Acropora spisende "flatworms" ?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
dennis_ler
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2011

Acropora spisende "flatworms" ?

Indlæg af dennis_ler »

Hej

Har lagt mærke til, at min acropora er begyndt at få "hvide hunde" runde hvide mærker på undersiden. Har kigge lidt på nettet og umidelbart ser det ud som om jeg har Acropora spisende fladorm. Er der nogle der evt. be- eller af-kræfte det ud fra nedenstående billede ?

De grønne pile peger på nogle af de hvide områder. Den røde cirkel omkredser nogle mørke områder, hvor den røde pil peger på en af disse, fladorm ?

Billede
IMG_0127_1 by D_Lerche, on Flickr
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Acropora spisende "flatworms" ?

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg kan ikke give dig en garanti om du har - men det ser lidt mistænkeligt ud.

Ligner i øvrig en redbug lige over den nederste grønne pil - den øverste grønne pil ligner for mig et vækstpunkt, men igen - det er svært.

Du har om ikke andet noget der ligne bidmærker, så giv den et dip i coralcure - så kan du se hvad der falder af - ofte bliver man overrasket :pray:

Held og lykke

Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Tjek evt dit saltindhold. Jeg har en acropora der får lidt hvide pletter hvis saltindholdet er lidt højt.
dennis_ler
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af dennis_ler »

Jeg tror hellere jeg må give den en tur og se om der falder noget "spændende" af og så må jeg jo vurdere der om det er nødvendigt at fortsætte "kuren".

Dennis
dennis_ler
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af dennis_ler »

Målte saltindholdet tidligere på ugen og der var det 1.026, er ved at sænke det til de 1.025 stille og roligt.
Er det tilfældigvis din bluetipped staghorn, for så kan det jo være det jeg ser, da det her er et fragment fra den som jeg købte i efteråret :)

Dennis
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

dennis_ler skrev:Målte saltindholdet tidligere på ugen og der var det 1.026, er ved at sænke det til de 1.025 stille og roligt.
Er det tilfældigvis din bluetipped staghorn, for så kan det jo være det jeg ser, da det her er et fragment fra den som jeg købte i efteråret :)
Dennis
Det er min acropora granulosa. Det er helt sikkert fordi du sænker dit saltindhold hvorfor 1025 syntes da 1026 er bedre eller mere når man har SPS.
dennis_ler
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af dennis_ler »

Tror ikke at det er fordi jeg sænker det, da Acroporaen har haft pletterne et stykke tid, inden jeg begyndte at sænke...
Har lige kigget på nogle billeder, og kan se at pletterne er kommet efter at jeg købte nogle koraller ved en forhandler i januar :(

Hva' fa'en så kan jeg gå og "hygge" mig lidt med at dyppe den :(

Dennis
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Som Peder siger så er det klogt at dyppe nye koraller i coralcure, det tager NÆSTEN alt. Jeg har dyppet alt i coralcure jeg har købt, giver det den mængde der står på med dypper i 25-30 min og jeg har aldrig mistet på at dyppe det så lang tid. Et ferskvands dyp vil også kunne hjælpe. Kik om natten og evt med god lup og se om der er nogle bugs eller andet :h
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Det ligner meget aefw.

aefw kan ikke ses med øjet, da de har samme farve som den koral de spiser.
dennis_ler
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af dennis_ler »

StarF, er også efterhånden kommet frem til at det AEFW efter at have læst det halve af natten ;)
Køber noget coralcure i starten af ugen, og så må jeg i gang med at behandle....
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

dennis_ler skrev:StarF, er også efterhånden kommet frem til at det AEFW efter at have læst det halve af natten ;)
Køber noget coralcure i starten af ugen, og så må jeg i gang med at behandle....
gylter!! masser af gylter, det er en super god fisk at have, hvis man er glad for sps, da de tager mange skod dyr, der kan give problemer.

Halichoeres cosmetus
Halichoeres chrysus
Halichoeres melanurus

er alle sammen gode skadedyrs bekæmpere.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"