirs 17. aug 2010 22:01
13
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2010

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af bloch »

I Odense kørte jeg også uden osmose, hvor det kørte fint.
Må få anskaffe mig et osmose anlæg :)
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af Olsen »

kører uden osmose men kører med ekstra tilsætning af vodka og kører også med rowaphos
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af Nolan »

Mit syn på det er, at med osmosen kender du altid dit udgangspunkt.

Når du starter med helt rent vand, uden nogle former for opløste salte, sker der ikke noget uforudset, hvis forholdene i hanevandet ændrer sig.

/Kim
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af nbd »

Har aldrig brugt osmosevand - kun vand fra hanen. Og det styrer :y
poul-henning
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 229
Tilmeldt: man 18. jan 2010 21:05
14
Postnummer: 4970 Rødby
Saltvand siden?: 2009

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af poul-henning »

har prøvet begge dele , og bruger kun osmose vand :GO
Nyt akv . 720 liter med 200 liter sump.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af Nolan »

Jeg kunne godt tænke mig lidt argumenter FOR hanevand.
... at "det styrer" siger ikke så meget ;)

Hvad er det i mener man opnår ved at bruge hanevand ?

/Kim
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af Birkefeldt »

Hvorfor vil man undvære osmose? Vi bruger som saltvandsakvarister en masse energi og penge på at få så gode vandværdier som muligt til gavn for koraller og fisk. Så forstår jeg bare ikke hvorfor man, for en forholdsvis lille udskrivning, ikke også vil have det reneste og mest stabile udgangspunkt?
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
dennis_ler
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 12:27
13
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2011

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af dennis_ler »

For mit vedkommende er det hanevand, på grund af min samvittighed. Kan ikke godtgøre, at jeg smider så meget vand direkte ud bare fordi jeg skal lave noget osmosevand, og slet ikke når det ikke er nødvendigt med det fine vandhane vand vi har her i DK. Nu bor jeg så heller i Kbh, hvor vandkvaliteten måske ikke altid er i top ?
Brugeravatar
M&T
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: man 24. jan 2011 03:46
13
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Køge & Havdrup

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af M&T »

Jeg kører osse kun med osmose men det skal siges at der steder i DK er super fint vand som osse fungerer fint til saltvands baljen...

Et godt eksempel for at utraditionelt osse virker..

Jeg lukkede for 6 måneder siden min balje ned jeg solgte alle mine acro- & monti-pora fragenter til en kammerat.. Han bor i græsted og gider ikke bruge osmose vand.

Jeg besøgte ham i weekenden og fik mig et KÆMPE chok! For mine dengang små fragmenter 1-2 cm (virkelig små) var vokset til at være omkring 16-18 cm store og meeega flotte.. Jeg syntes dette var helt syrealistiskt for han bruger kun hane vand, altså ingen osmose - Han har kun tilsat maxi coral A og B, og hans lyskilde er sølle maxspect 110 watt LED som det eneste på hans balje som er 420 Liter!? Så det kan lade sig gøre at gå udenom alle regler..
De venligste hilsner
Iversen

PT NUL BALJE

Biorb life 60 L hvid

Fluval edge 46 L (Moddet)

80 L shallow SPS og LPS reef
-DIY LED lampe DIY bord i hvid højglans.
Nu med sump og meget andet lir.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af Nolan »

Nu bor jeg et godt stykke ude på landet - omgivet af fæcespsykopater....
Min boring har nitrat på 35mg/L, ogger og silikat. Jeg kan se det på baljen, når jeg skal skifte mit harpiks. Der kommer brune kiselalger når det ikke kan mere - og jeg tømmer mit ferskvandskammer, hvis det sker (det er på 200L, så der går lang tid, før det "dårlige" vand er ude ad systemet igen, hvis jeg ikke starter på en frisk).

Desuden får saltvandet en KH på 16 og Ca over 500, hvis jeg blander det med mit hanevand.

Jeg forstår ikke, hvori "bøvlet" med et osmoseanlæg ligger?
Mit er koblet til konstant via en magnetventil og jeg har en slange direkte i ferskvandskammeret. Magnetventilen er styret af en niveaukontakt i kammeret men jeg kobler det kun til, når tanken er ved at være tom. Så fylder den selv op og stopper, når tanken er fuld. Jeg "slukker" så, når jeg lige kommer forbi kontakten.

/Kim
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af amddurin »

Og til din samvittighed, så kan du jo samle "Affalds" vandet fra Osmose anlæget i dunke eller andet og så gå ud og vande din græsplæne eller dine blomster, så er vandet da ikke spildt... - det er der flere der gør har jeg hørt...
+ brug af booster pumpe nedsætter mængden af "spildevand"

Jeg bruger ca. 4L pr. døgn i mit 300L og jeg vil ikke rsikerer alt det der kommer fra hanevand bliver ophobet i akvariet med så meget som de 4L kan indeholde af silikat, NO3, tungmetaller mv...


:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
bdk
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 25. sep 2009 18:20
14
Postnummer: 8670 Låsby
Saltvand siden?: 2009

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af bdk »

har prøvet begge dele , og bruger kun osmose vand
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af crazy seahorse »

Nolan skrev:Jeg kunne godt tænke mig lidt argumenter FOR hanevand.
... at "det styrer" siger ikke så meget ;)

Hvad er det i mener man opnår ved at bruge hanevand ?

/Kim
Er lige startet på osmosevand.
Jeg vil mene at jeg har sparet på tilsætning af hhv Ca og Kh ved at anvende hanevand.
Jeg bor også lidt ude på landet og får mit vand fra et lokalt vandværk.
I de perioder hvor der spredes gylle og andet på markerne, har jeg vandet mistænkt for en øgning af mængden af næringsstoffer i hanevandet.
Jeg har dog ikke målt på det, men havde muligheden med i mine overvejelser inden anskaffelsen af Osmoseanlæget.

Da jeg gerne vil konrollere mit vand så meget som muligt, vil jeg gerne have så godt et udgangspunkt som jeg nu kan få.
Derfor skiftede jeg.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1613
Tilmeldt: tors 30. dec 2010 11:07
13
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af bhjensen »

Nolan skrev:Mit syn på det er, at med osmosen kender du altid dit udgangspunkt.

Når du starter med helt rent vand, uden nogle former for opløste salte, sker der ikke noget uforudset, hvis forholdene i hanevandet ændrer sig.

/Kim
Synes det er et ret godt argument for brug af osmosevand.
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af Helena »

Samvittighed er nok ikke et brugbart argument, eftersom man som saltvandsakvarist fyrer en masse strøm af, Vandspild er nok mere synligt, men sålænge vi ikke udelukkende bruger sol og vindenergi, så er det lige så slemt at bruge strøm= CO2 udledning.
Faktisk mener jeg at når vi vælger at bruge tid, energi og ressourcer på noget så luxuriøst som et akvarie, så skylder vi da at gøre det optimalt, og få det bedste resultat ud af det.
Jeg har de sidste vintre prøvet at måle på mit hanevand, efter længere perioder med sne og frost, og der åbenbart en forskel i mængden af næringsstoffer, når jorden ikke bliver skyllet igennem af regnvand jævnligt.
Slet ingen tvivl, osmose er det eneste rigtige.
Men køb et ordentligt anlæg, med mindst muligt spild. Og brug overskudsvandet til: Bilvask, blomster, toiletskyl, drivhuset, flisevask....... :GO
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af DDT2 »

Trods for der er forhandlere der sælger osmoseanlæg til billige penge tror jeg ærlig talt mere det ligger i folk er for nærrige.
Arbejder selv som vvs'er for en lang række vandværker, og ved det langt fra at vandværdierne ligger stabilt og langt fra godt nok til vores akvarier men ganske udemærket til os mennesker.
Grundlaget med det for besværligt at have med at gøre er da noget vrøvl. Plus det med vandspild, boosterpumpe på og tænkt mere på al den strøm der bliver kastet ud af vinduet, tror mere folk skulle tænke i de baner frem for "vandspild"
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af mcnats »

Helena skrev:Samvittighed er nok ikke et brugbart argument, eftersom man som saltvandsakvarist fyrer en masse strøm af, Vandspild er nok mere synligt, men sålænge vi ikke udelukkende bruger sol og vindenergi, så er det lige så slemt at bruge strøm= CO2 udledning.
Faktisk mener jeg at når vi vælger at bruge tid, energi og ressourcer på noget så luxuriøst som et akvarie, så skylder vi da at gøre det optimalt, og få det bedste resultat ud af det.
Jeg har de sidste vintre prøvet at måle på mit hanevand, efter længere perioder med sne og frost, og der åbenbart en forskel i mængden af næringsstoffer, når jorden ikke bliver skyllet igennem af regnvand jævnligt.
Slet ingen tvivl, osmose er det eneste rigtige.
Men køb et ordentligt anlæg, med mindst muligt spild. Og brug overskudsvandet til: Bilvask, blomster, toiletskyl, drivhuset, flisevask....... :GO
Ret mig hvis jeg tager fejl men er hanevand ikke regnvand der er faldet for flere årtier siden? Så kan der næppe være sæsonbaserede forskelle på næringsværdier.
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af mcnats »

Jeg snakkede forresten engang med Jan fra det gamle saltvandfyn om emnet. Han sagde at et saltproducent havde testet hanevandet hos Jan i Nr. Broby på fyn, og konkluderet at vandet var perfekt til saltvand.

Men det er klart at hvis man bor i et område hvor der er for meget nitrat, fosfat eller andet i vandet, så er RO selvfølgelig en god ide.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af DDT2 »

En ting skal da lige slåes fast der er altså ingen vandværker der sender vand ud med 0 i nitrat fosfat eller lign og hvis man påfylder det hver gang vil der med video være ophobning af de forskellige stoffer.
Har arbejdet for nr broby vandværk for en del år siden og de har ikke vand jeg ville anbefalede til saltvand.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af StarF »

mine vand værdier kan svinge fra 2 i no3 til 40-50 stykker. Jeg forstår ikke, at man tør tage chancen, kan risikere at ens akv får problemer, for at spare så lidt. Desuden er det svært at holde sps med de ca/kh værdier man får når man blander salt i vandhane vandet her oppe.. vi snakker en kh på 16 typisk.
Senest rettet af StarF ons 22. feb 2012 09:57, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 493
Tilmeldt: lør 6. aug 2011 23:04
12
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af JaizEdelmann »

har 721 TDS i vandhanen selvom jeg bor 50meter fra vores lokale vandværk så jeg ville helt sikkert køre med osmose du fortryder alle de alger du for hvis du ikke gør! :)
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af mcnats »

DDT2 skrev:En ting skal da lige slåes fast der er altså ingen vandværker der sender vand ud med 0 i nitrat fosfat eller lign og hvis man påfylder det hver gang vil der med video være ophobning af de forskellige stoffer.
Har arbejdet for nr broby vandværk for en del år siden og de har ikke vand jeg ville anbefalede til saltvand.
Dejligt med indlæg fra en som har lidt "insider" viden om ement.

Udover næringsstoffer som kan give ophav til alger, som jeg ikke har nogen af, hvad er det så for stoffer der kan være et problem? Du skriver jo at det er godt nok til mennesker.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af Carsten »

mcnats skrev:
DDT2 skrev:En ting skal da lige slåes fast der er altså ingen vandværker der sender vand ud med 0 i nitrat fosfat eller lign og hvis man påfylder det hver gang vil der med video være ophobning af de forskellige stoffer.
Har arbejdet for nr broby vandværk for en del år siden og de har ikke vand jeg ville anbefalede til saltvand.
Dejligt med indlæg fra en som har lidt "insider" viden om ement.

Udover næringsstoffer som kan give ophav til alger, som jeg ikke har nogen af, hvad er det så for stoffer der kan være et problem? Du skriver jo at det er godt nok til mennesker.
Pesticider har det med i stigende grad at snige sig ind i vandet, og det er ikke fordi vandværket ikke vil måle for det, men ofte så finder man først ud af det er i vandet langt senere.
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons 14. jul 2010 16:48
13
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Nolan skrev:Mit syn på det er, at med osmosen kender du altid dit udgangspunkt.

Når du starter med helt rent vand, uden nogle former for opløste salte, sker der ikke noget uforudset, hvis forholdene i hanevandet ændrer sig.

/Kim

Det er også sådan jeg ser på det, det kan ikke siges beder :GO
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af Macdoo »

Sidst jeg målte mit hane vand her på amager var den på 1378 TDS. Har sat et lille 3 trins osmoses med harpiks på og efter det er den på 17.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af Helena »

mcnats skrev:
Helena skrev:Samvittighed er nok ikke et brugbart argument, eftersom man som saltvandsakvarist fyrer en masse strøm af, Vandspild er nok mere synligt, men sålænge vi ikke udelukkende bruger sol og vindenergi, så er det lige så slemt at bruge strøm= CO2 udledning.
Faktisk mener jeg at når vi vælger at bruge tid, energi og ressourcer på noget så luxuriøst som et akvarie, så skylder vi da at gøre det optimalt, og få det bedste resultat ud af det.
Jeg har de sidste vintre prøvet at måle på mit hanevand, efter længere perioder med sne og frost, og der åbenbart en forskel i mængden af næringsstoffer, når jorden ikke bliver skyllet igennem af regnvand jævnligt.
Slet ingen tvivl, osmose er det eneste rigtige.
Men køb et ordentligt anlæg, med mindst muligt spild. Og brug overskudsvandet til: Bilvask, blomster, toiletskyl, drivhuset, flisevask....... :GO
Ret mig hvis jeg tager fejl men er hanevand ikke regnvand der er faldet for flere årtier siden? Så kan der næppe være sæsonbaserede forskelle på næringsværdier.
Det kommer meget an på hvor boringen ligger, nogle steder er det korrekt at der kan gå lang tid, andre steder ikke.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"